Skocz do zawartości

[Napęd] 2x10 XT / final countdown


Mexyk

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

W przyszłym tygodniu będę zamawiał pełen napęd XT, który będzie składał się z:

  • FC-M785 - Korba 28/40 175mm
  • CS-M771-10 - Kaseta 10-34
  • CN-M980 - Łańcuch XTR
  • RD-M780 - Przerzutka tył - GS - długi wózek
  • FD-M785 - Przerzutka przód - top swing
  • SL-M780 - Manetki 2x10 - kable

Pytanie do bardziej zaawansowanych bikerów czy bez lub czy z wątpliwościami załozylibyście taką bizuterię do waszej maszyny? Slyszałem dużo dobrego o kasetach (220zł) i korbach (640zł) Shimano. Mam dotychczas dwa heble XT na 2012 rok i potrafią mi wypaść plomby przy hamowaniu (dodam, że jeżdżę XC, lubię teren a rower muszę myć Karcherem bo często cały w bagnie). Co do przerzutek (250zł + 130zł) to słyszałem, że SRAM zmienia brutalnie a Shimano nie - mi to akurat wisi jak będzie to chodzić, ważne by było precyzyjne - regulacja raz na 3 miesiące to, nie oklamujmy się, nie jest ujma na honorze itp. Manetki (360zł) rownież mają sporo pochlebnych opinii. Co myślicie o lańcuchu - jego koszt to około 120zł.

Napisano

lancuch xtr 10 to pomylka straszna na max 1400km w tej cenie kupisz connexa a na nim 5000 km, przerzutki i manetki bral bym srama.Ogolnie mam u siebie to co chcesz kupic i w sumie chodzi to w miare ale jak jest nowe po czasie zdecydowanie gorzej mowa i tylnej przerzutce mam juz druga w tym roku i czuje ze tez sie konczy przebieg 14 kkm . Manetki mam Xtr i sa swietne bez zadnych problemow i super precyzja .

Korba i kaseta super

Napisano

ja podobny zestaw chce złożyć ale:

1. łańcuch connex'a bo ponoć są dużo trwalsze i taki już mam kupiony zastanawiam się nad drugim bo chcę jeździć na 2 łańcuchy. Zastanawiam się nad KMC X-10 SL bo chyba najlżejszy ale nie wiem jak z jego wytrzymałością.

2. przerzutkę wezmę chyba srama - 9 biegowe ponoć lepiej sobie radzą w błocie od shimano ale podobno 10 biegowe już nie są tak precyzyjne ale i tak biorę srama grupa x9. A no i dodam jeszcze że type2 ma łożysko oporowe więc układ jeszcze bardziej sztywny i bez bicia przerzutką.

aaa no i wózek średni do napędu 2x10.

3. FC-M785 mam już kupioną

4. kaseta idzie również CS-M771-10 lub XTR - tylko ta cena :(

manetki cały czas bije się z myślami najchętniej wziąłbym grip schifty ale tu to dopiero cena zabójcza.

Napisano

Kurcze no mnie też kusi żeby złożyć napęd 2x9 bo ceny są nieporównywalne. Tyle że z drugiej strony kusi mnie strasznie nowy model przerzutki tylnej z łożyskiem oporowym (czy jakoś tak) no i ponoć gripy te przednie bardzo szybko przerzucają.

Napisano

Po co ci dlugi wozek do 2x10?

Do takiego zestawienia napedu zaklada sie przerzutke ze srednim wozkiem.

Korba 26-38, kaseta 11-34. Wg. wzoru na pojemność - (38-26)+(34-11)=35

Pojemność długiego wózka SGS - 45T

Pojemność średniego wózka GS - 33T

Docelowo chcę mieć blaty 26-40 co da końcową pojemność 37. Jak sami widzicie muszę mieć długi wózek.

Wezmę do serca informacje dotyczące łańcucha, napisz mi GhOsTwrc czy twoim zdaniem powinienem mieć tych łańcuchów kilka czy jeden mi wystarczy (teraz mam 3xHG53).

Co do manetek to cholernie walczyłem ze sobą co mam wybrać i zostało przy triggerach XT (XTR to przerost formy nad treścią w moim przypadku). Po głowie chodziły mi również gripy X0 ale za drogie podobnie jak XTR, zostanę przy tradycyjnym układzie dźwigienek, dużo dobrego o nich słyszałem. Powiem wam tak między wierszami, że w moim przypadku - ok. 2k km rocznie XT to idealny kompromis między ceną, jakością, miodnością etc. Chociażby heble, z których jestem zadowolony jak cholera, piasty z chamskimi kulkami, które wolę od maszyn (lubię się babrać w smarze:).

Tylnia przerzutka - tu powstaje dysonans. Piszecie, że to XT to nie do końca, że X9 itp. Moze macie rację ale sam do końca tego nie wiem. Jakie plusy z tej przerzutki wyciagnę w porównaniu do XT? Historia o brutalności Srama do XT mnie nie przekonuje.

Napisano

Przewaga sramolca nad szitmano dla mnie jest taka ze po testowaniu chyba wszystkich przerzutek i wiekszosci manetek na rynku jednak wybieram sramolca. Moim zdaniem myli sie mniej a w topowych wersjach chodzi szybciej - no ale tematow o przewadze wzajemnej obu produktow to jest tona.
Napisano

Kilka łańcuchow wydluza zywotnosc kasety , jak jest kasa to najlepiej jeździć na 3 łancuchach . A jak mniej to na dwoch , a w przypadku twoich 2kkm rocznie to mozna i na jednym lancuchu i jednej kasecie , ale w takim przypadku bym zainwestował z C10. A co do manetek XTR to naprawde warto dołożyć raz a dobrze ;)

Napisano

Kurna chłopaki, może podchodzimy do tematu trochę od dupy strony - mimo wszystko dziękówa. Słuchajcie, mam około 3500zł do wydania na przyjemności faceta czyli osprzęt rowerowy, wóde, dragi i dziwki. Mniej więcej podsumowując ten zestaw z początku co zarzuciłem to koszt jakichś 1750zł. Wiadomo chciałbym wydać mniej lecz jestem w stanie to lekko nagiąć. Czytając wasze wypowiedzi wiem jedno, mogę spokojnie zostawić w wersji XT kasetę oraz przednią przerzutkę lecz widzę wątpliwości począwszy od tylniej przerzutki, łańcuch, manetki i korby. Łańcuch już wiem, że zapodam tego Conexa co GhOsTwrc zaproponował. Zostaje tylnia przerzutka, manetki i korby. BbartekK proponuje korbę XTR 28/42 - prawdę mówiąc wolałbym węziej 26/40 gdyż tutaj muszę na nowo przemyśleć stosowanie kasety 11-34 - w tym XTRze to chyba lepiej 11-36 zastosować. Muszę wziąć na lekturę tylnią przerzutkę X9 oraz manetki XTR oraz Sram (trigger, grip?).

Powoli dochodzę do jakichś wniosków, myślę że do następnego tygodnia wszystko będzie klarowne.

Napisano

Ja zamiast korby xtr wolałbym xt za to zamiast x9 wolałbym x0.

W przypadku starszych x9 9sp spotkałem się kilkakrotnie z przypadłością sztywnienia przerzutki na zawiasach - tak się jakoś składa że w rowerach z którymi mam styczność x9 jest mało popularne np w stosunku do x7, które na taką przypadłość zupełnie nie cierpi.

Jeśli chcesz napęd 10sp to ja z kolei nie zdecydowałbym się na nic poniżej x0 - wiele rowerów treka ma od dwóch lat komponenty sramolca i wiele egzemplarzy x7, x9 ma tendencję do ściągania łańcucha na wyższe koronki kasety co objawia się dzwonieniem łańcucha o wyższy tryb i/lub samoczynnym wrzucaniem na taki. Po wyregulowaniu "góry" czyli skorygowanie tegoż tarcia/dzwonienia pojawia się problem z wrzucaniem z 11tki na kolejną koronkę kasety. Po standardowej walce stoczonej z tymi przerzutkami i tak kultura pracy mnie nie zachwyca - tył pracuje jak dla mnie za głośno, jest troszkę wolny itd. Najpodatniejsze na ten problem są x7, to samo miewają x9 natomiast x0 nie.

Jeśli zdecydujesz się na sramolce to triggery polecam nie niżej niż x9, a najlepiej x0 - pracują zdecydowanie precyzyjniej pod palcem, x7 są "miękkie".

 

Wybierając korbę xtr decydujesz się na zakup drogich zębatek do niej - pamiętam że do poprzedniego modelu były one absurdalnie drogie. Nie wiem czy co do rozstawu otworów i ich umiejscowienia można obecnie dostać zamienniki, dochodzi do tego jeszcze kwestia estetyczno-wizualna - korba xtr ma zintegrowaną stylistykę ramion i pająka zębatek - zakładając inne nie będziesz miał zestawu zbyt harmonijnego "na oko".

Napisano

to ja powiem od siebie

zacznę od korby, którą zaproponowałem autorowi tematu. Tak, są do niej dostępne zamieniki - na pewno robi blackspire. Z nimi już się spotkałem. Myślę, że nie są jedyni :)

Ogólnie zębatki w XTR wydają się bardzo trwałe. W cenie, jaką chciałbym za nią dostać (888zł), a więc niewiele wyższej od nowej XT niewiele używana topowa korba japończyków.

 

A teraz moja opinia na temat zestawu manetki+przerzutka

Najchętniej wziąłbym kasetę 11-36 do napędu 1x9/2x9, bo przygotowuję 2 opcje roweru w zależności od trasy. I wtedy na pewno byłoby to X.0 - manetki gripshift + przerzutka działały super, rakieta w porównaniu do zestawu manetek M770 i przerzutki M972. ALE, że ta kaseta 11-36 jest dla mnie dość istotnym elementem, wybieram opcję x10. Miałem okazję jeździć na zestawie X.9, X.0, XX, XTR (98x)oraz manetki SLX z przerzutką XT (jeszcze serii 77x). Z tych wszystkich najniżej jest X.9, szczególnie za działanie i trwałość tylnej przerzutki na bardzo duży minus. XX - krótkie doświadczenia, ale nie były tak fajne jak X.0. Shimano wypadło lepiej w dziesiątkach moim zdaniem. Poza jednym wyjątkiem - łańcuchy są tragiczne od Shimano - nie że jakość zmiany, czy coś, tylko 'urywalność'. Tak, dbałem o kierunkowość :) Argumentem jak dla mnie przemawiającym za Sramem byłoby wzięcie x.0 lub xx'a z gripshiftami. Jednak cena jest jak na razie z kosmosu, więc poluję na zestaw XTR M980. Szkoda, że manetki M780 są dostępne tylko jako I-Spec, bo nie planuję jeździć na hamulcach Sh.

 

Myślę, że poprawa jakości działania Shimano wynika z ilości ciągniętej/puszczanej przez manetkę linki w celu zmiany o jedno przełożenie - teraz to jest chyba z 3 razy więcej niż było to w przypadku manetek 9s. Pod tym względem Shimano zbliżyło się do Srama.

 

A co do wózka, to te pojemności raczej są zaniżone. Szkoda wozić dłuższy wózek, bo łatwiej go uszkodzić i słabiej napina łańcuch. Brałbym zdecydowanie GS

 

A i tak więcej zależu od linek i pancerzy, niż od tego, czy wisi nam x9, x0, xt czy inny xtr. Ja to tak trochę mam light-bike'owe ciągoty, więc zamiast XT będę chciał wrzucić XTR, który może faktycznie będzie ciut lepiej działał, będzie lżejszy, czy choćby przyciągający efekt 'bling-bling' :) ale też nie planuję kupić nowych rzeczy, raczej używki w dobrych cenach, choćby na poziomie sprzedawanej przeze mnie korby. Ja mam prawie 2m wzrostu, i dlatego zmieniam korbę na 180mm, zmiana z poprzedniego XT, właśnie z takimi ramionami, na XTRa z krótszymi nie był sukcesem. I to też jest ważniejsze - żeby rower był dopasowany do jeźdźca, a nie, żeby był poobwieszany niewiadomo jak wypasionymi, ale w nieodpowiednim rozmiarze...

Napisano

Podsumowując. Zostają:

  • FC-M785 - XT Korba
  • CS-M771 - XT Kaseta
  • FD-M785 - XT Przerzutka przód
  • Łańcuch Connex

Niewiadomą jest tylnia przerzutka oraz manetki. Sprawdziłem sobie tylnią X0 - koszt koło 750zł oraz Gripshifty X0 - których koszt jest również w okolicach 750zł. Rezygnując z przerzutki i manetek XT i zamieniając na X0 dołożę około 1000zł. To cholernie dużo, pytanie czy warto przy przebiegu 2k km rocznie dorzucać 1000zł by było troche precyzyjniej. Te Gripshifty X0 mi odpowiadają - szczególnie że mam od niedawna założoną 620mm węglówkę Ritcheya bez rogów co będzie nieźle przy okazji wygladać. Tak sobie myślę, że może jakiś kompromis w tym rozwiązaniu poczynić i zainstalować albo gripy albo tylni zmieniacz X0 - jedno z dwóch, to co odpadnie zostanie w wersji XT - jak myślicie? To kwestia kasiory, co byście w takiej sytuacji wybrali?

Napisano

Kurcze ten zestaw X0 (przerzutka tylna oraz gripy) coraz bardziej mnie przekonują - wydaje się to zestaw, jak dla mnie, idealny. Jeszcze kilka chwil i się przekonam. Napiszcie mi jak ta przednia manetka będzie współpracować z przerzutką przednią XT FD-M785?

Napisano

Jeszcze jedno - co do tego connexa. Widzę trzy typy 10s0,10s8, 10sG - odpowiednio bez powłok - 115zł, niklowane - 145zł, mosiądzowane - 155zł. Czy warto dopłacać do powłok czy lepiej może kupić dwa w wersji najtańszej bez powłok?

Napisano

Powłoki, to tylko estetyka i ewentualnie większa odporność na korozję, jedno znika pod brudem a drugie przy dbaniu o napęd raczej nie występuje... imho olać. ;)

Napisano

Wysłałem z 10-15 zapytań do sklepów internetowych i nieinternetowych na set składający się z:

  • XT - korba FC-M785 26/38 175mm czarna
  • XT - kaseta CS-M771-10 11-34
  • XT - przerzutka przód FD-M785 Top swing
  • X0 - przerzutka tył, średni wózek, czerwona
  • X0 - manetki Gripshift, czerwone, z chwytami
  • Connex - dwa łańcuchy 10s0

Tak na mój gust wyjdzie to koło 2500zł. Dobrze by było by żona nie odebrała paczki bo tam paragon, i tak jak to było przy zakupie Reby RL, może ulec "ździwieniu".

Dobra chłopaki, temat można uznać w sumie za zamknięty. Wielkie dzięki za pomoc w pozbyciu się ok. 800zł więcej niż planowałem - zawsze wiedziałem, że można na was liczyć.

Serwus

Przemek

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...