Skocz do zawartości

[blokada skoku] Jak działa hydrauliczna blokada OCR


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Mam ostatnio problem z blokadą skoku w moim RST FIRST 29 Air

blokada działa ale dopiero po 3-4 cm skoku !

 

Początkowo myślałem że to problem niskiego stanu oleju. Jednak po wymianie problem jest jak był

Nie wiem co jest źle

 

Aby zdiagnozować problem najpierw muszę wiedzieć na jakiej zasadzie działa ta blokada.

 

Na stronie RST znalazłem schemat tego amorka (ściągalny plik ZIP z pdf w środku)

 

http://www.rst.com.t...TI1318928782335

 

Lecz po jego zanalizowaniu..... zgłupiałem :wallbash:

 

Blokada skoku jest na górze goleni i nie pracuje ona w goleni (znaczy nie porusza się góra - dół).... a regulacja tłumienia i tłok który porusza się w goleni jest na dole

nie są one ze sobą w żaden mechaniczny sposób połączone.

Jedynym medium które je łączy jest olej

 

W jaki sposób górne nieruchome ustrojstwo blokady wpływa na ruch dolnego tłoka z którym ni jak nie jest połączone ??

 

 

Wiecie tu już nie chodzi aby tą moją blokadę naprawić.....po prostu chcę wiedzieć jak to działa

 

 

Na You tube jest też filmik pokazujący budowę całego amora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Przeca to proste jak budowa ....czegośtam.

Element w górnej części goleni ( tłumik kompresji) ma w sobie wbudowane porty ( otwory,dziury) ,przez które przepływa olej pod wpływem kompresji amorka. Przekręcając pokrętłem blokady zmieniasz średnicę otworów ,przez które przepływa olej- zamykając je na 100% blokujesz przepływ oleju,czyli włączasz blokadę skoku.

W tym przypadku brak blokady skoku po jej włączeniu jest efektem niekontrolowanego przepływu oleju - nieszczelność na o-ringu tłuka, niezamykające się porty, pęknięty trzpień w środku lub też nieprawidłowo dobrane shimy w układzie wolnej kompresji ( choć mocno wątpię,aby ten amorek to miał).

Wyjmij tłumik, sprawdż ,czy o-ring na tłoku jest prawidłowo osadzony, zobacz,czy trzpień zamyka obwód olejowy ( portami mogą być małe dziurki na tłoczysku lub trzpieniu tłumika) , posmaruj o-ring i włóż.

Zresztą tłumik w tym RST jest bardzo podobny do tłumików Absolute stosowanych w Manitou.

Tak wygląda tłumik OCR ( to po lewej) - w dolnej części widoczny sporawy o-ring uniemożliwiający przepływ oleju inną drogą.

 

F1rst-006.JPG

prywatnie rozebrałbym dół tłumika i sprawdził ,czy wszystko działa prawidłowo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Muszę powiedzieć że to najbardziej skomplikowany cep jaki w życiu spotkałem :icon_confused: i nadaj go nie pojmuję :geek:

 

Dlatego załączam rysunek - niebieskie to te ustrojstwa które się nie ruszają a różowe to to co się rusza w goleni

20130311071742936_0001.jpg

Jezeli blokada skoku ( aka tłumik kompresji) ma w sobie otwory przez które przepływa olej a przepływ ten można regulować i zablokować manetką na kierownicy to OK

ale wtedy nie pasuje mi konstrukcja dolnego tłoka (ten różowy) który porusza się w goleni czyli tłoka który odpowiada za tłumienie odbicia

 

A więc dolny tłok

Z tego co rozumiem i zaobserwowałem ten tłok tez ma otworki

Przy ruchu tłoka do góry (gdy najeżdżamy na przeszkodę) otwór jest całkowicie otwarty aby nie stawiać olejowi oporu - energia jest gromadzona w komorze powietrznej (druga goleń)

następnie przy powrocie amortyzatora do pierwotnego stanu (po zjechaniu z przeszkody) energia sprężonego powietrza (z drugiej goleni) jest w kontrolowany sposób uwalniania przez drugi rodzaj otworów w tłoku

a stopnień przepływu oleju przez ten otwór jest regulowany poprzez pokrętło tłumienia odbicia ( to pokrętło pod golenią)

czyli cały czas olej ma możliwość przedostania się z nad dolnego tłoka pod niego

 

W czym mój problem

 

Pokrętło blokady skoku (to na górze goleni) nie ma wpływu na stopnień otwarcia otworów w dolnym tłoku

A wiec

Nawet jeżeli nie pozwolimy olejowi na przedostanie się z pod tłoka blokady (górny tłok) nad niego (poprzez zblokowanie manetką blokady skoku)

to dalej olej będzie mógł przemieścić się z nad dolnego tłoka pod niego (tłumienie odbicia)

 

 

Gdzie w moim rozumowaniu jest błąd ? no a przecież gdzieś musi być aby blokada działała.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

No dobra,,,,,,, zaczynam rozumieć tą blokadę

 

To nie takie proste

Z tego co widzę zarówno górny tłok i dolny tłok biorą w tym udział

 

znalazłem taka stronkę po Angielsku

http://ride.io/news/...spension-works/

 

jest to tam opisane

 

Ale dziś rozbiorę mój jeszcze raz porobię fotki i opisze tu dla przyszłych pokoleń

może komuś się przyda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Przemko,włączając blokadę uniemożliwiasz przemieszczenie się oleju pod wpływem kompresji. Brak Kompresji (ściskania)= brak dekompresji (rozprostowania) .Tak więc przy zablokowanym amorku obwód tłumienia defacto nie pracuje.

to dalej olej będzie mógł przemieścić się z nad dolnego tłoka pod niego (tłumienie odbicia)

Nie bardzo- obwód tłumienia odbicia ma określoną pojemność ( nazwijmy ją wyjściową) ,która zmienia wraz ze stopniem kompresji. Jeśli zablokujesz amorek ( czyli zablokujesz przepływ oleju ) pojemność układu tłumienia odbicia się nie zmieni.

 

IMO Twój problem tkwi w tłumiku kompresji -obwód tłumienia odbicia nie nic do rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Odebrałem dziś rower z serwisu...... muszę powiedzieć że chłopaki od Larego Zębarki spisali się na medal

Rower chodzi lepiej niż jak był nowy. Skok przy włączonej blokadzie to 2-3 mm

Z tego co mówili winna jest fabrycznie dawana plastikowa uszczelka która sprawia ze blokada "łapie powietrze"

nie wiem do końca o co chodzi...

 

I że to standard w tym amorku... mieli już na warsztacie kolejny First z tą samą awaria :thumbsup:

 

Ważne że da się to naprawić bez zbytecznego kombinowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...