Skocz do zawartości

[opona]Czy 1,4" starczy do crossa w lekki teren


hadwaodwa

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

poszukuję opony na codzienne dojazdy do pracy 2/3 to asfalt/ddr 1/3 to lekki teren (rekreacyjny szlak rowerowy przez las). Do tej pory jeździłem na oponie 1,75" i zastanawiam się czy opona 1,4" da w takim terenie radę (bo oczywiście na asfalt będzie zdecydowanie lepsza, a to nim pokonuje większość trasy).

 

Sama opona na którą już (pod długich przemyśleniach) się zdecydowałem to schwalbe marathon mondial performance (drutowana). Pozostaje tylko kwestia czy 1,4" czy 1,6". Myślę że jest to najlepszy kompomis ceny/zmiennego terenu/odporności.

Napisano

Wydaje mi się że jeżeli do gry wchodzi teren,lepiej brać 1.6 zawsze można zastosować niższe ciśnienie i komfort jazdy wzrośnie (korzenie itp.).

Gdyby to był tylko asfalt ew. szuter to wtedy brałbym 1.4

Napisano

Niestety teren na szlaku jest zróżnicowany. Ziemia w sumie jest ubita, ale raz jest to taka typowa goła ziemia jak w lesie z minimalną ilością korzeni (chyba, że popada, to robi się 1-2cm budyniu). W niektórych fragmentach jest sporo kamieni użytych do utwardzenia szlaku itp.

Czyli wychodzi na to, że jednak 1,6".

Napisano

Różnica między 1.4 a 1.6 będzie zauważalna w takim terenie,a na asfalcie znowu aż takiej radykalnej różnicy nie będzie,dopompujesz konkretne ciśnienie i będzie lecieć jak przecinak ;)

Napisano

Rozważałem te Cross, ale chciałby wybrać oponę, którą w razie zadowolenia będę mógł kupić znowu. Rozważałem także Land Cruiser, ale trochę ciężkie, a według rankingu schwalbe zarówno szybkość jaki ochronę mają na gorszym poziomie niż Mondiale. Mondiale co prawda są trochę droższe, ale jednak bardziej uniwersalne, szybsze i mniej awaryjne. W sumie jest to niby opona wycieczkowa, ale jednak ja codziennie robię pod 40km na rowerze, wiec w sumie to takie już wycieczki ;-)

Myślałem jeszcze o zielonych marathonach, ale one już są zupełnie ciężkie w rozmiarach 28".

 

Przez chwilę myślałem jeszcze o zupełnie innym podejściu i kupieniu jakiś opon przełajowcy typu Continental Cyclocross Speed + paski kevlarowe dla ochrony przed szkłem, ale jednak chyba zostanę przy Mondialach, bo sam nie wiem co myśleć o tych Cyclocross Speed. Na pewno byłyby lżejsze i szybsze, a moja trasa trochę przypomina CX, ale jednak mało opinii o nich.

Napisano

Jak nie masz piachu po drodze, to szerokość opony wpłynie jedynie na komfort jazdy. Grubszą można słabiej napompować i nie będzie tak telepało na wertepach.

Jeżeli chodzi o samą jazdę, to Marathony Racer 1,35" dają radę. Kłopoty zaczynają się na błocie, luźniejszym podłożu i większych wertepach. Na w miarę równych szutrach nie ma problemu.

 

Crossem można wiele w terenie, kwestia przyzwyczajenia się do telepania i odpowiedniego bieżnika, żeby trzymał przyczepność. Reszta to technika i siła ;)

Napisano

Hmm jakoś nie zwróciłem uwagi na tą wersję marathonów, a teraz poczytałem i mają świetne opinie. Są lekki, wytrzymałe i bardzo szybkie na asfalcie. Z tego co czytałem ludzie jeździli na nich na w podobnych warunkach co ja. Co prawda pojawiły się narzekania na piach (jego akurat na trasie nie mam wcale) oraz błoto. Błoto to dla mnie problem, bo na mojej trasie mam go czasami trochę, choć z drugiej strony ostatnio coraz częściej omijam lasek w złej pogodzie, bo potem w tygodniu nigdy nie mam czasu wyczyścić roweru i jeżdżę z kilogramem błota ;-)

 

Powiedz mi jesteś z tych opon zadowolony? Warto wydać te 200zł na komplet (akurat brałbym te drutowane).

Napisano

 

poszukuję opony na codzienne dojazdy do pracy 2/3 to asfalt/ddr 1/3 to lekki teren (rekreacyjny szlak rowerowy przez las).

 

Za bardzo kierujesz sie teoretycznymi opiniami i ciagle zmieniasz wymagania względem pierwotnych dla tego tematu.

Mam Schwalbe Marathon Racer 700x35 w tekingu, ktorym nie omijam polnych i leśnych ścieżek i dróżek, Tylko nie myśl, że na  każdym podłożu da się wszędzie przejechać, bo nie raz byłem zmuszony przeprowadzać rower przez trudniejsze odcinki. Mam bezpośrednie porównanie, jak w takich warunkach spisywały się Schwalbe Land Cruiser o takim samym rozmiarze, bo w tych wycieczkach dość często towarzyszył mi kolega na crossie (od bardzo wielu lat jeździ wyłącznie na tych oponach). Przypomnę, że podstawowym przeznaczeniem Marathon Racer jest szybka jazda po asfalcie. Wszystko poza nim, a szczególnie śliskie (mokra glina) i niestabilne (piach) podłoże im bardzo nie służą. Mam też crossa, w którym tak jak u kolegi są Schwalbe Land Cruiser (tyle że trochę szersze), a którego używam do "wycieczek w lekki teren" gdzie przy okazji trzeba zaliczyć nawet niemałe asfaltowe dojazdówki. Z używanych opon jestem jak najbardziej zadowolony i kolejnymi (po zużyciu) bedą te same.

Napisano

To prawda, że zmieniam wymagania - próbuję znaleźć coś dla siebie najbardziej odpowiedniego. Ogólnie sprawa wygląda tak, że ja rowerem jeżdżę w 90% do pracy - przy małym dziecku i angażującej pracy jest to jedyna aktywność na jaką mogę wygospodarować czas. Chciałbym jednak aby te dojazdy zajmowały mi jak najmniej czasu bo łącznie jest to 35-40km dziennie. Trasa jaką jeżdżę (2 do wyboru) to 70% asfalt/chodnik lub 95% asfalt/chodnik. Z reguły wolę tą przez lasek, bo wiadomo - zawsze te 5km w lesie to przyjemność, ale z drugiej strony też jestem w stanie się ograniczyć do tego lasku tylko w ładne dni bo tak jak pisałem w deszczowe rower nadaje się do całkowitego czyszczenia.

 

I teraz właśnie można to spuentować tak, że szukam opony, która idealnie spisze się na odcinku asfaltowym, a do tego przyzwoicie w lekkim terenie. Do tego chciałbym mieć do tej opony zaufanie jeśli chodzi odporność, bo nie ma nic gorszego jak guma w czasie dojazdu do pracy.

 

I tu właśnie miotam się, aby znaleźć odpowiedni kompromis. Land Cruiser wydaje mi się zbyt terenowa jak na moje potrzeby. Myślę, że do moich potrzeb stworzone są raczej marathony - tylko teraz nie wiem czy bardziej nastawić się na mondial (lepsza w terenie) czy racer (lepsza na asfalcie oraz lepsza przyczepność na mokrej nawierzchni).

 

Bardzo się miotam, bo z rowerem dopiero zaczynam przygodę (jeżdżę od grudnia) i nie mam porównania w typach opon. W tej chwili bardziej myślę o racerach 1,5", ale mam wielki mętlik w głowie.

 

Napisano

A ja jeszcze raz (i ostatni) polecę -o ile znajdziesz- Marathon Cross. Są idealne do wymienionych przez Ciebie warunków.

I na pewno na asfalcie będą szybsze niż Mondiale, które są podobne do użytkowanych kiedyś przeze mnie XR-ów.

A w terenie sprawdzą się lepiej niż Racery.

Napisano

Potwierdzam, Crossy to świetne opony. Od 3 lat żadnej gumy, małe opory, lekkie (540g), uniwersalne na każdy teren (odpowiednie ciśnienie). Zrobiłem na nich ok 13 tys i wciąż mają niezły bieżnik. Żal że ich już nie produkują.

 

Napisano

Błoto na slickach zawsze będzie problematyczne, więc to nie przypadłość racer-ów, a każdej takiej opony.

Piach bywa problematyczny, ale to normalne przy wąskiej i okrągłej oponie. Np. Kenda Kross Supreme dużo lepiej sobie radziła, a Ritchey MegaBite mimo agresywnego bieżnika podobnie.

 

Zadowolony z nich jestem tak na 80-85%. Mimo ochrony raz zdarzyło mi się przebić szkłem (jakoś mam fart i zawsze jak wracam z pracy), mam też lekki niedosyt w trwałości. Ile mają km teraz nie podam, bo nie mam dostępu do domowego komputera, ale trochę się już starła i jest pocięta przez szkło i inne syfy z miasta.

Przyczepność określam na poprawną, ale nie przeginam za bardzo w zakrętach (uraz psychiczny po takiej wywrotce ;) ), więc nie znam jej limitów.

 

Na przyszłość zastanawiam się nad Plusami, bo mają być trwalsze i odporniejsze, ale to jak zajadę obecne, co najszybciej pewnie za dwa lata. Wiem, że waga spora, ale zimówki też nie są lekkie i da się to przeżyć ;)

Napisano

Od plusów zacząłem, ale po namyśle skreśliłem je ze względu na wagę oraz "nijakość". Ani nie są specjalnie szybkie, anie dobre w terenie. Faktycznie są podobno niezawodne i to jest dla mnie baardzo ważna sprawa, ale też jak będę gumę łapał 1-2 razy w sezonie to jest to do przyjęcia. W moich obecnych kendach zimę przejeździłem bez problemów, ale pierwszy wiosenny wyjazd i od razu guma :-( Na mojej trasie jest kupa szkła - mam nadzieje, że z czasem się poprawi, ale na razie o poranku ddr błyszczy od szkła.

 

Chyba z tych wszystkich opon zdecydowałbym się na te crossy bo one mają chyba wszystko czego mi potrzeba, ale jednak chciałbym móc ponowić zakup jeśli opony mi podejdą, albo jedną z nich poważnie uszkodzę, a tutaj niestety tej opcji już nie będzie.

 

Im więcej o tym myślę tym bardziej skłaniam się do tych racerów (ale 1,5") - tak jak pisałem w złą pogodę coraz częściej lasek omijam, a w dobrą pogodę to przejechałbym go chyba na każdych oponach. Pogadam jeszcze z chłopakami w sklepie, bo na pewno będą kojarzyli tą trasę i doradzą czy ta opona się nada. Jeśli nie to pójdę w mondiale.

Napisano

 Żal że ich już nie produkują.

 

To prawda. Gdy sie o tym dowiedziałem, zrobiłem zapas.

 

chciałbym móc ponowić zakup jeśli opony mi podejdą, albo jedną z nich poważnie uszkodzę, a tutaj niestety tej opcji już nie będzie.

 

Mondiali czy Racerów za rok lub dwa również może nie być - Schwalbe dosyć często zmienia modele.

Napisano

Marathon Racer - suchy asfalt i wszelkie twarde podłoża - rewelacja,mokre i lużne - dramat,trwałość średnia,odporność na kapcia średnia.

Conti Cyclocross Speed - na twardym podobnie jak Racer,piach - o dziwo da się jechać,mokre-rewelacja,odporność na kapcia - niewiadoma,na razie 500km.

Za cenę Racera można mieć dwie Conti zwijane 400g...............

Napisano

...jednak chciałbym móc ponowić zakup jeśli opony mi podejdą, albo jedną z nich poważnie uszkodzę, a tutaj niestety tej opcji już nie będzie...

 

No ja m.in. z tego powodu trzymałem się dotychczas od wielu lat opon kevlarovych Michelin Cyclocross Jet.

 

Ale jako że ostatnio udało mi się promocyjnie kupić Continental Touring Plus

(dwie Conti  w cenie jednej Michelinki), to teraz się "testujemy"... gwizdze.gif

 

Po kilku przejazdach muszę stwierdzić, że to całkiem spoko oponki Great.gif

No i pomimo tego, że cięższe od poprzedniczek, to specjalnie różnicy nie odczuwam.

Może dlatego, że cieńsze...???

Napisano

Marathon Racer - suchy asfalt i wszelkie twarde podłoża - rewelacja,mokre i lużne - dramat,trwałość średnia,odporność na kapcia średnia.

Conti Cyclocross Speed - na twardym podobnie jak Racer,piach - o dziwo da się jechać,mokre-rewelacja,odporność na kapcia - niewiadoma,na razie 500km.

Za cenę Racera można mieć dwie Conti zwijane 400g...............

 

Jak już pisałem nad speedami również się zastanawiam bo z tego co czytałem na zagranicznych forach ta opona prawie idealnie wpisuje się w moje potrzeby. Z plusów:

- idealna na każdą suchą i twardą powierzchnię

- bardzo dobra na mokrą powierzchnię typu asfalt/chodnik

- nieźle radzi sobie w terenie typu żwir, ubite drogi leśne itp

- jest bardzo szybka

- jest lekka

 

Z minusów:

- w błocie porażka (ale z jazd błotnych jestem w stanie zrezygnować)

- na śliskich powierzchniach typu trawa porażka

- dość szybko się zużywa (mniej więcej 2x szybciej od mondiali), ale też jest dwa razy tańsza

- szkło i inne syfy przyciąga jak magnes (tu jak pisałem wcześniej koniecznie musiałbym dodać wkładki kevlarowe lub dętki typu michelin protek max)

 

Ogólnie ta opona nieźle wpisuje się w moje potrzeby pomijając zabezpieczenia antyprzebiciowe. Dobrze wiedzieć, że też je chwalisz.

 

Country Plus i Travel Contact to z kolei opony o bardzo podobnej charakterystyce co mondiale - wstępnie z tych trzech wybrałem właśnie mondiale, głównie z powodu bardzo dobrych opinii o Schwalbe.

Napisano

Ze swojej strony polecam Schwalbe Racing Ralph 28x1.35, koniecznie wersja Evo. Świetna na lekki i średnio-lekki teren (także w zimie), do tego w miarę niska waga i małe opory toczenia. Wytrzymałość na przebicia też niczego sobie, aczkolwiek na pewno sporo mniejsza niż seria Marathon.

Napisano

Oj niestety te opony są daleko po za moim budżetem ;-) Im więcej myślę, tym bardziej upewniam się, że będą to albo marathony mondial albo continental cyclocross speed. Podjadę do sklepu, gdzie będę kupował i zdecyduję na miejscu. Martathony typowo szosowe zdecydowałem się odrzucić, bo jednak chyba są zbyt wyspecjalizowane dla mnie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...