Skocz do zawartości

[piasta] Skrzywiona oś 9mm


alusek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Przepraszam za post pod postem ale nie mogę edytować poprzedniego.

 

Byłem w kilku sklepach rowerowych w Krakowie m.in. Bikershopie i Mbike'u, i powiedzieli mi że czegoś takiego u nich nie dostanę ;/

Jeśli jest na forum ktoś kto wie gdzie w Krakowie lub w internecie mogę dostać ośkę do tej piasty lub sam ma niepotrzebną to proszę o kontakt. :)

Napisano

Oś jest nieruchoma więc nie może być przyczyną bicia.

 

Kurczę, może masz rację. W wakacje zaliczyłem porządną glebę, wydaje mi się że wtedy skrzywiłem oś, więc możliwym jest że również całe koło.. :/

Napisano

dla zasady opis mojego wątku w tym samym temacie: [piasta tylnego koła - bicie]

 

Pytanie zupełnego laika w kwestii budowy i regulacji piasty. Już wiem na pewno, że za bicie poprzeczne koła w tylnym widelcu odpowiada nieprawidłowe naprężenie szprych - scentrowanie koła. Dało się to w końcu poznać po zluzowaniu się jednej ze szprych. A gdzie tu piasta? Z początkiem środkiem zaradzczym na przywrócenie koła do jednej płaszczyzny z kołem przednim było korygowanie położenia poprzez przesunięcie, w granicach rozsądku, w tylniej piaście osi ze stony przeciwnej do wielotrybu. Nie zakłociło to bardzo symetrii położenia koła w widelcu (tylnym trójkącie). Ktoś powie niekoniecznie zwichrowanie kół względm siebie a zwichrowanie całej ramy, widelca... Cięzko mi ocenić - chyba mam za wąski rozstaw oczu:-) żebym mógł stwierdzić łypiąc z tyłu, a rower wielkas, bo 21" Cr-Mo z lat 90tych. Fakt, opona (sensu całe koło) znajduje się z jednej strony bliżej widelca, za co najczęściej obwinia się skopaną symetrię w ramie. Tu jednak wątpię, a linia łańcucha wielotryb-tarcza z ksiązkowej definicji jest prawidłowa - wzajemne położenie tarcz wielotrybu i blatu jest ok. Wróćmy do pisty: czy w ogóle mozliwym jest w podobnych przypadkach 'regulacja' położenia osi w stosunku do korpusu piasty z nakręcanym wielotrybem? To znaczy wykonalne będzie, aby przesunąć oś w piaście bardziej na jedną stronę - przeciwną do wielotrybu? Piasta ze stożkimi nakręcanymi. Jaka jest więc procedura: wstępnie jak do regulacji zluzować przeciw nakrętke i stożek (od której strony?) po przeciwnej blokując stożek... kiedy manipuluję osią w pożądanym kierunku... Mógbły ktoś z Was to objaśnić, opisując. W jednym z tematów forumowicz mimochodem coś podobnego zalecał drugiemu, dodając z narzędzi potrzebnych do tej operacji młotek, uderzając przez blok drewniany - have completely no idea. Pozdrawiam

 

dla zasady opis mojego wątku w tym samym temacie: [piasta tylnego koła - bicie]

 

Z początkiem środkiem zaradzczym na przywrócenie koła do jednej płaszczyzny z kołem przednim było korygowanie położenia poprzez przesunięcie, w granicach rozsądku, w tylniej piaście [punktu mocowania] osi [w haku widelca tylnego] ze strony przeciwnej do wielotrybu. Nie zakłociło to bardzo symetrii położenia koła w widelcu. Ktoś powie, że to niekoniecznie jest zwichrowanie kół względem siebie, a mamy tu przypadek zwichrowania całej ramy/tylnego widelca... Cięzko mi ocenić - chyba mam za wąski rozstaw oczu:-) żebym mógł stwierdzić łypiąc z tyłu, a rower wielkas, bo 21" Cr-Mo z lat 90tych. Fakt, opona (sensu całe koło) znajduje się z jednej strony bliżej widelca, za co najczęściej obwinia się skopaną symetrię w ramie. Tu jednak wątpię, a linia łańcucha wielotryb-tarcza z książkowej definicji jest prawidłowa - wzajemne położenie tarcz wielotrybu i blatu jest ok. Wróćmy do piasty i pytania w tej sprawie: czy w ogóle możliwym jest w podobnych przypadkach 'regulacja' położenia osi w stosunku do korpusu piasty z nakręcanym wielotrybem? To znaczy wykonalne będzie, aby przesunąć oś w piaście bardziej na jedną stronę (w jednej płaszczyznie) - przeciwną do wielotrybu? [Jeszcze inaczej na opis tego? ...mam na myśli zwiększyć odcinek wystawania osi z piasty z jednej strony, na korzyść drugiej, aby nie były te końce równe]. Piasta ze stożkami nakręcanymi. Jaka jest więc procedura: wstępnie jak do regulacji? czyli zluzować przeciw nakrętkę i stożek (od której strony?) po przeciwnej blokując stożek... w jakim momencie mogę manipulować osią w pożądanym kierunku... Mógłby ktoś z Was to objaśnić, opisując szczegółowiej. W jednym z tematów forumowicz mimochodem coś podobnego zalecał drugiemu, dodając z narzędzi potrzebnych do tej operacji młotek, którym uderzamy przez blok drewniany - have completely no idea. Pozdrawiam

 

Chyba krzątanina związana z porządkiem świątecznym w ostatnim z pokoi przełóżyła się na inspirację sprostowania pewnych punktów mojego powyższego myślenia. Wcześniej można było wnioskować, że sobie zaprzeczam, kiedy piszę o "przesunięciu w tylnej piaście jej osi" a potem potem oczekuję odpowiedzi w kwestii możliwości zmiany położenia ośki na boki. Joł

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

 

dla zasady opis mojego wątku w tym samym temacie: [piasta tylnego koła - bicie]

Pytanie zupełnego laika w kwestii budowy i regulacji piasty...: czy w ogóle możliwym jest w podobnych przypadkach 'regulacja' położenia osi w stosunku do korpusu piasty z nakręcanym wielotrybem? To znaczy wykonalne będzie, aby przesunąć oś w piaście bardziej na jedną stronę - przeciwną do wielotrybu? Piasta ze stożkami nakręcanymi. Jaka jest więc procedura: wstępnie jak do regulacji zluzować przeciw nakrętkę i stożek (od której strony?) po przeciwnej blokując stożek... kiedy manipuluję osią w pożądanym kierunku... W jednym z tematów forumowicz mimochodem coś podobnego zalecał drugiemu, dodając z narzędzi potrzebnych do tej operacji młotek, uderzając przez blok drewniany - have completely no idea.

 

Zakasanie rąk i zabranie się samemu do roboty wyjaśniło w praktycznym działaniu banały, o których się rozpisałem, wypytując o pewne kwestie. Skoro oś ma nakręcane stożki to po całkowitym wykręceniu takiego z jednej strony i wyjęciu gwintowanej szpilki z korpusu piasty manipulujemy wspomnianym rozmiarem wychylenia osi z jednej bądź drugiej strony piasty odpowiednim dokręceniem stożka, czy wykręceniem go na gwincie osi po jednej stronie... ot, tyle. Rozum [i serce] podpowiada mi jednak coś o konsekwencjach wynikających z tego dla symetrii tarcz trybów względem kół łańcuchowych korby, co nie? Obiecuję czasami sprawdzić coś w działaniu i pomyśleć zanim napiszę o tym z automatu

Napisano

 

konsekwencjach wynikających z tego dla symetrii tarcz trybów względem kół łańcuchowych korby, co nie?

Nie. Jeżeli przesunąłeś samą oś (kręcąc obydwoma stożkami) koło a razem z nim wolnobiego się nie mogły przesunąć. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...