Skocz do zawartości

[linia łańcucha] octalink + t3/i-motion


Transer

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Docelowo mam w planie złożenie napędu składającego się z:

korby 175 mm na octalinku

piasty planetarnej 3 biegowej sachs/sram smarowanej w całości olejem

max gain ratio 5,7 - 5,8. To pod moje możliwości średnio długiej jazdy na płaskim

może będzie też pełna osłona łańcucha, tylko te od holendrów stylistycznie mi nie pasują

 

W związku powyższym zestawieniem mam kila pytań.

 

1. Jaki suport, żeby trafić korbą deore FC-M442( środkową zębatką) w linię łańcucha około 41,5 mm? Lub mniej. Ogólnie ma być b krótko. Linie 44, 44,5 38,5 40,5 też ujdą.

 

Na tej korbie zamierzam jeździć już za jakiś czas na którejś z powyższych linii łańcucha. A 3 biegowiec sachs/sram zamierzam wyhaczyć. Pod najpopularniejszy model będzie linia łańcucha 41,5. To jest linia łańcucha pod prostą zębatkę, są też offsetowe, jakoś specjalnie pokrzywione, ale widzę, że są mniej dostępne, więc planuje pod prostą. Tę piastę mogę przesuwać w widełkach więc kilka mm tolerancji jest.

I motion(nowszy model 3biegowca) ma linię łańcucha 44 na prostej zębatce. Nie kapuje czemu w instrukcji zębatki 19, 20, 21 są tylko offsetowe. I tak zakładam, że wejdzie 19, 20, 21 prosta. Linia pod prostą zębatkę 44 mm. I motion ma długość 130mm więc nawet nie przesunę tego w widełkach. Natomiast będę mógł przełożyć zębatkę z przodu na 3 pozycję lub dać podkładkę pod suport.

 

2. Czy są jakieś blaty na cztery śruby na standard shimano na gruby łańcuch? Pewnie ciężko. Ktoś ma taki sprzęt?

 

3. Ma ktoś olej w 3 biegowcu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego się uparłeś na korbę Deore?, nie jest to kompatybilny wybór i raczej nic tu nie wykombinujesz, nie lepiej wybrać tańsze, prostsze no i pewne rozwiązania?

Piasta sachs nie ma uszczelniaczy typu simmering itp. z tego co mi wiadomo to tylko drogie piasty ROHLOFF maja olej który należny wymieniać okresowo.

 

3. Ma ktoś olej w 3 biegowcu?

Mój dziadek kiedyś miał w starej Warszawie olej w 3 biegowcu :icon_wink:

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie będzie żadnego info o octalinku to ostatecznie może być i kwadrat. Chociaż skoro już składam nowy sprzęt to chciałem octalinka spróbować.

Na razie mam sugino ze zjechaną zębatką i rozstawem śrub 89 mm. suport kwadrat już w drugim sprzęcie. Zębatka kosztuje bodajże 45 + wysyłka, poza allegro raczej nie kupie i b mało tego jest. W moim przypadku kilka złotych więcej i jest deore octalink. A sugino opchnę w sezonie.

 

Teraz wtopa: sprzedawca podaje, że FC-M442 jest na octalinka a na stronie shimano to jest na kwadrat. Musze się dopytać jak to wygląda. Pewnie na octalink, tylko złe oznaczenie.

 

http://www.forumrowerowe.org/topic/124375-korba-linia-lancucha/

W linku powyżej na środku strony w poście rzymo jest zdjęcie długiego i krótkiego suportu. Są niesymetryczne co utrudnia sprawę.

Jak mniej więcej rozumiem 121 jest przeznaczone pod linię około 47,5 - 50. Mając 113 to trafię mniej więcej w 39,5 do 42 więc jest git. Podkładka 2,5 mm zeszlifowana i jestem perfekcyjnie na 41,5mm. Albo zębatka na trzecie miejsce i jestem na 44 mm. Widełki lekko zwężane więc i 44t nie będzie haczyć. Tylko który suport będzie krótki z którą korbą? Tego nie ogarniam.

 

A olej w 3 biegu jest dobry. Wzrasta efektywność o symboliczne %ty względem napędów przerzutkowych. Jest też minus. Olej może powoli kropelkować bokami i trzeba dolewać. A w całości smarowanie olejem, bo praktycznie i tak reszta sie wypłuka.

Sheldon Brown pisał o smarowaniu olejem. http://sheldonbrown.com/internal-gears.html#lubrication

Myślałem też o Pentasporcie ale większe planetarne podobno zamulają jazdę więc to już porzuciłem. Chyba, że na oleju?

 

Pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bierz coś na singlu i nie kombinuj.

Co do efektywności piast planetarnych to żadna nie może konkurować z napędem przerzutkowym.

Kupa złomu którą musisz wprawić w rotacje, a im są cięższe tym więcej musisz włożyć w to siły.

Jak już kupisz sachsa, to nie smaruj żadnym olejem, bo rozrzedzisz smar i go wypłuczesz, w ten sposób skrócisz jej żywotność, piasty sachs sa bezobsługowe, przynajmniej przez dłuższy czas niż Ci się wydaje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj są jedyne znane mi badania efektywności różnych rodzajów napędów. I 3 biegowce wychodzą minimalnie lepiej.

Cheaty na mój gust były dwa. 3 biegowce pracowały na "light oil"(nie wiem właśnie jaki to powinien być). Ultrega za to pracowała na czystym łańcuchu co w naturze nie zdarza się.

Żelastwa nie ma dużo, to tylko 3 kółka pracujące w zamkniętych warunkach. Ale rzeczywiście, większe piasty zamulają. Jak trochę popsute to nawet do 20% idzie w tarcie. No i lipa z ilością przełożeń. Zakres jak dla mnie ujdzie. Btw wczesne Sturmey Archer planowane były na 40 000 km. I chodziły na oleju. Z tego co mi wiadomo, gęsty smar w piastach jest tylko dlatego, że w praktyce nikt nie dolewał oleju. A raczej można skoro rozwiązania konstrukcyjne nie są zmianione.

 

Trochę głupio, że na forum z przewagą sprzętu mtb wychodzę z takim tematem. Ale za to forum jest bardzo żywotne i może ktoś coś będzie wiedział.

Jak na razie nie znalazłem żadnych konkretnych informacji, poza Sheldonem Brownem.

 

Korby grube jednorzędowe nie bardzo. Mam wrażenie, że jest mały wybór korb jednorzędowych. Szczególnie z ząbkami 40 do 44 z wymiennymi blatami. Więcej będzie obcierać widełki. Jak kiedyś będę chciał coś zmienić to będzie lipa. Na samym początku będę kombinował około 42 44 ząbki i taki sprzęt już posiadam. Tylne zębatki można dostać za 5 pln więc kupie sobie od razu na zapas 6 różnych. Można wyjąć zębatkę z kasety i przystosować. W konstrukcji brakuje mi tylko suportu i ramion.

 

Teraz załóżmy tak: biorę Alivio FC-M361. Linia łańcucha z ośką 123 mm to 50 mm. Ośka 103 mm daje mi linię 40 i trafiam środkową zębatką w linię T3(1,5 mogę przesunąć). Przekładam zębatkę na drugą stronę przez 3mm pałąk + 1,25mm grubośc zębatki(?) i jestem na 44,25 mm i trafiam w I-motion o 0,25 mm.

Dobrze kombinuje? Są tu jakieś pułapki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz załóżmy tak: biorę Alivio FC-M361. Linia łańcucha z ośką 123 mm to 50 mm. Ośka 103 mm daje mi linię 40 ...

 

Lewa strona osadzenia suportu się nie zmienia, jest taka sam dla suportu 123mm jak i dla 103mm. Więc jeżeli korba przy suporcie 123mm ma linie łańcucha 50mm, to przy suporcie 113mm uzyska linie 40mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak kupisz nową piastę to minimum przez 5 lat nie musisz jej ruszać.

A po kilku letniej eksploatacji to jaki by nie był olej to będzie dobry byle nie jakiś z marketu co robi się z niego kisiel i wystarczy kilka kropli.

Korby jedno rzędowe są o wiele bardziej żywotniejsze i tańsze niż taka jaką chcesz kupić, do tego gruby łańcuch i masz spokój na wiele tys km.

Po co Ci wymienne blaty, prędzej znudzi Ci się rower nim zdążysz zarżnąć singla, a nawet jak by to cena korby nie wiele się różni od ceny blatu,

Co do blatu 44 to możesz sobie pomarzyć, wątpię czy 40 wejdzie przy takiej linij łańcucha, reki sobie nie dam uciąć ale myślę ze się nie mylę, możesz zmierzyć przed zakupem,

Przełożenie zawsze możesz zmienić z tył i radze nie przeginać, przecież ścigał się nie będziesz na takim sprzęcie, a w ruchu miejskim może okazać się bardzo nie komfortowy i przy ruszaniu nawet z pierwszego biegu mogą Cie stare babki na składakach wyprzedzać :icon_wink:

 

Lewa strona osadzenia suportu się nie zmienia, jest taka sam dla suportu 123mm jak i dla 103mm. Więc jeżeli korba przy suporcie 123mm ma linie łańcucha 50mm, to przy suporcie 113mm uzyska linie 40mm.

Ja tylko dodam że nie przy wszystkich suportach długość zmienia się tylko z prawej strony, w zależności od modelu nieraz zmienia się symetrycznie, w tym przypadku na pewno masz racje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tą korbą jednorzędową to mnie trochę kusi. Może rzeczywiście jakieś 38 na przód i z tyłu mniejsze zębatki? Zobaczę. Korby Prowheel mają sens? To jakaś niższa półka?

 

Chociaż wtedy nie zajeżdżę obecnego napędu co miałem w planie. Też lipa

 

Dobranoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://allegro.pl/zebatka-tarcza-koronka-nakladana-z-18-18t-torpedo-i2752031588.html

 

Powyżej jest zębatka no name. Pasowało mi, że jest pod cienki łańcuch. Może szarpnę się na 18 i 19t Srama. Przejrzałem sobie Sram Spare parts catalog, ale w ogóle nie widzę zębatek.

 

coś się wykombinuje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...