Skocz do zawartości

[Kompendium] Kompatybilność napędów 6-11s


Puklus

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Temat kompendium rozrósł sie tak ze leniwce pospolite nie chcą czytać a pytają znowu o to samo, wiec trzeba coś z tym zrobić. Chciałem przerobić już istniejący temat jednak ze była by to zbyt duża ingerencja i autor mógł by sie poczuć urażony :P

 

Postaram sie w tym temacie zebrać cała przydatną wiedzę z tamtego i umieścić w pierwszym temacie.

 

Obecnie jak wiadomo są 2 głowne firmy których komponenty możemy nabyć - Shimano i Sram. Są też i inne ale jakoś nie chętnie przez nas wybierane.

 

 

Shimano - wprowadziło swój system SIS czyli Shimano index System, to nic innego jak indeksowane manetki, czyli kliki na manetkach. Był także positron który co ciekawe miał indeksowaną przerzutkę. Do bardzo niedawna czyli wprowadzenia Dyna Sys mechanika shimano opierała sie o system 2:1 czyli pociągnięcie linki i 1mm skutkowało przesunięciem wózka o 2mm. Co to oznacza w praktyce ?

 

 

Otóż każda przerzutka shimano zgodna z systemem 2:1 ( nie wiem jak te naaaprawde stare, czy one też opierały sie o ten sam schemat) jest ze sobą kompatybilna. Oznacza to ze można wsadzić sobie XTR np RD M970 do kasety 6, 7 jak i 8 rzędowej. A nawet 5 rzędowej ale tutaj z drobnym zastrzeżeniem o czym za chwile.

 

 

Jest to możliwe dzięki temu że od 6 rzędów kasety/wolnobiegi mają stałą odległość między zębatkami. Tak naprawdę nie jest ona stała jednak różnica jest na tyle mała ze działa to dobrze. Wnioskując z tego każda następna wersja wzbogacona o jeden bieg jest o ten że bieg szersza. Dlatego można do kasety 8 rzędowej dać manetki 7 czy 6 rzędowe z tym ze 2 czy 1 biegu braknie.

 

 

Z tym 5 rzędowym są takie historie ze niektóre pochodzą od producentów którzy nie stosowali indeksacji czyli mogą (wcale nie muszą) posiadać inne odległości między zębatkami co je by dyskwalifikowało do użytku z shimano. Nie chce mi sie szukać po internetach o trybach 5 rzędowych bo to za duży zabytek by sobie tym głowę zawracać.

 

 

 

Teraz kilka faktów:

- Shimano działa w systemie 2:1 aż do przerzutek ochrzczonych Dyna sys a Ten z kolei pracuje w czymś w okolicy 1:1.

- kasety 6, 7, 8 posiadają taką samą indeksacje +1 czyli większa kaseta ma po prostu doklejona zębatkę. (co prawda kaseta nie jest indeksowana ale chyba wiadomo o co chodzi)

- manetki 6, 7, 8 można ze sobą łączyć i mieszać i jedynym negatywnym skutkiem powinno być nadmiar lub brak przełożeń. Przy zastosowaniu kasety 8s i manetki 6s jest brak a odwrotnie nadmiar.

- przerzutki 6, 7, 8 są kompatybilne wstecz jak i do przodu. Co to znaczy? otóż jedyne co może sprawić że taka przerzutka nie zechce pracować to brak zakresu pracy np od 6 do 8 mamy jeszcze 2 zębatki i teoretycznie przerzutce powinno braknąć wychylenia. Z doświadczenia wiem ze to bajka i jest to w pełni kompatybilne.

 

Jeżeli chodzi o łańcuch to tutaj można stosować jeden do napędów 8 rzędowych.

 

Warte wzmianki jest że shimano zmieniło bębenek między 7 a 8. Znaczy to taki sam bębenek tylko kapkę dłuższy co skutkuje tym ze kaseta 8s nie zmieści sie na bębenku 7s a kaseta 7s musi mieć dodatkowy dystans przy bębenku 8s.

 

 

No do teraz nie było problemów ale z pojawieniem sie napędów 9 rzędowych zaczynają sie schody bo to pierwszy "innowacyjny" napęd. Zmiany jakie ze sobą niesie to przede wszystkim zmniejszenie odległości między zębatkami i zastosowanie węższego łańcucha. i wszystko by było ok gdyby zrobili to na nowym bębenku. Jednak zrobili na starym dlatego jest węziej co powoduje ze do tego napędu można zastosować tylko i wyłącznie manetki 9 rzędowe. No chyba ze bezstopniowe.

 

 

Propaganda nie tylko shimano ale i innych producentów głosiła ze do tego napędu tylko specjalny super ble ble 9 rzędowy łańcuch można stosować. Ale życie pokazało co innego. Otóż zastosowanie szerszego łańcucha od napędów 8s sprawdza sie równie dobrze co dedykowany 9s. podobnie z przerzutkami równie dobrze z kasetą 9 rzędową będzie pracowała nieśmiertelna TY18 jak Stary LX czy "nowy" XTR. Pomijając oczywiście różnice jakościowe owych przerzutek.

 

 

Teraz kilka faktów:

- system 9 rzędowy mieści sie na tym samym bębenku co 8 rzędowy, co za tym idzie jest ciaśniej upakowany. (można załozyć również na 7 rzędowy bębenek wyrzucając ostatnią zębatkę).

- do poprawnej obsługi napędu 9s można wykorzystać tylko manetki 9s od shimano lub ewentualnie inne bezstopniowe.

- można zastosować łańcuch 8 lub 9s a także 10s.

 

 

W tym że też systemie zmieniła sie przednia przerzutka. Nieznacznie, lekko zwężono jej prowadnice. Tutaj także może ujawnić sie wyzwanie dla nie doświadczonych jeżeli chodzi o regulacje. Żeby wszystko pięknie grało trzeba sie chwile pomęczyć, jeżeli chcemy zastosować szerszy łańcuch, przy dedykowanym nie powinno być problemów..

 

 

Nie wspominałem o przednich zmieniarkach bo nie ma sensu są ze sobą kompatybilne, koniec. Jak i manetki tak i przerzutki.

Nie wspominałem również o korbach bo także są ze sobą kompatybilne.

 

 

Ostatni system jaki Shimano wprowadziło dla grupy MTB to Dyna Sys. Jest to napęd 10 rzędowy. i wszystko by było ok jak by nie zmiana systemu. Shimano tłumaczy sie zwiększoną precyzją jednak ludzie mają inne zdanie.

 

 

Nie zmienia to faktu że system sie zmienił co dyskwalifikuje te przerzutki do współpracy z ich poprzednikami. Nie będzie to działać. Nie są kompatybilne ani przerzutki ani manetki. Nie dotyczy sie to przednich przerzutek i manetek one działać będą, podobnie jak korby i zebatki do nich dedykowane.

 

 

Jak łatwo wywnioskować także i do tego napędu przeznaczone są nowe węższe łańcuchy. Tutaj już nie jestem taki pewien ale sa słuchy że można zastosować z powodzeniem łańcuchy 9s. Jednak za mało jest takich głosów by to jednoznacznie stwierdzić.

 

 

Teraz kilka faktów:

- dyna sys nie jest kompatybilny wstecz

- kaseta 10s pracuje na tym samym bębenku co 9 i 8.

- pracuje raczej z łańcuchami 10 rzędowymi.

- przednie przerzutki są kompatybilne ze starszymi rozwiązaniami.

- korby i blaty tych korb również są kompatybilne.

 

Warto dodać że shimanowskie Shadow'y nie specialnie lubia małe kasety np 11-28 lub mniejsze, występują problemy z regulacją i pracą. należy zastosować wówczas konstrukcje klasyczną.

 

 

Ciekawostką jest że można przejsc na 10s bez Dyna sys. Można zakupić manetki Ultegra Flat bar sl R780 Shimano Ultegra SL-R780 Flat Bar Shifter 2x10-fach silber bo pracują w 2:1 z tego co mi wiadomo. są to ekwiwalenty klasy XT w MTB

 

 

 

SRAM. Napęd sram od zawsze był inny niż shimano. Posiadał i nadal posiada inny system w tym przypadku 1:1 w każdej swej grupie co skutkuje tym ze ani manetki ani przerzutki nie są kompatybilne w obrębie tych 2 firm, jednak nie tyczy sie to przednich przerzutek. Ciekawą rzeczą jest i jasno wynikająca z liczb ze da sie połączyć sram i shimano. Otóż przy zastosowaniu manetek shimano i przerzutki sram napęd działa płynnie ale ... heh co 2 biegi :D różnica 1:1 i 2:1. Odwrotna konfiguracja była by co pół biegu.

 

 

Sram wypuścił Na rynek manetki w systemie 2:1 takie jak MRX czy Rocket. Są to jedyne manetki obrotowe tzw gripy które można używać z shimano bo oni nie wpadli na pomysł stworzenia dobrych gripów ... niestety.

Manetki SRAMA nie są jedynymi kompatybilnymi z grupami 10sp srama, podobnie Shimano. Są na rynku gripy firmy Recon/Sec które wykonane są z indeksem dla przerzutek 10sp obu firm. Cena ok 200 zł. Wg filmów na np YT działają bez problemu. Do momentu wprowadzenia gripów 10sp były jedynymi obrotowymi manetkami kompatybilnymi z dziesiątkami. Nadal są najlżejszymi manetkami na rynku i też dużo tańszymi od gripów SRAMA pod 10 biegów.

 

 

Podobnie jak Shimano Sram jest kompatybilny do napędów 9s. Chodzi tu o pełną kompatybilność. Przerzutki 10s niby też są w 1:1 ale nie zupełnie dlatego dziać będzie ale nie tak jak powinno.

 

Ciekawą sprawą jest ze przerzutki Dyna sys można założyć do napędu sram ESP 8 czy 9 niemal ze 100% poprawnością działania z racji bardzo zbliżonego systemu 1:1. Z wypowiedzi osób które takie mixy robiły wynika ze lepiej zmixować napęd 8 rzędowy działa lepiej od 9 rzędowego.

 

 

Całkiem oddzielną bajką jest już 11 rzędowy napęd Srama XX1 który nie mieści sie już w żadnych kanonach i nie jest w ogóle kompatybilny, ani piasta ani kaseta ani przerzutka.

 

 

Wartym wzmianki jest fakt ze bębenki używane obecnie są w standardzie Shimano HG, to chyba jedyny a przynajmniej w naszym rejonie standard w MTB. Wcześniejszy system nosił nazwę UG i charakteryzował sie tym że zamiast obecnego dziś lockringu kasetę blokowało sie podobnie jak w wolnobiegach, ostatnią zębatka. Bębenki posiadał gwint na zewnątrz. Jeżeli posiadasz taką piaste to jest to piasta UG - Uni Glide.

 

Odnośnie łańcuchów mamy wolną wole Shimano, Sram, Campagnolo czy KMC ... Connex czy inny producent. Co chcemy to kupujemy Nie spotkałem sie z niekompatybilnością w danej szerokości. Trzeba uważać na łańcuchy kierunkowe by je poprawnie zamontować.

 

Jeżeli pominąłem jakiś ważny fakt czy coś namieszałem piszcie swoje uwagi. poprawie co jest nie tak :P

 

 

Podsumowanie:

Shimano do napędów 8s totalnie kompatybilne przerzutki, korby, kasety, łańcuchy u uwagami zawartymi powyżej. 9s kompatybilne, korby przerzutki i lewa manetka, trzeba mieć kasetę 9s i manetkę 9s. Dyna sys jest kompatybilne tylko w swoim obrębie jeżeli chodzi o przerzutki tylne. Przednie przerzutki jak i korby są wstecznie kompatybilne.

 

Sram podobnie jak shimano kompatybilny całkowicie do 8s, w 9s tak samo jak wyżej. i przy 10s również tak jak wyżej.

 

Edit 13.02.13

Dziś "miałem w rękach" rower trek, model cali sl (damski 29er).

Zaproponowana przez producenta roweru kombinacja napędu to:

 

- kaseta 10sp shimano deore

- przerzutka tył 10sp shimano slx

- manetki shimano deore 10sp

 

I do tego:

- ŁAŃCUCH KMC X10

- korba fc-m 552 dyna sys 10sp

- PRZERZUTKA PRZEDNIA DEORE 9SP.

 

Wnioski i obserwacje:

- producent montując taką kombinację zakłada że będzie ona współpracować bez problemu i nie będzie z nią kłopotów przy używaniu i regulacji - to ważne dla niego jeśli chodzi o potencjalne roszczenia reklamacyjne użytkowników czy sklepów;

- łańcuch NIE JEST łańcuchem systemu HG-X shimano który ma być wg producenta JEDYNYM kompatybilnym z napędem dyna sys;

- przerzutka przednia jest niegrupowa i pochodzi z napędu DZIEWIĘCIOBIEGOWEGO. Manetka i przerzutka oraz korba współpracują ze sobą, indeksacja i "trafianie" jest takie jak trzeba.

 

Podsumowanie:

JEŚLI MASZ WĄTPLIWOŚCI CZY KOMPONENTY Z GRUPY 9 I 10 SP Z PRZODU - KORBY, MANETKĘ, PRZERZUTKĘ - MOŻNA MIKSOWAĆ - ODPOWIEDŹ JEDNOZNACZNIE BRZMI - T A K.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pominąłeś kompatybilność manetek sram 9-cio i mniej rzędowych z dyna-sys. W poprzednim temacie była o tym dosc żywa dyskusja, w końcu ktoś się szarpnął i zrobił test, wyszło że wszystko działa. Oba systemy to 1:1. Tak więc dodałbym, że dyna sys kompatybilny jest ze sramem w pewnym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawą sprawą jest ze przerzutki Dyna sys można założyć do napędu sram ESP 8 czy 9 niemal ze 100% poprawnością działania z racji bardzo zbliżonego systemu 1:1. Z wypowiedzi osób które takie mixy robiły wynika ze lepiej zmixować napęd 8 rzędowy działa lepiej od 9 rzędowego.

Przeczytałeś ten fragment?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

A co w nim jest nie tak ?

Sram ESP 7.0 Grip Shift with Shimano Dyna-Sys Zee Derailleur - YouTube

 

Pominąłeś kompatybilność manetek sram 9-cio i mniej rzędowych z dyna-sys.
Ciekawą sprawą jest ze przerzutki Dyna sys można założyć do napędu sram ESP 8 czy 9 niemal ze 100%
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manetki SRAMA nie są jedynymi kompatybilnymi z grupami 10sp srama, podobnie Shimano.

Są na rynku gripy firmy Recon/Sec które wykonane są z indeksem dla przerzutek 10sp obu firm. Cena ok 200 zł. Wg filmów na np YT działają bez problemu. Do momentu wprowadzenia gripów 10sp były jedynymi obrotowymi manetkami kompatybilnymi z dziesiątkami. Nadal są najlżejszymi manetkami na rynku i też dużo tańszymi od gripów SRAMA pod 10 biegów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
zębatki korby napędu 9 rzędowego są kompatybilne z napędem 10rz
Nie wspominałem również o korbach bo także są ze sobą kompatybilne.

chodziło ze są kompatybilne z innymi modelami a także firmami.

podobnie jak korby i zebatki do nich dedykowane.

a tu o korbach dyna sys do innych systemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto dodać że shimanowskie Shadow'y nie specialnie lubia małe kasety np 11-28 lub mniejsze, występują problemy z regulacją i pracą. należy zastosować wówczas konstrukcje klasyczną.

 

 

do tej wypowiedzi nalezy do dac ze shadow xt, deore shadow nie ma z tym problemu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Witam,

 

Przerzutka przód: Shimano Deore M530 Przerzutka tył: Shimano Deore XT M772 Shadow

 

Kaseta: SRAM PG950, 11-34 z., 9 b. Łańcuch: Shimano Deore LX HG73

 

Dźwignie przerzutek: Shimano Deore M530 Rapidfire Plus

 

Czy korba Shimano SLX FC-M660 Dyna - Sys ma szansę bezproblemowo działać w takiej konfiguracji??

 

 

pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Łańcuchy można zamieniać "do przodu", czyli do niższych napędów np 8, 9 wrzucać łańcuchy z wyższych np 9, 10. Można tez odwrotnie w zakresie 1 tylko grupy ale nie u każdego to działa zwłaszcza przy 10 rzędach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie każdy łańcuch z będzie działał podobnie jak nie każda kaseta. Na bank działa XT modele 760, 770, sprawdzone na różnych łańcuchach ( ale nie na shimano), i sram 950 także sprawdzone. Mam HG 40 wiec sobie to kiedyś sprawdzę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie kaseta sram 950 i łańcuch hg40. Co ciekawe kiedyś zgubiłem spinkę sram złotą w terenie i... w zestawie naprawczym znalazłem starą kmc 8rzędów. Przelatałem na niej 2 tygodnie bez problemów. Dlatego postanowiłem sprawdzić łańcuch nowy nielatany hg40 i lipa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...