Skocz do zawartości

[piasta] Co z tym zrobić?


Sziqu

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Mam pewien problem z piastą tylnego koła w moim rowerze. Zdjąłem dziś tylne koło z ramy w celu wyczyszczenia zębatek. Z ciekawości zakręciłem osią koła i szło mi to bardzo ciężko. Oś stawiała duży opór i wyczuwalne były jakby przeskoki w obracaniu. Poszperałem troche w internecie i wyczytałem, że za mocno skręcone konusy mogą być tego przyczyną. Nie bardzo się na tym znam, ale postanowiłem troche z tymi konusami się pobawić. Poluzowałem trochę i niby było lepiej, ale po kilku zakręceniach kołem postawał wyraźny luz między piastą a osią koła. Im więcej dłubałem przy tym kole, tym było gorzej. Odkręciłem oś, tak że widać łożyska, nie wiem czy tak ma być ale zdziwiłem się, że te kuleczki sobie tam luźno latały, a nie były sztywno ułożone w koszyczku i ogólnie nie były chyba w zbyt dobrym stanie. No i teraz nie wiem co z tym zrobić, czy wystarczy jakoś ogarnąć te konusy i wszystko będzie ok, czy trzeba wszystko rozebrać i wyczyścic? Druga opcja była by raczej lepsza tylko, że nie mam z tym doświadczenia i zamiast to naprawić to pewnie jeszcze bardziej to zepsuje. Chciałbym to wszystko teraz skręcić, poprawić te konusy i zobaczyć jak to będzie działać. Tylko nie mam pojęcia jak? Istnieje jakiś poradnik, albo czy ktoś byłby tak miły żeby mi to wytłumaczyć? Co o tym myślicie? Dodam jeszcze zdjęcie tego łożyska

Napisano

na początek wyczyść wnętrze, kulki i konusy zobacz czy nie ma wżerów jak nie to kup nowe łożyska (1,50-3zł/szt) daj trochę smaru stałego na miski konusy skręć tak by lekko się kręciły ale i nie było luzów kontry za konusami i miłej jazdy :)

Napisano

jeżeli kulki Ci "latały luźno" to łożyska masz do wymiany,to w jakims stopniu mogło byc przyczyna tego zachowania.budowa piasty nie jest tak skomplikowana jak sie wydaje,metoda prób i błędów ;)

Napisano

Będzie mi potrzebne coś oprócz zwykłych kluczy płaskich żeby to rozkręcić? No i czym to wyczyścić, benzyna ekstrakcyjna będzie dobra?

Napisano

Wystarczy, że wyjmę oś z piasty, wszystko wyczyszczę, nasmaruję i skręcę? Czy trzeba rozbierać/wymienić cały wolnobieg?

Napisano

Wyjąłem oś z piasty i w końcu zrozumiałem jak to wszystko działa.. Wolnobiegu nie będę rozbierał, ale chyba muszę go zdjąć, aby dostać się do łożysk.

Napisano

Wolnobieg bardzo przeszkadza, jeżeli nie masz odpowiedniego klucza najlepiej podskoczyć do serwisu, odkręcą Ci od ręki i od razu dobierzesz sobie odpowiednie łożyska/kulki.

Napisano

W mojej mieścince nie ma nawet porządnego sklepu rowerowego, a co dopiero serwisu. Co do kulek to miałem pisać, że są w dobrym stanie i nie będę ich wymieniał, jeżeli nie jest to konieczne, ale zauważyłem, że brakuje mi ich 3. :/ Skąd mam wiedzieć jakie łożyska mam kupić?

Napisano

Jak nie masz klucza do odkręcania wolnobiegu,to go nie odkręcisz.Odkręć nakrętkę kontrującą,potem konus a na końcu zdejmij osłonkę metalową.Wyciągnij kulki ,połóż w bezpiecznym miejscu.Teraz wyciągnij oś od strony wolnobiegu.Posypią się kulki albo nie.Możesz je jakimś domowym sposobem wydłubać.Da radę ja tak robiłem,trochę cierpliwości.Następnie wyczyść kulki, konusy ,oś.Obejrzyj części,jak co to do wymiany.Teraz daj trochę smaru na bieżnie,upakuj kulki.Włóż oś,upakuj smar ,kulki.Załóż metalową osłonkę,konus,nakrętkę kontrującą.Teraz tylko skontrowanie piasty,kontrowanie polega na tym ,aby luzu nie było a kółko się lekko kręciło.

Napisano

Wielkie dzięki za linki, ale trochę się spóźniliście bo już sam sobie poradziłem. Ale tak czy inaczej dziękuje za chęci. Łożyska spokojnie z obu stron spokojnie wyjąłem bez demontażu wolnobiegu, ale chciałbym jeszcze dokładnie wyczyścić środek piasty, a to z założonym wolnobiegiem jest znacząco utrudnione, a do niektórych zakamarków w ogóle nie ma dostępu. Popytam znajomych może ktoś ma ten klucz do wolnobiegu, to pożyczy bo nie bardzo mi się uśmiecha zamawiać z allegro i czekać na przesyłkę. Jest jeszcze sprawa tych kulek do łożysk, jak się dowiedzieć jakie mi trzeba?

Napisano
Jest jeszcze sprawa tych kulek do łożysk, jak się dowiedzieć jakie mi trzeba?

Są proste narzędzia do pomiaru np. ParkTool z mojego linka wyżej jest nawet pokazane na zdjęciu, ale przypuszczam, ze nie masz takiego, więc zmierzyć stara kulkę suwmiarką.

Druga opcja wziąć ją do rowerowego niech tam przymierzą.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Wreszcie znalazłem trochę czasu i wszystko ładnie wyczyściłem, nasmarowałem i poskładałem na starych częściach bo wyglądały ok, nie było wżerów itd. Jednak problem nie zniknął, jest tak jak przedtem. Podczas obracania kołem czuć przeskok w jednym miejscu. Koło ładnie się obraca aż nagle natrafia na miejsce w którym coś utrudnia mu obrót na ośce i szarpie, gdy już przejdzie przez to miejsce to znów ładnie się obraca do czasu aż znów natrafi na to miejsce. Jak to naprawić?

Napisano

jeżeli konusy są za mocno skontrowane to chyba cały czas koło by się ciężko obracało, a mi tylko w jednym miejscu ciężko idzie. Na to czy ośka jest prosta jakoś specjalnie nie patrzyłem, ale wątpię w to.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...