ErrorPL Napisano 25 Stycznia 2013 Napisano 25 Stycznia 2013 Witam, nie tak dawno kupiłem sobie nowy rower z kołami 29er o szerokości 2,2. Jaką mam wpisać wartość w licznik aby poprawnie działał. Szukałem na różnych stronach ale tam było tylko do szosówek (700c). Czy ktoś by mógł podać wartość do wpisania w licznik? Wiem że są metody mierzenia obwodu koła ale ten wynik nie jest zbyt dobry.
Dromik Napisano 25 Stycznia 2013 Napisano 25 Stycznia 2013 Wiem że są metody mierzenia obwodu koła ale ten wynik nie jest zbyt dobry. Według mnie to najlepsza metoda, ponieważ tabeli nie uwzględniają bieżnika, ciśnienia, ciężaru rowerzysty
seraph Napisano 25 Stycznia 2013 Napisano 25 Stycznia 2013 Pomiar będzie najdokładniejszy a jeśli nie zależy Ci na dokładności to użyj wzoru: [622+2*(2,2*25,4)]*pi= 2305 mm - obwód koła. Ja tak policzyłem dla koła 29x2,25 i sprawdziłem z GPSem i różni się pokonany dystans na odcinku 30 km o niecałe 100 m, ale trzeba też uwzględnić to, że pomiar GPS nie jest idealny. Jeśli Ci nie zależy na wysyłaniu pomiarów do NASA to powinno Ci wystarczyć
marpok Napisano 25 Stycznia 2013 Napisano 25 Stycznia 2013 Nie wiem co to za problem zmierzyc obwod kola i wpisac wynik do licznika??? I w dodatku cieszyc sie z dokladnych pomiarow
hadwaodwa Napisano 25 Stycznia 2013 Napisano 25 Stycznia 2013 Wystarczy zmierzyc srednice i pomnozyc *3,14. Latwiejsze to niz pomiar obwodu.
Sansei6 Napisano 25 Stycznia 2013 Napisano 25 Stycznia 2013 No nie wiem czy łatwiejsze niż przeprowadzić rower po ziemi...
ErrorPL Napisano 26 Stycznia 2013 Autor Napisano 26 Stycznia 2013 Dziś spróbuję obydwóch metod i porównam wyniki.
hadwaodwa Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 No nie wiem czy łatwiejsze niż przeprowadzić rower po ziemi... Chodzi mi o to, że dość trudno określić dokładnie kiedy koło wykona pełen obrót. Większość robi to obserwując wentyl, ale w ten sposób łatwo o pomyłkę rzędu kilku cm. Imo znacznie łatwiej zmierzyć dokładnie średnicę koła sztywną miarką i pomnożyć x3,14. Oczywiście obie metody przy dobrym pomiarze powinny dać dokładnie taki sam wynik.
Sansei6 Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 Ale jak można się pomylić o kilka cm patrząc na wentyl?
ErrorPL Napisano 26 Stycznia 2013 Autor Napisano 26 Stycznia 2013 Ustawiłem sobie licznik na "oko" Wziąłem z tabelki jakieś koło 28x2.35 o rozmiarze ISO 60-622 (ja mam 56-622) o obwodzie 2340 a następne mniejsze miał 28x 2.0 ISO 50-622 2284 i trochę od tego większego odjąłem i wpisałem w licznik 2320 i nie wiem jeszcze czy dobrze wskazuje. Muszę z znajomym pojechać i porównać z jego licznikiem
hadwaodwa Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 Hmmm no ja to widzę tak - każdy 1 stopień obrotu koła to niecały 1cm różnicy. Raczej nie jesteś w stanie "na oko" ocenić czy koło wykona DOKŁADNIE 360 stopni obrotu i jeszcze tego zaznaczyć na ziemi w odpowiednim miejscu. Wcale nie jest tak łatwo zmierzyć dokładnie. Oczywiście można błąd zminimalizować np. robiąc 3-4 obroty w jednym pomiarze (wtedy błąd będzie miał znacznie mniejszy wpływ na pomiar). Tak więc uważam, że zmierzenie średnicy koła jest o wiele prostszą techniką (trudno tu o pomyłkę, chyba że ktoś nie umie posługiwać się linijką) i mniej podatną na błędy niż mierzenie obwodu.
Dromik Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 Można też zmierzyć obwód taśmą mierniczą i mamy wtedy pewność, że nie jest ani za dużo ani za mało.
kadargo Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 Jak już się tak bawicie w aptekarzy, to bierzecie pod uwagę, że opona pod ciężarem się ugina i finalnie koło ma inny obwód niż na pustym rowerze? Imho metoda z wentylkiem jest bardzo dobra.
hadwaodwa Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 Ja się nie bawiłem - po prostu spisałem obwód z opony ;-) Tak tylko piszę bo kolega o to pytał.
ErrorPL Napisano 26 Stycznia 2013 Autor Napisano 26 Stycznia 2013 Ja się nie bawiłem - po prostu spisałem obwód z opony ;-) Tak tylko piszę bo kolega o to pytał. Gdzie masz napisane na obwód opony?
sosna119 Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 Hmmm no ja to widzę tak - każdy 1 stopień obrotu koła to niecały 1cm różnicy. A 1 cm różnicy to błąd 0,5%. Na trasie 100 km będzie to przekłamanie o 500m... Rzeczywiście ogromny bład.
MokryxD Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 Co jest trudnego w wyciągnięciu roweru, znalezieniu płaskiej i równej powierzchni długości 3m i zmierzeniu. Przyklejcie na podłogę taśmę papierową (łatwo się demontuje), ustawcie przednie koło wentylem na taśmie i zróbcie jeden obrót. Zaznaczcie na podłodze gdzie stanęło lub zmierzcie odległość. Próbę powtórzyć 3-4 razy i wyliczyć średnią. Metry, bądź centymetry zamieniamy na milimetry i już mamy co wpisać do licznika. To takie trudne?!
hadwaodwa Napisano 26 Stycznia 2013 Napisano 26 Stycznia 2013 Co jest trudnego w wyciągnięciu roweru, znalezieniu płaskiej i równej powierzchni długości 3m i zmierzeniu. Przyklejcie na podłogę taśmę papierową (łatwo się demontuje), ustawcie przednie koło wentylem na taśmie i zróbcie jeden obrót. Zaznaczcie na podłodze gdzie stanęło lub zmierzcie odległość. Próbę powtórzyć 3-4 razy i wyliczyć średnią. Metry, bądź centymetry zamieniamy na milimetry i już mamy co wpisać do licznika. To takie trudne?! Nie to nie jest trudne tylko bezproduktywne, bo ten sam efekt osiągasz jednym pomiarem. Moim sposobem masz licznik ustawiony zanim jeszcze znajdziesz w składziku taśmę do oznakowania początku trasy na podłodze ;-) Nie musisz też robić 3 pomiarów itp. bo zakładam, że raczej każdy potrafi posługiwać się miarką i pomnożyć wynik razy 3,14 ;-) Oczywiście można się bawić tak jak opisałeś... tylko po co? A 1 cm różnicy to błąd 0,5%. Na trasie 100 km będzie to przekłamanie o 500m... Rzeczywiście ogromny bład. Dokładnie tak, dlatego tak jak pisałem ja się w mierzenie nawet nie bawiłem bo wolałem po prostu użyć danych z opony. Zresztą i tak wystarczy, że powietrze trochę zejdzie z opony i już się pojawiają różnice. Tak jak pisałem wcześniej, opisałem najprostszy sposób zmierzenia koła bo ktoś wyżej o to pytał. Zakładam, że jak już ktoś mierzy to woli mieć dokładniejszy wynik uzyskany w prostszy sposób niż bardziej narażony na błędy (tak jak pisałem nie da się dokładnie na oko określić, że koło wykonało 360 stopni a nie na przykład 357, tak samo można pojechać nie do końca po linii prostej itp), który wymaga znacznie więcej pracy. Gdzie masz napisane na obwód opony? Każda opona ma oznaczenia typu 700x45C - wystarczy wpisać w Google (ew. obliczyć jak ktoś wie z czego te oznaczenia wynikają - ja nie wiem) albo sprawdzić w instrukcji licznika i masz przybliżony wymiar jaki należy wpisać do licznika. Jeśli cię nie gniecie te +/-1% odchylenia (a niektórych gniecie) to to w zupełności wystarczy. Tak jak pisałem ja sam nie bawiłem się w żadne mierzenie, bo licznik to dla mnie taki dodatkowy gadżet - ja jeżdżę rekreacyjnie.
aarmando Napisano 27 Stycznia 2013 Napisano 27 Stycznia 2013 Juz sam nic nie wiem z tego. Mam kola 29 " z oponami 2,25, kazdym sposobem wychodzi mi inaczej raz mam 2330 raz 2315 ktos tu napisal ze przy tym rozmiarze ma 2305. Moze mi ktos powiedziec co mam tam wpisac zeby predkosc byla prawidlowa, albo chociaz blad jak najmniejszy?
jasinski21444 Napisano 27 Stycznia 2013 Napisano 27 Stycznia 2013 Policz średnią ze swoich wyników. (2330+2315)/2 = 2322.5 więc wpisz 2322
Sansei6 Napisano 27 Stycznia 2013 Napisano 27 Stycznia 2013 Zrób sobie jakimś jasnym cienkopisem kreskę na oponie zaznacz tak też kreskę na podłożu... potem przeprowadź rower aż zrobisz pełne koło, odznacz kreskę na podłożu i zmierz dystans miarką (w razie czego próbę powtórzy 3 krotnie i wyciągnij średnią)... i wpisz tą wartość... chyba że dopuszczasz błąd rzędu 1 cm, to wystarczy obserwować wentyl
hadwaodwa Napisano 27 Stycznia 2013 Napisano 27 Stycznia 2013 Policz średnią ze swoich wyników. (2330+2315)/2 = 2322.5 więc wpisz 2322 Dokładnie - i tak już masz tu dokładność ~1cm, co przy obwodzie koła stanowi mniej niż 0,5% - wpisz jak kolega radzi i zacznij jeździć. Te liczniki i tak zapewne nie mają takiej dokładności, żeby to miało jakiekolwiek znaczenie ;-)
ErrorPL Napisano 27 Stycznia 2013 Autor Napisano 27 Stycznia 2013 Dzięki wielkie za rady. Wcześniej wpisałem "na oko" 2320 ale to nie wielka różnica, najwyżej mi troszkę zaniży wartość
lukaspecrh92 Napisano 27 Stycznia 2013 Napisano 27 Stycznia 2013 Ja ostatnio zrobiłem tak: Koło dosyc blisko ściany, krótka poziomica postawiona na oponie i przystawiona do ściany i zaznaczonona cienkopisem wysokość na ścianie (na klatce schodowej, w mieszkaniu nie będę bazgrał po ścianach), miarka i mnożymy przez pi i gotowe. Średnicy bezpośrednio na kole bym nie mierzył bo przechodzi przez piastą a jak się komuś koła nie chce zdejmować to nawet i zaciski mogą zawyżyć pomiar. Sposób z podłogą i zaznaczaniem punktów na oponie tez mi sie wydaje dobry.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.