ukaniex Napisano 17 Września 2012 Udostępnij Napisano 17 Września 2012 Zgadzam się z Tobą i nie będę przekonywał. Dlatego też poleciłem CL w polaczeniu z adapterem dzięki czemu nie martwimy się o klockowate tarcze CL i mamy sztywne, szybkie w montażu połączenie tarczy IS z piasta CL. Co do wagi tarcz CL. Absolute Black w wersji zwykłej (nie SL) ważą 105 gramów i kosztują w promocji 320zl (czyli tyle ile u nas hope czy formula). Prawdopodobnie skusze się na nie więc napiszę niebawem słowo. Wysyłane z mojego HTC Sensation Z710e za pomocą Tapatalk 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 17 Września 2012 Udostępnij Napisano 17 Września 2012 Ja dorzucę coś z mojej strony: - używałem lub używam obu rozwiązań - tarcz cl produkcji shimano i avid, z avidowskich xx 140 mm, z shimano modele rt51, slx, xtr 97 i 98. Tarcze w kombinacji z różnymi rozmiarami tarcz, klockami i hamulcami. Teraz używam tarcz shimano z hamulcami shimano i uważam że jest to bardzo cicha kombinacja, szczególnie w warunkach jezdnych "na mokro". Koła gotowce kupiłem "pod tarcze" - koła dt do tarcz xtr - bo ich funkcjonalność bardzo mi odpowiadała - z tych które miałem od 2001 roku moim zdaniem najlepsze jakie są - odporne na przegrzanie, dzwonienie, przydźwięki, niezbyt ciężkie. To z osobistych doświadczeń. Z doświadczeń z pracy: - częściej trafiam na krzywe tarcze pod 6 śrub niż krzywe tarcze pod cl. Fatalne pod tym względem były tarcze z avidów bb5, żadna nie była prosta. Trzy lata temu zajmowałem się przede wszystkim montażem rowerów, w mniejszym stopniu serwisem - przez moje ręce przeszły setki rowerów z tarczówkami i ogólnie shimano wypada pod tym względem dużo lepiej. W rowerach używanych też zdecydowanie częściej prostować muszę tarcze pod 6 śrub (najczęściej spotykane to avid, różne modele, tektro) niż cl. Tarcze pod cl z aluminiowym pająkiem ciężko jest wyprostować - tarcze te ze względu na swoją konstrukcję posiadają jedynie stalowe "pióro" i ono jest mniej elastyczne niż tarcza na 6 śrub z żeberkami która jest elastyczna na całym promieniu. - może miałem szczęście ale jak do tej pory nie przypominam sobie żeby tarcza cl miała luz na nitach. - nie wiem dlaczego minusem cl jest cena wg ciebie. Jeśli porównamy odpowiedniki "klasowe" to tania tarcza shimano nie kosztuje więcej niż budżetowa tarcza pod 6 śrub, zakładam że nie zestawiamy komponentów zoom i podstawowych ale jednak bardziej markowych shimano a coś bardziej adekwatnego względem siebie. System mocowania cl ma moim zdaniem jedną wielką zaletę - łatwość demontażu. Śruby mocujące tarczę w systemie klasycznym mają łby na torx (lepiej) lub imbus (gorzej). Jeśli rower jest eksploatowany w trudniejszych warunkach (np często w deszczu) to po powiedzmy roku śruby potrafią się zapiec w gniazdach. Do tego istotne jest by łebki śrub były możliwie wysokie tak by klucz - imbusowy czy torx - miał w czym się zakotwiczyć. W przypadku awaryjnym łatwiej odkręcić śruby shimano niż inne - mają one trójkątny łeb, który łatwiej złapać niż okrągły w innych. Okrągły trzeba "obrabiać" przez nacinanie lub piłowanie z zewnątrz dla uzyskania punktu podparcia dla narzędzia a to nie jest zbyt prosty zabieg szczególnie dla osoby niewprawnej, która może pokaleczyć tarczę. Można też ukręcić w śrubie łeb, co tym bardziej komplikuje montaż nowej tarczy, to też miewa (i to nierzadko) miejsce. Tarcze hope można kupić za 159 zł na allegro - to raczej nie jest "tyle co", wypada dwa razy taniej, nawet po doliczeniu ceny adaptera i tak jest dużo taniej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 17 Września 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 17 Września 2012 Sądzę że odporność shimanowskich tarcz na wykrzywienia bierze się z aluminiowego pająka lub w tych starszych modelach ze sporej masywności/grubości, tarcze na pająku na 6 śrub są szerzej dostępne nie tak znowu długo i nie wiele osób się na nie decyduje, dlatego ciężko odnieść jedno do drugiego. Od zawsze bezwzględnie używam preparatu do gwintów (locktite lub podobne) i nigdy nie miałem problemów z odkręceniem śrub ale nie zastosowanie tego to proszenie się o problemy, pod tym względem CL na pewno wymaga mniej troski. Co do ceny jako minusie, mówię nie o odpowiednikach klasowych tarcz na śruby i CL, bo tu i owszem ceny są całkiem podobne ale wadze. Trudno też rozpatrywać tarcze w jakiś klasach bo trudno je klasyfikować pod wieloma względami, chyba najważniejsza ich funkcja to hamowanie a tu większość radzi sobie dosyć podobnie, tylko niektóre cieszą się renomą szczególnie dobrych lub szczególnie badziewnych... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tobo Napisano 17 Września 2012 Udostępnij Napisano 17 Września 2012 Klasa tarczy - np tarcze hope, shimano xtr, avid xx, formula Tarcze "budżetowe" - tanie shimano pod cl i wszelkie accenty i temu podobne. Co do odkręcania - prawie wszystkie śruby posiadają loktajta, naniesionego, wyjątkami są jakieś super wynalazki, najczęściej łbem pod imbusa. Dosyć często się z takim problemem zmagam. Przyjmuję że żywotność tarczy w cyklu miejskim (wszelakie hybrydy, crossy, trekkingi i mtb używane w transporcie ulicznym) to ok 3 lat, bez ruszania tarczy (bo i po co - przynajmniej teoretycznie) Jednym z podstawowych serwisów tutaj jest naprawa zgniłych bebechów piast, szczególnie popularne w tym segmencie (wspomniane powyżej rowery) są piasty shimano lub "coś" z logo bontragera lub bez. Gdy koło przychodzi na serwis (a taki bywa niejednokrotnie przynajmniej raz a wielokrotnie więcej niż raz w ciągu roku) to żeby przeserwisować środek muszę zdjąć tarczę cl, żeby mieć dojście do kontry i konusa - w tym przypadku jest małe prawdopodobieństwo "przyspawania się" tarczy do mocowania. W przypadku piast z mocowaniem tarczy na 6 śrub często nie muszę jej ruszać gdyż kontra i konus wystają poza obrys korpusu. I niestety dwa-trzy sezony w tutejszych warunkach powodują zapiekanie się śrub. Na moje szczęście po 2-3 sezonach niejednokrotnie koło jest już w stanie kompletnego rozkładu (urwane szprychy, zapieczone nyple, zarżnięte bieżnie, zdechły bębenek) i mogę zasugerować jego wymianę - na nowe Przypomniało mi się jeszcze coś - odnośnie minusów cl. - w przypadkach niektórych kombinacji piasta - tarcza nakrętki/podkładki/konus piasty wystają tak daleko, że nie każdy klucz do kasety jest w stanie złapać wcięcia w nakrętce. To może być niemiła niespodzianka dla osób, które mają klucz do demontażu kasety i mogą nie móc z niego skorzystać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
razorjack Napisano 17 Września 2012 Udostępnij Napisano 17 Września 2012 ogólnie z tego tematu można wyciągnąć jedno kup taką piastę jaka Ci się podoba i ew. jest tańsza (ja kiedyś miałem piasty XTR z CL, a teraz mam hope i podobne na 6 śrub ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.