Skocz do zawartości

[suport] ROZMIAR SUPORTU ? JAK DOBRAĆ ? - poradnik


rybciasum

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Chcesz wymienić suport ale nie wiesz jaki rozmiar posiada Twój aktualny ?

 

Pamiętaj, suport dobieramy do korby, nie do ramy !

 

Przykładowo mając korbe FC-M191, wpisujemy w googlach nazwe, i albo na stronie producenta (tutaj akurat shimano techdocs), albo na stronach sklepowych (tym informacjom bym na 100% nie wierzył, czasami są wklepywane z automatu), podane są rozmiary suportu !

Ewentualnie można go wyciągnąć i zmierzyć, to chyba też łatwa w miare opcja o ile posiadamy suwmiarke ;).

 

 

prosiłbym o podklejenie bo pełno tutaj tematów o tym jak dobrać suport do ramy

Napisano

Zbyt ogólnie potraktowałeś temat.

 

DŁUGOŚĆ OSI: Tak, dobieramy do korby. Tak, pomocna wyszukiwarka. Producent czasami podaje dwie długości, dla dwóch linii łańcucha: 47.5mm oraz 50mm.

 

TYP GWINTU ORAZ SZEROKOŚĆ WKŁADU: Dobieramy do ramy. Gwint Anglik (BSA albo 1.37x24) ma szer. 68mm lub 73mm. Typ włoski (ITAL, 36x24) ma prawie zawsze* szerokość 70mm. Możemy więc zmierzyć samą mufę w ramię i stwierdzić jaki jest gwint.

 

SYSTEM MOCOWANIA: dobieramy do korby. Wyróżniamy m. in.: kwadrat (JIS oraz ISO), octalink, isis, powerspline, miniisis, zewnętrzne łożyska- zintegrowana oś.

 

Przykładowe oznaczenia wkładów suportowych typu kwadrat: BSA 68mm 113mm (dla większości korb 42-32-22T), BSA 68mm 123mm (dla 48-38-28T), ITAL 70mm 110.5mm czy BSA 73mm 118mm.

 

Są również inne, bardzo rzadkie typy wkładów suportowych. Dowiedzieć się więcej o nich można chociażby ze strony Sheldona Browna.

 

Moim zdaniem. Kto zechce znaleźć ten znajdzie. A lenie i tak będą zakładać nowy temat i dziwić się, że nikt nie odpowiada, albo że temat ląduje w koszu.

 

* Zważywszy na różnicę średnic wewnętrznych w mufach typu BSA oraz ITAL możliwe jest naprawa gwintu BSA poprzez przegwintowanie go na ITAL. Wtedy pomiar szer. mufy suwmiarką może dać błędny wniosek w kwestii typów gwintu. Dość rzadka sytuacja, ale jedną taka rama przewinęła się przez moje ręce.

Napisano

A jeżeli kupuje korbę XT, XTR albo chociażby srama x.0 to czy muszę martwić się, że nie wejdzie mi do ramy (suport w komplecie), nowej ramy np. takiej jak ta ? http://allegro.pl/ra...2665495390.html

 

Co muszę sprawdzić ?

 

Długość osi i typ gwintu niby, ale ramy nie mam przy sobie. Są może jakieś najczęściej używane wymiary w lepszych ramach ?

Napisano

Zostaje tylko szukanie w dokumentacji technicznej, mail/telefon do producenta lub dystrybutora oraz podpytanie użytkowników danej ramy. I jeszcze jedna sprawa, ostatnio coraz bardziej modne stają się suporty, które trzeba wprasować w mufę. I tak, tu też są różnice.

 

 

@M333 Częściej spotykam się z oznaczeniem ITA na typ włoski. I jest jeszcze BSA 83mm. Mało tych ram, ale jednak warto wspomnieć.

Napisano

Nie miałem aspiracji tworzyć kompendium. Ot po prostu trochę sprostowałem wypowiedź autora tematu.

ITA, ITAL- oba dotyczą tego samego. Moim zdaniem ITAL popularniejsze, nawet w tym momencie, w tytułach aukcji.

 

Kwestia doboru suportu może wydawać się obszerna. Wydaje mi się, że dla średnio-rozgarniętej osoby, umiejącej korzystać z gugla i suwmiarki, dobór nie powinien nastręczyć większych kłopotów. Gorzej bywa z nowymi ramami, w nowych systemach (chociażby wspomniany press fit i kompatybilność ze starszymi zint. korbami). Pomocny wtedy może okazać się kontakt z producentem ramy bądź producentem wkładu.

Napisano

"Suport dobieramy do korby, nie do ramy" - owszem, z reguły.

 

Miałem ramę sygnowaną logo "Olsh" (takie naklejki były w kartonie z ramą i takie były naklejone na ramie w aukcji). Do ramy miały trafić korby race face z mocowaniem isis. Typowe wkłady mtb z tym mocowaniem mają najkrótszą oś 113 mm.

Okazało się jednak że przy tym wkładzie łańcuch jest ściągany ze środkowej zębatki korby korzystając z dwóch największych koronek kasety a ja do tamtego momentu i od tamtego momentu do dziś zawsze korzystałem i korzystam nadal w rowerze mtb z trzema zębatkami korby z całej kasety - trudno dopasowywać swoje nawyki do sprzętu.

Nie pozostało nic innego jak kupić wkład szosowy z osią 108 mm, która zapewniała znośną obsługę korby przez przednią przerzutkę.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...