Skocz do zawartości

[Geometria]Zmiana widelca na sztywny i mniejsze zmiany


Transer

Rekomendowane odpowiedzi

WItam

 

Stałem się posiadaczem ramy trekkingowej Orbea Mendaro z przed kilku lat. Razem z nią kupiłem większość szmelcu który widać na zdjęciu. Dodałem klamki, manetkę, siodełko, kierownicę. Aktualnie sprzęt nie jeździ bo zimówkę mam inną.

 

Na przedzie jest ważący ok ponad 2300g Suntour CR 920. Zamierzam go zmienić na sztywny i przy okazji pozmieniać trochę w rowerze. A geometria cała zmieni się.

 

commuter.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

 

Zdjęcie jest trochę powycinane. Robiłem je w pokoju współlokatora. Miał na szawce 5 kilo czystego koksu i nie chciał się z tym afiszować.

 

Białe linie oznaczają stan aktualny. Czerwone zmiany.

Dokładności kątów do pół stopnia. Dokładności długości do 0,5 cm. Kąty mierzone w Gimpie.

Aktualnie mam:

A amortyzator od środka osi do początku rury sterowej 47 cm

a aktualne nachylenie główki ramy 64

b aktualne nachylenie rury podsiodłowej 71,5

b 1 kąt od środka suportu do środka siodełka 72,3

d odległość od końca ramienia korby do ziemi 11 cm

e ramię kobry 17 cm

 

 

Dokładności kątów 1 stopień

Ma być:

 

A amortyzator od środka osi do początku rury sterowej 41 cm (aktualnie upatrzony karbonowy Mosso)

a nachylenie główki ramy 67,8 (uwzględnione c i A)

b nachylenie rury podsiodłowej 75,3 (uwzględnione c i A)

g siodełko w tył przesunięte 3 - 4 cm

b 1 kąt od środka suportu do środka siodełka 74,5 (uwzględnione c, g i A)

c zmiana opony tył z 700x23 na 700x40, oś idzie około: 1 cm w górę (przód to aktualnie 700x32)

d ogległość od końca ramienia korby do ziemi: 9,5 cm w dół (uwzględnione c i A)

e ramię kobry 17,5 cm

f odległość od końca ramienia korby do ziemi 9 (uwzględnione c, A zmienione e)

inne zmiany

j. dłuższy wspornik

h. w dalszej perspektywie na tył idzie piasta planetarna sachs pentasport ważąca 1,5 kg, ze względu na to będzie 1 kg więcej na tylnej osi. W najblizszym czasie na tylną oś idzie bagażnik alu 0,3 kg i bagaż 1 do 5 kg.

 

 

Pytania moje:

1. W obecnym układzie v brake praktycznie nie są w stanie zrobić mi OTB. Jest zapas bezpieczeństwa i może przydały by się tarcze. Zmienie geometrie i mostek, ale na tylną oś pójdzie kilka kg na dużej dźwigni względem przedniej osi. Czy ma ktoś tarcze w podobnej geometrii i czy przerzuca?

2. Jakie są odległości od końca ramienia korby do ziemi w szosach?

3. Co mnie jeszcze może zaskoczyć o czym nie pomyślałem?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stery z tego co patrze to stery półzintegrowane. Aktualnie są na gwint.

 

Nie mogę znaleźć tego karbonu z ebaya.

 

Zresztą sam karbon jest mniej ważny. Chodzi o samą geometrie i czy to może się udać i czy dobrze kombinuje.

Może być jakieś crmo 26 cali na tarcze albo jeszcze jakieś tańsze crmo z piwotami. Utne i spróbuje znaleźć kogoś kto mi to przespawa z od razu z drugiej strony widelca na wysokości koła 28. Łatwiej chyba spawać hi ten, ale wole oczywiście crmo

Jak będzie bez karbonu to wcześniej będę śmigał na przekładni planetarnej.

 

Jeszcze pozostałe części które mogą mieć znaczenie przy geometrii, szczególnie przy zahaczaniu pedałem o ziemię to suport, 68 szerokości montażu, ok 110-115 ośka (dokładnie nie wiem, bo nie rozkręcałem korby jeszcze). W każdym razie nie rozkminiłem jeszcze sprawy suportu i linii łańcucha przy pentasporcie.

 

Zapomniałem jeszcze o jednym: rower ma służyć do jazdy po mieście.

 

Robiłem symulacje przechylenia roweru. Aktualnie dotknąłbym ziemi przy płaskim podłożu pedałując z pochyleniem około 66 stopni. suport 2 cm niżej (podłoże 2 cm wyżej) i dotykam przy 71 stopni. Biorę pod uwagę palce poza pedałem i pochylony pedał. Nie wiem jak zmierzyć moje przechylenia na zakrętach. Teraz pedałuje zawsze i nie zahaczam. Może już będę uczył się nie pedałować na zakrętach.

Gdzieś w sieci znalazłem szosowy treka. Miał suport 285 mm nad ziemią. W tej ramie oryginalnie było 295. Po przekształceniach wyjdzie 1 cm niżej niż szosa. Może zrezygnuje z korby 175.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztywny widelec na miasto to jest to co Tygryski lubią najbardziej!

 

Zakończyłem testy swojego crossa po wymianie amortyzatora na sztywny sztuciec. Nie miałem zbytniego wyboru, jeżeli chodzi o widełki, ponieważ rama przystosowana jest do sterów jedno calowych - mogłem zakupić nowe pseudo-amortyzowane kowadło lub trekkingowego stalowego sztywniaka. Wybrałem to drugie + opony 700Cx42 lekko niedopompowane.

 

Nie żałuję nic a nic - w jeździe po mieście nie widzę najmniejszej różnicy między pełnym usztywnieniem a odstawionym do kąta uginaczem. Na leśnych duktach i pagórkach wielkopolskich moren, też było zadziwiająco dobrze. Nie zahaczałem korbami o ziemię, nawet przy kładzeniu roweru w zakrętach, a maszyna stała się zwrotniejsza, do czego trzeba było się przyzwyczaić.

Mam wprawdzie ostrzejszy kąt główki ramy, ale w Twoim przypadku łagodniej pochylona sterówka zadziała na korzyść - rower będzie bardziej zwrotny iż dotychczas, ale nie "nerwowy"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze inna ewentualność jeśli ten przyszły widelec będzie za krótki to byś musiał znaleźć pewną podkładkę dystansową montowaną na dole główki ramy coś ala przedłużenie główki ramy o około 1.5 cm, w to się montuje standardowo miskę sterów i resztę sprzętu i wtedy geometra roweru pozostaje bez zmian.

Co do zachowania roweru podczas jazdy ze zmienioną geometrią ( krótszy widelec ) to raczej przez kiere nie będziesz leciał za każdym razem bo to nie będzie taka drastyczna zmiana kątów na pewno rower będzie dziwnie skręcał, będzie bardziej czuły na ruch kierownicą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem gdzieś szosę, chyba na fixed gear gallery, z podkładką steru pod główką ramy, pod sterami. Zdjęcia już nie znajdę, swoją drogą wyglądało bardzo ładnie. W każdym razie chodzi o coś w tym stylu? Chętnie wrzucę sobie pod główkę 5 mm.

 

Przyglądałem się moim sterom, gwintowanym. Wyglądają dobrze. Przyglądałem się budowie sterów gwintowanych i ahead i nie jestem w sanie rozkminić. Czy mogę użyć obecnych do aheda? Ktoś ma takie doświadczenia? Pewnie zamontuje i dopiero zobaczę, czy działa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwintowanych sterów nie da się założyć na sterówkę typu ahead.

Na upartego da się na odwrót, tj. można by stery i mostek ahead założyć na widelec z rurą gwintowaną. Trzeba jednak zachować świadomość istnienia pewnych potencjalnych kłopotów:

  1. gwint na rurze osłabia jej strukturę, więc założenie mostka ahead na części gwintowanej nie należy do najbezpieczniejszych manewrów. Osłabiona gwintem rura sterowa może pęknąć i złamać się. O konsekwencjach nie muszę chyba się rozwodzić. Można rurę sterową wzmocnić przez instalację przedłużki do rur sterowych ahead (np. BBB Extender) tak, aby klin znalazł się poniżej części gwintowanej rury sterowej - dokładnie na tej zasadzie montowane są klasyczne mostki do sterów skręcanych, więc problemu nie powinno być.
     
  2. Mostek ahead na gwincie będzie się obracał i generował luzy w sterach, ponieważ powierzchnia tarcia między mostkiem i rurą ograniczy się do grzbietów gwintu. Problem do wyeliminowania przez zalanie gwintu klejem epoksydowym lub owinięcie go taśmą teflonową.

Wiele zależy od sposobu użytkowania roweru, rozsądku osoby dokonującej modyfikacji i jej świadomości technicznej.

Wszystko na własną odpowiedzialność!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sori strasznie duzo belkotu i jakichs dziwnych wzorkow, wiec nie czytalem wszystkiego;

 

pytanie jest proste - ile masz sagu na widle; wez to zmierz i dopiero potem bedziesz mial "rzeczywista" wysokosc widla i katy (tez inne);

 

widelec karbon w cenie mosso? nowy? dziwne ze jeszcze nikt nie wykupil... pewnie dlatego, ze takich ni ma, 450pln trzeba dac (z ######aja kupujesz, musisz pamietac o: shipping, przewalutowanie, ew. clo...).

 

dystans pod dolna bieznia dla wydluzenia widla jest opcja, aczkolwiek zamiast takiej ekwilibrystyki kolega sobie podniesie ten reguloway mostek i pozycje dalej bedzie mial podobna.

 

 

sam gwint na rurze sterowej wiele jej krzywdy nie robi (szczegolnie, ze gwintuje sie glownie rury stalowe); gorzej jak jest on naciety, wtedy faktycznie mozna przesadzic z za mocnym skreceniem mostka ahead... a na obracanie sie po prostu stosujesz paste i masz spokoj;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tu nie chodzi o podniesienie mostka regulowanego i zmiany pozycji tylko o to by rama miała dalej "swoje" kąty bo czasem przez założenie za krótkiego lub długiego widelca wszystko się piep...y i rama albo za bardzo nerwowa albo za leniwa i nie będzie słuchać jak należy, dlatego taki "dystans" to dobre rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Transer

A ja wrócę do początku-primo - nie chcę mi się wierzyć w te 64* na sterowej. Zrobiłeś błąd gdzieś w pomiarach i tyle. Standardowo taki treking ma około 70-71* na sterówce, nawet gdyby był pod sztywny wideł a Ty masz amortyzator to te dajmy na to 5* różnicy to około 10cm wyższy widelec, tylko że wtedy musiałbyś mieć suport na około 34-35cm nad ziemią z pewnością tak nie jest -prawda? :) Zresztą ze zdjęcia widać, że suport wisi poniżej osi kół-ile? 5cm? czyli jakieś 300 mm od ziemi. i jest ok.

Druga rzecz-mało który rower (nie biorąc pod uwagę DH i może współczesnych enduraków) ma tak kolosalna różnicę w kątach między podsiodłową a sterową.

Tak więc kąty na 101% nie są takie jak podałeś.

A przechodząc do tematu widła - 350zł i tel do Rychtarskiego (www.bikes4ypu.pl) i masz wideł pod wymiar, piękna stalówka czy na 1 czy 1 1/8", pod tarcze lub Vki.

Za to klasyczny wideł trekingowy (405-420mm max) obniży przód o 50mm a to (plus minus) 2,5* wyostrzy kąty a suport zejdzie około 2cm niżej. Jeśli tylko nie przekroczysz nim granicy 275 mm od ziemi -na miasto będzie ok.

Co do podkładek pod stary sam jeździłem dwa lata temu na 22mm toczonej z alu, w terenie i na sztywno - nic nikomu się nie stało - zatem można. Merida do swoich sztywnych widłów robiła takie coś seryjnie.

Choć ja uważam takie działanie za tymczasowe (rura powyżej korony ma już minimalnie węższej grubości sterówkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tymi widłami od pana Rychtarskiego, to nie tak różowo. Jakąś chwilę temu kontaktowałem się z firmą Bikes4you i wypytywałem o stalowe, pięknie podgięte widełki - takie jakie zrobili do Twojej "Sarny", Anarchy. Padło potwierdzenie, że wiedzą o czym mówię, pamiętają, ale było z tym tyle kłopotów, że już nie chcą się w to bawić... Jedyne co mi zaproponowano, to budowę sztućca z prostymi goleniami na takich komponentach: ODNOŚNIK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

o widzisz....

No to przykro, szkoda tylko, że jak dziś u nich byłem nie powiedzą wprost o co chodzi. Dzięki za informację-nie będę nikogo już wprowadzał w błąd na Forum.

Co ciekawe i mnie i koledze zrobili bez problemu taki wideł, wszystko pracuje ładnie nic nie pęka. Widać doopka lepiej rośnie od "seryjnych zamówień" na szosy niż takich indywidualnych.

Szkoda, naprawdę szkoda.

A ten komplet który pokazałeś miałem okazję brać do rąk - kowadło o delikatności Imadła Bizon 150mm - to już lepiej uciekać w Salsę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście walnąłem się z kątem główki ramy. Jest aktualnie +- 69 stopni. Przy krótszym widelcu wyjdzie około 72-73.

 

Trzeba coś zdecydować bo już 3 tydzień mam to w głowie.

 

Będzie widelec trekkingowy nowy za 80 pln CrMo, 28", na vki, firma Chgw, stery 1 i 1/8, gwint, wysokość 41, +- 1kg bez uciętej sterówki. Od tego samego sprzedawcy od którego byłem skłonny kupić kilka innych przedmiotów, żeby była jedna przesyłka.

I na to założę mostek ahead. Od środka na wysokości mostka pójdzie kołek rozporowy jak do sterówek karbonowych.

To co miałbym włożyć w karbon i tak pewnie pójdzie w omawiany sprzęt.

 

Szkoda z tym Rychtarskim. Od razu zrobiłbym sobie te v-ki z tyłu :(

 

Do założonej geometrii już bardzo się przywiązałem. Teraz jak śmigam starym góralkiem to przydałby się niżej suport. Jak stoję na światłach gdzie jest nierówne podłoże, z siodełkiem wysuniętym tak jak mi się podoba, to ledwo dotykam ziemi. W sumie nawet niebezpiecznie, dlatego opuściłem siodełko. Reszta geo też jest git.

 

Jak dojdzie przesyłka i złożę sprzęt to wrzucę jakiś upgrade.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

commuter2.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Wyszło tak :

Kąty w gimpie:

główka ramy 73

podsiodłowa 74

od suportu do środka mocowania siodełka 72 (kolano z środkiem osi pedała, może dam jeszcze w przód)

 

Długości miarką:

środek suportu 276 mm od ziemi

106 cm rozstawu osi

58 cm długość górnej rurki (mierzone jak czerwona kreska)

środek suportu - mocowanie siodełka coś powyżej 71 cm

mostek 11 cm

(około 185 cm wzrostu mam)

 

Czego nie przewidziałem to, że korona widelca jest węższa niż główka ramy. Ujdzie.

Jeździ się kilka km/h szybciej. Wygodne gain ratio podskoczyło z 4,5 na góralku do 5,3 obecnie. Bardzo fajnie :)

Sterowanie do przyzwyczajenia.

Jestem raczej wysoko na ziemią i można dać 175 mm korbę.

 

Dobrze, że nie kupiłem pod tarczowe. Dobrze, że nie kupiłem karbonu.

Lipa, że nie mam v z tyłu widelca. Ale i tak można przespawać, widelec nie jest drogi, można robić eksperymenty :)

Coś mocno siedzi w mocowaniu na bagażnik. bez wiertarki nie pójdzie. Lipa.

 

Tak spodobała mi się aerodynamika, że jeszcze kilka rzeczy pozmieniam.

Na pewno baranek lub lemondka. Na razie 700 pln poszło. Do 1200 mogę wydać.

Może na koniec wyjdzie rower mieszczuch b szybki.

 

Będę jeszcze wypytywał Was o rożne rzeczy, ale to już oddzielne tematy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...