DumDum Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 Witam, Przejdę odrazu do tematu. Jeżdzę na Scott scale 70 2011 w MTB, dla mnie rower bajka ale tak za rok za dwa chciałbym wypaść w grubsze tereny na których, Scott niestety nie da sobie rady ;/ ,więc szukam ramy do Enduro z pełnym zawieszeniem. Mój wzrost 168[cm] waga 64kg - oczekuje, że jeszcze podrosnę parę cm, więc nie jest to ostateczny mój wymiar ale do rzeczy, Chciałbym złożyć swój pierwszy rower, z pełnym zawieszeniem. Najpierw chcę zacząć od kupna ramy przedział cenowy do 2500zł, Waga ramy z damperem nie może przekroczyć 3kg. Najlepiej żeby rama była nowa ale jestem skłonny do kupna używanej jeden warunek normalnie eksplatowana bez uszkodzeń. Jeśli miałbym możliwość przytargania ramy za oceanu, czy to by było dla mnie korzystne ? Chodzi mi o USA. Jeśli u nas w kraju wyjdzie taniej to chętnie tutaj zrobię zakup, ale jeśli bardziej się opłaca kupić za granica i sprowadzić, tu czekam na Wasze opinie i sugestie. Zastanawiam się nad takimi producetami jak : Scott Cannodale Kona Giant Oczywiście nie jestem zamknięty na innych producentów ale po prostu obracając się w świecie rowerów ci producenci przypadli mi do gustu. Czytałem o nich wiele dobrego. Co do dampera zastanawiałem się nad regulowanym 95mm do 150mm. Interesuje mnie takie mocowanie tylnego dampera : http://sklep.rower.c...ts/big/1731.jpg Teraz główne pytanie czy oszczędzać jeszcze pieniądze na coś droższego ? Czy też kupić rame i powoli dążyć do celu ? 2500zł akutalnie nie posiadam, więc prosiłbym o nie podwanie linków z aukcjami na allegro czy też innych sklepach online z prostej przyczyny przy sobie mam 1600zł do tej ceny możecie dodawać linki z aukcjami powyżej tej sumy jest to strata czasu ;/. Najlepszym wyjściem będzie żebyście sugerowali dane rodzaje ram które uważacie za godne uwagi Z góry bardzo dziękuję wszystkim wypowiadającym się. Pozdrawiam
mateusz0595 Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 Z tego co się orientuje to Cannodale ma dożywotnią gwarancję na ramę, więc jest już jeden + na taką ramę.
razorjack Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 o co chodzi z tym mocowaniem? bo takie jest lepsze czy chodzi o wizualne doznania ? ram nowych z damperem za 2500 to mało, szukać pozostaje jakichś mega przecen. ostatnio była dostępna (hadron sport jest dystryburorem) za ~3200-3400pln NukeProof Mega (z damperem), skok 150mm, pod wideł 150-170mm, świetna ramka i cena. waga pewno ~3.1kg (w takiej cenie, nowej i jeszcze lekkiej ramy to raczej nie znajdziesz). ogólnie po więcej info o enduro jak i ew. po sprzęt używany to polecam emtb.pl Z tego co się orientuje to Cannodale ma dożywotnią gwarancję na ramę, więc jest już jeden + na taką ramę. można sobie jeszcze zadać pytanie, co ważniejsze, czy to co piszą w papierach, czy to jak Cię potem obsłużą...
Qba66 Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 Co to jest regulowany damper 95-150mm? I dlaczego konkretnie takie ułożenie dampera w ramie? Jakieś wyższe cele, czy aspekt wizualny? Trochę to Cie ogranicza w wyborze jeśli założysz, że tylko taki układ i żaden inny. Poza tym nie widzę byś określił skok zawiechy ramy jaki Cię interesuje. Do czego rower ma służyć? Bo określenie enduro jest bardzo szerokie i różnie interpretowane.
mateusz0595 Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 o co chodzi z tym mocowaniem? bo takie jest lepsze czy chodzi o wizualne doznania ? ram nowych z damperem za 2500 to mało, szukać pozostaje jakichś mega przecen. ostatnio była dostępna (hadron sport jest dystryburorem) za ~3200-3400pln NukeProof Mega (z damperem), skok 150mm, pod wideł 150-170mm, świetna ramka i cena. waga pewno ~3.1kg (w takiej cenie, nowej i jeszcze lekkiej ramy to raczej nie znajdziesz). ogólnie po więcej info o enduro jak i ew. po sprzęt używany to polecam emtb.pl można sobie jeszcze zadać pytanie, co ważniejsze, czy to co piszą w papierach, czy to jak Cię potem obsłużą... No to też prawda, ale chyba nie robią takich problemów bo szybko by klientów stracili.
lukaszs Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 jeżeli rower będzie Ci potrzebny za dwa lata to zbieraj kasę i za dwa lata go kupisz w całosci ......... a do tego czasu nabierzesz praktyki i sprecyzujesz wymagania
Fenthin Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 Jeśli już sprowadzać, to jednak lepiej ograniczyć się do UE. Nie ma cła. Nie widzę logiki w stwierdzeniu o sposobie montowania dampera. Czyli tak, jak jest w Covercie lub Metach już nie może być? Ważniejsze jest zawieszenie, a nie to, jak zamocowany jest tłumik. Dalej, budżet mocno Cię ogranicza. Jeśli to ma być rama Trail/AM... może coś nowego i sensownego uda Ci się wyrwać w tych pieniądzach. Jeśli Enduro przez duże E, nie ma szans. A tym bardziej nie o takiej wadze. Zawieszenie regulowane w zakresie 95-150mm... taką zabawkę ma tylko Scott w Geniusie. Nikt inny się w to nie bawi. To teraz poważnie podejdźmy do tematu. Ile potrzebujesz skoku, jak chcesz wykorzystywać rower i gdzie?
DumDum Napisano 9 Grudnia 2012 Autor Napisano 9 Grudnia 2012 Co do ułożenia Dampera to po części jest to też i efekt wizulany ale , jeździłem na takowym zawieszeniu i pracowało bardzo ładnie. Może przez to, że to był jedyny full na jakim jeździłem. Co do sprecyzowania do czego ma mi słuszyć rower to jazda po górach gdzie występują stromizny, luźne kamienie i szybkie zjazdy. Tu kilka zdj które zapewne rozjąśnią ten wątek http://www.endurorid...s/IMG_6397.html http://www.endurorid...s/IMG_0525.html Regulacja dampera "Można wybierać między opcjami pełnego skoku tylnego koła ze 150 mm ugięcia, trybu Traction z 95 mm ugięcia oraz całkowitej blokady zarówno widelca przedniego, jak i tłumika Equalizer2 TC." Przedni amortyzator o skoku 150 podobnie tylny damper 150mm.
Fenthin Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 Jeszcze raz... ułożenie dampera w taki sposób nie spowoduje, że nagle rower będzie lepiej jeździł, niż gdyby amortyzator znajdował się w innej pozycji. Ba, jestem pewien, że zawiecha w nowym Stumpjumperze FSR pracuje lepiej niż w moim tajwańcu. A przecież jedno i drugie to czterozawias i do tego jeszcze w mojej ramie damper umieszczony jest pionowo. Zawieszenie to nie umiejscowienie dampera. Zawieszenie to odpowiednie umiejscowienie punktów obrotu w zależności od przeznaczenia ramy. A rama to zawieszenie i geometria. Na trasę z pierwszego zdjęcia wystarczy porządny ścieżkowiec. W sytuacji z drugiej fotki więcej skoku nie zaszkodzi. A opis dampera... no przecież mówię, tylko Genius.
razorjack Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 Co to jest regulowany damper 95-150mm? a no znaczy to że masz więcej lub mniej skoku np. Scotty to mają (Spark, Genius, Genius LT, Ransom),a także od 2 lat także Cannondale Claymore i Jekyll (konstruktor Scotta przeszedł do Cannondale'a) kiedyś także fox robił tylny damper co się zwał talas, a, jeszcze jest Bionicon, który jeszcze poważniej do tego podszedł i połączył widelec z damperem, manetką zmieniasz od razu skok przodu i tyłu (z przodu się zmniejsza, z tyłu zwiększa i odwrotnie) w każdym razie, polega to na tym, że robisz 'myk' manetką i damper zaczyna pracować w znacznie mniejszym zakresie, SAG się zmniejsza, a przez to i geometria 'wyostrza' (nie zapada się tak tył), wygodne na np. podjazdach czy jak się chcesz pościgać.
Fenthin Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 Że Cannondale robi zawieszenia z rozciąganym damperem, wiedziałem. Ale że aż tak pachnie starym Scottem...
razorjack Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 a co do ramy.... hm... specialized pitch - tania sprawdzona, nie robią od prawie 2 lat, więc nawet w przecenie nie znajdziesz (nowe na przecenach były za ~2500pln) nukeproof mega - fajna i model 2012 jest na wyprzedaży, bo na 2013 będzie lekko zmieniona albo tanio cały rower - canyon i YTIndustries http://www.yt-indust...vf93bu9047ig3l8 YT Wicked 160 albo używki...tu wybór jest coraz większy (coraz popularniejsze są ramy o skoku 140-170mm) albo...pojeździj na HT, tylko nie takim do XC tylko do enduro (nawet w DH jeżdżą na HT). zobacz jak Frank jedzie na hardtailu i to do tego singlespeedzie, wygrał zawody w kategorii masters ! Frank Schneider - Megavalanche Alpe d'Huez 2012 on Vimeo i jeszcze jeden przykład, w tym roku sporo startowałem w Enduro Trophy (świetna zawody/impreza po górach), udawało mi się zająć miejsca ~50-60 na 120 startujących (znakomita większość miała fulle i to takie ze skokiem >150mm) na miejscu 17-18 plasował się Tomasz Filinger na hardtailu... (dodam że jest kapitanem w straży pożarnej i wiek na oko ~40lat) ENDURO TROPHY Zawoja – relacja | ENDURO TROPHY
Rulez Napisano 9 Grudnia 2012 Napisano 9 Grudnia 2012 Nowa ciekawa rama z niezłym damperem za 2200 : Xtension XPZ Allmountain- und Enduro-Rahmen BLOWOUT ! HAMMERPREIS !! | eBay Niestety widzę, że rozmiar M już wyprzedany ...
razorjack Napisano 10 Grudnia 2012 Napisano 10 Grudnia 2012 i to jeszcze z damperem w pozycji którą lubisz cóż, sprawdzone rozwiązanie (horst-link) w niemieckim (firma pewno niemiecka, oni większość mają ram z Horstem, ale wykonanie z dalekiego wschodu ) wykonaniu przy wzroście 168mm to i może nawet S by działała, ciężko powiedzieć a może czołga ? http://allegro.pl/intense-uzzi-vpx-idealny-stan-dh-fr-enduro-i2835925530.html
DumDum Napisano 10 Grudnia 2012 Autor Napisano 10 Grudnia 2012 razorjack za tego czołga podziękuje , co do ramy to rozmiar M, mniejsze nie przejdą. Spec to ciekawa firma wezmę jej wyroby pod uwage Rulez rama prezentuje się ciekawie, poczytam na temat tej firmy i ich wyrobów Fenthin Co do ułożenia dampera nie bardzo mam o tym pojęcie w praktyce ponieważ raz jeździłem na fullu, więc nie bardzo mam do tego głowę. Wydaje mi się, że nie każde mocowanie dampera bedzię sie nadawało do Enduro mam na myśli je : http://www.kastor-bi.../g/spark101.jpg. Nie jestem jakimś wielkim przeciwnikiem innych mocowań jeśli mówisz, że inne mocowania będą tak samo się sprawowały, takie te http://www.levnelyze...00/pl/16234.jpg to chętnie pójdę też w ich kierunku. Podsumowując to tak, rozumiem, że pieniądze które mam nie wystarczą aby sprostać moim wymaganią ;/ czyli szykuje się zbieranie grosz do grosza Codziennie przeglądam ebay'a i pinbike więc może coś ciekawego się trafi to podeślę zdjęcia i mam nadzieje, że powiecie mi co nieco na ich temat lub czy nadają się do użytku . To jeszcze jedno pytanie czy jesteście w stanie określić średnia sumę gotówki do jakiej muszę dozbierać, aby zakupić taką rame jak została opisana wyżej ? Jeśli macie jeszcze jakieś modele ram lub prouducentów to podsłyjacie śmiało w temacie lub na pw. I jeszcze jedno ważne pytanie jeśli już mam zbierać to na rame z Carbonu czy Aluminium ? Większość opnii które czytałem są za Carbonem lecz ja nie jestem przekonany co do wytrzymałości tego materiału w praktyce bo niby jest bardziej wytrzymały od aluminium i bardziej pochłania drgania ale jak to wychodzi w praktyce ? Tego nie wiem.
razorjack Napisano 10 Grudnia 2012 Napisano 10 Grudnia 2012 wstępne ceny Ci podałem (3200-3400pln za nową NP Mega 2012), za to topowe ramy alu Knolly czy Turnera to 8-9k (z damperem oczywiście ) plastik od ~7k z damperem. aluminiowe nowe (bez posezonowej przeceny) bez przecen to powiedzmy od 4k. co do dampera, to jak jest umieszczony jest mało ważne, ważna jest praca całego zawieszenia, tak jak wazna jest geometria (chociaż niektórzy mogą powiedzieć że odpowiednia geometria jest jeszcze ważniejsza) np. nie polecam Hecklera (chociaż na 2013 ma być odświeżona edycja - ten może być ok), bo to konstrukcja sprzed ~5-6lat, zawieszenie dobre, ale geometria przez te ostatnie lata mocno ewoluowała. Heckler ma kąt główki (HTA) chyba 69st, podczas gdy najnowsze ramy enduro mają 65-66st
Qba66 Napisano 10 Grudnia 2012 Napisano 10 Grudnia 2012 a no znaczy to że masz więcej lub mniej skoku np. Scotty to mają (Spark, Genius, Genius LT, Ransom),a także od 2 lat także Cannondale Claymore i Jekyll (konstruktor Scotta przeszedł do Cannondale'a) kiedyś także fox robił tylny damper co się zwał talas, a, jeszcze jest Bionicon, który jeszcze poważniej do tego podszedł i połączył widelec z damperem, manetką zmieniasz od razu skok przodu i tyłu (z przodu się zmniejsza, z tyłu zwiększa i odwrotnie) w każdym razie, polega to na tym, że robisz 'myk' manetką i damper zaczyna pracować w znacznie mniejszym zakresie, SAG się zmniejsza, a przez to i geometria 'wyostrza' (nie zapada się tak tył), wygodne na np. podjazdach czy jak się chcesz pościgać. Widze, że się nie zrozumieliśmy.. Ja wiem jak działa regulacja skoku zarówno w amorach jak i damperach i że takowa opcja istnieje. Bardziej rozchodziło mi się o fakt "damper regulowany 95-150mm". Raczej nie ma damperów rowerowych o skoku tłoka 150mm Autorowi rozumiem, że chodzi o regulowany skok ramy w zakresie ugięcia wahacza 95-150mm.. Ot takie małe czepialstwo. A imho do jazdy jak na zalączonych zdjęciach to i zwykły full o skoku 100mm sprosta Nowe ramy jak już koledzy wspomnieli - są poza zasięgiem cenowym o jakim piszesz (chyba, że jakaś mega przecena). Używki - tutaj trzeba zobaczyć najlepiej osobiście ramkę - więc ja bym miał pewne obawy przed sprowadzaniem z zagranicy. Sam kupiłem moją ramę gt używaną - ale po dokładnej inspekcji i "pomacaniu". Carbon jest mega fajny, ale również nie do ogarnięcia w tej cenie. Nawet używany węgiel może być przynajmniej dwukrotnie droższy. Czy wszystkie inne części planujesz dopiero kupić czy już coś masz ? Może najrozsądniejszym wyjściem byłoby kupno całego roweru i modyfikacje?
DumDum Napisano 10 Grudnia 2012 Autor Napisano 10 Grudnia 2012 Nie mam jeszcze części, kupie rame zacznę inewstować w podzespoły, poza tym niektóre części mogę przełożyć ze Scott'a, nie zamierzam kupować całego roweru, mam ochotę złożyć sam na swoich podzespołach, kupiłem całego Scotta i niby wszystko gra ale może być lepiej jak złożę sam rower to wszystko będzie tak jak mi pasuje. Oczywiście na przestrzeni czasu nic od razu.
Fenthin Napisano 10 Grudnia 2012 Napisano 10 Grudnia 2012 Popatrz na aktualne wypusty rowerów Enduro od Specialized, Santy Cruz, Intense, Ibisa, Nicolai, NS. Wszystkie mają damper mocowany do górnej rury. No i właśnie, Nicolai Nucleos AM i NS Soda Air. Dokładnie ten sam system zawieszenia, co w Sparku - jednozawias z punktem pośredniczącym. I dokładnie tak samo zamocowany tłumik. A mimo to trzy zupełnie inne światy. Samo umiejscowienie dampera nie świadczy o niczym. Poczytaj o systemach zawieszenia, może to Ci trochę pomoże zrozumieć, o czym mówimy. Jeden kocha aluminium, drugi węgiel, trzeci chce fulla ze stali, a czwartemu "wystarczy" tytan. Poważnie, węgiel jest wdzięcznym materiałem, ale dobra rama z innego wcale nie musi być złym posunięciem. Osobiście uwielbiam ramy w kolorze czystego metalu, bez szlifowanych spawów i bez względu na cenę pewnie w taką bym celował. A ktoś inny uzna, że skoro już wydaje kupę kasy, tylko węgiel wchodzi w grę. Tak czy siak, 2500 na carbon to i tak o wiele za mało. 5000zł... i nadal krucho.
Rulez Napisano 10 Grudnia 2012 Napisano 10 Grudnia 2012 Może na początek niech nie przesadza, niech kupi jakąś ramę w rozsądnej cenie pojeździ i będzie wiedział czego oczekuje po rowerze.
lukaszs Napisano 11 Grudnia 2012 Napisano 11 Grudnia 2012 jeżeli juz upierasz sie żyby robić tak dalekosięzne plany to proponuje jak Rulez (mędrzec i doświadczony rowerzysta) kupić ramę w kwocie która posiadasz przerzucić graty ze scotta dokupić resztęi masz enduraka już na nadchodzący sezon.......... możesz w osobnym temacie podac specyfikacje swojego HT a na pewno pomożemy dobrać wszystko do fulla jestem właśnie po takim zabiegu.....więc wiem co mówię(piszę). zmieniłem ramke potem amora , prawie cały napęd i rurki (kiera,sztyca,mostek)a teraz jestem na etapie zmiany hebli.... więc w ciągu roku zmieniłem prawie cały rower za 2000zł można kupic juz fajne ramy zwykle uzywane ale mimo wszystko......... pomyśl o tym bo przez dwa lata myślenia i kombinowania może się wiele zmienić a może w góry ruszysz juz w te wakacje np na zlot:-)
razorjack Napisano 11 Grudnia 2012 Napisano 11 Grudnia 2012 jednym z tańszych i popularnych rowerów jest np. Giant Reign
DumDum Napisano 11 Grudnia 2012 Autor Napisano 11 Grudnia 2012 Tak jak panowie pisali wyżej, że raczej ciężko za takie pieniądze kupić coś sensownego, więc muszę zacisnąć pasa i poważnie zbierać kase. Jeśli wcześniej znajdę coś ciekawego na pewno zapytam Was co sądzicie na temat danej ramy Co do specyfikacji mojego HT to proszę oto one : http://mountain-bikes.findthebest.com/l/227/2011-Scott-Scale-70 Nie bardzo rozumiem "pomyśl o tym bo przez dwa lata myślenia i kombinowania może się wiele zmienić" Jeśli chodzi Ci o to, że się po prostu rozmyśle to nie, rower jest moją odskocznią, i to się nigdy nie zmieni.
lukaszs Napisano 11 Grudnia 2012 Napisano 11 Grudnia 2012 nie chodziło mi o to że sie rozmyslisz bo mam nadzieje że tak nie będzie...... chodzi o to że każdy z nas ma wiele pomysłów na rower.....i te pomysły często sie zmieniają - wiele z nich weryfikuje doświadczenie ........ jeżeli nie masz doswiadczenia z fullami to może spróbuj czegos z mniejszym skokiem np ścieżkowca 100-120 mm większośc części łącznie z amorkiem mógłbyś przerzucić ze scotta ale to oczywiście Twoja decyzja
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.