biker80JG Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Witam, Posiadam hydrauliki deore XT maja już chyba 3 latka, płynu nie wymieniałem od kupna. Dziś musiałem mimo porannego mrozu wyjechac rowerem. Moje hamulce zachowywały sie tak jakby plyn był bardzo gęsty i klocki nie odchodziły od tarczy a skok klamki bardzo krotki. Czy to normalne? czy jest jakaś temp ujemna w jakiej nie powinno sie takich hamulców używać? Czy czas Płyn wymienić? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pinio46 Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 No raczej ja zaczął bym od wymiany płynu. Co prawda nie mam tarczowych hamulców ale nawet w samochodach się wymienia płyn bodaj właśnie co trzy lata a zasada pracy taka sama. Co do gęstości to raczej nie powinien zgęstnieć przy takiej temperaturze, chyba że po prostu zamarzł gdzieś podczas jazdy Wysłane z Ace za pomocą Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Pixon Napisano 14 Listopada 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Zimą w hamulcach shimano jest to normalne zjawisko, że klamka robi się taka gumowa. Spowodowane jest to właściwościami oleju mineralnego używanego jako medium w przewodach. Powinieneś wymienić płyn, efekt będzie mniejszy, ale nie pozbędziesz się go. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team michuuu Napisano 14 Listopada 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Co prawda nie mam tarczowych hamulców ale nawet w samochodach się wymienia W samochodach płyn się wymienia bo uczeni twierdzą że chłonie wodę i traci swoje właściwości ale tam mamy dot-a a nie olej jak w hamulcach shimano. Spotkałem się z opiniami jak u autora ale również są opinie negujące destrukcyjny wpływ temperatury na układ, również na tym forum. Pierwszy krok to wymienić, może pomóc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kadargo Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 W Magurach jest dokładnie tak samo. Wymiana płynu nic nie da. Po kilku latach wymieniłem dla spokoju sumienia... jest tak samo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Pinio46 Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Ale poniekąd miałem rację że trzeba płyn wymienić Wysłane z Ace za pomocą Tapatalka Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
biker80JG Napisano 14 Listopada 2012 Autor Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Dziękuje wszystkim za szybką pomoc. Nie wiem wiem czy wymina płynu coś da ale sprobuje bo wielkiego przeciez mrozu nie było a tu takie problemy. Rower postał kilka godizn w domu i hamulce chodzą jak chodziły w sezonie czyli świetnie. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
f16marcin Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Shimano używa oleju mineralnego, nie odpornego na niskie temperatury ale za to ciężej jest "zagotować" hamulec (większa pojemnośc cieplna) Inne firmy z jakimi możesz się spotkać używają np. Dot 3/4 większa odporność na niskie temperatury ale za to mniejsza na wysokie no i tak Tylko nie próbuj wlewać Dot'a do klamki shimano bo będzie po uszczelkach, i odwrotnie też zabronione Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Shimano używa oleju mineralnego, nie odpornego na niskie temperatury ale za to ciężej jest "zagotować" hamulec (większa pojemnośc cieplna) Bzdury ... temat był już wałkowany na forum ... Olej mineralny, dobry (wyczynowy) DOT 4 i zwykły DOT 5.1 mają zbliżone temperatury wżenia, różnica jest mniejsza niż 10 st. Jedyny problem to to że DOT chłonie wodę a uwodniony ma niższą temperaturę wżenia... wymienisz na świeży i masz znowu dobrze. Jak stawiasz tezę większej pojemności cieplnej to zapytam o ciepło właściwe oleju mineralnego ... bo chyba się troszkę zagalopowałeś DOT ma wadę bo chłonie wodę ... mineralny robi jaja w niskich temperaturach, nie ma idealnego rozwiązania . Ale mimo wszystko wolę płyn który trzeba częściej wymieniać niż płyn który upośledza działanie hamulca w mrozie. Pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MokryxD Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Czyli najlepiej zimą jeździć na hamulcach przystosowanych do DOTa, a latem ze względu na większe przebiegi na oleju? Dobrze rozumiem to zagadnienie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Andrew Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 moje hybrydki XTR9856+SLX666 jeździły w -15* C i nie miałem żadnych problemów z opornie pracującymi klamkami. Płyn - Finish Line minerał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 @@MokryxD, Jak cię stać to tak . W innym wypadku wybierasz konkretny hamulec napędzany konkretnym medium i godzisz się ze wszystkimi wadami i zaletami danego rozwiązania . A z tymi przebiegami bym nie demonizował z tego co wiem wszystkie układy hamulcowe rowerowe gwarantują brak dostępu powietrza do płynu hamulcowego więc uwodnienie DOT`a to nie jest wielki problem ... W samochodzie zbiornik nie jest tak szczelny jak w rowerze a tam producent zaleca zmianę płynu średnio raz na 3 lata ... w praktyce w Polsce przeciętny kowalski wymienia płyn średnio raz na 5 lat ... Inna sprawa jest w samochodach użytkowanych wyczynowo ... i to można bezpośrednio przenieść na rower ... Pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MokryxD Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 @rzezniol Dzięki za wytłumaczenie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ammisiek Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Mam takie pytanie. Jak dot może chłonąć wodę skoro znajduje się w szczelnym "systemie" (brakuje mi słowa ) hydraulicznym a więc nie ma kontaktu z wodą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cichy66 Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Przez to że DOT jest higroskopijny,a układ nie do końca szczelny, potrafi wchłaniać wodę.Następstwem tego jest spadek temperatura wrzenia z np.180 stopni przy nowym płynie do np. 120 stopni co uwidacznia spadek temperatury wrzenia i dlatego łatwiej go zagotować. Olej mineralny nie jest higroskopijny i dlatego woda jest mu obojętna.Ale również z czasem traci swoje właściwości,ale nie tak szybko jak DOT , dlatego nie ma tak częstej potrzeby jego wymiany. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 Jak dot może chłonąć wodę skoro znajduje się w szczelnym "systemie" DOT może chłonąć bo DOT tak ma jest higroskopijny ... szczelny układ ogranicza znacząco ten proces ... DOT nie musi mieć dostępu do wody ... wystarczy mu wilgoć w powietrzu @@cichy66, Minimalne wymagania dla DOT 4 aby mógł się nazywać DOT`em 4 to temperatura wżenia wrzenia suchego płynu to 230 st, uwodnionego na poziomie 3,7% wody to 155 st. DOT 5.1 odpowiednio 270/190 st. Pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
f16marcin Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 A to sora w takim razie źle wyczytałem dobrze wiedzieć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
cichy66 Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 rzezniol podałem taki zakres temperatury tylko po to, żeby zobrazować jaki wpływ na spadek temp.wrzenia ma to,ile wody zostanie wchłonięte przez DOT. Wiadomym jest, że czym wyższa liczba za DOT-e tym wyższa jego odporność na zagotowanie przy jednoczesnym zwiększeniu zakresu temperatury pracy. Co do oleju mineralnego,jest on o wiele bardziej wrażliwy na zmianę temperatur szczególnie minusowych,podczas których gęstnieje i zmienia swoje właściwości.To jest wyraźnie wyczuwalne,jak spada wydajność tego medium podczas hamowania w temperaturze grubo poniżej zera. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 14 Listopada 2012 Udostępnij Napisano 14 Listopada 2012 @@cichy66, Mi chodzi tylko o to aby każda dana która jest podawana miała odzwierciedlenie w rzeczywistości ... Wyobraź sobie że wchodzi ktoś czyta twojego posta i bez sprawdzania przyjmuje to za pewnik Zwyczajnie starajmy się być precyzyjni i przekazujmy tylko prawdziwe i zweryfikowane dane. Dlatego między innymi poświęciłem kiedyś 2 h przeglądając rożne karty katalogowe produktów aby upewnić się jak to z tą temperaturą wrzenia DOT`u i oleju mineralnego jest w rzeczywistości. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.