Skocz do zawartości

[Opony] Jakie ciśnienie .


SadurUniBike

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, jutro wybieram się z kolegą na jesienna wyprawę do lasu, próbuje przygotować rower jak najlepiej się da. Trasa będzie trochę wymagająca "Liście, błoto, piasek itp" Mam opony Hutchinson Toro, jakie ciśnienie dobrać by sobie najlepiej radzić w takim terenie. :3?

Napisano

I jakie to są opony, dętkowe czy nie?

 

Na stronie Kross.pl masz taki wpis:

 

"Minimalne i maksymalne ciśnienie zawsze podane jest z boku opony, gdyż często są to różne wartości w zależności od marki i rodzaju opony. Im mniejsze ciśnienie, tym komfort jazdy jest wyższy , ale łatwiej o przebicie dętki. Większe ciśnienie zmniejsza ponadto opory toczenia, trudniej przebić dętkę, ale mocno cierpi na tym komfort jazdy i przyczepność w terenie. Biorąc pod uwagę swoją wagę i podłoże, po którym planujemy jeździć, musimy zdecydować się na kompromis między komfortem a bezpieczeństwem, nie przekraczając wartości granicznych podanych przez producenta."

  • Mod Team
Napisano
Większe ciśnienie zmniejsza ponadto opory toczenia, trudniej przebić dętkę, ale mocno cierpi na tym komfort jazdy i przyczepność w terenie.

No nie do końca, akurat jeżeli chodzi o błoto to generalnie węższa opona i wyższe ciśnienie ułatwi przebijanie się do twardej warstwy pod błotem zwiększając przyczepność.

68 kg to nie jest dużo, jeszcze pytanie, czy jeździsz na fullu, czy tylko przedni amortyzator a może żadnego.

Generalnie teraz lepiej trzymać się 'dolnych wartości granicznych', z boku opony masz określony zakres.

 

EDIT: Co do oporów toczenia w terenie to się nie zgodzę, gdzieś na forum były testy Schwalbe z których jasno wynikało, że w terenie (chyba piach, szuter i coś tam jeszcze było) ciśnienie w oponach jest wprost proporcjonalne do oporów toczenia ;)

Napisano

EDIT: Co do oporów toczenia w terenie to się nie zgodzę, gdzieś na forum były testy Schwalbe z których jasno wynikało, że w terenie (chyba piach, szuter i coś tam jeszcze było) ciśnienie w oponach jest wprost proporcjonalne do oporów toczenia ;)

 

Co się tyczy tego wpisu, to jest to porada umieszczona na stronie Krossa. Ja sam stosuję ciśnienie ok 2bar, przy 65kg, na oponach Hutchinson

Napisano

Napompowałem sobie 3bar, jechało się w miarę przyjemnie czasem wyjeżdzaliśmy też na asfalt więc też nie było żadnego problemu. W terenie było wszystko okej chociaż na liściach mną trochę miotało, nie jeżdżę jeszcze po wielkich terenach więc fulla nie mam zamiaru jak na razie mieć. Dziękuje za odpowiedzi :)

  • 2 tygodnie później...
Napisano

<p>Aby nie zakładać nowego tematu zapytam tutaj.Koledzy i koleżanki, jakie powinno być odpowiednie ciśnienie w oponach 26" ?Moja waga: 94kgRower: MTBOpona dętkowa. Z tego co pamiętam 1.95 lub 1.90Nawierzchnia: asfalt

Napisano

Nie ma czegoś takiego jak "odpowiednie ciśnienie w oponie 26". Wszystko zależy od opony. Producent zwykle podaje zakres ciśnień pracy i trzeba sobie dobrać. Dla opon Schwalbe Smart SAM dla Twojej wagi mógłbym polecić ciśnienie pomiędzy 30 a 40 PSI. Jeżeli masz bieżnik typowo szosowy i opona o niższym profilu, to ciśnienie zwykle musi być wyższe. Na oponach Schwalbe Silento jeździłem na ciśnieniu 50-70 PSI, podobnie na Schwalbe Marathon Dureme.

Napisano

Tylko tez nie przesadzaj z tym maksymalnym ciśnieniem, bo przy 4 barach to juz można sie bólu nadgarstków nabawić po kilku kilometrach, jesli nie jestes przyzwyczajony. Chyba, że masz amortyzator to inna sprawa, ale z amorem na asfalcie to też porazka. Dlatego, załozyłem że masz sztywniaka skoro mówisz o asfalcie.

Napisano

Ale chyba w cieńszych oponach większe ciśnienie nie daje tak po nadgarstkach jak w grubszych. Jeździłem kiedyś mistralem i opony miałem na kamień i jakoś żyłem. W mtb jest troszke inaczej. Teraz mam zaledwie 3 bary w oponie 1,95 i jest dosyć twardo. W terenie miota jak szatan ale na asfalcie idzie pięknie.

Napisano

Raczej odwrotnie. Wąska opona pracuje niej pdzy tym samym ciśniemiu niż szeroka. Jednak ze względu na niższy profil obręcz jest bardziej podatna na uszkodzenia stąd wyższe ciśnienie. Dodatkowo opony szosowe mją inny kształt bieżnika i wyższe ciśnienie daje mniejsze opory toczenia.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

 

 

Na stronie Kross.pl masz taki wpis:

 

" Im mniejsze ciśnienie, tym komfort jazdy jest wyższy , ale łatwiej o przebicie dętki. Większe ciśnienie zmniejsza ponadto opory toczenia, trudniej przebić dętkę, ale mocno cierpi na tym komfort jazdy i przyczepność w terenie. ."

 

Kurcze, a myślałem, że z tym to akurat odwrotnie?

Napisano

Ale co tu wyjaśniać? Proste prawa fizyki, których nie oszukasz.

 

Taki najprostszy przykład.

 

Wyobraź sobie jazdę po piasku. Twardo napompowana opona swym okrągłym kształtem

będzie wbijała się i "cięła" piach jak nóż.

 

Natomiast opona nazwijmy to "flak" będzie się układała płasko zwiększając powierzchnię styku

i tym samym ułatwiając przejazd w takim terenie.

 

Jeszcze prościej - co łatwiej wbić w piasek - palec czy pięść? ;)

  • Mod Team
Napisano

Kolega pytał o przebicia i ja się z nim zgadzam, przy niższym ciśnieniu łatwiej doprowadzić do tego, żeby opona na przeszkodzie się odcisnęła, przy wyższym ciśnieniu nie odciśnie się, tylko przeszkoda 'spenetruje' wnętrze opony.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...