Skocz do zawartości

[10546g] Accent EL>>Norte Disc by bartnik


bartnik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

14.5 kg -wynik fajny - NIE ?

Obecnie rower waży duuuużo mniej , ale postanowiłem pokazać go w odcinkach, bo przecież fajnie patrzeć jak rower 'rośnie czyli chudnie' prawda?

Dlatego będę pokazywał kolejne etapy modyfikacji i aktualizował równocześnie masę w temacie.

 

Rower został złożony przez serwis na zamówienie w 2008 r.

Koszt był 1550 pln.

Waga szacunkowa na podstawie poźniejszych zmian kiedy zacząłem wymieniać.

Choć pierwsze zmiany nie były podyktowane manią lekkości, to mnie wzięło ... :woot:

i do dzisiaj trzyma :bye2:

W następnym poście rozpiska i zdjęcia. (nie ma go w garażu, tam mam fulla, ale o jego lajtowaniu myślę w kategorii "może kiedyś jeśli w ogóle - to koła i niewiele więcej" choć jak wiemy - lajtowanie to ciężka choroba)

 

Pisał będę w miarę możliwości czasowych.

 

Wtedy moja wiedza pochodziła z casów wigry4 i łał rometa orkana (chyba z 6 nieindeksowanych biegów z tyłu - łał)

 

Oto rozpiska .

 

 

Bar Ends: (Rogi) -

Bar Plugs: (Korki do kierownicy)................Accent

Bottle Cage: (Koszyk na bidon)..................Kbix alu...................................(45 g)

Brake (Front): (Hamulec przedni)...............Shimano BR-M

Brake (Rear): (Hamulec tylny))...................Shimano BR-M

Brake Levers: (Klamki Hamulcowe)...........Klamkomanetki Shimano Acera 2008

Cables: (Pancerze i linki)...........................no-name

Cassette: (Kaseta)......................................Shimano HG-40 11-34 8sp.......(291 g)

Chain: (łańcuch).........................................różne..........................................(~300 g)

Crankset: (Korby).......................................Shimano Alivio

Derlr (Front): (Przerzutka przednia)...........Shimano Alivio

Derlr (Rear): (Przerzutka tylna)..................Shimano Alivio

Fork: (Widelec)..........................................SR Suntour XCM (ok.2500 g)

Rear Shock: (Damper)-

Frame: (Rama)...........................................Accent El Norte 17'' (1895g z hakiem i miskami sterów)

Grips: (Gripy)..............................................Accent.......................................(182 g)

Handlebar: (Kierownica)............................Zoom.alu 220.............................(242g)

Handlebar Tape: (Owijka)-

Headset: (Stery)..............................................nie-wiem

Pedals: (Pedały) Sh. PD-M520...(~400g) na początku były platofrmy ale szybko zmieniłem na SPD :)

Seat: (Siodło).............................................Viper.........................................(456 g)

Seatpost: (Sztyca).......................................Zoom alu.................................(358 g)

Seatpost clamp: (Zacisk sztycy)..................Promax …...............................(~45 g)

Shifters: (Manetki).......................................Klamkomanetki Shimano Acera 2008

Skewers: (Zaciski koł)..................................Promax....................................(~150 g)

Spacers: (Podkładki pod mostek)................4x no-name alu …...................(38 g)

Starnut: (Gwiazdka).....................................no-name

Stem: (Mostek).............................................Promax......................................(170 g) ze śrubami stal.

Tire (Front): (Opona przednia).....................Kenda K-831.............................(>800 g)

Tire (Rear): (Opona tylna)............................Kenda K-831.............................(>800 g)

Top Cap: (Top cap)......................................no-name....................................(17 g)

Tubes: (Dętki)...............................................no-name...................................(2x200 g)

Wheel Front: (Koło przednie) (967 g)

-Hub: (Piasta)...............................................Shimano Paralax

-Rim: (Obręcz)..............................................Star-Ringle Breeze

-Spokes: (Szprychy)......................................no-name

-Nipples: (Nyple)...........................................no-name

-Rim tape: (Opaska)......................................no-name

Wheel Rear: (Koło tylne) (1184 g) bez kasety

-Hub: (Piasta)...............................................Shimano Paralax

-Rim: (Obręcz)..............................................Star-Ringle Breeze

-Spokes: (Szprychy)......................................no-name

-Nipples: (Nyple)...........................................no-name

-Rim tape: (Opaska)......................................no-name

Misc : (Inne)

 

Razem : ~14500 g

 

FOTY z 2009

mdsc780612.jpg

 

mdsc78081.jpg

 

mdsc78071.jpg

 

mdsc78091.jpg

Edytowane przez durnykot
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

twoja niecierpliwość to dla mnie komplement, zrobię jednak jak napisałem.

Tutrochę fotek szpeja na wadze - niezłe kloce :devil: .

Przy okazji znalazłem parę błędów w rozpisce-którą z głowy robiłem.

Poprawię przy którymś etapie.

Ten temat to też trochę dla mnie - nigdzie sobie nie zapisałem historii zmian jak dotychczas.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pierwsza zmiana po SPD to było siodło, które poniekąd b.wygodne okazało się bardzo niewygodne :teehee:

w XC - drętwiał mi na nim wacek od pochylonej pozycji.

Zakupiłem Selle Italia SLK, a ponieważ "nie wypadało", żeby takie siodło przykręcać do ZOOMa,

przyszedł pierwszy lightowany zakup: sztyca Smica Pro 27.2 mm

 

mdsc00422sislk.jpg

mdsc00428smicapro.jpg

Sama zmiana siodła dała wrażenie, jakby mi rower podmeinili - wreszcie się wygodnie pedałuje :thumbsup:

Tym samym bilans zmiany:

Seat: (Siodło).............................................Selle Italia SLK.......................240g - (456 g) = -116 g

Seatpost: (Sztyca).......................................Smica Pro...............................218g - (359 g) = -141 g

RAZEM -257 g

 

Waga całego roweru wg ważenia całości : 14210 g

mdsc00633waganowesiodlo.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tez to zauważyłem :icon_redface: ale było za późno na edycje'

Jednakowoż waga całości na tym etapie jest niepodważalna :)

 

detki i opony masz ciezkie bez finasnowych szalenstw mozesz urwac 600g

a o tym... będzie w następnym odcinku

Edytowane przez bartnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę opowieści:

Rower powstał w 2008 ale 2008-9 był niejeżdżony, bo dom wtedy budowałem i każdą wolną chwilę spędzałem na budowie.

Pierwszym sezonem jeżdżenia był 2010 i wtedy zawitały po miesiącu jazdy SPDy

Zamiana siodła i sztycy była w drugiej połowie 2010 (poprawka).

Pod koniec 2010 pewnego dnia wracając z pracy wjechałem w takie błoto, że tylna przerzutka zaczęła marudzić

' eee co? Ja ma biegi zmieniać?'.

Do chóru dołączyły v-brejki ' hamować w błocie? Zgłupiałeś?'

No i zapadła decyzja – szukam hydraulicznych tarczówek, ale...

to wymagało nowych piast. A przecież bez sensu przeplatać ten plastelinowy szajs(obręcze) co miałem, więc zacząłem drążyć temat kupna nowych kół – no i się zaczęło – po długim zastanowieniu odrzuciłem kupno Crossride'a. Postanowiłem koła składać kupując najpierw po kawałku składniki.

Przy okazji kupiłem też nowe opony. Wybór padł na Maxxis Larsen TT Kevlar 26x1.9.

Chodziło o masę i uniwersalność na szuter (czasem lekkie błoto) (75%) i trochę asfaltu na dojazdach.

 

Napęd postanowiłem zmienić na SRAM, który nie raz słyszałem, jest znacznie mniej czuły na błoto.

Przy okazji zapadła też decyzja o przejściu na 3x9, bo na 8ke nic z wyższej półki się już nie produkuje.

Efektem była konieczność kompletnej wymiany napędu wraz ze sterowaniem (poprzednio klamkomanetki).

Jak już wyszło, że zostanie sama rama z kowadłem w miejscu widelca, postanowiłem złożyć nowy rower i zacząłem szukać ramy...

w trakcie poszukiwań kandydata (poważnie myślałem o G. XTC) i wybierania/kupowania komponentów ,

kumpel namówił mnie na fulla...

po kolejnych miesiącach wertowania netu, testów ram i systemów zawieszenia zostali wyłonieni kandydaci:

Cube AMS 110 SL (o taki :)

i Giant TranceX (ze względu na Maestro)

 

W następnym rzucie zrezygnowałem z Cube ze względu na geometrię ( 'płaska' podsiodłówka 72o vs. moja tendencja do przeciążania kolan).

Oczywiście okazało się, że samej ramy nowej dostać nie można...

więc skończyło się kupnem (wrzesień 2011) kompletnego Giant Trance X3 2012 którego możecie zobaczyć w moim garażu.

Początkowo chciałem go zmodyfikować w kierunku XC, ale po pierwszej jeździe stwierdziłem, że zrobiłbym my krzywdę :bye2: ,

a do tego zakochałem się w nim :wub: , choć jego i tak też pozmieniałem i jego pierwszy wyjazd w teren był już nie w fabrycznej konfiguracji..

Dlaczego Trance a nie Anthem?. Chciałem rower dobry na trójmiejskie lasy i jednocześnie z potencjałem na wyjazd w góry od czasu do czasu.

 

I tak zostałem ze starym rowerem i skrzynką szpeja...

no to co, ma się marnować?

 

Zmieniłem m.in. Gripy na PRO przykręcane podobne do Accent'a , bo te A. się obkręcały.Dopiero potem je zważyłem :(

Wiosną 2012 założyłem Maxxisy i dętki Schwalbe xx-light na stare koła, bo do nowych jeszcze nie wszystko miałem .

 

 

 

Oto konfiguracja na okres marzec-czerwiec 2012:

niebieskie – uzupełnienie lub poprawka w stosunku do poprzednich danych

 

Bar Ends: (Rogi) -

Bar Plugs: (Korki do kierownicy).................Accent

Bottle Cage: (Koszyk na bidon)...................Kbix alu...................................(45 g)

Brake (Front): (Hamulec przedni)................Shimano BR-M

Brake (Rear): (Hamulec tylny))...................Shimano BR-M

Brake Levers: (Klamki Hamulcowe).............Klamkomanetki Shimano Acera 2008

Cables: (Pancerze i linki)...........................no-name

Cassette: (Kaseta)....................................Shimano HG-50-9 11-32 ….......

[Shimano HG-40 11-34 8sp].....304 - (378 g) = -74 g

Chain: (łańcuch)......................................różne..........................................................(~300 g)

Crankset: (Korby)....................................Shimano Alivio..............................................(928 g)

Derlr (Front): (Przerzutka przednia)...........Shimano Alivio

Derlr (Rear): (Przerzutka tylna).................Shimano Alivio

Fork: (Widelec).......................................SR Suntour XCM (ok.2500 g)

Rear Shock: (Damper) -

Frame: (Rama)...........................................Accent El Norte 17'' (1895g z hakiem i miskami sterów)

Grips: (Gripy).............................................PRO....(Accent).................................184-(182 g)= +2 g

Handlebar: (Kierownica)..............................Zoom.alu 220..........................................(242g)

Handlebar Tape: (Owijka) -

Headset: (Stery)...........................................nie-wiem

Pedals: (Pedały) ….......................................Sh. PD-M520..........................................(372 g)

Seat: (Siodło)..............................................Selle Italia SLK......(Viper)..............240g - (456 g) = -216 g

Seatpost: (Sztyca)........................................Smica Pro.............(ZOOM)............218g - (359 g) = -141 g

Shifters: (Manetki)........................................Klamkomanetki Shimano Acera 2008

Skewers: (Zaciski koł)...................................Shimano................................................(~150 g)

Spacers: (Podkładki pod mostek)...................4x no-name alu …....................................(38 g)

Starnut: (Gwiazdka)......................................no-name

Stem: (Mostek).............................................Promax...±8ox100mm............................(173 g) ze śrubami stal.

suport:......................................................Neco BSA kwadrat..maszyny...................(299 g)

Tire (Front): (Opona przednia).......................Maxxis Larsen TT 26x1.9...(Kenda K-831)...437 - (821 g) = -384 g

Tire (Rear): (Opona tylna).............................Maxxis Larsen TT 26x1.9...(Kenda K-831)...467 - (821 g) = -354 g

Top Cap: (Top cap).......................................no-name...............................................(17 g)

Tubes: (Dętki)..............................................Schwalbe xx-light.......(no-name).........2x100 g - (2x~200 g) = -100 g

Wheel Front: (Koło przednie) (989 g)

-Hub: (Piasta)...............................................Shimano Paralax

-Rim: (Obręcz)..............................................Star-Ringle Breeze

-Spokes: (Szprychy)......................................no-name

-Nipples: (Nyple)...........................................no-name

-Rim tape: (Opaska)...................................... b'twin.......(no-name) …....................42 -(20 g) = +22 g

Wheel Rear: (Koło tylne) (1206 g) bez kasety

-Hub: (Piasta)...............................................Shimano Paralax

-Rim: (Obręcz)..............................................Star-Ringle Breeze

-Spokes: (Szprychy).......................................no-name

-Nipples: (Nyple)...........................................no-name

-Rim tape: (Opaska).......................................b'twin.......(no-name) …....................42 -(20 g) = +22 g

Misc : (Inne)

 

ZMIANA

1szy etap -357 (2010)

2gi etap - 866 (2012-03)

razem -1223 g

 

 

ROWER : ~13100 g

tu bilans między 14210 a 13100 coś się nie zgadza, ale nie pamiętam, co odkręciłem od roweru

na te brakujące 244 g (może to jest różnica w zużyciu bieżnika starych opon, bo ważyłem jedną, a tylna , wiadomo, była znacznie bardziej zużyta albo … hó nołs?)

 

dsc00967kn.jpg

 

 

 

i tak dojeździłem do września kompletując sobie jednocześnie części do wielkiej przebudowy.

[cdn]

 

i parę fot po tym mod-zie

en201132.jpg

 

tu w pełnym rynsztunku na dojazdy do pracy - kiedy nie wybieram pogody a przewidywany jest deszcz lub większe błoto. Błotniki głównie ze względu na odcinki asfaltowe, kiedy z tylnego koła tryska fontanna prosto na mój zad a z przedniego w rij

en201133.jpg

Edytowane przez bartnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jak napisałem był stan przejściowy (grzebałem po necie za dobrą okazją na amora , więc jeździłem na tym budżetowy kowadle).

Myślałem, że ten XCM pójdzie do roweru syna w przyszłości i może będzie potrzebna ta rura, żeby mu wysoko kierę ustawić, ale w 2012 (czyli po przejechaniu ok 6kkm) już złapał takie luzy na tulejach , że wiedziałem , że pójdzie do kosza - nie było już sensu grzebać - ani skracać, ani tulei wymieniać.

Swoją drogą nigdy mi krzywdy nie zrobił ani nie zagroził żebrom (w lipcu 2010 złamałem na tym rowerze obojczyk :036:, komin ani pomógł ani zaszkodził). Nie widzę natomiast geometrycznej możliwości uderzenia zębami w komin.

Przy składaniu roweru dla syna, jak i apgrejdzie mojego sterówki już poobcinałem.

 

masakra wazysz kazdy gram i nie mozesz obciac tej rury? jeszcze jakby to byl amor za 3 tys to bym zrozumial

Ważenie starego szpeja zrobiłem poglądowo kiedy zdjąłem z roweru :pinch: dla ciekawości i porównania.

Nie jestem typowym lajterem. Chciałem poprawić jakość roweru i to jak wiemy idzie w parze z masą.

Niestety choroba się pogłębia, ale fazy lajtowania za wszelką cenę (kosztem sztywności lub funkcjonalności) nie osiągnę nigdy. No i etapu "za cenę wszelkiej ceny" to już na pewno - nie stać mnie.

A rowerek fajny mi na koniec (moim zdaniem) wyszedł, więc postanowiłem przedstawić jego historię.

 

Czekajcie na następną część historii, bo to nie jest ostatni etap z tych , co już nastąpiły :)

 

(cut) Zbijasz gramy na siodełku, chwytach,(cut)

Ta wymiana chwytów nic nie dała w masie i nie to było jej celem, a zlikwidowania obracania się chwytów accent,

które były tylko nasuwane, PRO mają taki sam kształt ale są przykręcane na obejmy.

 

O amorze jest wyżej. Sztywniak nie wchodził w grę, bo to rower do jeżdżenia, a nie do ważenia.

(jeżdżę dużo w nierównym terenie, gdzie sztywniak jest nie do zaakceptowanie dla mnie )

Edytowane przez bartnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w lato 2012 rower poszedł do rozbórki.

Koła postanowiłem złożyć samodzielnie (pierwszy raz w życiu :icon_cool: ).

 

piasta przód: Novatec D711

 

piasta tył: Novatec D712

dsc01177wc.jpg

 

nyple tył: Dt SWISS alu 14mm

dsc01174pk.jpg

 

nyple przód: DT SWISS alu 12mm

dsc9737h.jpg

 

obręcze: DT SWISS XR400

dsc01176e.jpg

 

szprychy: SAPIM D-Light 264mm x32szt

dsc9735p.jpg

 

 

koło przednie bez zacisku i opaski po zapleceniu (przed centrowaniem)

dsc9909h.jpg

 

koło tylne

dsc01200k.jpg

 

komplet

dsc9912o.jpg

 

w euforii składania zapomniałem zrobić foty przedniej piasty na wadze,

ale po przeliczeniu wagi z tylnego koła i różnicy na nyplach 845-703+2=144 g

Edytowane przez bartnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

no i kolejny projekt który mnie zaskoczył. Z racji że sam trochę "choruję" na manię lekkości raczej wchodzę na lekkie projekty żeby podpatrzeć kolegów co nowego ładują w sprzęt. Ale wiadomo, ciekawość ludzka nie zna granic, teoretycznie sami przyznajcie" Accent El Norte 13...g" - nie brzmi zachęcająco, a tu proszę, normalnie jak dobry kryminał, ciekawie, do przodu, akcja, opowieść:D

Z ciekawością czekam na ciąg dalszy...

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiem :)

zastanawiałem się pomiędzy SRAM PG-990 a Sh.XT.

SRAM bardziej mi wizualnie leżał (ach ten czerwony pająk :icon_cool: ) ale ze względu na dość powszechne opinie o nietrwałości wybór padł na XT

 

Jakie opony będą ?

Te same MAXXISY co wyżej - waga mnie zadowala. A ich praca jest super - są mięciutkie. Dosłownie czuć jak się układają na kamykach :woot:

Nie przypuszczałem, że komfort poprawi się aż tak dramatycznie. W porównaniu te budżetowe Kendy dawały poczucie jazdy jak na drewnianych kołach

No i opory tych maxów też są naprawdę niskie.

 

Mają też jedną śmieszną cechę: dźwięk na asfalcie. Jak jest normalny asfalt to "burczą". Ale jak się wjedzie na taki super gładki z małą ilością kruszywa to 'BZYCZĄ" -dosłownie jak mucha albo komar - wysoki ton :D

Edytowane przez bartnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

tutaj trochę zdjęć na wadze tego co zmieniłem jeszcze w III-2012

 

OPASKA

dsc01067ca.jpg

Schwalbe xx-light

dsc01040qf.jpg

Sh HG-51 11-32 (SLX)

dsc00914mu.jpg

 

Maxis Larsen TT 26x1,9

dsc00814sr.jpg

dsc00813gv.jpg

no i wiadomo co...kloc

1xgrippro.jpg

 

no i podsumowanie dotychczasowych wpisów

Zmiana na kołach

 

Wheel Front: (Koło przednie) bez opaski 704 - (989 g) = -285 g

-Hub: (Piasta)................................................ Novatec D711SB ..(Shimano Paralax).........144 g

-Rim: (Obręcz)............................................... DT SWISS XR400 (Star-Ringle Breeze).....397 g

-Spokes: (Szprychy)...................................... Sapim D-Light (no-name)............................157 g

-Nipples: (Nyple)........................................... DT Swiss alu 12mm (no-name)...................10 g

-Rim tape: (Opaska)..................................... Zefal …........(b'twin)......…....................20-(42) = -18 g

Wheel Rear: (Koło tylne) bez opaski 845- (1206 g) = -361 g

-Hub: (Piasta)............................................... Novatec D712SB ..(Shimano Paralax).........280 g

-Rim: (Obręcz).............................................. DT SWISS XR400 (Star-Ringle Breeze)......397 g

-Spokes: (Szprychy)..................................... Sapim D-Light (no-name)......................157 g

-Nipples: (Nyple).......................................... DT Swiss alu 12mm (no-name)................. 8 g

-Rim tape: (Opaska).................................... Zefal …........(b'twin)......…....................... 20-(42) = -18 g

są małe rozbieżności po zsumowaniu, bo jako ostateczną zawsze wpisuję wagę z ważenia całości

(jakoś nigdy się nie chce zgadzać :teehee: )

 

ZMIANA

1szy etap - 357 (2010)

2gi etap -1110 (2012-03) po uwzględnieniu różnicy w ważeniu całego roweru

3ci etap 682 … na razie :)

razem -2149 g i będzie więcej

 

C.D.N.

Edytowane przez bartnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam sobotnio

 

Ponieważ zmieniam napęd na 3x9 do kół dołączy XT m770 11-34 9sp:

dsc0654cshg770xt1134.jpg

 

postanowiłem wypróbować ten wynalazek:

dsc00891fossh.jpg

dsc01386fossl.jpg

 

a mocowanie kół będzie takie:

dsc01581zaciskikol.jpg

 

 

Cassette: (Kaseta)....................................Shimano Shimano XT CS-M770 11-34 (9sp)

.............[Shimano HG-50 11-32 8sp].....298 - (304 g) = -6 g

Skewers: (Zaciski koł)................................ A2Z 6 AL/4V Ti................(Shimano)...................65g - (~150 g) = -85 g

Tubes: (Dętki)............................................. FOSS ...............(Schwalbe xx-light).....(124+121 g) - (2x~100 g) = + 45 g

 

 

 

ZMIANA

1szy etap - 357 (2010)

2gi etap -1110 (2012-03) po uwzględnieniu różnicy w ważeniu całego roweru

3ci etap 727 … i będzie jeszcze lżej … CDN

razem -2194 g

Edytowane przez bartnik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam ponownie

 

oto zmiany jakie nastąpią w kokpicie:

kiera

dsc00769at.jpg

mostek

dsc00765mostek.jpg

chwyty

dsc01426y.jpg

rogi

dsc01428rr.jpg

podkładki

dsc0729podkladki.jpg

Gwiazdka

dsc0725topcapkcnc.jpg

 

i jeszcze zmiana pod siodłem (nie pamiętam już nazwy firmy – specjalnie szukałem bez napisów – ale chyba to Mortop jest)

dsc01243ae.jpg

 

Bar Ends: (Rogi) …..........................PRO XCR.................................[nothing]......................................................+62 g

Grips: (Gripy)...................................KCNC...................................... [PRO bolt-on]......................18 – (184 g) = -166 g

Handlebar: (Kierownica).................KCNC SC BONE 30.8x600.........[Zoom.alu 220]..................128 – (242 g) = -114 g

Spacers: (Podkładki pod mostek) ..3T karbon (2x5+1x10mm).........[4x no-name alu] ….............11 - (38 g) = -27 g

Stem: (Mostek)...............................Smica ±8ox100mm.................[Promax...±8ox100mm]......125 - (173 g) = -48 g

Top Cap: (Top cap)..........................KCNC......................................[no-name]...............................8 - (17 g) = -9 g

Seatpost clamp : (Zacisk sztycy)....Mortop Alu/Ti........................[Promax]................................9 – (47g) = -38 g

 

razem: - 340 g

 

 

ZMIANA

1szy etap - 357 (2010)

2gi etap -1110 (2012-03) po uwzględnieniu różnicy w ważeniu całego roweru

3ci etap 1067 … i będzie jeszcze lżej … CDN

razem -2534 g

wirtualna waga roweru na tym etapie przebudowy:

12 033 g

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...