Skocz do zawartości

[klucz]dynanometryczny - jaki polecacie?


Mario3m

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Ja osobiście kupiłem 3426C-1DF KING TONY 3-15Nm, jestem bardzo zadowolony. Wcześniej zdarzyło mi się zerwać kilka gwintów a ponieważ stałem się posiadaczem karbonowej ramy doszedłem do wniosku, że inwestycja w klucz warty poniżej 10% wartości ramy nie jest złą opcją.

 

Jakiś czas temu przy instalacji manetki pękła mi karbonowa kierownica, gdyby nie klucz dynamometryczny, pewnie do dziś nie wiedziałbym, po której stronie jest problem a tak miałem pełną świadomość, że wina leżała w komponencie - reklamację uznano.

 

Czyli jednak jak widać warto szczególnie  że czasami trudno stwierdzić czy z dostatecznie dobrą siłą się dokręciło na oko.

 

Podobno są zwolennicy i przeciwnicy tego typu 3426C-1DF KING TONY 3-15Nm i uważają że od 3 Nm to za dużo i polecają wychylne, a jaka jest prawda ?

Napisano

klucze wychyłowe to szmelc - sprawdzałem je u znajomego mechanika każdy pokazuje inaczej, wziąłem tego kingtony na próbę, a jako, że miałem dostęp do kluczy beta to zrobiłem porównanie - zakres od 3 do 15 nm różnica w skrajnych zakresach była poniżej 0,1Nm a w środku poniżej 0,05Nm. Więc to bardzo dobry wynik tym bardziej, że beta kosztowała około 3000 pln.

Oczywiście warunki nie były doskonałe i istnieje szansa na błąd pomiaru. 
 

Co zaś do zakresu to nie mam, żadnej śruby poniżej 4Nm więc 3Nm jak dla mnie jest wystarczające tym bardziej, że klucz reguluje się o 0.1 więc możemy dokręcać stopniowo zwiększając moment.

Napisano

Czyli dla podsumowania, jako klucz dynamometryczny najbardziej opłaca się zainwestować 3426C-1DF KING TONY 3-15Nm ?

Dodatkowe pytanie czy macie wykaz z jaką siłą jakie śruby dokręcać ?

Napisano

Wszystko to masz w manualach producenta, shimano oraz sram/avid/rs podaja te wartosci. Suport/kasete/tarcze cl przykreca sie z takim samym momentem.

 

Edyta:

Natomiast wymieniajac sruby na alu/ti/carbon/nylon rowniez ichniejszy producent podaje wartosc optymalna. Poza tym elementy jak klamki/manetki lepiej przykrecac tak aby nie moc ich poruszyc reka ale byly w miare delikatnie przykrecone, przy wy(u)padku zapobiegnie to polamaniu klamek/obejm.

 

 

Sent from my 20hpuo3.jpg using wrxb2d.jpg

Napisano

odatkowe pytanie czy macie wykaz z jaką siłą jakie śruby dokręcać ?

no jak nie znasz wartości, to po co Ci klucz ? :)

 

często można przyjąć że np. śruby M6 dokręca się 6-7Nm, M8 11-12Nm  itp.  Niestety nie zawsze momenty dokręcania są podane/da się zdobyć

 

z suportem raczej nie da się zdziwić, w HT2 podana jest siła chyba ze 30-40Nm? kluczem przykręcasz mocno, pewno wyjdzie Ci ze ~25Nm i starczy

Napisano

Wysokie momenty nie stanowią problemu - niebezpieczeństwo jest przy małych, przekręcić 4 czy 5 Nm jest niezwykle łatwo.

Druga sprawa, pewne elementy np ramiona korby, zaciski sztycy czy mostki wymagają identycznego dociągnięcia śrub by równomiernie przenosić naprężenia a tu już zabawa na wyczucie nie jest wskazana.

 

 

Napisano

Wszystko to masz w manualach producenta, shimano oraz sram/avid/rs podaja te wartosci. Suport/kasete/tarcze cl przykreca sie z takim samym momentem.

 

Edyta:

Natomiast wymieniajac sruby na alu/ti/carbon/nylon rowniez ichniejszy producent podaje wartosc optymalna. Poza tym elementy jak klamki/manetki lepiej przykrecac tak aby nie moc ich poruszyc reka ale byly w miare delikatnie przykrecone, przy wy(u)padku zapobiegnie to polamaniu klamek/obejm.

 

 

Sent from my 20hpuo3.jpg using wrxb2d.jpg

 

 

no jak nie znasz wartości, to po co Ci klucz ? :)

 

często można przyjąć że np. śruby M6 dokręca się 6-7Nm, M8 11-12Nm  itp.  Niestety nie zawsze momenty dokręcania są podane/da się zdobyć

 

z suportem raczej nie da się zdziwić, w HT2 podana jest siła chyba ze 30-40Nm? kluczem przykręcasz mocno, pewno wyjdzie Ci ze ~25Nm i starczy

 

 

Wysokie momenty nie stanowią problemu - niebezpieczeństwo jest przy małych, przekręcić 4 czy 5 Nm jest niezwykle łatwo.

Druga sprawa, pewne elementy np ramiona korby, zaciski sztycy czy mostki wymagają identycznego dociągnięcia śrub by równomiernie przenosić naprężenia a tu już zabawa na wyczucie nie jest wskazana.

 

Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

Odpowiem na pytanie dlaczego chcę klucz skoro nie znam wartości, właśnie dlatego że można przekręcić lub nie dokręcić i w trakcie jazdy wiadomo ;)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...