Skocz do zawartości

[napęd] 2x9 - tani i pancerny


Arek03170

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

po raz kolejny przyszedł dla mnie czas na wymianę napędu - u mnie będzie to już 4 napęd. Poprzednie niszczyłem w bardzo różne sposoby:

1 napęd - 1,5 kkm - zaczął przeskakiwać - serwisant stwierdził: do wymiany. Młody i głupi byłem, więc wymieniłem... (kaseta lx, łańcuch deore, korba suntour 3x9)

2 napęd - 6 kkm - jeszcze nie przeskakiwał ale pojawiła się okazja na dobry, nowy napęd, kaseta z jednym łańcuchem czeka na swój drugi żywot, korba sprzedana ( sprzęt ten sam co poprzednio, 2 łańcuchy)

3 napęd - 5,6 kkm - łańcuch ślizga się po dużym blacie. Jeździłem na 2, albo 3 łańcuchach - jeden z nich był z poprzedniego zestawy ( dopasowałem go po jakiś 2 kkm) - korba slx, kaseta lx 28-11, łańcuchy deore.

 

I teraz przyszła refleksja... bo coś tu nie gra, napędy te nie były wykorzystane w 100 % - w pierwszym wyciągnąłem tylko łańcuch dziecinną jazdą, w 2 - jeździłem głownie po asfaltach więc sporo wytrzymał, w 3 - największy blat jest aluminiowy, środkowy stalowy, łańcuch znowu sie wyciągnął i w efekcie zniszczył blat.

 

Poza tym, że resztki sprzętu zamierzam jeszcze dojeździć sukcesywnie kupuje nowe części na wiosnę Założenie jest takie: ma być tanio, praktycznie i pancernie. Oto co mi wyszło:

 

Do korby slx'a wstawiam 2 blaty ( do tej pory największy zawsze był zużyty środkowy średnio) obydwa stalowe, od korby m361 - koszt: 15 + 25 = 40 zł (allegro) stopniowanie 28x42

Policzyłem przełożenia - potrzebuje kasety 11-34, 9 rzędowej, no i nie wybrałem jeszcze łańcucha. I tutaj właśnie potrzebuje waszej opinii.

Póki co - wybrałem łańcuch campagnolo record c9. Do tej pory jeździłem tylko na Szitmano, więc jestem otwarty na propozycje. W sprawie kasety również mam dylemat: pierwotnie zamierzałem kupić delikatną używkę - deore/lx/xt, jednak dzisiaj trafiłem na 2 ciekawe kasety:

Kaseta Shimano ALIVIO CS-HG30 9 rz,11-34 nowa (2838828696) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. oraz Shimano CS-HG20 9spd 11-34 415g ULTIMABIKE (2834668064) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.

I to był powód dla którego założyłem przy okazji ten temat. Czy warto pchać się w kasety acera/altusa - czy są z tego samego materiału co deore, czy warto w ogóle przepłacać na kasetę na pająku ? (No i ten brązowy, albo czarny kolor <3) Wagę widzę, nie jest dla mnie istotna gdyż nie wnoszę roweru na 10 piętro.

I ogólnie, czy macie jakieś uwagi do takiego zestawu albo inne propozycje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja na twoim miejscu brałbym SLX. W sumie jest to najmocniejsza kasete, za rozsądne pieniądze.

zajeżdzasz dość mocno napęd, bo jeździsz na 2x z przodu. Sam tak jeźdzę i widzę, że napęd pada troch e szybciej niż na 3x9. Powód jest prosty. Masz duzo większe przekosy, gdyz jadac pod górę na 3x9 możesz zrzucać na najmniejszą z przodu mając z tyłu powiedzmy.. 28z (przy kasecie 34-11). Dzięki temu łańcuch mniej się wyciąga. Dlatego wydaje mi się, że założenie 34 zebów z tyłu powinno załatwić częśc problemów, jeżeli nie będziesz korzystał z największej :D.

Swoją drogą, jeżeli piszesz że nie zalezy Ci kompetnie na wadze i chcesz kupić ponad 400g kasetę!! to czemu decydujesz się na napęd dla tych, którzy wymieniają kazda śrubę aby urwać 10-12g na całym rowerze?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Decyduje się na 2x9 nie dlatego bo liczę gramy. Te 2 stalowe zebatki alivio waża tyle samo co 3 slx, kasete kupowałem lx, bo była tania i miała stopniowanie 11-28, a korbę chciałem mieć sztywną i dobrą. Do masy części przywiązywałem wcześniej nawet dużą wagę, ale nie tym razem - gdy chodzi o kolejny napęd. Te pieniądze wolę zainwestować w coś innego - np. lepsze opony.

Decyduje się na 2x9 bo: bardzo często zmieniam środkowy blat na największy - 32 to na podjazdach za dużo, a na prostych i z góry trochę mało, mam nadzieję na korzystniejsze dla mnie przełożenia i koniec z żonglowaniem biegami. Do tego aluminiowy, duży blat u mnie się nie sprawdza, bo korzystam z niego zbyt często. No i ostatni argument - koszt tych 2 zębatek to 40 zł - dlatego chce spróbować czegoś nowego,

 

Piszesz, że slx jest najmocniejsze - pod jakim względem? (slx ~ 150 zł, alivio - ~ 60)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siema, też przymierzam się do wymiany napędu i także zdecydowałem się na 2x9 i nie uważam, żeby była to jakaś głupota. Trzeba sobie zadać pytanie, po co nam 3 blaty z przodu. Zauważyłem że jest to rzeczywiście zbędne. i kupuje korbę slx-a na 2013 z dwoma blatami. Ktoś pewnie zarzuci, że jest droższa przecież o 50 od wersji (starej) z trzema blatami no ale coś za coś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Arek03170 dobrze kombinujesz. Stalowe zębatki 28/42 oraz kaseta acera 11-34 to rozsądny zestaw. Dołóż do tego dobry, odporny na zużycie, łańcuch i masz bardzo tani napęd.

 

Cały zestaw (zębatki, kaseta i łańcuch) będzie służył do momentu, aż zużyje się jeden z jego elementów. Z mojego doświadczenia wynika, że przy umiarkowanym użytkowaniu tym najsłabszym ogniwem jest łańcuch. Wniosek- kup dobry łańcuch. Chociażby campagnolo c9.

 

Kontroluj również jego zużycie ( może być suwmiarka albo zwykła linijka szkolna z podziałką calową). Dzięki temu będziesz w stanie w trakcie dołączyć drugi tańszy łańcuch do zestawu (metoda 2óch łańcuchów). Jednak nie później niż przy rozciągnięciu 0.8%. Przy tej klasie zębatek chyba 3 łańcuch z ekonomicznego punktu widzenia nie będzie miał sensu.

 

A z samą trwałością zębatek to nic nie wiadomo. Z obserwacji kaset różnych grup wyciągam wniosek, że za zużycie odpowiada twardość materiału, a nie odporność na ścieranie (widoczne charakterystyczne "wgniecenia"). Nie zdziwiłbym się gdyby alivio miało taką samą trwałość jak slx. Twardość chyba łatwo to zweryfikować, potrzebny jest jakiś twardościomierz. Kilka lat temu znajomy student Politechniki opowiadał, że w ramach jakichś laboratoriów przy użyciu twardościomierza Rockwella badali różne materiały. Tak więc to sprawdzenia tezy potrzebna jest jedynie osoba mająca dostęp do takiego urządzania oraz do koronek z różnych grup osprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiadomo że nie dla każdemu potrzebne są 3 blaty, i nie każdy jeździ po górach. Wg. mnie sprzęt trzeba na maksa dostosować pod siebie - czyli wykorzystywać każdą zębatkę i każde przełożenie.

Patrząc na te ceny serce mi się kraja, 470 zł za slx'a, i to jeszcze za 2 zębatki o.O chyba jestem troche nie na bierząco z nowymi cenami, te ceny są chore... @ammisek wiadomo że lepiej kupić gotowca, będziesz miał pewność że wszystko będzie hulać. Jednak na twoim miejscu zastanowiłbym się, czy warto przepłacać za korbę 2x10 i jeździć nią 2x9

 

I wracam do mojego pytania: jaki zestaw kaseta+ łańcuch będzie najwytrzymalszy i najtańszy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem gdzie jeździ kolega ale ja właśnie teren i góry. 2 blaty 38 i 24 t do tego kaseta 11-34 i taki zestaw bardzo dobrze się sprawdza i daje rade w terenie. Znam nawet takiego jednego ziomka co wygrywa wyścigi na takim zestawie a więc nie jest to takie beznadziejne jak mogłoby się wydawać. skoro mniejszy blat jest jak mały w 3 rzędowej korbie to w terenie nie ma problemu. Może troszkę gorzej sprawa będzie się miała na prostych odcinkach oraz zjazdach bo wtedy mamy już tylko 38 zębów z przodu i 11 z tyłu a nie jak normalnie 42/44.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszkam na pomorzy i tutaj też podjeżdżam. z jednej strony sporo tutaj płaszczyzny więc blat 38 to za mało, z drugiej strony Trójmiejski Park Krajobrazowy potrafi dać w kość. Liczyłem przełożenia ze 2 razy i wyszło mi, że 28x42 powinno się sprawdzić, zastanawiam się jeszcze nad kaseta 11-32 - zawsze to ciaśniej upakowane zębatki i mniejsze różnice w kadencji.

 

 

Ok, kaseta acera + stalowe zebatki + c9 daje ~ 200 zł. Jeżeli da mi to 6kkm to będzie ok, jeżeli więcej - będę szcześliwy.

Pytanie czy drugi c9 ( czyli 50% droższy napęd) zagwarantuje mi 50 % większy przebieg?

druga opcja - zwyczajny sh*tmano - potrafi się znacznie rozciągnąć na kilkuset kilometrach - czy nie wyrządzi więcej szkody niż dobrego? Z doświadczenia wiem że najgorsze co może być to wyciągnięty łańcuch, potrafi zarznąć każdą zębatke

 

młynek - 20 g mnie faktycznie nie zbawi, ale jest niepraktyczny, kiedy wrzucam z przodu na młynek zwalniam do tempa spacerowego. Zamiast młynka powinienem zyskać większy zakres na średnim i dużym blacie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to zawsze mozesz miec mlynek 26z czy 24z zamiast 22z i roznicy takiej nie masz, a tempo spacerowe sie przydaje gdy ktos obok Ciebie idzie pieszo i chcesz mu dotrzymac tempa :) :)

 

Więc mam bd miał młynek 28 ;] przełożenie 28x34 to wystarczający spacer, zastanawiam się jeszcze nad 11-32. Na szczęście mam jakaś kasetę 11-32 z łańcuchem, włożę je i przetestuje przełożenia.

Jak chce dotrzymać tempa pieszemu to schodzę z rower ;) no chyba ze chciałbym dotrzymać tempa pieszemu podchodzącemu pod górkę... tylko po co w takim razie rower? :) :)

 

mam jeszcze pytanko odnośnie manetki - czy ktoś próbował stworzyć coś na wzór półbiegów w menetkach szosowych? Czyli zamiast 1 biegu pustego ustawic 2 biegi na przelozenia skrajne ( 1 i 9 ) i jeden bieg na srodek. Czy to w ogole jest mozliwe przy 3 biegach?

 

edit: to chyba głupi pomysł. produkują jeszcze manetki z mikroindeksem??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sypiesz ironią, mimo że nie zrozumiałeś co napisałem -.-

Chyba, że dla Ciebie wygraną jest podjechać pod górkę, na rowerze, ramię w ramię z piechurem, wtedy faktycznie jest o czym opowiadać.

edit: albo twoja ironia ma podwójne dno i to ja ją źle zrozumiałem ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...a jak chcesz żeby napęd był jeszcze pancerniejszy(aczkolwiek już w Twoim przypadku nieco za późno) to polecam ósemkę z tyłu. Też możesz złapać 11-34, na pewno będzie inaczej zestopniowana - z większymi "dziurami" pomiędzy poszczególnymi biegami, ale łańcuch grubszy wciśniesz niż w dziewiątce, powienien on więcej trudów znieść!

 

A najlepiej to po prostu dbać o to aby mieć możliwie najprostszą linię łańcucha, czyścić i smarować regularnie też oczywiście pomoże...ale nie każdy potrafi/chce/może.

 

POZDRo-:ver

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

faktycznie 2x8 to byłby ideał. I wcale nie tak ciężko byłoby do tego wrócić, musiałbym znaleźć tylko manetkę do tyłu. Albo gripy srama, 3x8 z mikroindeksem w przedniej... to może się udać ! zamiast 11-34 wziąłbym 11-32 ;]

 

o napęd dbałem, zawsze był nasmarowany i bez piachu. Nie mam u siebie warunków, żeby jego zniszczyć w błocie, na zużycie przełożyła się siłowa jazda, podjazdy albo aluminiowy blat

 

przejrzałem dostepne czesci do napedu 8 rzedowego: łańcuchy od 15 zł, kasety od 30 zł. gripy sram attack - 160 zł. Warto?

raczej nie, te gripy za 2-3 lata mogą stać się bezużyteczne, chyba, że kupiłbym ze 2 kasety 8 rzed. i zabezpieczył się na ubogie, studenckie lata ^^

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...