Skocz do zawartości

[szprychy] dobór długości


FiFiAk

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej,

Składam koła 26" do mtb. Obręcze to Alexrims DH-19 32h o współczynniku ERD=537.8mm, piasta przednia SLX HB-M665 32h, piasta tylna to Deore FH-M510 32h. Potrzebuje pomocy w doborze długości szprych. Policzyłem spoke calculator: #1 Wheel Building SPOKE CALCULATOR Now Online | PROWHEELBUILDER że:

koło przednie:

szprychy lewe 262.3mm

szprychy prawe 263.4mm

koło tylne:

szprychy lewe 263.5mm

szprychy prawe 262mm

 

I teraz lepsza będzie długość 262 czy 264mm? Czy można mieć szprychy o różnych długościach np. połowę 262mm a 264mm?

Napisano

A co to za bzdety z tymi alu nyplami?!

Jak będą za długie szprychy to ci nypel wejdzie poza gwint i ciężko będzie wycentrować koło.

O ile kalkulator dobrze policzył to 262 i 264 będzie ok

Napisano

To co napisał 9534 to kompletna bzdura!

Zakładając, że wszystkie elementy poprawnie pomierzyłeś i równie dobrze wpisałeś dane do kalkulatora, szprychy 262 i 264 mm powinny być najodpowiedniejsze. Upewnij się jeszcze tylko, czy kalkulator podaje wyniki dla szprych z nyplami 12 mm lub innymi i zaopatrz się w odpowiednie.

  • Mod Team
Napisano
plus 2mm, w przypadku alu nyplów.

ale o co chodzi? Żeby łatwiej było wyrwać szprychę, czy co?

 

Generalnie tak, weź szprychy jak najbliższe temu co wyliczył kalkulator, oczywiście różne długości mogą być w kole, piasty są asymetryczne, więc różnie z tym jest :)

Napisano

Sprawdziłem jeszcze innym kalkulatorem The Recumbent Bicycle and Human Powered Vehicle Information Center i tak:

 

przód: lewe 262.197mm / prawe 263.349mm

tył: lewe 263.388mm / prawe 261.922mm

 

A w Spoke calculator było:

przód: lewe 262.3mm / prawe 263.4mm

tył: lewe 263.5mm / prawe 262mm

 

Czyli wyniki są poprawne i chyba 262mm będzie najodpowiedniejsza długością. Natomiast jeśli chodzi o nyple to chyba standard - 12mm.

Dzięki za pomoc :D

Napisano

Przy alu nyplach szprycha musi siedziec glebiej zeby nie wyrywalo szprych. Niektore kalkulatory biora juz to pod uwage np. Sapim. Nie trzeba duzo szukac zeby potwierdzic to co napisalem.

Cebul to Ty piszesz bzdury o tych nyplach - to czy maja 12 czy 14 mm nie zmienia pozycji gwintu, szprychy siedza tak samo.

Pozdrawiam

Napisano

Taka mala prosba do tych co niezbyt wiedza o czym pisza, aby nie uzywali zdan twierdzacych. Pytania mile widziane.

 

Bez wzgledu na to z czego wykonany jest nypel, szprycha, przy idealnie dobranej dlugosci, powinna przechodzic przez caly gwint nypla i konczyc sie na poziomie wglebienia nypla na klucz. Jak bedzie 1-2mm wyzej, tez bedzie dobrze. lepiej niz 1-2mm ponizej wglebienia.

Analogicznie, czy to bedzie nypel 12mm czy 14mm, szprycha, ta idealna, bedzie miala ta sama dlugosc!!!

 

Nie sprawdzalem kalkulatorow podanych powyzej ale jak Ci sie chce sprawdzic jeszcze w DT Swiss, powinienes otrzymac 100% odpowiedz.

Napisano

No sprawdziłem jeszcze tym kalkulatorem DT Swiss i o ile wszystko dobrze wpisałem, zakładając średnice otworu na szpryche 3mm, to przy nyplach 12mm wyszło tak:

 

przód: lewe 261.40 mm / prawe 260.40 mm

tył: lewe 261.80 mm / prawe 263.90 mm

 

Teraz rozbieżność wyników z 3 kalkulatorów jest troszke większa, ale skoro Dt Swiss uwzględnia nyple to chyba wciąż długość 262mm będzie dobrą, bądź przód 262 a tył 264.

Napisano

Tak to ma wygladac:

http://wheelfanatyk.blogspot.co.uk/2010/07/wheel-building-tip-no-9-succeed-with.html

Szczegolnie jest to istotne przy nyplach aluminiowych.

 

Radze kierowac sie, w wypadku DT Swiss "precise" wymiarem, ktory pozostaje bez zmian, bez wzgledu na wybrana dlugosc nypla.

 

Roznica w nyplach 12 i 14mm jest taka, ze ten drugi ma ok 1mm dluzszy gwint i 1mm dluzsza niegwintowana czesc.

W szprychach aero, nie wiem jak to sie ma w zwyklych 2mm lub 2/1.8mm, nypel mozna przekrecic przez caly gwint szprychy. Wiec nie ma tu problemu, ze zabraknie gwintu.

Napisano

koniecznie chcesz wstawić po obu stronach koła szprychy tej samej długości? Piasty są niesymetryczne, jak tak zrobisz to obręcz nie będzie po środku widełek (może być problem z wycentrowaniem)

Napisano

Tak, w przypadku kalkulatora Dt Swiss kierowałem się wymiarem "precise". Nie zależy mi żeby były te same długości szprych po obu stronach, tylko żeby było dobrze. W takim razie bazując na Dt Swiss przy nyplach 12mm:

 

szprychy 262mm na lewe strony obu kół

szprychy 260mm na prawy przód oraz 264mm na prawy tył

 

Czy tak będzie ok?

Napisano
Przy alu nyplach szprycha musi siedziec glebiej zeby nie wyrywalo szprych. Niektore kalkulatory biora juz to pod uwage np. Sapim. Nie trzeba duzo szukac zeby potwierdzic to co napisalem.

Cebul to Ty piszesz bzdury o tych nyplach - to czy maja 12 czy 14 mm nie zmienia pozycji gwintu, szprychy siedza tak samo.

Pozdrawiam

 

A gdzie to potwierdziłeś, jeśli można spytać?

Żeby nie zerwać gwintu w aluminiowym nyplu trzeba przede wszystkim poprawnie dobrać długość szprychy. Jeżeli dasz o dwa mm dłuższą szprychę niż powinieneś, o te dwa mm mniejszą powierzchnią gwint szprychy i nypla będą się stykały - efekt - pęknięty nypel.

Co do wpływu długości nypla na długość szprychy, przytoczę fragment instrukcji jednego z popularnych kalkulatorów: DT-Swiss nipples : 14mm nipples subtract 1mm from the calculated sizes, 16mm nipples subtract 2mm. Sapim nipples : 14 and 16mm nipples do not modify the calculated lengths (http://www.wheelpro.co.uk/spokecalc/). To zdjęcie powinno ci nieco rozjaśnić w makówce: http://gallery.mtbr....sandNipples.jpg.

Wszystkim, którym wydaje się, że można dobierać szprychy o 2 mm lub więcej za długie lub za krótkie pragnę zwrócić uwagę, że szprychy mają tylko 9 mm gwintu.

  • Mod Team
Napisano

A ja sie zapytam będziesz składał sam czy ktoś za ciebie ? Jak samemu to najlepiej by było mieć 262 i 264, jak ktoś to mogą być 264 wszystkie. Im szprycha bliższa długością tym lepiej sie składa koło.

Napisano

cebul08 masz po czesci racje, aczkolwiek nie do konca.

Wieksze prawdopodobienstwo pekniecia nyple wystapi w sytuacji krotszej, o te 2mm, szprychy niz dluzszej. Powierzchnia styku gwintow, o ktorej piszesz zapewne nie wplynie na pekniecie nypla jako takie. Przy skrajnych sytuacjach, ewentualnie na zerwanie gwintu.

Bardziej istotne jest w przypadku alu nypli, aby na wysokosci podparcia nypla w obreczy, szprycha przechodzila przez gwint.

Co do rysunku, jest jedna pewna rzecz, szprycha w nyplu 12mm jest zdecydowanie za dluga ;)

Jedyne uzasadnienieniem skracania szprychy przy dluzszych nyplach jest rowna srednica gwintu szprychy i jej dalszej, niegwintowanej czesci.

W tym wypadku jest to koniecznosc.

Jak pisalem powyzej, taka sytuacja nie zachodzi w szprychach aero (sapim cx ray, mac424). Tu nie ma znaczenia dlugosc nypla. Szprycha powinna konczyc sie na tej samej wysokosci nypla. Idealnie, gdzies we wcieciu nypla.

Napisano

1415chris, zapewne większe prawdopodobieństwo pęknięcia nypla (oraz szprychy) występuje, gdy wkręcona w niego szprycha jest za krótka a nie za długa, jednak polecanie dobierania szprych o 2 mm dłuższych niż to wynika z obliczeń jest błędem i od tego zaczęła się ta cała dyskusja.

Zasadniczo średnica gwintu szprych jest nieco większa niż reszty, ponieważ gwint szprychy jest wyciskany i gdzieś nadmiar materiału musi się podziać (nie używa się tu narzynki, która by ten nadmiar zebrała).

Czy ze szprychami aero jest tak jak mówisz nie wiem, może jutro sprawdzę. Lecz jeśli masz rację - jak to możliwe? Czyżby gwint był na tyle szeroki, żeby grubość samej szprychy była mniejsza niż prześwit nypla?

Napisano

Panowie podepnę się pod temat jeśli można.

Kalkulatory podają mi takie wartości 254,9 i 256,5. Teraz moje pytanie:

Dla wymiaru 256,5 szprychy 256 czy 258? Bo 257 nie widziałem.

Dla wymiaru 254,9 szprychy 256 czy 254? Bo 255 nie widziałem.

Może ktoś pomóc?

Napisano

Ok dziękuję.

Pierwszy raz będę składał koła, do tej pory kupowałem gotowe i stąd moje wątpliwości. Pomiary są raczej dobre bo trzy kalkulatory podały mi takie same wyniki, mierzyłem wszystko suwmiarką.

Napisano
zapewne większe prawdopodobieństwo pęknięcia nypla (oraz szprychy) występuje, gdy wkręcona w niego szprycha jest za krótka a nie za długa,
Wieksze prawdopodobienstwo pekniecia nypla wystapi w sytuacji krotszej, o te 2mm, szprychy niz dluzszej
Czy ze szprychami aero jest tak jak mówisz nie wiem
ak pisalem powyzej, taka sytuacja nie zachodzi w szprychach aero (sapim cx ray, mac424)
Sprawdzone.
jak to możliwe? Czyżby gwint był na tyle szeroki, żeby grubość samej szprychy była mniejsza niż prześwit nypla?
Dokladnie.
Napisano

Niestety nie we wszystkich szprychach aero jest tak pięknie. Z braku laku wyjąłem dziś szprychę z koła Gipiemme Tecno 716 Pro i jej współpraca z nyplami nie różni się od tego co pisałem wcześniej. Sprawdzałem z oryginalnym nyplem oraz Polyaxem.

Napisano

Witam serdecznie

Mam obręcz szosowa (28 cali 700c622) z wysokim stożkiem 40mm oraz piastę z wysokim kołnierzem (całość 71mm, od środka 34mm, 3mm to ośka) na 36 szprych.

Teraz pytanie:

Jaki najlepiej użyć splot (sztywny i trwały) ?

Czy mogę zapleść je na słoneczko ?

Jakie szprychy (długość) mam zakupić ?

 

Stawiam piwo za każda odpowiedz na temat :D

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...