Skocz do zawartości
  • 0

Konserwacja sprzetu w fullu


Gość zewis

Pytanie

Napisano

Witam serdecznie,

 

Dostalem w prezencie rower Author A-Ray 1.0 (taki jak na zalaczonych zdjeciach).

Przejechalem nim juz jakies 400km i jest bardzo ok. Generalnie na nic nie narzekam, ale do tej pory nie znalazlem odpowiedzi na ponizsze kwestie zwiazane z konserwacja i czyszczeniem osprzetu.

Nie wiem w kiedy dokladnie oraz jak powinienem czyscic amortyzatory, suport, pedaly oraz tylna rame (zawias).

Juz po kilku wypadach zawias tylnego amortyzatora (drugie zdjecie) jest zabrudzony. Poniewaz element jest ruchomy mam obawy o mozliwosc korozji, ze wzgledu na ciagle obceranie piachu i sufy o rame. To samo jest z pedalami (w miejscu ich przykrecenia) oraz tylna przerzutka.

W supporcie mialem wczesniej widoczny smar (jak sie patrzalo przez niego na wylot), ale po odbiorze z serwisu juz go nie ma (dalem rower na przeglad i drobna regulacje - tam wszystko mi wyczyszczono, nasmarowana i przygotowano rower do zimowania).

14500599.jpg

 

 

Ponizej zdjecie tylnego zawiasu, ktory bardzo szybko sie brudzi.

25844167.jpg

 

Czy ktos bylby tak dobry i wytlumaczyl mi te kwestie?

Moze nie powinienem sie przejmowac tylko jezdzic do upadlego i nic nie czyscic? :P

 

Dzieki za porady :)

3 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team
Napisano

Czyszczenie roweru jest bardzo ważne i należy to robić jak najczęściej, a na pewno po każdej błotnej jeździe. To zagwarantuje długą i bezawaryjną pracę elementów roweru. Najważniejszymi rzeczami które trzeba utrzymywać w czystości to górne golenie amortyzatora i tłok dampera. Warto wozić ze sobą szmatkę i często przecierać te elementy. Olej w amortyzatorach wymieniasz jak praca się wyraźnie pogorszy. Dbanie o pozostałe elementy sprowadza się do czyszczenia, wielkiej filozofii tu nie ma. Nie będziesz czyścił szybko zajedziesz części. raz na sezon wypada zrobić kompletny serwis, rozkręcić rower na części, umyć wszystko najlepiej benzyna ekstrakcyjną, która bardzo dobrze wypłucze stary smar, nasmarować gwinty nowym smarem i poskładać do kupy. Do takiego serwisu potrzeba trochę narzędzi i wiedzy, w serwisie taka usługa kosztuje ok. 100pln (nie obejmuje serwisu amortyzatorów).

Napisano

Tu masz filmik jak szybko i sprawnie umyć rower

generalnie najważniejsze są amortyzatory i napęd potem piasty,stery,suport

oczywiście łożyska wahacza też trzeba sprawdzać.

  • Mod Team
Napisano

W tym modelu należy regularnie sprawdzać momenty dokręcenia śrub tylnego zawieszenia, a szczególnie śrub głównych łożysk wahacza ( lubią się luzować). Łożyska zawieszenia sprawdzasz np. co pół roku ( demontujesz koło, demontujesz tłumik i sprawdzasz płynność pracy wahacza). Brudem na wahaczu nie ma co się przejmować.

 

Tłumik ( tylny amortyzator) podlega serwisowi w określonym przez producenta czasie ( np. co 50 godzin)- jeśli tego nigdy nie robiłeś, to zleć przegląd ( wymiana uszczelek, oleju ) autoryzowanemu serwisowi.

Amorek , podobnie jak tłumik, ma określone interwały serwisowe ( np. wymiana oleju co 50h jazdy) ), ale w tym przypadku można to zrobić samemu. Ale,jeśli tego nie robiłeś ,lub nie chcesz ryzykować, wyślij go do serwisu. Oczywiście można założyć,że jak działa ,to po co rozbierać,ale chyba nie o to chodzi.

Od czasu do czasu sprawdź luz na osi pedałów - jeśli jest , rozbierasz pedały , czyścisz,smarujesz i kasujesz luz ( jeśli się da).

Suport zasadniczo nie podlega serwisowaniu ( choć niektórzy wymieniają łożyska)- jeśli przestaje się płynnie obracać- wymieniasz.

W przypadku przerzutki sprawdzasz luzy na sworzniach i stan zużycia kółeczek. Jeśli kółeczka mają mocno zużyte zęby- wymieniasz. Jeśli stwierdzisz luzy na sworzniach przerzutki,musisz się liczyć z wymianą - co nie oznacza ,ze musisz to zrobić natychmiastowo ( jeśli nie stwierdzasz pogorszenia się precyzji zmiany biegów, to jeździsz do bólu).

Ważną sprawą jest okresowe smarowanie punktów obrotu przerzutek- odrobina oleju co jakiś czas spowalnia proces zużycia i polepsza precyzję pracy.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...