Skocz do zawartości

[rama] Rama wyścigowa a rekreacyjna


toropl

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

szukam przyzwoitego roweru, miałem parę typów, ale najbardziej mi wpadł w oko Rocky Mountain z taką dokładnie ramą:

 

http://www.rowerowysklep.pl/mtb-gorskie-ramy-gorskie-mtb-rama-rocky-mountain-vertex-70-08-o_l_455_4732.html

 

Trochę odstraszyło mnie co tutaj napisali, że jest to rama wyczynowa nadająca się do maratonów i wyścigów. Ja nie zamierzam w nich brać udziału :) Czytałem poradnik odnośnie geometrii roweru ale jest to raczej fachowo opisane. Moje ptyanie brzmi czy rama do wyścigów jaką jest podobno ta rama nada się do codziennej jazdy rekreacyjnej?

 

Pozdrawiam

Napisano

Nadaje się. Obecnie rowery są konstruowane tak, aby pomóc zawodnikowi z coraz trudniejszymi trasami. Siłą rzeczy więc łatwiej się je prowadzi. Kiedyś mostki 130-140mm w połączeniu z fikuśnymi kątami zapożyczonymi z szosówek sprawiały, że do jazdy na takim sprzęcie potrzebne były nie lada umiejętności. Rowery do maratonów na zdrowy rozum muszą być wygodne i komfortowe dla ciała, bo zawodnicy spędzają na nich długie godziny.

Nawet jeśli coś ci nie przypasuje, to masz szerokie spektrum regulacji. Dziesiątki modeli mostków, sztyc czy kierownic skutecznie pomogą ci w dopasowaniu do siebie roweru.

Napisano

2i regulaminu

 

 

 

Acha dzięki za szybką odp, kumpel ma Marina i jeździ się na nim super wygodnie, na moim starym rowerze (Kross A8 2011) jeździło mi się o wiele gorzej, dlatego teraz nie chciałbym popełnić tego samego błędu co z krossem i kupić przede wszystkim rower na dobrej, wygodniej ramie, a ewentualnie później coś zmieniać.

Napisano

Z tym że kross, teoretycznie przynajmniej, aspiruje do miana ramy sportowej.Już szczególnie A8. Musisz bardzo uważać na rozmiar. Zwróć uwagę na kąty, długość górnej rury i długość i szerokość kokpitu. Najlepiej zajrzyj do tematu o doborze ramy i poświęć trochę czasu na lekturę. Jeśli wiesz mniej więcej o czym czytasz, to dużo ci to rozjaśni. Możesz też poprosić kolegę o wymiary tamtej ramy i szukać podobnej. Pamiętaj, że długość podsiodłówki nie jest głównym kryterium. Zawsze mozna dobrać dłuższą sztycę. (no chyba że masz już 400 :D).

Dodam, że kross robi ramy krótkie w stosunku do wysokości i na tym mogłeś się naciąć. Podpytaj też kolegę o kątowanie koniecznie, albo znajdź w sieci.

Napisano
Dziesiątki modeli mostków, sztyc czy kierownic skutecznie pomogą ci w dopasowaniu do siebie roweru.

Mostek i sztyca nie służy do korygowania nietrafionego wyboru ramy.

 

Acha dzięki za szybką odp, kumpel ma Marina i jeździ się na nim super wygodnie

A co ma piernik do wiatraka? Marin robi najróżniejsze ramy.

Jeżeli A8 nie był wygodny to Rocky tym bardziej nie będzie, bo jest jeszcze bardziej nastawiony na sport.

Napisano

Niekoniecznie mostek i sztyca nie są do korekty rozmiaru ramy.

Dany rozmiar danej marki zakłada użytkowanie przez osobę o wzroście od do. Gdyby ramy były produkowane w 20 rozmiarach a nie w np 3 czy 5 to faktycznie korekty mostkiem nie byłyby konieczne.

Dopasowanie do siebie roweru może polegać na skróceniu kokpitu - bo ktoś ma bardziej preferencje podjazdowe lub zjazdowe.

 

Oczywiście nie uznaję poprawiania złego rozmiaru ramy o dwa kalibry za małej lub za dużej kilometrową sztycą i mostkiem który bardziej jest mostem.

Napisano

Nie mówię że komponenty słóżą do korygowanie ramy, a pozycji na rowerze. Chodziło mi raczej o to, ze dzięki nim można łatwiej wybrać. Nie trzeba szukać ramy w której wszystko będzie tip top, bo można nie znaleźć nigdy. Jeśli kupimy sportową ramę i długość i cała reszta nam pasuje, ale jesteśmy przyzwyczajeni do wolnego kręcenia, a mamy kąt 73st. to dajemy sztycę z offsetem. Krótkie mostki pozwalają wziąć dłuższą ramę i wygodniej, mniej nerwowo sterować rowerem. Jeśli siedzimy za wysoko, to kupujemy mostek o dużym kącie. Szczególnie w 29er. Więc nie mów proszę, że to jest korekcja błędów ramy, bo to raczej dopasowywanie roweru idealnie pod siebie.

O tej a8 nic nie wiemy, więc nie rzucajmy osądów na ślepo. Rozmiar mógł być niedobrany czy cuś :D

Napisano

Sęk w tym, że ani kumpel ani ja nie mamy pojęcia co to jest za rama, nie mogę jej nigdzie znaleźć, z resztą kupno marina lub rocky u nas graniczy z cudem jest ich jak na lekarstwo :] Z tymi wymiarami to dobry pomysł. Wiadomo, że najlepiej by było rower przed zakupem przymierzyć i zobaczyć jak się jeździ ale nie zawsze jest taka możliwość. Myślę, ze optymalnie przy 178cm to 18'' rama. A z tą wygodą to mi chodzi głównie o pozycję na rowerze, żeby nie była zbytnio pochylona a raczej bardziej wyprostowana.

Napisano
Niekoniecznie mostek i sztyca nie są do korekty rozmiaru ramy.

To nie jest kwestia wyboru rozmiaru ramy tylko odpowiedniej geometrii. Jeżeli nie rozróżniasz tych dwóch pojęć to niestety nie mamy o czym dyskutować dalej.

Idąc dalej Twoim tokiem myślenia ze ściganta można zrobić turystyka dodając odpowiednio krótki mostek i prostą sztycę. Niestety tak to nie działa, co najlepiej wie autor tematu po kupnie A8.

Napisano

Możesz przyjąć, że 18" Rocky będzie dawał dosyć wyprostowaną pozycję przy Twoim wzroście, jest sporo krótszy od Krossa 18" z 2011, jednak ma niższą główkę ramy niż Kross, żeby uzyskać taką samą wysokość kierownicy trzeba by dołożyć 25 mm podkładek. Rocky jest drogi ponieważ to niewielki import z Kanady, więc i trudno go kupić.

Napisano

A ja się zastanawiam ile osób wypowiadających się o rekreacyjnym charakterze LTD rzeczywiście na nim jeździło.

 

Rama LTD nie ma rekreacyjnego geo - jest kompaktową ramą do XC, tyle że ubraną w osprzęt, który czyni geo bardziej przyjaznym dla zielonych.

 

Czyli rizera, podkładki i mostek ze wzniosem. Wystarczy pozbyć się tych elementów i rower przestanie być taki milusi. Najbardziej ciekawscy mogą jeszcze obniżyć widelec do 80 mm.

 

Żeby nie było - piszę z własnej perspektywy, a raczej perspektywy własnego obojczyka.

 

Która nie jest tylko moją własną BTW Cube LTD Race Review - BikeRadar

 

Nie zmienia to faktu, że z mostkiem wystrzelonym w kosmos, wysoką kierownicą i centymetrami podkładek - czyli tak jak teraz - rower jest przyjazny. Tak jak przyjazna będzie zapewne większość kompaktowych ram, którym wciśnie się taki szit.

 

Konkludując, osprzętem da się modyfikować rozmiar i geo. Wszystko oczywiście w ograniczonym zakresie i pod żadnym względem nie może być substytutem wyboru właściwej ramy.

Napisano

Nie no Cube raczej nie chce, zastanawiam się nad czymś bardziej egzotycznym czego nie ma za dużo na naszych ulicach, a cubów, krossów i tym podobnych jest u nas zatrzęsienie :) Biorę się za lektórę podanych linków odnośnie geometrii ramy. A właśnie kumpel znalazł ramę którą ma w tym swoim oto ona:

 

http://img18.allegroimg.pl/photos/oryginal/27/27/26/56/2727265652_4

 

Kumpel ma w nim Magurę Menia za 1300mm skokiem, podobno to też trochę zmieniło geometrię roweru. Fakt faktem, że jeździ się na mim świetnie i czegoś w podobnym stylu szukam.

Napisano

To chcesz rower do jazdy czy do wyglądania i szpanu? Bo z twojej ostatniej wypowiedzi to tak trochę wynika ze raczej ma być lansiarski a wygodny dopiero na drugim miejscu.

Napisano

Hehe nie chcę się lansować, bo w moim miasteczku raczej nikt na niego nie zwróci uwagi, już bardziej lansiarski z punktu widzenia wyglądu wg mnie był kross a8 szczególnie w kolorystyce z 2011r. Ten Rocky raczej nie rzuca się w oczy, Marin kumpla tym bardziej więc na lansie mi nie zależy. Poczytałem trochę o tej marce i ogólnie chciałbym mieć chociaż ramę tej marki lub marina właśnie. Także nie posądzajcie mnie o żaden lans :P Kurcze, chyba nie jest to rama jakiś hi end czy coś w tym stylu, że ,muszę od razu się na niej ścigać? Hehe z tym ebayem z uk tez jakieś wyjście jest, przeglądałem trochę, marinów sporo więcej niż u nas - w ogóle są one chyba dość popularne w uk, za to rocky jak na lekarstwo - tych za to jest sporo na ebayu w us i Canadzie co raczej nie jest wielkim zaskoczeniem - myślałem nad sprowadzeniem czegoś stamtąd ale po historiach z vat i cłem robi się to średnio opłacalne :]

Napisano

Dobra Panowie tak tylko zapytałem z tym lansem i nie potrzebnie robi się zakwas a dyskusja schodzi na zły tor.

Przepraszam takie tylko odniosłem wrażenie bo uważam że rynek u nas jest na tyle bogaty że do rekreacji to spokojnie można kupić fajną ramkę.

Chyba że użytkownik dopuszcza możliwość zmiany aspiracji i chce mieć na wszelki wypadek ramę na wyrost ;)

Napisano

A jaką różnice odczuje taka osoba jak on w ramie pomiędzy ramą za 400zł a 1300zł?

 

Pewnie nieszczególną ale mi się podoba ta rama, a jeśli do tego jest to bardzo dobra rama to czemu nie?

Napisano

to jak już chcesz rame za taką kasę, przejdź się do rowerowego i przejedź się na jakichś meridach / scottach, można czasami dostać nowe ramy z modeli które będziesz ujeżdżać, i zobacz czy taka geometria Ci pasuje... U mnie po przesiadce z turystycznej Meridy na "sportowego" Krossa pozycja się zmieniła dość diametralnie, wręcz leże na rowerze...

Napisano

Ja czuję różnicę a do wyścigów rowerowych nawet przez tv się nie zbliżam. Przestańcie z tym kultem wyścigów bo to nie szczyt rowerowania, można ciekawsze rzeczy na rowerze robić. ;)

Napisano

to jak już chcesz rame za taką kasę, przejdź się do rowerowego i przejedź się na jakichś meridach / scottach, można czasami dostać nowe ramy z modeli które będziesz ujeżdżać, i zobacz czy taka geometria Ci pasuje... U mnie po przesiadce z turystycznej Meridy na "sportowego" Krossa pozycja się zmieniła dość diametralnie, wręcz leże na rowerze...

 

No właśnie mi Kross za bardzo nie pasował bo byłem za bardzo pochylony na nim, na marinie kumpla pozycja jak dla mnie o niebo wygodniejsza (czyt. bardziej wyprostowana). Rowerek, który planuje zakupić niestety jest 400km ode mnie więc nie ma opcji się na nim przejechać ale może się dogadam z gościem o możliwość zwrotu w razie w.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...