Skocz do zawartości

[Amortyzator] Dampery, objaśnienie oznaczeń dla laika.


Rekomendowane odpowiedzi

Po pierwsze witam wszystkich.

 

Mam do was pytanie odnośnie damperów: przeglądając oferty damperów na allegro natrafiłem na oznaczenia których nie do końca rozumiem: np. 7.25 x 1.75 M/M.

 

Z tego co zrozumiałem 7.25 to długość dampera w calach, ale nie wiem do czego odnosi się to 1.75 cala, Oznaczenie M/M, z tego co mi wiadomo, odnosi się do kompresji i odbicia, ale czy ktoś z was po ludzku mogłby mi wytłumaczyć czym jest kompresja?

 

 

Z góry dziękuję za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie podane wartości długości dotyczą długości montażowej (środek-środek) oczka dampera, druga wartość to skok tłoka (czyli wartość o jaką ugina się amortyzator).

Tłumienie powrotu najczęściej oznaczane jest kolorem czerwonym i z angielskiego nosi nazwę rebound, skrót na pokrętle to zazwyczaj R; tłumienie kompresji często oznaczane jest kolorem niebieskim i literą C.

Tłumienie powrotu odpowiada za szybkość rozprostowywania się amortyzatora, tłumienie kompresji można w uproszczony sposób określić oporem ugięcia. Występują dwie regulacje kompresji, tzw szybkiej i wolnej, wolna odpowiedzialna jest za reakcję amortyzatora na mocniejsze ale wolniejsze impulsy od pedałowania, szybka kompresja ma wpływać na reakcję amortyzatora na szybkie i mocne ugięcia, czyli zależnie od stylu jazdy chronić przed tzw dobiciem, czyli pełnym ugięciem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kompresja to ( najprościej ujmując) ściskanie amortyzatora pod wpływem sił zewnętrznych. Tłumiki często mają kompresję ( a raczej jej tłumienie) ustawione pod określoną ramę lub też przełożenie i charakterystykę ramy ( degresywna, progresywna lub liniowa). Kupno tłumika z niewłaściwie ustawioną do ramy kompresją może diametralnie pogorszyć pracę zawieszenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie można. Ustawienia tych rzeczy zależą od indywidualnych preferencji użytkownika, ja np mam bardzo efektywny system zawieszenia ale lubię jak buja, założyłem nawet z tego powodu specjalny bujający damper.

Uniwersalnym rozwiązaniem jest np fox z systemem pro pedal lub np manitou radium z blokadą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ja polecam Manitou z platformą SPV. Najlepsza platforma na rynku, efektywnie zapobiega bujaniu, kosztem małej utraty wrażliwości na małe nierównosci. W jednozawiasie powinien się taki damper szczególnie dobrze sprawować. Od kilku sezonów jeżdżę na Swingerze 4Way i z doświadczenia powiem że na podjazdach nie buja ;).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama firmy Italbike - dosyć stara rama raczej niewysokiej klasy. Wiem, że najrozsądniej byłoby kupić jakąś używaną na allegro, ale do tej mam ogromny sentyment więc chciałbym spróbować zrobić coś na niej. Odległość wynosi 187 mm kiedy dolne widełki oprą się o ogranicznik, czyli wszystko jest w "kupie" i tylko w miescu dampera nic nie jest założone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ITALBIKE Coś mi ta nazwa mówi. Miałem kiedyś rower tej firmy. Kupiłem go w real'u i to jest makrokesz. Chociaż powiem, rama jest rzeczywiście pancerna i chyba nie jest taka zła. Za to ja miałem stalową i ciężką okropnie. Nie warto Ci nic kupować do tej ramy jeżeli rower wygląda podobnie do tego.

http://img3.sprzedajemy.pl/540x405_sprzedam-tanio-rower-424963.jpg

Jeżeli ktoś bardzo by chciał zobaczyć to jak wyglądała moja ram to mogę zrobić i wrzucić. ;) U mnie ram wyglądała zupełnie inaczej niż na załączonym linku, ale też ma dumny napis ITALBIKE.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To rower marketowy - markeciaki mają (z innymi się nie spotkałem) - amortyzatory 165 mm.

Nie wiem ile nim kiedyś jeździłeś i w jakich warunkach - takie ramy mają kiepsko wykonany zawias, często na niespecjalnie precyzyjnie spasowanej metalowej tulei - element niedostępny na wymianę.

Załóż do niej - jeśli koniecznie chcesz reanimować rower - coś taniego, bo agresywniej tym nie pojeździsz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...