szliri Napisano 29 Stycznia 2013 Napisano 29 Stycznia 2013 Witam, w związku z pojawiająca się ilością tematów - jaki amortyzator do 500zł, amortyzator xc do 800zł itp postanowiłem w pigułce zrobić temat czytelny dla osób nie obeznanych w branży rowerowej. Na co zwrócić uwagę kupując amortyzator ? 1. Podstawowa rzeczą jest typ rury sterowej wyróżniamy 3 podstawowe typy : a) 1 calową / 1/18 cala - na mostek wpuszczany b ) 1 / 1/18 cala (ahead) - najbardziej popularny w dzisiejszych czasach standard c) Tapered - rura sterowa ze zwężaną średnicą z 1,5 cala do 1/18 przy mocowaniu mostka Istnieją jeszcze rury sterowe 1,5 bez zwężanej średnicy jednak ten standard jest wykorzystywany w rowerach z wyższej półki np Cannondale. 2. Rodzaj mocowania hamulca a) Piwoty - zastosowanie hamulce szczękowe np. v-brake,cantilever RS Sid z piwotami. b ) Mocowania IS (International Standard) oraz PM ( Post Mount) - dla hamulców tarczowych 3. Skok amortyzatora - powinien być dobrany do geometrii ramy, wymieniając stary widelec na nowy powinniśmy kierować się długością goleni górnych np. mając 100mm nie kupujemy 140mm. Długość goleni nie jest jedynym wyznacznikiem doboru amortyzatora pod ramę, ponieważ korona także może mieć różne długości za przykład może posłużyć Manitou R7. Najlepszym sposobem jest sprawdzenie wysokości widelca i porównanie jej ze starym widelcem - [Amortyzatory] Wysokość amortyzatorów - Amortyzatory rowerowe przód/tył - Forum Rowerowe - Największe w Polsce 4. Rodzaj Osi : a) 9mm - popularny standard występuje we większości rowerów (QR9mm) b ) 15mm - inaczej oś sztywna (QR15mm) c) 20mm - oś sztywna (QR20mm) Pozostałe rzeczy jakie powinniśmy mieć na uwadze to czy amortyzator ma blokadę skoku, komorę powietrzną , regulacje tłumienia itp. 5. Ustawienia SAG (amortyzatory powietrzne) Sag jest to wstępne ugięcie amortyzatora - na tej podstawie ustawiane jest ciśnienie w komorze powietrznej. Krótki opis : - mierzymy skok widelca przy napompowanym amortyzatorze - od uszczelek do korony - zakładamy opaskę na jedną z goleni - ściągamy ją na sam dół nad uszczelkę - siadamy, po zejściu opaska pokazuje wartość sagu - powinna wynosić : - dla rowerów XC - 10-20% - dla rowerów AM/DH/FR - 20-30% W przypadku amortyzatorów z komorami (negatywna + pozytywna) - pompujemy do wyznaczenia sagu jedynie komorę pozytywną 6. Ostatni punkt obejmuje wybrane amortyzatory z danego przedziału cenowego : Klasa najniższa - (koszt 50-250PLN) znajdą się w niej wszelkiej maści zoom-y oraz niskie modele rst i suntoura . Osobiście wystrzegał bym się tych "najtańszych" ponieważ nie spełniają swojej podstawowej funkcji. Przykłady : - Sr Suntour XCR LO Średnica goleni 30 mm Medium ściskane sprężyna stalowa Tłumienie hydrauliczne Regulacje naprężenie wstępne, blokada skoku Technologie głowica z aluminium, rura sterowa (1 i 1/8", 255 mm) ze stali STKM, magnezowe monolityczne golenie dolne, golenie górne ze stali STKM, mocowanie hamulca Post Mount + V-Brake, max. wielkość tarczy 185 mm Mocowanie koła oś 9 mm Informacje dodatkowe wersje: srebrna, czarna, biała - Rst Capa ML Średnica koła 26" Przeznaczenie XC Skok 80 mm System amortyzacji sprężyna (L) Tłumienie bierne Regulacje naprężenie wstępne, blokada skoku (mechaniczna) Rura sterowa stal Korona aluminium Golenie wewnętrzne Ø 25,4 mm, stal Golenie zewnętrzne aluminium Rozstaw goleni 120 mm Mocowanie hamulców tarczowe, V-brake Zalecany maksymalny rozmiar tarczy 160 mm - Rock Shox Dart 1 - Skok 80/100/120mm - Sprężyna sprężyna stalowa - Tłumienie sprężynowe - Golenie dolne magnezowe - Korona aluminium 6061T6 - Rura sterowa stal - Golenie górne stal 4130 - Kolor czarny, srebrny, biały Klasa średnia - (koszt ok 300-800PLN) za niewiele ponad 300zł można dostać amortyzator powietrzny który można ustawić pod określoną wagę, cechują się także nierzadko blokadą skoku, oraz regulacją tłumienia. Przykłady : - Sr Suntour Raidon RLD Średnica goleni 30 mm Medium ściskane powietrze Tłumienie hydrauliczne Regulacje powietrzne naprężenie wstępne, tłumienie powrotu, blokada skoku manetką Technologie głowica z aluminium, rura sterowa (1 i 1/8", 255 mm) ze stali Cr-Mo, magnezowe monolityczne golenie dolne, golenie górne ze stali STKM, mocowanie hamulca IS, max. wielkość tarczy 160 mm Mocowanie koła oś 9 mm Informacje dodatkowe wesje: czarna, biała, z mocowaniem tylko do hamulca tarczowego, z mocowaniem do hamulca tarczowego i V-Brake - Sr Suntour Epicon RLD - mój faworyt w tym zestawieniu Średnica goleni 32 mm Medium ściskane powietrze Tłumienie hydrauliczne Regulacje powietrzne naprężenie wstępne, tłumienie powrotu, blokada skoku manetką Technologie głowica drążona z aluminium 6061, rura sterowa (1 i 1/8", 255 mm) z aluminium 7050, magnezowe monolityczne golenie dolne, golenie górne z anodowanego aluminium 7050, mocowanie hamulca IS, max. wielkość tarczy 160 mm Mocowanie koła oś 9 mm Informacje dodatkowe wesje: czarna, biała, z mocowaniem tylko do hamulca tarczowego, z mocowaniem do hamulca tarczowego i V-Brake - RST First Air RL Średnica koła 26" Przeznaczenie XC Skok 100 mm System amortyzacji olej (P) / powietrze (L) Tłumienie olejowe Regulacje naprężenie wstępne, tłumienie odbicia, tłumienie kompresji, blokada skoku Rura sterowa aluminium 7050 Korona aluminium Golenie wewnętrzne Ø 30 mm, aluminium 7050, anodowane Golenie zewnętrzne magnez Rozstaw goleni 130 mm Mocowanie hamulców tarczowe (post mount), V-brake Zalecany maksymalny rozmiar tarczy 180 mm Uwagi regulowana dźwignia blokady skoku - Spinner Aeris 320-100 Średnica goleni 32 mm Medium ściskane powietrze Tłumienie hydrauliczne Regulacje naprężenie wstępne, tłumienie powrotu, blokada skoku Technologie głowica kuta z aluminium, aluminiowa rura sterowa, magnezowe monolityczne golenie dolne, aluminiowe golenie górne, mocowanie hamulca International Standard Mocowanie koła oś 9 mm Informacje dodatkowe wersje: czarna, biała - Manitou R7 Rozmiar koła 26" Sprężyna TS Air Tłumienie Absolute + Regulacje naprężenie wstępne, szybka kompresja (wewnętrzna regulacja), wolna kompresja, tłumienie odbicia Mocowanie hamulca Post Mount Średnica goleni wewnętrznych 30mm Materiał goleni wewnetrznych aluminium Materiał goleni zewnętrznych magnez Średnica rury sterowej 1,1/8" Wysokość ośkorona 476mm - Rock Shox Tora 318 solo air Waga: 2214 g Tłumik: olejowy Motion Control. Regulacja tłumienia odbicia i wolnej kompresji. Blokada z regulacją progu otwarcia Skok: 120 lub 130 mm Opis: widelec do AM i XC/maratonu. Haki osi przedniej na szybkozłącze 9 mm. Mocowanie hamulca tarczowego w standardzie IS2000, opcjonalnie piwoty do V-Brake. Maksymalny rozmiar tarczy hamulcowej 210 mm. Opcjonalnie manetka blokady. Sprężyna: powietrzna Solo Air. Regulacja twardości przez zmianę ciśnienia. Samoczynna regulacja ciśnienia w komorze negatywnej Budowa: golenie górne średnicy 32 mm z cieniowanej stali Cr-Mo, chromowane. Golenie dolne odlew magnezowy. Korona z aluminium 6061 T6, pusta. Rura sterowa średnicy 1 1/8" ze stali - Rock Shox Recon Silver TK Amortyzator przedni przeznaczony do użytku XC. Solo Air to nieskomplikowany system regulacji sprężyny powietrznej. Negatywna i pozytywna komora powietrzna są jednocześnie pompowane przez jeden wentyl. Umożliwia to pojedyncza sprężyna powietrzna amortyzatora. Blokada TurnKey umożliwia jej ustawienie w pozycji włączonej lub wyłączonej. System wyposażono w mechanizm otwarcia blokady i uginania się widelca pod wpływem silnego uderzenia, który chroni zarówno widelec jak i rowerzystę w przypadku niespodziewanego najechania na poważną przeszkodzę. SPECYFIKACJA: Skok: 80/100/120mm Sprężyna powietrzna: Solo Air/Coil Tłumienie: TurnKey Regulacja tłumienia: zewnętrzna Oś: 9mm QR lub 20mm Maxle Stery: 1-1/8" stalowe lub aluminiowe Górne golenie: 32mm Kompatybilny z manetkami Pushloc/Poploc Klasa wysoka (koszt 1000zł +) - amortyzatory z tej półki cechować się będą bardzo dobrą pracą, posiadają szereg regulacji, manetki blokady, automatyczne blokady skoku, dodatkowo ich waga jest bardzo niska przy zachowaniu bardzo dobrej sztywności. Przykłady : - Fox F series RL/Remote/RLC skok: 80/100/120mm rura sterowa: 265mm, 1 1/8" korona: aluminium 7075 T6, kute golenie górne: aluminium (średnica: 32mm) golenie dolne: magnez (średnica: 38mm) kolor: "White" waga wersji RL: ok. 1.500g/1.500g/1.590g waga wersji RLC: ok. 1.430g/1.430g/1.470g waga wersji z osią 15QR: ok. 1.530g/1.530g/1.580g system: sprężyna powietrzna tłumienie wersji RL: otwarta kąpiel olejowa tłumienie wersji RLC: zamknięty cartridge typu FIT regulacja RL: naprężenie wstępne, tłumienie powrotu (12-Click), Lock-Out regulacja RLC: naprężenie wstępne, tłumienie powrotu (18-Click), tłumienie powolnej kompresji = "ProPedal Damping" (8-Click), Lock-Out z regulacją "Blow-Off" (10-Click) mocowanie hamulca tarczowego (post mount) o średnicy tarczy od 160mm do 203mm dostępne wersje: "disc only" (w standardzie postmount) lub "standard" (dodatkowe mocowania hamulca typu V-brake) zastosowanie: wyczynowe cross-country/ maraton - Rock Shox SID RLT Amortyzator przedni przeznaczony do użytku XC. Dual Air to lekki system amortyzacji pozwalający na jej wszechstronne ustawianie zgodnie z charakterem jazdy użytkownika. Dwie niezależne powietrzne komory umieszczone w lewej goleni widelca. Pozytywna komora powietrzna pozwala na ustawienie odpowiedniego ciśnienia do wagi ciała. W negatywnej komorze ustawiamy komfort amortyzacji (twardo/miękko). W Motion Control DNA zastosowano nowy, lżejszy mechanizm sprężynowy o nazwie „double helix” oferujący bardziej czułą pracę niż dotychczas. System tłumienia umożliwia szybką regulację tłumienia kompresji podczas jazdy, aż do maksymalnego zablokowania widelca. Odznacza się niską wagą oraz regulacją blokady, która pozwala na bardziej efektywne podjeżdżanie poprzez zredukowanie pompowania podczas pedałowania pod górę. SPECYFIKACJA: Skok: 80/100/120mm Sprężyna powietrzna: Dual Air Tłumienie: Motion Control DNA Regulacja tłumienia: Dual Flow Oś: 9mm QR lub 15mm Maxle Lite Stery: 1-1/8" stalowe lub aluminiowe Górne golenie: 32mm Kompatybilny z manetkami Pushloc/Poploc - Rock Shox Reba RL Amortyzator przedni przeznaczony do użytku XC. Dual Air to lekki system amortyzacji pozwalający na jej wszechstronne ustawianie zgodnie z charakterem jazdy użytkownika. Dwie niezależne powietrzne komory umieszczone w lewej goleni widelca. Pozytywna komora powietrzna pozwala na ustawienie odpowiedniego ciśnienia do wagi ciała. W negatywnej komorze ustawiamy komfort amortyzacji (twardo/miękko). Dual Flow to system tłumienia powrotu posiadający dwa niezależne obwody odpowiedzialne za tłumienie powrotu początku i końca skoku. Ręczna regulacja pozwala na dostosowanie tłumienia początku skoku (małe ugięcia), a fabryczne ustawienia regulują tłumienie powrotu końca skoku (duże ugięcia). SPECYFIKACJA: Skok: 80/100/120mm Sprężyna powietrzna: Dual Air Tłumienie: Motion Control Regulacja tłumienia: Dual Flow Oś: 9mm QR lub 15mm lub 20mm Maxle Stery: 1-1/8" stalowe lub aluminiowe Górne golenie: 32mm Kompatybilny z manetkami Pushloc/Poploc - Manitou R7 MRD Sprężyna - TS Air (powietrze) Tłumienie - ABS + Regulacje - naprężenie wstępne (ciśnienie) szybka kompresja (wewnętrzna regulacja) wolna kompresja (+ blokada) tłumienie odbicia Mocowanie hamulca - Post Mount 6” Średnica / materiał ślizgów - 30 mm / anodowane aluminium Materiał goleni - magnez Średnica rury sterowej - 1,1/8” Wysokość oś - korona - 476 mm Legendarny, wyczynowy widelec do XC i maratonu. Za tłumienie odpowiada sprawdzony system ABS+ z możliwością wewnętrznego tuningu charakterystyki pracy. W 2011 roku wersje MRD i PRO mają zmienione magnezowe odlewy goleni dolnych. Dzięki temu zabiegowi udało się zmniejszyć wagę o prawie 100 gramów w stosunku do wersji 2010. Dodatkowo zastosowano szersze mocowanie podkowy, co poprawia doskonałą już sztywność boczną i redukuje naprężenia. Nowy kształt podkowy to także zwiększony prześwit dla opony. W nowych widelcach zastosowano również nowe haki, które oprócz mniejszej wagi będą sztywniejsze. Wszystkie widelce R7 występują w dwóch wersjach: z manetką MILO oraz bez (blokada na goleni). Wagi widelców podane w tabeli dotyczą widelców z nieprzyciętą rurą sterową. - DT SWISS XRC Waga: 1380 g Tłumik: olejowy. Regulowane tłuminie odbicia, blokada z regulowanym progiem otwarcia Skok: 100 mm Opis: Lekki widelec do XC, blokowany manetką na kierownicy, haki pod oś 9 mm, mocowanie hamulców w standardzie PostMount, maksymalna tarcza 185 mm. Sprężyna: powietrzna ze stalową sprężyną negatywną, regulacja twardości przez zmianę ciśnienia Budowa: aluminiowe, anodowane golenie górne średnicy 28,6 mm. Golenie dolne karbonowe z magnezowymi hakami. Korona aluminiowa odkuwana i frezowana CNC. Rura sterowa 1,125" z aluminium anodowanego
jokulus25 Napisano 29 Stycznia 2013 Napisano 29 Stycznia 2013 kurcze tylko co do klasy średniej 300-800zł i tam Manitou R7 w sumie znalazłem 2 używane na allegro poniżej 800zł ale tak nowe to powyżej 1000zł
artex232 Napisano 29 Stycznia 2013 Napisano 29 Stycznia 2013 To jest bardzo pomocne na pewno się przyda osobą które zaczynają przygodę z rowerami
Lumperator Napisano 29 Stycznia 2013 Napisano 29 Stycznia 2013 Wszystko fajnie, ale trochę to nieuporządkowane i nieprecyzyjne. Pokazujesz piwoty, a na zdjęciu widelec sztywny, podczas gdy mowa jest o amortyzatorach.Bardzo nieczytelne dane techniczne amortyzatorów. Przy każdym z nim powinien być ten sam schemat opisu. I po co tyle podkreślania? Prawdziwie kompendium powinno zawierać dużo dokładnych informacji np. waga, sztywność, wysokość A2C... itd. Poza tym wypadałoby przedstawić różnice w charakterystyce pracy amortyzatorów, zastosowanych tłumików, technologii (eta, u-turn, terralogic, spv, noble air...). A tu nic takiego nie ma.
Tomash Napisano 29 Stycznia 2013 Napisano 29 Stycznia 2013 Jeszcze klasa premium Bos i Kowa jak najbardziej, jeszcze jakiś pomysł?
szliri Napisano 29 Stycznia 2013 Autor Napisano 29 Stycznia 2013 Wszystko fajnie, ale trochę to nieuporządkowane i nieprecyzyjne. Pokazujesz piwoty, a na zdjęciu widelec sztywny, podczas gdy mowa jest o amortyzatorach.Bardzo nieczytelne dane techniczne amortyzatorów. Przy każdym z nim powinien być ten sam schemat opisu. I po co tyle podkreślania? Prawdziwie kompendium powinno zawierać dużo dokładnych informacji np. waga, sztywność, wysokość A2C... itd. Poza tym wypadałoby przedstawić różnice w charakterystyce pracy amortyzatorów, zastosowanych tłumików, technologii (eta, u-turn, terralogic, spv, noble air...). A tu nic takiego nie ma. Dane były w tabelkach, jednak po zaakceptowaniu postu wyszło jak wyszło. Co do dokładnych informacji na temat amortyzatorów, to sporo jest tematów w strefie testów jak i w normalnych tematach tutaj jedynie są umieszczane ogólne informacje. Wagi też nie ma sensu podawać ponieważ waga katalogowa a realna to 2 różne sprawy a każdy zainteresowany widelcem może zajrzeć na stronę http://rowerowawaga.pl/
Mod Team Puklus Napisano 29 Stycznia 2013 Mod Team Napisano 29 Stycznia 2013 Przykleiłem na próbę, zdjęcie piwotów poprawiłem. Jak kto ma sugestie co pozmieniać i ma adekwatny już gotowy do zastąpienia materiał można pisać na PW do moderatorów to poprawią.
beskid Napisano 29 Stycznia 2013 Napisano 29 Stycznia 2013 Wszystko fajnie, ale trochę to nieuporządkowane i nieprecyzyjne. Rock Shox-Reba SL DualAir Rocznik 09/11 - Skok: 80/100/120 mm, oś 9 mm - Regulacja skoku; All Travel - Sprężyna DUAL AIR: pozytywna i negatywna sprężyna powietrzna - Tłumienie powrotu Motion Control - Dolne golenie - Magnezowe - Korona; kuta, aluminium 6061 T-6 - Rura sterowa; aluminium 1 1/8 cala, również wersja tapered ( Disc Taper) - Górne golenie (32 mm) wykonane z aluminium serii 7000, pokryte teflonem; Kolor: czarny/biały - Rodzaj hamulca: tarczowy (mocowanie w standardzie PM) - Waga: ok 1620 g (zależnie od długości rury sterowej) - maksymalna wielkość tarczy hamulcowej: 210mm Ujdzie czy nadal do kitu
bratpijak Napisano 5 Czerwca 2017 Napisano 5 Czerwca 2017 Ja dziekuje za amortyzatory w rowerze.Niestety mnie te tzw tanie amortyzatory konkretnie konkretnie suntour za ok 200zł który padł po 4000 przebiegu w miedzyczasie rozbierany i konserwowany dwukrotnie a teraz dostał luzów i do tego korozji goleni.Nauczyły mnie aby wcale nie kupować bo nie oszukujmy się- Skoro to jest słaby amor to jaki jest dobry?Za 700-800zł?Za kilka rurek sprężyn i plastiku mam tyle dać żeby podziałało powiedzmy te 20 tys km?Pewnie są do nich czesci zapasowe ,ale w jakiej cenie ,za głupie 2 uszczelki 100-150zł? A co wieksze częsci pewnie w cenie 75% ceny nowego amora. Chyba rzeczywiście najlepiej kupić jakiegoś zooma za 70zł bo wytrzymał mi taki tyle co suntour a ani razu go nawet nie rozbierałem tylko oliwką polałem czasem golenie Widać tu jakąś zmowe producentów ,uważam że można zrobić trwały amortyzator za powiedzmy 300zł.Ale po co przecież jak się rozleci klient kupi nowy i kasa sie kręci. Niestety klient wstawi zwykły widelec.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.