Skocz do zawartości

[29er] czemu nie w szosie?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć ;) Po dość długiej przerwie wracam na forum i wróciło do mnie pytanie które korciło mnie odkąd dowiedziałem się o lansowaniu w MTB 29". Skoro 29" daje tyle korzyści w MTB to dlaczego nie wykorzystać tych korzyści na szosie, tylko twardo trzyma się przy 28"?

 

Pozdro :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego nie korzysta się z 29tek na szosie bo już się ich używa na szosie :) Kola 28 cali to koła mtb 29cali, różnica jest w wielkości opony.

Dysproporcje między kołem z oponą 26 a 29 cali są w praktyce na tyle duże że wyczuwalne wymiernie. Co chciałbyś zmienić w kole szosowym 28 żeby zrobić z niego koło "29cali"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dziwna hybryda, gdyż zazwyczaj rower tej kategorii ma mały prześwit w widelcu i ramie. Na tyle mały że często trudno jest zamontować opony trochę większe bez zawadzania o wnętrze pełnego błotnika.

 

http://www.boasykler.no/display.aspx?menuid=2005&prodid=832

 

To jest hybryda, prześwit nie pozwala instalować opony większej niż 35c.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@up

A czemu mają nie pasować?

 

W rowerach szosowych średnica obręczy jest taka sama jak w crossie, trekingu i 29er. Różnica w grubości opony daje całkowitą średnicę koła w przedziale 26,3"-29,3" (opona 23mm i 61mm). Jako ciekawostka, prawdziwe 28" daje opona w okolicach 1,75", a najbardziej popularne rozmiary w rowerach, to 1,35"-1,5", więc czasami kołu bliżej do 27" (opona 700x32).

Warto poczytać o różnych systemach podawania rozmiarów kół np. http://en.wikipedia....chnical_aspects Warto zwrócić uwagę na sekcję o 26".

W sumie powinno się stosować system iso, to byłoby mniej nieporozumień na temat różnic i podobieństw między 26", 28" i 29".

 

Hybryda to generalnie szosówka z normalną kierownicą, ale jak widać producenci mają różne interpretacje, więc bezpieczniej przyjąć, że to cross ze sztywnym widelcem i cienkimi szosowymi oponami.

Cross to taki mtb na większych kołach i cieńszych oponach (średnio 700x35). Z racji cieńszych opon i krótszego skoku amortyzatora preferowany jest lżejszy teren.

Trekking, to rower do długich wypraw z sakwami. Geometria trochę inna niż w crossie, bo pozwala na bardziej wyprostowaną sylwetkę. Niezbędny osprzęt to bagażniki na sakwy. Generalnie do jazdy z dużym bagażem, po raczej twardych drogach.

 

To tak z grubsza opisane bez zagłębiania się w niuanse i co się da, a czego nie da na danym typie roweru, bo to prowadzi do długich dyskusji o wyższości świąt ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co ciekawe szosowa opona 23c ma bardzo podobny obwód do shwalbe 2,1x26

a co do opon mtb i ich wewnętrznej średnicy w porywaniu do szoski

geax aka 2,2x29 na szosowym kole wygląda tak:) (czekam na rowerek 29 a że mam już opony to sprawdziłem (idzie nawet uszczelnić na bezdętkowy :)

https://lh4.googleusercontent.com/-uoBDRx81jGI/UNw4Qo9NktI/AAAAAAAAA6k/VZRnHBdhq9U/s800/DSC00252.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...