lukaszm7 Napisano 5 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Mam problem z łańcuchem spadającym z dolnego kółka przerzutki. Wymieniłem cały napęd łącznie z łańcuchem na nowy, stara pozostała jedynie tylna przerzutka. Podczas regulacji okazało się, że łańcuch spada z dolnego kółka pantografu w stronę kasety. Znalazłem już taki temat na forum, niestety założyciel nie podzielił się remedium, czy myślicie, że powodem może być zużyte kółeczko które nie może się dopasować do nowego łańcucha ? Dodam, że cały napęd to 9 rzędowe XT. Pozdrawiam i dzięki za pomoc Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 5 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 To nie jest kółko pantografu tylko wózka Co do problemu to najlepiej zrób zdjęcie kółka to się oceni czy zużyte, ale przyczyną też może być zła linia łańcucha spowodowana niewłaściwą długością osi suportu - w Twoim przypadku za krótką i ciągnie łańcuch w kierunku roweru. Na których biegach łańcuch spada? Bo przecież na pewno nie na każdym... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 wszystko proste kółeczka w stanie dobrym ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 5 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Oś suportu ma długość taką jak powinna (czyli tak jak przewidziała fabryka) ponieważ przekładając korbę podkładki pod łożyska suportu pozostawiłem bez zmian, łańcuch również ma długość przewidzianą przez fabrykę. Za pantograf przepraszam, błąd w nazewnictwie. Łańcuch spada na przełożeniu 1-9 (wiem, że się go praktycznie nie używa, ale wcześniej nie spadał i wolałbym by tak pozostało), zdjęcie pod linkiem Skydrive Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 5 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Kółko wygląda ok lekko zużyte może, ale to przełożenie to rzeczywiście jest zakazany wręcz przekos Wg. mnie próbujesz rozwiązać problem o którego istnieniu większość rowerzystów nigdy by się nie dowiedziała, bo nie torturuje napędu pracą w takim ułożeniu Takie moje zdanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Spada ci na 1x9 i robisz zadymę ... jak by na 3x9 spadało to faktycznie raz ze dziwne a dwa ze problem a tym bym sie nawet nie przejmował. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 5 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Co nie zmienia chyba faktu, że taki problem nie powinien wystąpić i jeszcze 2 godziny temu na starym napędzie nie występował. Czy oprócz zużycia kółeczka, biorąc pod uwagę wszystkie czynniki jakie wymieniłem, może być jeszcze jakiś powód takiego zachowania łańcucha ? Edit: Puklus, nie robię zadymy, pytam tylko przez wrodzoną ciekawość, wszak po to jest forum by szukać odpowiedzi na pytania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Jest to dość dziwne bo na 1x9 wózek jest na tyle cofnięty ze łańcuch okala większość kółeczka. Jednak widać ze zęby na kółeczku za krótkie i pewnie to przez to. stary napęd tak nie robił bo bł ze sobą ... zżyty Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 5 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Myślisz, ze wymiana kółka może pomóc ? Nie dziw się proszę mojej frustracji wydałem ponad 1kPLN na napęd XT nie dla tego, że poprzedni oparty na FC-M590/CS-HG50/CN-HG53/FD-M590 nadawał się do wymiany tylko dlatego, że po zmianie na XT miało być lepiej a tu dość niemiła zaskoczka. Jestem typem "pedanta" i poprzedni napęd chodził jak zegarek... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 I ten też będzie a wymiana kółeczka nie jest konieczna. Ewentualnie możesz mieć krzywy hak lub wózek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 5 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Sprawdziłem jeszcze raz łańcuch spada na przełożeniach 1x9,1x8,1x7,1x6. Zęby kółka trafiają na płytkę ogniwa i ześlizgują się na zewnątrz zamiast do środka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dziobolek Napisano 5 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2013 Co nie zmienia chyba faktu, że taki problem nie powinien wystąpić i jeszcze 2 godziny temu na starym napędzie nie występował... Masz rację - tył ma "banglać" bez zarzutów po całej kasecie. A jak z luzem na tej rolce??? Jest, czy nie ma??? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 6 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Jest rzędu pół milimetra, tyle co czuć pod palcami podczas poruszania, dodam, że kółko jest na łożysku "maszynowym" przerzutka do RD-M772. Wydaje mi się, że gdyby powodem był krzywy wózek, problem występował by wcześniej, a jak już pisałem, chodziło jak zegarek. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 6 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 W sumie to mi się zdarzyły takie historie tylko w 1 przypadku, przy kółku które miało zwichrowany ząbek, dodatkowo brakowało trochę alu w płytce wózka która ogranicza ruchy łańcucha na boki ale winne było ewidentnie kółko, a śmieszne było to, że prawie nie było widać tego uszkodzenia. Daj fotkę wymontowanego kółka. A puki co zamień kółka miejscami i zobacz jaki będzie rezultat. Górne kółko nie musi mieć "koniecznie" luzu, z powodzeniem jeździłem na kółkach bez niego i nawet nie czułem różnicy za bardzo. To w końcu luz jest na dolnym czy górnym ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 6 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Na górnym jest luz "nominalny" czyli nazwijmy go spory (ono jest na ceramicznym łożysku ślizgowym) na dolnym luz jest minimalny (wyczuwalne pod palcami "tykanie") tu i tu zdjęcia kółeczka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dziobolek Napisano 6 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 I tak powinno być - góra z luzem nominalnym, natomiast dół bez luzu. Niektórzy niezależni producenci rolek eliminują luz nominalny dla górnej rolki i czytałem opinie, że przerzutka z taką rolką bez luzu "żwawiej" reaguje na zmianę biegów manetką. Dlatego nie należy podmieniać górnej i dolnej rolki miejscami - nie na darmo są one odpowiednio oznaczone. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 6 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 E tam, zamieniałem nie raz w przełajówce, którą katowałem straszliwie w błocie, nigdy nawet tego nie poczułem jakoś i nigdy się nic nie działo. To bez znaczenia większego raczej, umówmy się że warto mieć jak książka pisze tylko dla spokojności sumienia Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 6 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Aktualizacja danych: po zmianie kółka na inne - przestaje prawie w 100% po zmianie przerzutki na inną - jak ręką odjął po zmianie przerzutki na inną i założeniu do niej starego kółeczka - spada. Wniosek - zużyte/uszkodzone kółko i zapewne delikatnie krzywa przerzutka. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 6 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 To czy jest krzywa będzie widać a w większości przypadków ręką da sie naprostować. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 6 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 po zmianie kółka na inne - przestaje prawie w 100% Ha, trafiłem w źródło problemu. Ta przerzutka jest po jakiś przejściach? Mogło ją lekko skrzywić jak spadał i blokował się łańcuch. Wszystko to idzie dosyć łatwo naprostować, kiedyś wyprostowałem przerzutkę która nawinęła się na tryb a wózek wygiął w totalny banan i chodziła dobrze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Cuberider Napisano 6 Lutego 2013 Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Zęby kółka trafiają na płytkę ogniwa i ześlizgują się na zewnątrz zamiast do środka. Kłaniam Dzieje się tak dlatego że masz nowy łańcuch który jest sztywny i sie nie naddaje na kółko przy takim skosie. Zrób zdjęcie z tyłu przerzutki względem kasety zobaczymy czy masz prosty hak i wózek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 6 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Kolejna aktualizacja, kupiłem nową przerzutkę - i tak miałem zmienić zmieniarkę w rowerze żony Po założeniu jej jest bez zmian, łańcuch przestał spadać dopiero po zmianie dolnego kółka (na łożysku "maszynowym" bez luzu) na górne (na łożysku ceramicznym z luzem poosiowym) z drugiej przerzutki. W takiej konfiguracji napęd chodzi jak zegarek. Dlaczego wszystko było ok gdy zakładałem przerzutkę żony ? Pewnie dlatego, że jej Alivio ma dolne kółko na tulejce ciernej i posiada spory luz w porównaniu do tego z XT. Cuberider być może coś jest w tym, ze łańcuch jest nowy, lecz w ramach testów założyłem stary (w dobrym stanie) i działo się tak samo. Hak również wykluczyłem, ponieważ posiadam jeden na zapasie i zamieniałem je miejscami. Po mojemu, stary napęd posiadał jakieś tam luzy w każdym z elementów i jak ktoś już wyżej napisał, znosiło się one wzajemnie, nowy napęd jest sztywny i nie pozwala na taki przekos. Lub też najmniejszy blat korby XT jest nieco bliżej ramy niż miało to miejsce w FC-M590 i bardziej ciągnie łańcuch w tę stronę, dodam że ilość i umiejscowienie podkładek pod łożyskami suportu pozostały bez zmian. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team michuuu Napisano 6 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Nowy łańcuch sztywniejszy, mniej poddający się przy przekosach i problem gotowy. Stary pewnie był bardziej skłonny do przeginania się. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lukaszm7 Napisano 6 Lutego 2013 Autor Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Michuuu ale jak już pisałem próbowałem zmienić łańcuch na stary i on też spada, problem nie występował na poprzednim napędzie, po zmianie na komplet XT zaczęły się dziać takie cyrki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 6 Lutego 2013 Mod Team Udostępnij Napisano 6 Lutego 2013 Korbę też zmieniałeś? (chodzi mi o podkładki pod suportem) Łańcuch ma dobrą długość? Nie wisi jak masz wrzucona na obie najmniejsze koronki z przodu i z tyłu ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.