qrczakzul Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 Jaka jest różnica średniej prędkości na góralu i kolarzówce(oba 28`, góral bez zaczepów na pedały, oba po 8 biegów) przy takim samym zużyciu energii jadąc po asfalcie na takim samym odcinku? Chciałbym się zorientować jak wzrośnie moja średnia prędkość po przesiadce na kolarzówe z zaczepami na buty.
Darek1990 Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 może nie kolosalnie ale na pewno odczuwalnie zważajac na opony,mase roweru,pozycje etc
qrczakzul Napisano 23 Września 2012 Autor Napisano 23 Września 2012 Tego jestem świadomy, będę 5 kg do przodu i cm też, ale chodzi mi o liczby
Minor Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 Ja wątpię czy Ci ktokolwiek udzieli sensownej odpowiedzi. MTB a szosa, to zupełnie inna specyfika jazdy i terenu... Gdy ktoś posiada i szosę i MTB, to na szosie jeździ w inne miejsca, niż na MTB. Dlatego nie może porównać w żaden sensowny sposób średniej. Czy da się to policzyć? Da... Ale nie wiem w jaki sposób byś chciał zmierzyć wszystkie występujące na rowerze opory.
eloo Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 Ja jestem właśnie po przesiadce z mtb na starą szosówkę. W miejscach gdzie na mtb miałem prędkość przelotową 27-28km/h teraz utrzymuję 32km/h mniejszym wysiłkiem, natomiast średnia prędkość niewiele podskoczyła bo jest znacznie więcej miejsc gdzie muszę zwalniać żeby nie połamać kół, przeciąć opony itp.
lukas85 Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 Też mogę co nieco napisać. Niemal codziennie mam do pokonania ten sam odcinek do pracy i z powrotem (19 km w jedną stronę), a do wyboru dwa rowery, którymi najczęściej jeżdżę: -Szosówka na alu ramie ok 11 kg, opony napompowane do 9 i 8 barów (przód/tył) -Góral o wadze trochę powyżej 13 kg, opony Kenda SBE, napompowane do 4 bar. Różnica w prędkości średniej to ok 2-5 km/h więcej na szosówce, przy tym samym wysiłku niż na góralu, przy czym przy sprzyjających warunkach (wiatr w plecy) może być to nawet ok 7 km/h więcej (łatwiej na szosówce uzyskać bardziej aerodynamiczną pozycję).
arroyo Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 Średnia na szosie rośnie o jakieś 2-3km/h, zysk głównie na dłuższych odcinkach, jeździe pod wiatr. Trenując w grupie osoby na MTB nie tracą, jedzie się im trochę ciężej ale nie ze względu na wagę a pozycję na rowerze. Kąty ramy szosowej są również inne i miejscami można mocniej zapedałować.
kinder85 Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 Chciałbym się zorientować jak wzrośnie moja średnia prędkość po przesiadce na kolarzówe z zaczepami na buty. Mi się wydaje że determinujące temat znaczenie będą miały te "zaczepy na buty", bo dużo więcej energii będziesz mógł przełożyć na napęd. Krótko mówiąc, lepsze osiągi przy użyciu tej samej siły
qrczakzul Napisano 23 Września 2012 Autor Napisano 23 Września 2012 Mi się wydaje że determinujące temat znaczenie będą miały te "zaczepy na buty", bo dużo więcej energii będziesz mógł przełożyć na napęd. Krótko mówiąc, lepsze osiągi przy użyciu tej samej siły Jeden mięsień więcej
lukas85 Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 Opory toczenia mocno napompowanej opony 1 cal są sporo niższe niż takiego semi slicka 1,9 cala Kenda SBE. Różnice są też duże jak zestawimy wspomnianą Kendę do np takiej http://allegro.pl/maxxis-xenith-26-1-5-drut-i2586681970.html na korzyść oczywiście tej drugiej.
kamfan Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 Trenując w grupie osoby na MTB nie tracą, jedzie się im trochę ciężej ale nie ze względu na wagę a pozycję na rowerze. Oj tracą, tracą... wiem co piszę, bo sam jestem tą osobą i nieraz robię ok. 200 km z szosowcami... najgorzej jest na interwałowych odcinkach, hamowanie, a później rozpędzenie roweru górskiego kosztuje dużo więcej energii niż szosówki z cienkimi oponami, kilka takich zrywów i można się zajechać goniąc szosowców no i co oczywiście na zjazdach szosówka ma dużą przewagę
qrczakzul Napisano 23 Września 2012 Autor Napisano 23 Września 2012 mam rozumieć że szosowka góruje na asflacie nad mtb pod wszystkimi względami(oprócz jazdy po dziurach i komfortem)?
nabial Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 z doswiadczen wlasnych: kolarka i 29er (kiera 660mm, opony 2,25") o takiej samej wadze 10,5kg - srednie predkosci po szosie na dystansach 50-150km wychodza bardzo podobne, roznica rzedu 1-2km/h na korzysc kolarki, ale tez nie zawsze jakie tego przyczyny? mtb jest 4x wiecej wart, przyzwyczajenie do pozycji na mtb, jakosc naszych asfaltow sprawia, ze czasami na kolarce jedzie sie duzo wolniej, poza tym jak czlowieka wytrzepie, to sil ubywa
Piszaman Napisano 23 Września 2012 Napisano 23 Września 2012 z doswiadczen wlasnych: kolarka i 29er (kiera 660mm, opony 2,25") o takiej samej wadze 10,5kg - srednie predkosci po szosie na dystansach 50-150km wychodza bardzo podobne, roznica rzedu 1-2km/h na korzysc kolarki, ale tez nie zawsze Nie zbyt mogę wywnioskować co chcesz przekazać, ale jeżeli chodzi o normalną kolarkę i 29era to raczej wątpie, że różnica na dystansie 150KM będzie wynosiła 1-2 km/h.
nabial Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 chcialem przekazac fakty z mojego rowerowania, ktore wynikaja z nie zawsze uwzglednianych czynnikow...teraz wiem np, ze optymalna kolarka na nasze szosy to jakis specialized rubaix na oponach 25mm, a nie sztywne alu z cieniutkimi gumami co do watpliwosci - trase 121km robilem kilka razy na obu rowerach, srednie na mtb 29-32, na kolarce 30-33, warunki zblizone
Piszaman Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 @nabial Te wyniki to raczej przez miasto i niezbyt przyjazne odcinki. Wydaje mi się, że gdybym ja (niedoświadczony rowerzysta) dostał takie dwa rowerki(29er i szosę), to na odcinku 100km różnica prędkości wynosiłaby 5km/h+. No, ale mogę tylko się domyślać. Jeżeli nie smigałeś równym i szeroki poboczem to się nie dziwię.
Darek14 Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 Nigdy nie jeździłem na rowerze szosowym, ale bardzo zaskakuje mnie podawana tak mała różnica średniej prędkości między mtb a szosówką. Dlaczego? Jeżdżę na rowerze crossowym i sama wymiana opon z bardziej terenowych Schwalbe Marathon Extreme 40 mm na bardziej szosowe Marathon Cross 38mm podnosi średnią o 2 km/h (oczywiście na szosie).
kyca Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 a ja czytając ten wątek trochę zwątpiłem, jeżdżę na mtb (co prawda opony 26x1.75 i 80% to szosa), ale w przyszłości chciałem przejść na kolarzówkę i tylko takie niewielkie różnice w prędkości?
y4recky Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 a ja czytając ten wątek trochę zwątpiłem, jeżdżę na mtb (co prawda opony 26x1.75 i 80% to szosa), ale w przyszłości chciałem przejść na kolarzówkę i tylko takie niewielkie różnice w prędkości? no niestety nie ma co się łudzić, że jak przesiądziesz sie na szosówkę to średnia skoczy o 10 km/h, jest to przeskok ok 2-4 km/h, i tak jak koledzy wyżej pisali składa się na to wiele przyczyn - z jakością dróg naszych na czele, tam gdzie przez nierówności na góralu przejeżdżasz bez zwalniania , na szosie musisz mocno zwolnic , aby coś nie uszkodzić, ale jeśli zamierzasz dużo asfaltami i tak będziesz chwalił sobie rower szosowy.
kamfan Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 Różnica jest zdecydowanie większa, ja bym powiedział, że następuje wzrost średniej prędkości o ok. 15% w porównaniu go roweru górskiego, a to jest już dużo, ale wszystko zależy oczywiście od trasy (np. na trasach interwałowych szosówka ma większą przewagę). Według mnie powinno pisać się tutaj o różnicy procentowej, bo ja wykręcając na MTB średnie prędkości ok. 34 km/h na rowerze szosowym miałem ok. 39 km/h (różnica 5 km/h). Natomiast osoba mająca średnią prędkość na MTB powiedzmy 25 km/h na szosie nie będzie miała ok. 30 km/h, ale raczej proporcjonalnie ok. 28 km/h (różnica 3 km/h). Poza tym osoby z lepszą kondycją jeżdżące szybko na MTB (średnie prędkości powyżej 30 km/h) zauważą znacznie większy wzrost prędkości od osób jeżdżących nazwijmy to "rekreacyjnie", ponieważ głównym czynnikiem limitującym ich prędkość nie jest słaba kondycja, a opory aerodynamiczne, które szosówka w znacznym stopniu znosi (ze względu na budowę kół oraz pozycję kolarza). Podsumowując ciężko jednoznacznie powiedzieć o ile km szosówka zwiększy średnią prędkość, w zależności od trasy, kondycji kolarza może to być 2 km/h, ale równie dobrze w niektórych warunkach nawet 8 km/h.
nabial Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 czytajcie ze zrozumieniem - porownuje podstawowa szosowke speca allez na sorze do karbonowego mtb, w ktorym opony sa drozsze od calych kol z oponami w szosowce....gdybym siadl na kolarke 7,5kg za 15tys to roznice bylyby z pewnoscia duzo wieksze moja trasa pomiarowa to gliwice-czestochowa-radomsko (przed radomskiem) drogami krajowymi o relatywnie dobrym stanie technicznym
Ulthran Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 Szosówkami jeździłem mało, ale w moim przypadku prędkość przelotowa (nie licząc zatrzymywania itp.) wzrosła o ok 10-15%, chociaż średnia całej wycieczki już raczej 5-10%... Takie drogi. Szczerze mówiąc obecnie na rowerze crossowym z obonami slick po mieście osiągam identyczne średnie jak na szosówce na identycznych trasach. Ot, dziurawo wszedzie a i przyzwyczajenie do pozycji itp robi swoje.
lukas85 Napisano 24 Września 2012 Napisano 24 Września 2012 W każdym razie, różnice w prędkości na pewno autor tematu zauważy. Mam jeszcze drugą szosówkę na aluminiowej ramie, osprzęcie ultegra, kołach mavic ksyrium equipe. Rower waży 9 kg i jeździ jeszcze szybciej, niż moja budżetowa szosa 11kg. Różnice widzę w sztywności roweru (szczególnie sztywność korby FSA Gossamer ze zintegrowanymi łożyskami vs shimano 600 na kwadrat jest wyraźna).
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.