Skocz do zawartości

[centerlock vs IS] Który system mocowania tarczy jest lepszy?


kippis81

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

 

Tak się złożyło w czasie że muszę wymienić zarówno koła jak i tarcze i stąd moje pytanie, czy zostawać przy systemie IS, czy może pójść w centerlocka? Czym w praktyce różnią się oba systemy oprócz sposobu mocowania tarczy? Co polecacie?

 

Pozdrawiam

kippis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tarcza na śruby będzie lżejsza, za to piasta cięższa. Tarcze na CL mają lepsze mocowanie - zapewnia równomierne rozłożenie nacisku i jest mało prawdopodobne, że się poluzuje, albo wyrwie gniazda (których po prostu nie ma :P). Problemem jest to, że jest stosunkowo niewiele tarcz pod CL, a z drugiej strony najwyższe modele SH (XT, XTR) występują już tylko w tej wersji. Do tarcz CL musisz mieć klucz do korb, śruby za to to torxy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CL szybciej i łatwiej się przykręca (jest tylko jedna nakrętka), kiedyś do CL chyba tylko shimano robiło tarcze, ale też tarcze shimano (wyższe modele) były tylko CL.

teraz Shimano już się uspokoiło i robią tarcze także na 6 śrub.

inne firmy rzadko robią tarcze pod CL, ale topowe modele czasem (~200pln za tarczę) są pod CL

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do piasty CL założysz praktycznie każdą tarczę ... tarcze CL bezpośrednio a IS przez adapter ...

Do piasty IS nigdy nie założysz tarczy Cl w tą stronę adapter nie istnieje...

 

Wniosek z tego taki ze teoretycznie piasta na CL ma większy wybór tarcz :)

Praktycznie trzeba sobie zadać pytanie czy chcemy tarcze niewystępujące w CL montować na adapterze.

 

Wydaje mi się ze każde rozwiązanie jest dobre a opinii tyle ilu użytkowników :)

 

Ja śmigam na 6 śrub.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak

 

Właśnie że nie gdyż na CL założysz każdą tarczę, jedynie do tych na 6 śrub potrzebujesz odpowiedniego adaptera tak jak to opisał rzezniol. Ja np. mam piasty Shimano CL a tarcze na 6 śrub Avid'a i wszystko jest połączona za pomocą leciutkiego adaptera Ashima i nie mam z tym żadnych problemów :thumbsup: Więc wynika z tego, że na piastę z CL założysz każdą tarczę a na 6 śrub tylko te na 6 śrub... ale OK może to być trochę tańsze rozwiązanie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak można mieć adapter z cl na is i każda tarcza podchodzi. Miałem tak i nie było problemu. Jeżeli chodzi o mocowanie tarczy cl to jak jest oś 15mm lub 20 mm trzeba użyć innej nakrętki mocującej. Wtedy potrzebny jest klucz do korb aby zakręcić taką nakrętkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam się zawszę zastanawiałem czy przy wielokrotnym wkręcaniu i wykręcaniu tarcz w IS nie wyrobią się gwinty ;) to by była masakra, trzeba by było przegwintowywać większą śrubę no i może powiększyć otwory w tarczy ;P

 

CL wydaje się bezpieczniejszy bo w razie czego wystarczy zmienić na nowy.

 

Ja tam mam IS i tarcza trzyma się bardzo dobrze. Czytałem tu na forum, że komuś przy CL przekręcało tarczę przy hamowaniu ;p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMHO, lepszy jest CL. Szybszy demontaż, nie ma możliwości wyrobienia łbów w srubach, tarcza jest równo ułożona i nie ma możliwości by występowały bicia jak przy IS. Wady to na pewno maly wybór tarcz i duży ciężki klucz do odkręcania. Złoty środek. Kupno piast CL, adaptera CL->IS i założenie standardowych tarcz, jest to bardzo sztywne połączenie gdyby ktoś się o to martwił. Różnica w wadze, jak to zwykle bywa zależy to od zasobności portfela ale jest minimalna, rzędu 10-15 gramów na obu kołach.

 

Wysyłane z mojego HTC Sensation Z710e za pomocą Tapatalk 2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Z mojej perspektywy lepszym systemem jest IS bo daje więcej praktycznych zalet:

Plusy:

-lżejsze tarcze

-tańsze tarcze

-nie występują luzy

-powszechniejsze więc łatwiej dostępne

-mniej skomplikowana produkcja, prawie każdy zamiennik jest dobry

-tak samo jak w CL są konstrukcje na pająku ze wszystkimi wadami i zaletami tego rozwiązania

-nawet amator jest w stanie wymienić nie posiadając klucza do kaset

Minusy:

-stosunkowo długi czas wymiany

-potrzeba używania klucza dynamometrycznego aby uniknąć ryzyka zerwania gwintów

(oczywiście nie obowiązkowo ale jak ktoś niema czucia w dłoniach to ma problem : ) )

 

Za to CL:

Plusy:

-szybka wymiana

-minimalnie lżejsze piasty pod ten system (średnio 10g na piaście zależnie od modelu, czasem niema różnic)

-z racji alu pająka lepiej odprowadzają ciepło od zwykłych stalowych

-mniejsze ryzyko błędów montażowych

Minusy:

-drogie

-ciężkie

-bardziej skomplikowana konstrukcja więc i mniej odporna na spadek jakości wykonania

-powszechnie pojawiające się problemy z luzami na nitach

-bywają problemy z samym mocowaniem jeśli jest wykonane niedokładnie wyrabia się (częste w tańszych modelach)

-praktycznie brak zamienników

-wymagają posiadania klucza do kasety (nie każdy ma a imbus do IS to nie problem, nawet trox'a kupimy w bludowlanym)

-przy użyciu adaptera dodatkowa waga , z okładem niwelująca zyski wagowe na konstrukcji piasty (zamiast łącznie 20g lżej mamy 30g ciężej)

-dodatkowy koszt adapterów

-w najlżejszych adapterach np. ashima (nie wiem jak inne) luz na tarczy przód-tył , nie jest mocowana na sztywno

 

Sztandarowy argument za CL czyli szybkość wymiany jest słaby, bo tarcz nie wymieniamy codziennie, dobrze jak zużyjemy jeden komplet rocznie a niektórzy śmigają na jednych po kilka lat.

Nie prawdą jest że na tarczach IS jest duże ryzyko wygięcia a na CL niema, każdą tarczę da się skrzywić, tarcze na IS oparte na pająku mają te same zalety względem odporności na skrzywienie i odprowadzania ciepła co te na CL.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz o wadach i zaletach mieszając w to temat tarcz... :icon_confused:

Najpierw piszesz, że lżejsze a niżej że ciężkie.

Nic nie rozumiem.

 

Takie porównania są warte tyle co zeszłoroczny śnieg.

Można dodać do zalet IS np. kwestię wizualną... (joke).

Mam adapter Ashima i niczego mu zarzucić nie można, na pewno rzekomych luzów.

Nie spotkałem się z tym by piasty CL były droższe, wręcz przeciwnie często są tańsze od IS ze względu na dużą popularność tych drugich.

Odnośnie minusów IS, lepiej kupić klucz do kasety czy klucz dynamometryczny. :whistling:

Każda sroczka swój ogonek chwali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Na początku piszę o wadach i zaletach tarcz IS a potem o CL, mogłem napisać bardziej łopatologicznie, nie da się rozpatrywać wad i zalet systemu mocowania tarcz hamulcowych bez porównania samych tarcz hamulcowych i o tym właśnie mowa, nie o piastach (widać źle zinterpretowałeś mój wpis).

Oczywiście każdy ma prawo do swojego punktu widzenia i możesz spokojnie olać to co napisałem, nikt ci nie każe się z tym zgadzać ale na razie nie przytoczyłeś argumentu który nakłoniłby mnie do zmiany zdania.

Popatrz sobie tylko ile waży tarcza CL za powiedzmy 50zł - 160-210g sztuka, tyle co dwie ashima airotor/dartmoore nano (86g 1szt.) w tej samej cenie, jak komuś nie przeszkadza dwukrotnie większa waga to po co w ogóle zawracać sobie głowę tym który system jest lepszy i tak przecież nie poczuje różnicy , prawda? Tarcza na IS z wagą 130-140g kosztuje już ok 20zł (np. alhonga), CL-ke już dużo trudnej znaleźć w takich parametrach wagowo-cenowych.

Nie pisałem nic o cenach piast, tylko o cenie tarcz, a to czy warto kupić sobie klucz dynamometryczny bardziej od klucza do kasety kasety zostaw osądowi przyszłego nabywcy, bo prawda jest taka że powinno się mieć oba, przy czym ten drugi nie jest niezbędny do montowania tarcz, tylko do wyeliminowania ryzyka przeciągnięcia gwintu czy też spokojnej głowy montującego. Ten kto nie ma klucza dynamometrycznego ten zapewne nie docenia jego przydatności, szczególnie jeśli operuje się przy lekkich komponentach lub carbonowych.

Jestem użytkownikiem jednego i drugiego systemu mocowania tarcz, użytkowo nie widzę niczego złego w Centerlock ale tarcze do niego są po prostu ciężkie ( a te lekkie kosmicznie drogie), więc używam tarcz IS z adapterami tam gdzie muszę a i tak jest lżej niż gdybym zastosował nawet tarcze xtr'a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...