Skocz do zawartości

[test drogowy] Tętno na progu według testu Friela - wasze wyniki


God2K

Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie podzielcie się swoimi wynikami z testu na podstawie pulsometru ( 30 minut jazdy na maxa mierzony puls z ostatnich 20 minut)

 

Mi co prawda na trenażerze ale wyszło dzisiaj 170. Czy to aby nie za dużo? Ten rok to drugi sezon tak bardziej na serio z rowerem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ze wzoru to sobie można...

Chociaż w moim przypadku praktycznie idealnie pokrywa się z HR Max wyznaczonym z zawodów.

 

Aczkolwiek jeżeli faktycznie gdzieś w okolicy wzoru masz maxa to nie, 170 to zdecydowanie nie jest dużo nawet biorąc pod uwagę, że test na trenażerze dość trudno jest pojechać na 100%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat trochę z czapy. Nie za bardzo można porównywać wyniki testów między różnymi osobami. Tętno, poziomy zakwaszenia,progi itp są dla każdego różne. Nie można porównać nawet 2 osób w tym samym wieku.

Jeżeli uważasz że masz za wysokie wyniki to powtórz test po jakimś czasie i porównaj.

Tym bardziej że nie napisałeś nic o sobie. Wiek, ilość godzin spędzonych na rowerze, ilość km,.czy realizujesz jakiś plan itp.

 

Jak ci napiszę że mi wyszło 167 bpm to coś ci to powie? Raczej nie.

 

safian jak wchodzisz w okres kręcenia w 4 ścianach trzeba zrobić test i ustalić strefy na trenażer, które mogą (ale nie muszą) być inne niż w terenie. I trzeba go zrobić na 100% bo jeżeli uważasz że nie zrobiłeś go na 100% to jaki jest sens i wynik tego testu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

General ma rację. Ten test robisz z tego powodu, że u każdego tętno na progu jest inne. Nie można powiedzieć że ktoś ma za duże albo za małe. Możesz porównywać wyniki do innych swoich wyników a nie do wyników innych osób. Co daje Tobie taka informacja że np ja mam 192? Ktoś może być ode mnie dużo lepszy a mieć niższe tętno na LT a ktoś gorzej wytrenowany i mieć wyższe, to nic nie mówi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale ja o tym wiem, napisałem tylko, że dość trudno zrobić to na 100%.

Zresztą wystarczy zobaczyć jak łatwo rozkręcić się np. do 90% HR max na asfalcie i na trenażerze :)

 

Kwestia motywacji. Generalnie trudno jest uzyskać HR max. W sumie najłatwiej na zawodach.

 

Ale zrobienie testu na progu LT na 100% jest możliwe bez problemu. A wyniki mogą być inne chociażby z powodu temperatury w pomieszczeniu i problemów z chłodzeniem ciała.

Ja po ok miesiącu kręcenia w pokoju adaptuję się do warunków tak, że czasem zapominam włączyć wentylator.

 

God2k, dane o tętnie na progu mogą być ciekawe, ale dopiero w porównaniu z innymi danymi o człowieku. Ale nie można tych progów i wartości odnosić do siebie i według nich porównywać się do innych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mnie ciekawi jak się ma wasz wyliczony z testu drogowego próg mleczanowy do tętna na zawodach. Ja na maratonie mogę jechać przez 1,5 godziny z tętnem 173 przy HR max 185. W warunkach bez adrenaliny startowej takie tętno utrzymam może przez 10 minut. U mnie próg mleczanowy wyliczony z testu drogowego ma się nijak do tętna na maratonie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na dane z 2012 to średnie tętno z najlepszych 60 minut oscyluje około 1-3 uderzenia poniżej progu z testu.

Mam wyliczone 167 bpm z 20 minutowego testu i w Janowicach na maratonie średnie godzinowe miałem 166bpm ale średnie z 20 minut 171bpm i średnie z 30 minut 169bpm. Czyli teoretycznie powyżej progu, ale w warunkach startowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli wam się nie zgadzają progi z tętnem maratonowym, to są trzy opcje - albo się nie przykładaliście do testu, albo jesteście niedotrenowani wytrzymałościowo, albo trenujecie i startujecie krótkie dystanse. Tam w sumie się jeździ inaczej, i na progu da się spokojnie przejechać przez godzinę w warunkach startowych.

Ja zimą mam tętno na progu 169, latem 170-171, hrmax na rowerze 184, już dawno nie miałem większego tętna :).

Ale jeszcze się nie zdarzyło, żebym na maratonie miał tętno średnie powyżej 166, no ale ja jeżdżę giga i avhr 166bpm mogę mieć na 2-3 godzinnej płaskiej popierdółce w Wielkopolsce.

Na giga w górach mam może 155-160 jak dobrze pójdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze inna możliwość. Adrenalina może powodować podwyższenie tętna przez co nie do końca odzwierciedla ono faktyczny poziom wysiłku. Sprawdziłem sobie jeszcze raz i wyszło mi 1 godzina i 37 minut ze średnim tętnem 174. Normalnie takie tętno jest dla mnie nie do utrzymania dłużej niż przez kilka minut.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawość sprowadziła mnie dziś do progu. Odczyt z 20 min. to 161 uderzeń. Choć przyznam, że pedałowałem niską kadencją i tak na wyczucie by się nie upalić. Wg wzoru powinienem mieć HRmax 188 ale w sezonie, bez większych problemów nawet dosyć często na pulsometrze było nawet 194-204. To znaczy, że mogę się domyślać jakie mam HRmax. Ustawiłem okrągłe 200 ale zdaję sobie sprawę, zwłaszcza teraz przed sezonem tętno jest niższe i taki test należałoby przeprowadzać co 8 tygodni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest właśnie to o czym pisałem, czyli źle przeprowadzony test :). A co za tym idzie wszystkie strefy są złe.

Friel pisze wyraźnie - test polega na przejechaniu 30 minut z MAKSYMALNĄ MOŻLIWĄ prędkością, liczy się średnie tętno z ostatnich dwudziestu minut.

Niby nie można tego zinterpretować źle, ale ludzie bardzo często kombinują, oszczędzają się, albo jadą pierwsze 10 minut dość lekko, co fałszuje wyniki końcówki.

Nie mówiąc o tym, że na trenażerze wyniki z reguły też są zafałszowane, bo tętno przeważnie jest nieco wyższe albo rośnie w czasie, jest to spowodowane przegrzewaniem się systemu :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Test drogowy choć w założeniu prosty, niestety dość łatwo zepsuć. Jest jeszcze inny test, test Conconiego. Najprościej wykonać go na trenażerze podpiętym do kompa. Polega to w skrócie na tym, że stopniowo zwiększamy prędkość lub obciążenie i obserwujemy tętno. Próba kończy się kiedy już nie jesteśmy w stanie kontynuować. Następnie robimy wykres jak rosło tętno wraz z rosnącym obciążeniem. Moment kiedy tętno się załamuje, czyli przyrost się zatrzymuje a następnie zaczyna rosnąć, ale wolniej niż wcześniej wyznacza próg mleczanowy. Niestety wykres często nie jest jednoznaczny. Ale jak ktoś chce może sobie spróbować, choćby dla porównania wyniku z tym z testu drogowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odnosnie dziwnych wartosci tetna na zawodach - dodajcie kofeine i inne pobudzacze, ktore wiekszosc stosuje, czasami nieswiadomie w zelach itp i fakt, ze moze test robi sie na swiezo, podobnie jak maraton, ale trening juz niekoniecznie...raczej notorycznie na lekkim zmeczeniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Friel pisze wyraźnie - test polega na przejechaniu 30 minut z MAKSYMALNĄ MOŻLIWĄ prędkością, liczy się średnie tętno z ostatnich dwudziestu minut.

 

"Gdy jesteś rozgrzany i gotowy do startu, natychmiast zacznij test. Kluczem do tego sprawdzianu jest prędkość. Niemal wszyscy zaczynają ze zbyt dużą intensywnością, a potem, w ostatnich minutach, słabną. Często słyszy się o zawodnikach, którzy nie ukończyli tego testu za pierwszym razem, ponieważ rozpoczęli go zbyt szybko. Powiedz sobie, że wstrzymasz się nieco przez pierwsze 10 minut i nieustannie powtarzaj to sobie po rozpoczęciu testu." *

 

*Joel Friel, "Trening z pulsometrem", str. 49, 2010

 

Nie mówiąc o tym, że na trenażerze wyniki z reguły też są zafałszowane, bo tętno przeważnie jest nieco wyższe albo rośnie w czasie, jest to spowodowane przegrzewaniem się systemu :).

 

Mógłbyś rozwinąć myśl? Jakieś źródło informacji, że na trenażerze tętno jest wyższe i co rozumiesz poprzez "rośnie w czasie", bo w każdych innych warunkach tętno też rośnie w czasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Gdy jesteś rozgrzany i gotowy do startu, natychmiast zacznij test. Kluczem do tego sprawdzianu jest prędkość. Niemal wszyscy zaczynają ze zbyt dużą intensywnością, a potem, w ostatnich minutach, słabną. Często słyszy się o zawodnikach, którzy nie ukończyli tego testu za pierwszym razem, ponieważ rozpoczęli go zbyt szybko. Powiedz sobie, że wstrzymasz się nieco przez pierwsze 10 minut i nieustannie powtarzaj to sobie po rozpoczęciu testu."

*Joel Friel, "Trening z pulsometrem", str. 49, 2010

 

 

Czyli wnioskując z treści cycatu: najpierw należy się rozgrzać a potem zacząć test, wktórym pierwsze 10 minut dajemy na wstrzymanie a później R jak rakietu. Oczywiste staje się teraz dla mnie, że jeśli się rozgrzeję (a średnio potrzebuję ok 45 minut) to potem mogę przyspieszyć do pewnej wartości, jadąc 10 m. a na końcowe 20 m. dać ognia. Taka forma testu na pewno pokaże zupełnie inne wartości.

Dziś rano zacząłem od zera bez wcześniejszej rozgrzewki: 10 minut 140-145 i 20 minut 150-173 co dało wartość j.w napisaną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem z tym odpuszczaniem to nie do końca dobra interpretacja. Friel wyraźnie pisze, że część osób zaczyna za mocno i potem słabnie. Wstrzymanie w pierwszych 10 minutach ja rozumiem tak żeby nie wypruć się w nich za bardzo tylko przejechać całe 30 minut z tą samą intensywnością. Chodzi o to żeby w pierwszych 10 minutach tętno rosło i ustabilizowało się na wysokim poziomie. Jak sobie odpuścisz pierwsze 10 minut to na początku pomiarowych 20 minut tętno dopiero zacznie rosnąć, przez co wynik będzie zaniżony. W biblii Friel pisze: "Natychmiast po rozgrzewce przejedź 30 minut wykonując wysiłek taki jak w czasie wyścigu." Nic nie pisze o słabszych pierwszych 10 minutach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie chodzi o to, żeby pierwsze 10 minut jechać lżej.

Pierwsze 10 minut jedziemy tak samo jak całe 30, czyli na maxa.

 

Friel zaznacza jedynie, żeby zwrócić uwagę na pierwsze 10 minut i nie jechać ich ponad możliwości a kolejne 20 minut umierać, szczególnie osoby, które test robią pierwszy raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...