Skocz do zawartości

[tylna piasta/kontra] Problem podczas jazdy


yoh1239

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam serdecznie!

 

Ostatnio występuje w moim rowerze następujący problem - gdy chcę mocno ruszyć i naciskam mocno na pedały, niekiedy gdy robię stójkę, oraz prawie zawsze gdy skiduję w korbie nagle coś mi dziwnie przeskakuje. Np podczas ruszania kręcę mocno pedałami, a koło wcale się nie rusza. Prawdopodobnie coś nie tak jest z tylną piastą lub kontrą. To samo dzieje się prawie za każdym razem przy skidowaniu - jadę rozpędzony, chcę wyhamować, i zamiast skida korby kręcą się do tyłu, słychać i czuć mocne stuknięcie, po czymw szystko wraca do normy.

 

Te problemy występują ode mnie od dwóch dni, kiedy to założyłem strapy do pedałów (dotychczas jeździłem bez żadnych wiązań/strapów/spd), z czym wiąże się większa ilość ostrzejszych skidów przy większych prędkościach. Czyżby coś się sknociło pod wpływem tych własnie przeciążeń?

 

Czy ktoś z Was ma jakiś pomysł co moze być nie tak? Za luźno dokręcona kontra? (niestety nie mam do niej klucza :/ ). Cos nie tak z piastą? Z góy dzięki za wszelką pomoc!

 

:)

Napisano

Czy ktoś z Was ma jakiś pomysł co moze być nie tak? Za luźno dokręcona kontra? (niestety nie mam do niej klucza :/ ). Cos nie tak z piastą? Z góy dzięki za wszelką pomoc!

..miałem podobnie w zestawie adapter Miche + kontra.

Proponuję odkręcić kontrę i dokręcić porządnie koronkę. Metody są różne, ktoś pisał że można stanąć na pedałach. Potem mocno dokręcamy kontrę - tutaj najlepiej odpowiednim kluczem z dużą dźwignią.

 

Inny problem. Potrzebujesz podkładki między kontrą a koronką. Opisz jaki masz zestaw (piasta/koronka/kontra) wtedy ktoś biegły w temacie Ci odpowie. Ja miałem do czynienia tylko z adapterem Miche + koronka Miche (piasta oczywiście też Miche).

 

To co w tej chwili się dzieje może skutkować zerwaniem gwintu.

Napisano

O jakiej podkładce między zębatką a kontrą mówimy?

 

A do pytania autora wątku - masz za luźno dokręconą zębatkę i kontrę. Te przeskoki są spowodowane dokręcaniem/odkręcaniem się zębatki o jakąś tam niewielką część obrotu, zależnie jak duży masz luz. Poprzednik dobrze napisał - trzeba dokręcić mocno zębatkę i kontrę inaczej zniszczysz gwint na piaście. Przejdź się do serwisu jak nie masz klucza do kontry. Samą zębatkę można domowymi sposobami dokręcić (tak jak pisał newman88 albo np. przez rotafix) ale na nic się to nie zda jak nie dokręcisz kontry. Albo zainwestuj w bacik z kluczem hakowym jak masz fundusze :P

Napisano

mniej wiecej o takiej:

 

http://www.velosolo.co.uk/bbspacers.html

 

przy lepszych piastach jest mozliwosc ustawienia linii lancucha poprzez takie podkladki, nie tylko dlugoscia suportu.. Ja przy swojej piascie wlasnie tak mam, koronke mam Halo 17t i kontre dura ace bez podkladek koronka dochodzila do konca gwintu i po nakreceniu kontry na gwincie zostawal spory luz (na moze dwa, trzy obroty koronka) i wtedy mamy mozliwosc ustawic linie lancucha idealnie zaczynajac od 42mm..

Napisano

oczywiscie że nie jeżdżę na takim zepsutym zestawie, nie będę niczego ryzykował. ;) rower w idzie w odstawke, będę kombinował co i jak

 

zestaw na jakim śmigam to nic specjalnego (żeby nie rzec - tandeta), w zeszłym roku zapłaciłem około 100 za nową piastę joytech, coś w tym stylu

 

Nowa JOYTECH Tor Szosa Ostre Koło Wolnobieg Wys.0! (2621580570) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.

 

zębatka jak i kontra prawdopodobnie no name ;) zestaw składałem w zeszłym roku. Dodam ze łańcuch nie jest w idealnej linii, aczkolwiek w granicach rozsądku - przekos jest naprawdę minimalny. Do tej pory wszystko śmigało jak ta lala. Prawdopodobnie jak się domyślam mój problem wynika z większych przeciążeń powstających przy skidowaniu ze strapami :)

 

zatem teraz mam takie pytanie - gdzie polecacie nabyć klucz do kontr? ;>

KLUCZ DO KONTR LIFU-0300 (1) (2632480986) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.

takie coś może być, czy lepiej szukać czegoś proządniejszego? W tym temacie jestem zielony :)

 

 

PS. W zaprzyjaźnionym serwisie rowerowym z bacikiem nie będzie problemu, klucza do kontry niestety nie posiadają. Cóż, ostre koło to najwidoczniej temat mało popularny, i mało który serwis taki sprzet posiada. :P

Napisano

w takim razie wedlug mnie masz po prostu slabo dokrecona kontre..domowym sposobem to mozesz depnac na pedaly jak najmocniej sie da (jak przy ostrym starcie) i delikatnie mlotkiem i jakims srubokretem kontre dobic..bez mlota to nie robota a i piasty nie szkoda jak przesadzisz heheheh

 

A co to za serwis jak nie ma klucza do kontr?? to jak odkrecaja kontry z osi suportu??

Napisano

 

 

A co to za serwis jak nie ma klucza do kontr?? to jak odkrecaja kontry z osi suportu??

 

 

tego to ja już Ci nie powiem :)

 

OK, jutro pokombinuję z dokręceniem tego nalezycie mocno :)

Napisano

Podczepię się i zapytam. Od dłuższego czasu miałem taki zamiar, ale nie chciałem tworzyć specjalnie nowego tematu.

Czego używacie do odkręcania i przykręcania kontr?

Chodzi mi o sprawdzony klucz, nie dawajcie linków do przypadkowych kluczy znalezionych w internecie, ale do naprawdę konkretnych i przetestowanych.

Nie musi być tani (chociaż dobrze gdyby był :) ), ale żeby był jak najbardziej wytrzymały i działał jak należy.

 

Do tej pory radziłem sobie właśnie śrubokrętem i młotkiem, jeden stary klucz złamałem przy próbie odkręcenia kontry.

Wolałbym to robić w ten sposób:

 

Od razu kolega yoh1239 zobaczy o co chodzi.

Napisano

ja używałem do tej pory takiego klucza regulowanego, zwanego jako 'hydrauliczny' za 9.90, nigdy nie zerwałem gwintu, nie uszkodziłem kontry, nie miałem problemu z niedokręconą kontrą. Teraz wydobyłem z podziemi stary klucz do suportu, dospawałem przedłużkę, ale jeszcze go nie próbowałem.

Napisano

klucze_2.jpg

ja mam taki od starej ukrainy i daje radę. młotkiem postukasz w koniuszek i dokręcone. browara też otworzysz.

 

co ciekawe, pozostałe otwory nie nadają się do niczego bo rozmiary są niestandardowe ruskie.

Napisano
Zamawiałeś z velosolo czy miałeś skąd inąd? Nie masz może z dwóch na zbyciu?

 

zamawialem akurat stad: http://www.sjscycles.co.uk/wheels-manufacturing-freewheel-bottom-bracket-spacer-prod17701/ bo kolesie z VS mieli urlop a potrzebowalem szybko ( parcie na jazde hehe ) niestety zostal mi jeden a przesylka bedzie wiecej warta niz sama podkladka... w bardziej ogarnietych sklepach rowerowych powinni to miec w PL.

Napisano

Podczepię się i zapytam. Od dłuższego czasu miałem taki zamiar, ale nie chciałem tworzyć specjalnie nowego tematu.

Czego używacie do odkręcania i przykręcania kontr?

Chodzi mi o sprawdzony klucz, nie dawajcie linków do przypadkowych kluczy znalezionych w internecie, ale do naprawdę konkretnych i przetestowanych.

Nie musi być tani (chociaż dobrze gdyby był :) ), ale żeby był jak najbardziej wytrzymały i działał jak należy.

 

Do tej pory radziłem sobie właśnie śrubokrętem i młotkiem, jeden stary klucz złamałem przy próbie odkręcenia kontry.

Wolałbym to robić w ten sposób:

http://www.youtube.com/watch?v=HpQLMHGDtYc&playnext=1&list=PL2408E6AC963B56B2&feature=results_video

 

Od razu kolega yoh1239 zobaczy o co chodzi.

 

Cześć. Ja dokręcam koronkę i kontrę (wszystko shimanowskie) takim kluczem.

Drogi był, bo coś koło 100zł, ale mam na niego dożywotnią gwarancję. Na stronie producenta jest lista dilerów u których można dostać takie cacko. Zainwestowałem po tym, jak musiałem przepleść koło na nową piastę po zerwaniu gwintu (niestety mądry polak po szkodzie sprawdza się w 100%)

 

Cholera nie dopisałem. Klucz firmy unior. Można nim dokręcić (odkręcić ofkors też można) tak kontrę jak i koronkę. Długi i wygodny. Polecam

post-158275-0-23607200-1348082277_thumb.jpg

Napisano

Hmm, a zatem byłem dziś w rowerowym, kółko zdjąłem, z piastą wszystko OK, więc dobrze że odpowiednio wczesnie przestałem jeździć. Kontra i zebątka zostaly zdjęte, wyczyszczone, i skręciłem wszystko SOLIDNIE do kupy, bo przed rozkręcaniem sprawdziłem i faktycznie kontra miała straszny luz.

 

No i niestety już podczas pierwszej jazdy testowej problem wystąpił ponownie... :/ Przy pierwszym skidzie było OK, robiłem go z dziwnym rpzeczuciem że nie wszystko będzie OK, które pozostało mi po tych problemach sprzed paru dni :P Drugi skid - i bach, znowu to samo!

 

Teraz opcje sa dwie - kupić nową piastę, najlepiej taką typową pod ostre - bez kontry, po prostu z na stałe zamocowaną i nieruszającą się zębatką (o ile takie są), lub ewentualnie próbować ponownie, i tym razem skręcić to NA PEŁNEJ. Albo coś strzeli, albo w końcu będzie skręcone tak mocno jak powinno.

 

A może macie jakies inne sugestie??

 

PS. Zwracam honor, mój zaprzyjaźniony serwis klucz do kontr posiada :D :D :D

Napisano

Hmm, a zatem byłem dziś w rowerowym, kółko zdjąłem, z piastą wszystko OK, więc dobrze że odpowiednio wczesnie przestałem jeździć. Kontra i zebątka zostaly zdjęte, wyczyszczone, i skręciłem wszystko SOLIDNIE do kupy, bo przed rozkręcaniem sprawdziłem i faktycznie kontra miała straszny luz.

 

No i niestety już podczas pierwszej jazdy testowej problem wystąpił ponownie... :/ Przy pierwszym skidzie było OK, robiłem go z dziwnym rpzeczuciem że nie wszystko będzie OK, które pozostało mi po tych problemach sprzed paru dni :P Drugi skid - i bach, znowu to samo!

 

Teraz opcje sa dwie - kupić nową piastę, najlepiej taką typową pod ostre - bez kontry, po prostu z na stałe zamocowaną i nieruszającą się zębatką (o ile takie są), lub ewentualnie próbować ponownie, i tym razem skręcić to NA PEŁNEJ. Albo coś strzeli, albo w końcu będzie skręcone tak mocno jak powinno.

 

A może macie jakies inne sugestie??

 

PS. Zwracam honor, mój zaprzyjaźniony serwis klucz do kontr posiada :D :D :D

 

Czy sprawdziłeś w jakim stanie jest kontra i gwint na piaście? Może trzeba wymienić kontrę (niewielki koszt), lub niestety gwint na piaście jest słaby (większy koszt). Każda piasta torowa (czy jest taką tylko z nazwy, czy taką z prawdziwego zdarzenia) ma dwa, przeciwstawne gwinty. Jeden dla zębatki i drugi dla kontry właśnie. Nie spotkałem się z piastą bez kontry, chyba, że klejonki, tam zębatkę masz przyklejoną do piasty i kontry nie potrzebujesz, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie

Napisano

no chyba że przednia piasta pod hamulec tarczowy - zamiast tarczy przykręcona śrubami zębatka. wcale nie takie rzadkie rozwiązanie.

 

i nie cytuj całych postów

Napisano

nie torowe, ale pewne. a kolega szuka czegoś mocowanego "na stełe". można nawet kupić takie gotowe piasty. np. phil wood robi.

Napisano

Ja miale z joytechem ten sam problem. 'Normalna' jazda bez problemu, ale pierwsze hamowanie mocniejsze i wszystko sie odkrecalo. Dokrecalem wszystko kilka razy, przy tym bylo oczywiscie czyszczenie etc. Jednak bez skutku.

Wyczytalem, ze kontra z joya to kupa, wiec kupilem dura ace. I tak jak wyczytalem na forum staralem sie dobrze wszystko dokrecic, najpierw porzadnie dokrecilem sama zebatke, nastepnie kontre. I poszedlem pojezdzic, zeby jeszcze pozbyc sie ewentualnych luzow na zebatce. Wrocilem i zabralem sie do dokrecenia kontry, po raz ostatni (taka mialem nadzieje). I zeby nikogo nie trzymac w napieciu, zerwalem gwint..

Szkoda mi bylo troche kasy na nowa piaste. Klej za 10zl rozwiazal problem.

Napisano

Potwierdzam zdanie bontona, przednia pod tarczę dawała u mnie radę 2 lata bez żadnych problemów. Czas przeszły tylko dlatego, że aktualnie nie mam do czego wsadzić koła, ale piasta oczywiście cały czas trzyma i nie zapowiada się, aby coś się miało wydarzyć na łączeniu piasta-zębatka. ANI RUSZ przez 2 lata, to chyba o czymś świadczy co? :D

Napisano

Dziś skręciliśmy wszystko na maxa, niestety problem się ponowił. Rozkręciliśmy i stwierdziliśmy zjechany gwint zebatki. Kontra trzymała cudnie, ale sama zębatka kręciła się prawie że w miejscu. Jeden specjalista poradził, żeby dokręcić zębatkę i wsadzic między nią i kontrę cienki miedziany drucik, który to przytrzyma. Powiem szczerze że wątpiłem w to rozwiązanie, ale póki co o dziwo trzyma (chociaz przyznam że dużo nie jeździłem). :o

 

Jeżeli za parę dni nadal nie będzie OK, to pomyślę o nowej piaście, ewentualnie pokombinuję z klejem o którym wspominał kolega karolkarol

Napisano

Ja miałem. Bacik OK. W kluczu do kontry wyrobił mi się ząbek ale kontra była wyjątkowo oporna (możliwe, że to do mnie odnosi się uwaga z aukcji odnośnie walenia młotem :P). Sam klucz mocno wrzyna się w łapę z racji na swój kształt.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...