Kemesz Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 Witam, jako iż u mnie (Kraków) zima wciąż szaleje :c, a mój rower stoi i czeka na sezon, postanowiłem zabrać się za jego czyszczenie. Rower ma przejechane ~3kkm. Nie był on bardzo ekstremalnie używany. Chcę wykonać taki zabieg głównie aby nauczyć się mechaniki rowerowej, jak i sprawić żeby dłużej posłużył. Niestety nie mam żadnych narzędzi typowo rowerowych, a ze smarów posiadam CX-80 (co raczej nie jest smarem), Smar Miedziany, Smar Grafitowy, Olej Wazelinowy, Wazelina Techniczna. Proszę Was o pomoc w sprawie zakupu narzędzi, smarów i części, jak i pomoc podczas rozbiórki i składania. Mój rower to Kross Hexagon V6 `11 ze standardowym osprzętem. Gdy już się do tego zabiorę, w tym temacie będę opisywał postępy prac. Na początek pytanie ogóle, czy jest coś czego nie ma sensu rozbierać ? Czy macie jakieś wstępne porady ?
michalekD Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 czesć, nie zabieraj się za czyszczenie roweru jak nie masz odpowiednich narządzi, np pierwszy problem pojawi się jak będziasz się zabierał do suportu potrzebujsze taki specjalny klucz wielowpust do tego typu pracy. Reszta to kwestia zdolności manualnych, więc jak dyspoujesz odpowiednim zestawem Imbusów to powinno ci w miarę pójść. zaopatrz się też w rozkuwacz do łańcucha i bacik do wolnobiegu/kasety. Odpowiedni smar do łożysk kulkowych które są w sterach poskładane. smar przeciw zapiekaniu gwintów i benzynę ekstrakcyjną do umycia całego sprzętu po zdjęciu z ramy. po więcej informacji zapraszam michalekD P.S. a cały majdan po rozebraniu będzie wyglądał mniej więcej tak, jak tu: http://www.forumrowe...exagon-x3-2012/ Miłej zabawy
krism4a1 Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 smar przeciw zapiekaniu gwintów i benzynę ekstrakcyjną do umycia całego sprzętu Benzyna... większej herezji nie słyszałem, do czyszczenia mechanizmów nie wolno używać wysoko parujących cieczy, odtłuści to skutecznie całą powierzchnię materiału wnikając głęboko w strukturę. Do czyszczenia mechanizmów stosować tylko olej napędowy który jest "tłustu" sam w sobie.
krism4a1 Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 Wiesz co to olej napędowy? Swoją drogą skąd smar stały na łańcuchu?
Eper Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 Nie doczytałem, że napędowym, wybacz. A smar stały na łańcuchu? Gdybyś pojeździł w śniegu, to zrozumiałbyś, że nie ma lepszego na te warunki. Oczywiście nie po drogach z piachem i solą.
krism4a1 Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 Oczywiście nie po drogach z piachem i solą To w warunkach zimowych są inne?
tobo Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 Narzędzia: - klucze tzw imbusy, sześciokątne; możesz kupić zestaw domowy albo w formie niezbędnika rowerowego, przyda się w czasie jazdy; - klucz do nypli, przydatny do korekty kół; - klucze płaskie do konusów piast, zależnie od piast - trudno ocenić na czuja - od 13 mm do 17 mm, lub zaadoptowane do tego celu, zeszlifowane klucze płaskie z każdego sklepu narzędziowego; - skuwacz do łańcucha - ściągacz do korb/klucz do demontażu wkładu suportowego - potrzebny jeśli wkład suportu wymaga wymiany, łatwo to ocenić przez "pokręcenie" korbą bez założonego na zębatki łańcucha. Jeśli wkłąd nie ma luzów, nie pracuje głośno - możesz to zostawić; - klucz do demontażu kasety/bat (ewentualnie domowe sposoby, też skuteczne, zamienne dla bata). - narzędzia do cięcia kabli/linek; mogą być przeznaczone do tego obcinaczki, może być "gumówka", czy inne domowe narzędzia (sporo sposobów opisanych na forum). Taki zestaw wystarczy.
Eper Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 To w warunkach zimowych są inne? Chociażby nieskalany piaskarką teren, z czystym, bialutkim puchem (Po tegorocznej "wiośnie" nie spodziewałem się, że mogę tak ładnie na śnieg mówić )
zws Napisano 29 Marca 2013 Napisano 29 Marca 2013 czy jest coś czego nie ma sensu rozbierać ? Niesmarowanych elementów jak np. nyple przy szprychach, mocowanie siodła do sztycy itp. nie zabieraj się za czyszczenie roweru jak nie masz odpowiednich narządzi, E, tam zabraknie klucza, pójdziesz i kupisz potrzebny. Później następny i następny, w miarę potrzeb. Nie musisz całego serwisu w jeden weekend przecież zrobić. A dla amatorskich zastosowań narzędzia też nie muszą być z najwyższej półki (byle nie z najniższej). Benzyna... większej herezji nie słyszałem, do czyszczenia mechanizmów nie wolno używać wysoko parujących cieczy, odtłuści to skutecznie całą powierzchnię materiału wnikając głęboko w strukturę. Do czyszczenia mechanizmów stosować tylko olej napędowy który jest "tłustu" sam w sobie. Kolejne etam Ja z kolei czytałem, że pozostałości ON źle wpływają na smarowidło, więc jeden pies... Osobiście najlepiej sprawdza mi się nafta do większych i brudniejszych elementów, a benzyna do łańcucha.i łożysk . Reasumując, polecam samodzielny serwis o ile ktoś jest choć trochę 'techniczny'. Często fabrycznie złożony i wyregulowany rower to 'baton' w porównaniu z jego stanem po konserwacji i regulacji przez właściciela.
tobo Napisano 31 Marca 2013 Napisano 31 Marca 2013 Założyciel tematu chce się przygotować do takiego przeglądu, zebrać to co mu potrzebne a ty proponujesz krotne wizyty w sklepie by nabywać kolejne narzędzia. To trochę jak z obiadem "na wypasie": nie mam w domu nic ale zrobię coś bajecznego, za pierwszym razem kupię mięso, za drugim sól, kolejny wypad to ziemniaki... Jeśli ktoś chce "rozebrać i złożyć" to nie widzę powodu by 10 razy zawitać w sklepie. Ja mam do takowego dwie jazdy autobusem w jedną stronę; rower w trakcie "rozkładu" więc nim nie pojadę; 10 zł na komunikację miejską razy te 10 razy. Na "na piwo serwisowe" już ni ma środków....
zws Napisano 31 Marca 2013 Napisano 31 Marca 2013 Założyciel tematu chce się przygotować do takiego przeglądu, zebrać to co mu potrzebne a ty proponujesz krotne wizyty w sklepie by nabywać kolejne narzędzia. <CUT> Jeśli ktoś chce "rozebrać i złożyć" to nie widzę powodu by 10 razy zawitać w sklepie. Odpowiedź dotyczy niezabierania się za czyszczenie bez odpowiednich narzędzi a nie metodyki ich pozyskiwania. Na forum jest dużo wiedzy, ale jeśli ktoś chce 'uczyć się mechaniki rowerowej', to zabrać się musi za to sam, oszacować co dokładnie ma, skonfrontować z informacjami z forum i wtedy uzupełnić braki. A czy kupi od razu 3 walizki sprzętu, z czego połowy nie wykorzysta, czy będzie miał kupowanych sukcesywnie 9 kluczy, którymi obsłuży cały rower, to już zależy od innych czynników, jak choćby od wspomnianej wcześniej odległości do USR w okolicy.
zefir15 Napisano 1 Kwietnia 2013 Napisano 1 Kwietnia 2013 Swoją drogą skąd smar stały na łańcuchu? Kiedys sie smarowalo lancuchy smarem grafitowym. Sam tak robilem.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.