Skocz do zawartości

[serwis] czym smarować RS SID PM600/Judy Butter ?


Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Witam, w przyszłym tygodniu mam zamiar rozebrać i przeserwisować swojego SID'a (model 32mm WC, tłumik Black Box, sprężyna Dual Air). Pierwszy raz będę ro robił samodzielnie i nie chciałbym tego potem robić 2 razy.

Naszły mnie wątpliwości co do tego jakiego smaru użyć do o-ringów i sprężyny powietrznej. W serwisówce i filmikach używają smaru "PM600 Military" - czerwony, który nieco ciężko kupić, sklep z którego zamawiałem uszczelki i oleje dał mi smar PitStop Judy Butter - ciemnozielony.

Czy są jakieś różnice w jakości pracy amorków po nasmarowaniu jednym lub drugim? Warto sobie w ogóle tym głowę zawracać?

 

PS

Kupiłem olej 15W i 5W a do czego jest RedRum ? :geek:

Jedne manuale każą smarować sprężynę powietrzną smarem stałym inne tylko zwilżyć olejem, już sam nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tego co słyszałem jeżeli użyjesz tylko oleju amortyzator będzie troszkę szybciej pracował, ale będziesz musiał częściej serwisować niż przy użyciu smaru.

Ja używam tylko Motul fork oli 5W i 15W, z tym że serwisuje go co 100km jazdy w dół po strasznych kamieniach, w ładną i suchą pogodę.

Czyli raz w roku.

 

Rock Shox - Smar PITSTOP JUDY BUTTER

Jeden z najlepszych smarów do amortyzatorów dostępnych na rynku. Przeznaczony do smarowania tulei, uszczelek, o-ringów.

 

Rock Shox - Smar PM600 Military

PM600 Military to smar odporny na wysokie temperatury nawet do 260 stopni Celsjusza. PM600 Military nie topi się podczas pracy, charakteryzuje się dużą wodoodpornością. Przeznaczony do smarowania łożysk, trybów a także wszelkich innych miejsc które wymagają ciągłego smarowania.

 

Czyli lepiej użyć PITSTOP JUDY BUTTER

 

Smar wewnątrz goleni nie musi być odporny na wodę ani wysokie temperatury, a jakość pracy zależy od tego czy dasz smar czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Co 100km? Nie uciekło żadne zero?

Oczywiście co napisane jest na smarach przeczytać umiem, może źle skonstruowałem pytanie bo chodziło mi to to że zwątpiłem jak poszczególne specyfiki zachowują się w praktyce i co ostatecznie warto stosować.

Czy czy jakość smaru ma tak krytyczne znaczenie czy raczej średnie?

Dużo informacji znalazłem w wątku o revelationie : http://www.forumrowerowe.org/topic/82230-serwis-rock-shox-revelation-u-turn-air/

To trochę inny amor ale zasada działania wszędzie podobna a widzę że niektórzy smarują nawet wazeliną kosmetyczną i też chodzi.

Do tej pory mój amor był 2 razy w (autoryzowanym) serwisie a mimo to nie chodzi za fajnie a chyba był smarowany PM600 albo innym czerwonym wynalazkiem.

Nie wiem już czy zamówić jeszcze redrum'a czy niema sensu.

Opinie są widzę podzielone, jedni używają oleju do sprężyny inni red ruma inni smaru a jeszcze inni smaru (na bazie wapnia) wymieszanego z olejem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie uciekło, co drugi tydzień zjeżdżam trasą 6km, odpada zima i deszczowe weekendy więc wychodzi koło 100 do 120km rocznie.

Ogólnie smarujesz oringi po to aby się nie zniszczyły i zawijały podczas składania, w trakcie użytkowania za smarowanie odpowiedzialny jest olej, smar i tak potem się rozpuści w oleju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ok, zamówiłem PM600 niech mnie to kosztuje, będę miał dwa samary i sobie porównam, serwis go poleca jako lepszy i ogólnie jest go prawie 0,5kg w paczce, dostałem od kumpla też trochę redrum'a więc będę miał spokój sumienia że nie pcham byle czego do środka.

Jeszcze jedno pytanie, serwis napisał mi odnośnie stosowanie redrum:

"redruma do dual air wlewa się:

do komory pozytywnej około 1 ml

do komory negatywnej kilka kropel"

 

I teraz zwątpiłem czy wlewa się go od góry po włożeniu tłumika od góry i zakręca zawór i od dołu po złożeniu 2 części amora zamiast oleju ?

Tak jak na filmiku zamiast oleju który jest wlewany strzykawką?

- 3:21min. oraz RockShox Lower Leg Install - YouTube 3:00min.

Czy wsadza się sprężynę, daje trochę w jeden górny segment trochę, potem wsadza drugi, znowu daje się parę kropel ( tak jak na tym FOTO) , zamka wszystko i dopiero dodaje olej tak jak w procedurze powyżej? I przy tym jeszcze smarując oringi spężyny smarem stałym żeby ładnie wchodziły w amor?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ah czyli w to, w co wlewa się od góry, do lagi ze sprężyną, to jest komora pozytywna, wszystko poniżej to negatywna... Kurde dopiero załapałem :woot:

Wydawało mi się że obie komory powietrzne są w obrębie wkładu który się wyciąga, po przemyśleniu wydaje się to bez sensu. Heh nie podejrzewałem się o tak ciężkie kumanie ale tak to jest jak przerabia się coś z teorii a nie z praktyki a nie mam nikogo pod ręką kto to robił ani telefonu do przyjaciela żeby pomogli w trakcie.

No nic to jutro się biorę za temat. Dzięki za rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, negatywna to jest ta mała komora na samym dole górnej lagi i tylko w ladze ze sprężyną. czyli właściwie we wkładzie który się wyciąga :P

pozytywna mieści się pomiędzy wkładem i korkiem u góry.

 

masz rock shox technical manual 2009?

Mogę ci podesłać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tak tak, dokładnie jak tłumaczysz, już z grubsza skumałem zasadę działania tej sprężyny.

Będę się podpierał manualem 2011, 2009 już chyba nie ma na stronie srama ale wszystko powinno być to samo, w WC się nic nie zmieniło z tego co wiem.

Zastanawia mnie skąd tak duże rozbieżności względem tego co podaje manual a co robią serwisy (np używanie redrum)

Np. panowie z bike radar moczą gąbeczki w redrumie a nie 15wt, dodatkowo je nim polewają sprzed złożeniem a uszczelki kurzowe smarują judy butterem.

http://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-how-to-service-rockshox-reba-suspension-forks-23142/

http://www.bikeradar.com/gear/article/workshop-rockshox-revelation-lower-leg-service-24649/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Pięknie dziękuję za rady, amorek dzisiaj zrobiłem, poszło dosyć gładko a wideł chodzi odczuwalnie lepiej niż wcześniej. Nie mam już tego pierwszego oporu który trzeba było przełamać i dźwięku jakby piasek rysował po ślizgach.

Zastanawia mnie jedno, nie wszystkie uszczelki z zestawu (oryginalny rs) pasowały w miejsce starych, nie wiem czy te co były to oryginały czy te nowe to jakaś lipa. Odstawiłem amorek do rana, zobaczę czy nic nie schodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jednak pojawił się zgrzyt, przed zrobieniem miałem wycieki od spodu i teraz mam je nadal, nie wiem nawet czy nie mocniej.

Puszcza olej przede wszystkim od spodu przez śrubkę regulacji odbicia ale raczej nie spod uszczelki tylko przez otwór w śrubie, przez noc uciekło kilka kropli oleju. Do tego też zanodowałem drobny wyciek spod nakrętki zaworu komory negatywnej, w miejscu gdzie wychodzi w dolnych goleni.

Jakieś pomysły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli cieknie przez otwór w śrubie regulacji odbicia to trochę problem, wychodzi na to że musiał być rozebrać tłumik odbicia, ja jeszcze tego nie robiłem, wiem że w środku chodzi taka iglica która zmniejsza przepływ oleju i jedyna droga którą olej mógł by uciekać to właśnie przez tą iglice. może jakis o-ring puścił.

 

Na twoim miejscu przejechał bym się kawałek i poczekał jeszcze ze 2 dni żeby zobaczyć czy nadal cieknie.

 

bylem w garażu, akurat mam na wierzchu graty w boxxera, i z tego co zauważyłem tłumik powrotu jest nierozbieralny, może i by się dało rozebrać ale nie wiem czy się go potem złoży, końcówki są punktowo zaklepywane na rurce.

 

jeżeli to nie z otworu w śrubie tylko z pod nakrętek, to spróbuj uszczelnić je taśmą teflonową, tak żeby do środka nie wpadły żadne farfećty ani frendzelki, ta taśma lubi się strzępić.

Robiłem tak w XCR jak chciałem uszczelnić nakrętki od spodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Dziwne ale już nic więcej mi nie ciekło po tych paru kroplach, od kilku dni jest spokój. Tak sobie pomyślałem że RS w manualu na YT nie bez powodu każe wlewać olej pod kątem 45stopni do dolnej części widła, wlewałem pionowo, pewnie trochę nalałem do tłumika powrotu czy też właściwie części w którą wkręca się śrubę z której mi ciekło, nawet nie zwróciłem uwagi czy tam gdzieś może się zawieruszyć się olej, czy jest na niego miejsce ale skoro jest sucho znaczy niema co zaglądać na razie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...