Skocz do zawartości

[Osłonka do latarki] własnego wykonania


Plastyk

Rekomendowane odpowiedzi

Osłonka drogowa latarki taktycznej

 

Po zakupie nowego oświetlenia przedniego - latarki Solarforce L2P od Grega (swiatelka.pl) pojawił się palący (dosłownie) problem wypalania oczu ludziom z naprzeciwka, problem znany i często dyskutowany. Już wcześniej myślałem nad koncepcją, ale dopiero od tygodnia posiadam latarkę na wzór i wykonałem osłonkę w pierwszy możliwy weekend.

 

Były już wcześniej próby rozwiązania problemu oślepiania przy pomocy zakryciu części soczewki latarki. Jest to prosty zabieg, lecz raczej jednorazowy i powodujący duże straty światła. Obmyśliłem inną koncepcję, która jest łatwa w montażu, demontażu i użyciu, nieco ciężej z wykonaniem, ale dojdziemy do tego :)

 

med_gallery_150206_2434_3174257.jpg

 

 

 

Zachęcam do przejrzenia całego albumu.

 

Osłonka wykonana jest z twardej blachy stalowej, obejma z nieco mniej twardej. To stworzyło wciąż nierozwiązany problem - podczas gięcia blachy na odbłyśnik nie gięła się miękko, lecz łamała, co powoduje widocze na zdjęciach artefakty przed kołem. Obydwa elementy będą wkrótce polakierowane na czarno (również aby obejma nie uszkodziła powłoki latarki, co kiedyś musi nastąpić). Od spodu odbłyśnik jest wypolerowany, żeby ograniczyć straty światła. Rozwiązałem w trakcie prac kilka problemów technicznych, wszystko znajdziecie w galerii. Między innymi poprawiałem kształt odbłyśnika i dwukrotnie wymieniałem sprężynę na mocniejszą.

 

W zamierzeniu miała byś osłonka tylko przykręcana do latarki - odpowiedni kształt blachy nakładany od przodu i ściskany u dołu. Właśnie taką opcję polecam do wykonania osobie, która nie ma zaplecza technicznego oraz pewnej ręki do takich prac. Bez sprężyny i osi obrotu. Jest to jedynie kształt który można wyciąć nawet nożycami i jedna dziura 3mm na śrubę mocującą. Wzór do wycięcia blachy na prostszą wersję jedno pozycyjną mogę przygotować jeśli ktoś potrzebuje. Żeberka w obejmie są tylko dla poprawienia wyglądu i zmniejszenia wagi ^_^

Nawet wersja "uproszczona" będzie działała dużo lepiej niż zaklejenie części soczewki taśmą.

Mnie samemu zrobienie tego maleństwa zajęło kilka godzin, korzystając z wszelkich narzędzi nie wyłączając dremelka. Nie będę pisał, czemu dla siebie zrobiłem sprężynową - oczywiste :) Ale jeśli ktoś ma zapał, szczerze polecam tą wersję.

Jeśli jesteś wytrwały, doczytałeś aż dotąd i mieszkasz w pobliżu Opola - mogę pomóc w wykonaniu tej prostszej wersji :)

 

Nie dane mi było wiele przejechać, od weekendu wieczorami jest siarczysty mróz.

Jednak w praktyce:

- Jest to bardzo dobrze działająca konstrukcja przeciw oślepianiu. Pomijając już niepotrzebny na drodze (świetny w lesie) fakt możliwości podniesienia osłonki. Zresztą, te dwa (1,2) zdjęcia mówią same za siebie.

- Zasięg jest minimalnie zmniejszony, jednak uzyskujemy dzięki temu doświetlenie obszaru przed przednim kołem oraz całego przodu roweru (o czym dalej).

- Osłonka oświetla koło i widelec. Fakt niepozorny, a jednak - w nocy bardzo istotny! Gdy jedziemy w całkowitej ciemności osoba (kierowca, rowerzysta) z naprzeciwka nie dość, że nie jest oślepiany/a, to jeszcze widzi nas samych - może zidentyfikować rower, a nie tylko punkt światła.

 

Mam nadzieję doczekać pełnej wiosny i wkrótce zdać relację z jazdy.

 

Jeśli coś jest niejasne, proszę pytać, chętnie poznam również obiektywne opinie i uwagi :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Po zakupie nowego oświetlenia przedniego - latarki Solarforce L2P od Grega (swiatelka.pl) pojawił się palący (dosłownie) problem wypalania oczu ludziom z naprzeciwka...

 

Zaraz, zaraz... ysz.gif jaki problem??? Że niby latarki taktyczne oślepiają??? blink.gif

Gdziiiieeee tam... fool.gif nigdy w życiu - to nieprawda! To tylko jakieś "halucynacje"...

 

A tak na serio - dobra robota i fajny "tutek" Great.gif

 

Jesteś jednym z niewielu, którzy potrafią przyznać się do tego, że problem istnieje wink.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co prawda nie pomalowane to troszkę jakby była łyżeczka na latarce i z lekka przypał :laugh: , ale widać spełnia swoje zadanie :thumbsup:

A odnośnie latarki to jesteś zadowolony :icon_question:

Bo myślę żeby mojego SCREAMa zastąpić i kupić lepszą latarkę/lampkę i tak zastanawia mnie latarka od Grega lub Magicshine MJ-872 z aku 5600mAh. - Już się zbieram do zakupu od tamtego sezonu, ale tak ciągle coś... a już w tym roku skończyłem spłacanie rowerów i kasy troszkę więcej to może zrealizuję plan :)

na pewno na + w latarce od Grega to wymienność akumulatorków i szybkość zakładania/ściągania latarki, z drugiej strony nie sądzę żebym więcej jeździł niż 3 godziny po ciemku i magicshine chyba styknie, w sumie sam nie wiem. Ciekawe która szerzej świeci przy samym rowerze, bo Scream dosyć za wąsko jak dla mnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osłonka wykonana jest z twardej blachy stalowej, obejma z nieco mniej twardej. To stworzyło wciąż nierozwiązany problem - podczas gięcia blachy na odbłyśnik nie gięła się miękko, lecz łamała, co powoduje widocze na zdjęciach artefakty przed kołem.

 

Pomoże walcowanie blachy. Czy myślałeś nad zamianą blachy stalowej na aluminiową?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ wszyscy Chyba zacznę nazywać ją dzida :) To jest prototyp, malowanie w weekend, oddam to koledze bo ma lepsze warunki. Po testach planuję wykonać co najmniej jeszcze jedną z ew. poprawkami i kilka "prostszych" wersji.

 

@ dymcio jakąś reckę kiedyś skrobnę, ale wstępnie pisz PW jakbyś chciał coś wiedzieć.

 

@ dziobolek Korzystanie z taktycznej bez takiego cuda jest możliwe i względnie bezpieczne dla otoczenia, ale całą zabawę ma się z wykorzystywania takiej mocy jaką potrzeba, bez zwracania uwagi na pieszych, co jest możliwe dzięki osłonce. Bez tego moc trzeba redukować skrajnie co może powodować zagrożenie dla nas samych.

 

@ kasperek Wykonałem prototyp z najbardziej dostępnego i pewnego w obróbce materiału. Problemem przy alu może być mniejsza twardość i łamanie przy punkcie mocowania u dołu. Walcowanie pomoże, ale nie mam sam takiego sprzętu, a do pierwszej wersji nie będę zawracał komuś głowy. Zresztą, samo wykonanie z miększej blachy by pomogło - ja wziąłem jedną z twardszych jakie znalazłem. Nie jest konieczna aż taka twardość. Może masz pomysł, jak giąć, żeby się nie łamała, bez wykorzystania giętarki? Podgrzać i giąć na formie np. drewnianej?

 

Opóźni się nieco projekt prostszej wersji, ale to dla tego, ze muszę go najpierw wyciąć i wypróbować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe rozwiązanie z podnoszeniem tej osłonki. Wydaje mi się, że osłonka tego typu jest najlepsza to tego typu latarek (z reflektorami SMO czy OP). Jak ktoś ma zooma to może zrobić nakładkę na głowice z przesłona lub zakleić na stałe. W przypadku zooma nie traci się tyle światła, które kierowane i tak jest przez soczewkę w oczy przechodniów.

Nakładkę na swoje zooma zrobiłem ze zwykłej taśmy izolacyjnej.

 

post-159426-0-99307500-1363105308_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I reputacja nadal nie działa :) tutaj by się przydała.

Wiem że problem oślepiania istnieje ale jakoś rak nigdy nie starałem się nad nim skupić ... a tu popatrz ktoś robi to za nas :)

 

Blacha alu ... w pewnej ograniczonej ilości zgięć blaszka alu zgina się bez złamania ...

Zawsze można użyć cieńszej blaszki wstępnie już uformowanej ... puszka po dezodorancie wydaje się być idealnym materiałem (nie biorę odpowiedzialności za bezmyślne cięcie pełnego pojemnika - ciśnienie !! ) ...

 

@@dymcio111,

Jak jedną z wad Scream`a dla ciebie jest brak wymiennych aku i koszyk na 3xAAA zajrzyj tu ...

 

http://www.forumrowerowe.org/topic/123894-modernizacja-foto-relacja-adaptacja-lampki-mactronic-scream-na-ogniwo-li-ion/page__hl__scream

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to komuś pomoże, mogę zrobić skany mojego projektu, szczególnie obejmy, z wymiarami wszystko.

Jedynie problematyczne będzie wykonanie zaczepu do sprężyny, ja odpowiednią blaszkę przewierciłem, przyciąłem i przynitowałem do obejmy nitami z drutu fi1mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I reputacja nadal nie działa :) tutaj by się przydała.

Wiem że problem oślepiania istnieje ale jakoś rak nigdy nie starałem się nad nim skupić ... a tu popatrz ktoś robi to za nas :)

 

Blacha alu ... w pewnej ograniczonej ilości zgięć blaszka alu zgina się bez złamania ...

Zawsze można użyć cieńszej blaszki wstępnie już uformowanej ... puszka po dezodorancie wydaje się być idealnym materiałem (nie biorę odpowiedzialności za bezmyślne cięcie pełnego pojemnika - ciśnienie !! ) ...

 

@@dymcio111,

Jak jedną z wad Scream`a dla ciebie jest brak wymiennych aku i koszyk na 3xAAA zajrzyj tu ...

 

http://www.forumrowe...age__hl__scream

 

Pozdrawiam

 

widziałem już kiedyś ten temat, dobry patent, ale jednak troszkę za słaba ta lampka dla mnie, jak po mieście może być, ale do lasu dla mnie za słaba. I dlatego kombinuję coś mocniejszego. A może nawet jedną na kierownicę, a drugą na kask

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Kolega zastanawia się nad L2P tylko nie wie w jakiej konfiguracji kupić. Jaką polecacie na rower? I ile zł wychodzą poszczególne rzeczy?

Czy jeżdżąc po mieście jak ustawi trochę niżej lub na mniejszej mocy to dalej będzie występował problem oślepiania pieszych.?

Bo pewnie nie chciałby robić i mieć osłonki.

 

Wysłane z mojego GT-7100 SAMSUNG Galaxy Note 2. za pomocą Tapatalk 2

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 6 miesięcy temu...

Aktualizacja!

Jak zapowiedziałem, z pewnym opóźnieniem :sweat: ale jednak powstały (tak, dwie) udoskonalone wersje osłonek drogowych.

Osłonka drogowa latarki Solarforce L2P v.2.0, oraz osłonka drogowa latarki EDC X1 v.1.0

 

Tym razem na warsztat poszedł też niedawny zakup kolegi EDC X1 (Greg'a ze swiatelka.pl) Sesja dzięki uprzejmości właściciela.

Oprócz większej precyzji wykonania (brak pośpiechu) poprawiono:
- kształt odbłyśnika, jest nieco dłuższy co zmniejsza straty światła ze spotu
- sprężyna jest mocniejsza i ma więcej zwojów, co eliminuje problem "podskakiwania" osłonki na nierównościach
- sposób mocowania pozostał ten sam, lecz zastosowanie śruby hakowej zamkniętej ułatwia dokręcanie
- najważniejsze: odbłyśnik wykonano z cienkich rur o średnicy ok. 45mm, co zlikwidowało problem nierówności na zgięciach
- materiał obejm to zwykła blacha stalowa, natomiast odbłyśniki są wykonane ze stali kwasoodpornej :thumbsup:
- odbłyśniki są wypolerowane na wysoki połysk, po minimalnym nagrzewaniu szacuję że odbijają ponad 80% światła
- powierzchnia antykorozyjna to podkład + 4 warstwy lakieru samochodowego (na mniejszej obejmie jest lakier bezbarwny, takie widzimisię lakiernika - dzięki Żużał)

Jedyne co można by zrobić lepiej, to zmniejszyć rozmiar śrub tworzących oś obrotu z M3 na M2, niestety nie mam dostępu do gwintownika M2 :icon_confused:

Napotkane problemy :002: :
- przebarwienia kwasówki podczas cięcia Dremelem, ostrość krawędzi blachy 0,5mm (trochę pracy i jest ok), dobór sprężyny, przynitowanie mocowania sprężyny z obejmą (raz nawet się oderwało :D ), mocowanie odbłyśników w imadle do polerowania (nie bardzo jest za co złapać), wiercenie otworów w kwasówce.
Więcej grz...ekhm problemów nie pamiętam :laugh:

Kolega dla którego robiłem osłonkę bardzo ją sobie chwali, to jest już jakaś obiektywna bądź co bądź opinia, niemniej:
:icon_exclaim: Pytanie do publiczności, czy ktoś pokusił się już o wykonanie czegoś podobnego? Może są jakieś inne spostrzeżenia, uwagi?

Czekam na uwagi i pozdrawiam, Plastyk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie to się nie podoba i nawet mi nie przykro.Paskudnie to wygląda i nieprofesjonalnie.Ale to tylko moje zdanie.Po to są przełączane tryby w tych latarkach aby ich używać.Kolo daje 100% i do tego ten nieszczęsny daszek.Bez sensu,wygląda toto jak reflektor od WW Garbusa.Sorry ale ja tego "nie kupuję".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest przy tym trochę pracy, nikt nie sugerował mi jeszcze że moze być na to zbyt, niestety jest to zbyt czasochłonne żeby robić to charytatywnie, a wątpię żeby ktoś miałby zamiar zapłacić za to jakieś ludzkie pieniądze, mówimy o 20-30zł (jak normalny "dodatek" do tej klasy latarki). Po prostu czas wykonania.
Niemniej jeśli ktoś miałby zamiar spróbować samemu mógłbym nawet jakiś rysunek wykonawczy w jpeg czy czym trzeba przygotować.

@ronina, chciałem zaznaczyć w poście żeby krytyka była konstruktywna ale nie chciałem być niegrzeczny, teraz pragnę to zaznaczyć. Ja postaram się konstruktywnie odpowiedzieć.
Jak myślisz, czemu w reflektorach samochodowych zmiana świateł długie/krótkie odbywa się przez skomplikowane mechanizmy zmiany kształtu odbłyśnika w reflektorze bądź działania na zmianę 2 "żarówek" a nie przez zmianę natężenia prądu (natężenia światła)? Ponieważ, żeby nie oślepiać nikogo z naprzeciwka ilość światła należałoby zredukować tak drastycznie, że samemu nie widziałoby się nic przed sobą, a nawet jeśli, prędkość względnie bezpieczna byłaby w granicach tempa pieszego. Nie w tym rzecz.
Wszystko opiera się o "obcięcie" wiązki światła i skierowanie jej w pożądanym kierunku, w tym przypadku w dół, przed koło.
Pomijając kwestie gustu, należy do sprawy podejść rozsądnie, uwzględniając możliwości technologiczne i funkcjonalność wyrobu, wszędzie zachowując kompromis. Na przykład lepsze "parametry" wiązki uzyskałbym wydłużając reflektor, ergonomię - skracając, obecna długość jest równowagą między jednym a drugim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam żalu, szanuję cudze zdanie.
Przed chwilą wcięło mi dość obszerną treść więc skrótowo odtworzę.
W kwestii konstrukcji niestety gabaryty określa sprężyna, która zajmuje trochę miejsca, musi posiadać takie a nie inne odległości od punktu zaczepienia oraz zmieścić się do tego pod osią obrotu. Tego, w moich warunkach, nie przeskoczę.
Myślę jednak, ze skoro robisz w obróbce metali bardziej kuje Cię w oczy precyzja wykonania krawędzi? Cóż, wszystko jest wykonywane głównie Dremelkiem 4000. Ograniczeniem jest głównie grubość i średnica tarcz, oraz związane z samą metodą cięcia problemy (nagrzewanie się materiału). Jest to elementy wykonywany dla mnie samego oraz bliskiego kolegi, także jest tu pewien kompromis między czasem poświęconym na wykonanie a jakością. Można to poprawić kosztem czasu wykonania, jednak wydaje mi się, że z powodów technologicznych, jedynie bardzo mozolne "dłubanie" da  zakładany efekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi się natomiast podoba i nie zgodzę się z opiniami, że kiepsko wykonane. Dla mnie kiepsko wykonane to byłoby wycięcie z kartonu kawałka i przymocowanie za pomocą gumki recepturki. Tutaj mamy ladnie wyciętą blaszkę, sprężynkę , obejmę więc profeska. Gdyby tylko było to jeszcze pomalowane proszkowo na czarno to już w ogóle full wypas :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jest przy tym trochę pracy, nikt nie sugerował mi jeszcze że moze być na to zbyt, niestety jest to zbyt czasochłonne żeby robić to charytatywnie, a wątpię żeby ktoś miałby zamiar zapłacić za to jakieś ludzkie pieniądze, mówimy o 20-30zł (jak normalny "dodatek" do tej klasy latarki). Po prostu czas wykonania. Niemniej jeśli ktoś miałby zamiar spróbować samemu mógłbym nawet jakiś rysunek wykonawczy w jpeg czy czym trzeba przygotować.

Jeśli mowa o 20zł to ja byłbym chętny, gdyż nie mam ani dobrego warsztatu w rękach, ani warsztatu w postaci dremla czy innych obrabiarek, pytanie raczej czy chciałoby Ci się robić to za takie pieniądze...  Ale jakby rzucić na forum propozycję sprzedaży, to może uzbierałoby się z 10 osób i byłby jakiś sens uruchomienia produkcji? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...