SadurUniBike Napisano 16 Listopada 2012 Napisano 16 Listopada 2012 Witam, jutro wybieram się z kolegą na jesienna wyprawę do lasu, próbuje przygotować rower jak najlepiej się da. Trasa będzie trochę wymagająca "Liście, błoto, piasek itp" Mam opony Hutchinson Toro, jakie ciśnienie dobrać by sobie najlepiej radzić w takim terenie. :3?
delmariano Napisano 16 Listopada 2012 Napisano 16 Listopada 2012 I jakie to są opony, dętkowe czy nie? Na stronie Kross.pl masz taki wpis: "Minimalne i maksymalne ciśnienie zawsze podane jest z boku opony, gdyż często są to różne wartości w zależności od marki i rodzaju opony. Im mniejsze ciśnienie, tym komfort jazdy jest wyższy , ale łatwiej o przebicie dętki. Większe ciśnienie zmniejsza ponadto opory toczenia, trudniej przebić dętkę, ale mocno cierpi na tym komfort jazdy i przyczepność w terenie. Biorąc pod uwagę swoją wagę i podłoże, po którym planujemy jeździć, musimy zdecydować się na kompromis między komfortem a bezpieczeństwem, nie przekraczając wartości granicznych podanych przez producenta."
SadurUniBike Napisano 16 Listopada 2012 Autor Napisano 16 Listopada 2012 Opony dętkowe 2,15 waże 68kg .
kemot1974 Napisano 17 Listopada 2012 Napisano 17 Listopada 2012 proponuję 2 -2,2 bar Opony dętkowe 2,15 waże 68kg .
jasinski21444 Napisano 17 Listopada 2012 Napisano 17 Listopada 2012 Ja uważam że najlepszym kompromisem między trakcją a oporami jest 2,5Bar ewentualnie jak mam dojazd asfaltowy powyżej 10km to pompuje z tyłu 3Bar a z przodu zostawiam 2,5.
Mod Team safian Napisano 17 Listopada 2012 Mod Team Napisano 17 Listopada 2012 Większe ciśnienie zmniejsza ponadto opory toczenia, trudniej przebić dętkę, ale mocno cierpi na tym komfort jazdy i przyczepność w terenie. No nie do końca, akurat jeżeli chodzi o błoto to generalnie węższa opona i wyższe ciśnienie ułatwi przebijanie się do twardej warstwy pod błotem zwiększając przyczepność. 68 kg to nie jest dużo, jeszcze pytanie, czy jeździsz na fullu, czy tylko przedni amortyzator a może żadnego. Generalnie teraz lepiej trzymać się 'dolnych wartości granicznych', z boku opony masz określony zakres. EDIT: Co do oporów toczenia w terenie to się nie zgodzę, gdzieś na forum były testy Schwalbe z których jasno wynikało, że w terenie (chyba piach, szuter i coś tam jeszcze było) ciśnienie w oponach jest wprost proporcjonalne do oporów toczenia
delmariano Napisano 17 Listopada 2012 Napisano 17 Listopada 2012 EDIT: Co do oporów toczenia w terenie to się nie zgodzę, gdzieś na forum były testy Schwalbe z których jasno wynikało, że w terenie (chyba piach, szuter i coś tam jeszcze było) ciśnienie w oponach jest wprost proporcjonalne do oporów toczenia Co się tyczy tego wpisu, to jest to porada umieszczona na stronie Krossa. Ja sam stosuję ciśnienie ok 2bar, przy 65kg, na oponach Hutchinson
SadurUniBike Napisano 17 Listopada 2012 Autor Napisano 17 Listopada 2012 Napompowałem sobie 3bar, jechało się w miarę przyjemnie czasem wyjeżdzaliśmy też na asfalt więc też nie było żadnego problemu. W terenie było wszystko okej chociaż na liściach mną trochę miotało, nie jeżdżę jeszcze po wielkich terenach więc fulla nie mam zamiaru jak na razie mieć. Dziękuje za odpowiedzi
lukaspecrh92 Napisano 18 Listopada 2012 Napisano 18 Listopada 2012 Czasem trzeba uważać na tanie dętki np. z decathlona. Wentyle słabo sobie radza z ciśnieniem powyżej 3 bar i potrafia puszczać.
atizylak Napisano 19 Listopada 2012 Napisano 19 Listopada 2012 Aha. W decathlonie są 2 dętki po 15zł w zestawie, nie pisało ile ważą.
stawek Napisano 29 Listopada 2012 Napisano 29 Listopada 2012 <p>Aby nie zakładać nowego tematu zapytam tutaj.Koledzy i koleżanki, jakie powinno być odpowiednie ciśnienie w oponach 26" ?Moja waga: 94kgRower: MTBOpona dętkowa. Z tego co pamiętam 1.95 lub 1.90Nawierzchnia: asfalt
mklos1 Napisano 29 Listopada 2012 Napisano 29 Listopada 2012 Nie ma czegoś takiego jak "odpowiednie ciśnienie w oponie 26". Wszystko zależy od opony. Producent zwykle podaje zakres ciśnień pracy i trzeba sobie dobrać. Dla opon Schwalbe Smart SAM dla Twojej wagi mógłbym polecić ciśnienie pomiędzy 30 a 40 PSI. Jeżeli masz bieżnik typowo szosowy i opona o niższym profilu, to ciśnienie zwykle musi być wyższe. Na oponach Schwalbe Silento jeździłem na ciśnieniu 50-70 PSI, podobnie na Schwalbe Marathon Dureme.
Mod Team safian Napisano 29 Listopada 2012 Mod Team Napisano 29 Listopada 2012 Jak na asfalt to ładuj w okolicy maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia, które podane jest na boku opony.
lukaspecrh92 Napisano 29 Listopada 2012 Napisano 29 Listopada 2012 Tylko tez nie przesadzaj z tym maksymalnym ciśnieniem, bo przy 4 barach to juz można sie bólu nadgarstków nabawić po kilku kilometrach, jesli nie jestes przyzwyczajony. Chyba, że masz amortyzator to inna sprawa, ale z amorem na asfalcie to też porazka. Dlatego, załozyłem że masz sztywniaka skoro mówisz o asfalcie.
stawek Napisano 29 Listopada 2012 Napisano 29 Listopada 2012 Wielkie dzięki chłopaki. lukaspecrh92 jakby to nie zabrzmiało, tak mam sztywny widelec
marcind Napisano 29 Listopada 2012 Napisano 29 Listopada 2012 Kwestia przyzwyczajenia ja dawałem 6 bar na asfalt w tekkingu ,wentyle trzymały dobrze czasem trza było dopompować
lukaspecrh92 Napisano 29 Listopada 2012 Napisano 29 Listopada 2012 Ale chyba w cieńszych oponach większe ciśnienie nie daje tak po nadgarstkach jak w grubszych. Jeździłem kiedyś mistralem i opony miałem na kamień i jakoś żyłem. W mtb jest troszke inaczej. Teraz mam zaledwie 3 bary w oponie 1,95 i jest dosyć twardo. W terenie miota jak szatan ale na asfalcie idzie pięknie.
mklos1 Napisano 30 Listopada 2012 Napisano 30 Listopada 2012 Raczej odwrotnie. Wąska opona pracuje niej pdzy tym samym ciśniemiu niż szeroka. Jednak ze względu na niższy profil obręcz jest bardziej podatna na uszkodzenia stąd wyższe ciśnienie. Dodatkowo opony szosowe mją inny kształt bieżnika i wyższe ciśnienie daje mniejsze opory toczenia.
Sansei6 Napisano 14 Stycznia 2013 Napisano 14 Stycznia 2013 Na stronie Kross.pl masz taki wpis: " Im mniejsze ciśnienie, tym komfort jazdy jest wyższy , ale łatwiej o przebicie dętki. Większe ciśnienie zmniejsza ponadto opory toczenia, trudniej przebić dętkę, ale mocno cierpi na tym komfort jazdy i przyczepność w terenie. ." Kurcze, a myślałem, że z tym to akurat odwrotnie?
Sansei6 Napisano 14 Stycznia 2013 Napisano 14 Stycznia 2013 hehehe to wiem, ale spodziewałem się jakiegoś wyjaśnienia, czemu tak jest? Nawet wiem kto jest winny takiemu mojemu myśleniu
dziobolek Napisano 14 Stycznia 2013 Napisano 14 Stycznia 2013 Ale co tu wyjaśniać? Proste prawa fizyki, których nie oszukasz. Taki najprostszy przykład. Wyobraź sobie jazdę po piasku. Twardo napompowana opona swym okrągłym kształtem będzie wbijała się i "cięła" piach jak nóż. Natomiast opona nazwijmy to "flak" będzie się układała płasko zwiększając powierzchnię styku i tym samym ułatwiając przejazd w takim terenie. Jeszcze prościej - co łatwiej wbić w piasek - palec czy pięść?
Mod Team safian Napisano 15 Stycznia 2013 Mod Team Napisano 15 Stycznia 2013 Kolega pytał o przebicia i ja się z nim zgadzam, przy niższym ciśnieniu łatwiej doprowadzić do tego, żeby opona na przeszkodzie się odcisnęła, przy wyższym ciśnieniu nie odciśnie się, tylko przeszkoda 'spenetruje' wnętrze opony.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.