kippis81 Napisano 10 Września 2012 Udostępnij Napisano 10 Września 2012 Cześć Tak się złożyło w czasie że muszę wymienić zarówno koła jak i tarcze i stąd moje pytanie, czy zostawać przy systemie IS, czy może pójść w centerlocka? Czym w praktyce różnią się oba systemy oprócz sposobu mocowania tarczy? Co polecacie? Pozdrawiam kippis Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomash Napisano 10 Września 2012 Udostępnij Napisano 10 Września 2012 Tarcza na śruby będzie lżejsza, za to piasta cięższa. Tarcze na CL mają lepsze mocowanie - zapewnia równomierne rozłożenie nacisku i jest mało prawdopodobne, że się poluzuje, albo wyrwie gniazda (których po prostu nie ma ). Problemem jest to, że jest stosunkowo niewiele tarcz pod CL, a z drugiej strony najwyższe modele SH (XT, XTR) występują już tylko w tej wersji. Do tarcz CL musisz mieć klucz do korb, śruby za to to torxy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
razorjack Napisano 10 Września 2012 Udostępnij Napisano 10 Września 2012 CL szybciej i łatwiej się przykręca (jest tylko jedna nakrętka), kiedyś do CL chyba tylko shimano robiło tarcze, ale też tarcze shimano (wyższe modele) były tylko CL. teraz Shimano już się uspokoiło i robią tarcze także na 6 śrub. inne firmy rzadko robią tarcze pod CL, ale topowe modele czasem (~200pln za tarczę) są pod CL Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamfan Napisano 10 Września 2012 Udostępnij Napisano 10 Września 2012 Do tarcz CL musisz mieć klucz do korb chyba do kasety Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomash Napisano 10 Września 2012 Udostępnij Napisano 10 Września 2012 Yyyyy mój błąd oczywiście do kasety Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rzezniol Napisano 10 Września 2012 Udostępnij Napisano 10 Września 2012 Do piasty CL założysz praktycznie każdą tarczę ... tarcze CL bezpośrednio a IS przez adapter ... Do piasty IS nigdy nie założysz tarczy Cl w tą stronę adapter nie istnieje... Wniosek z tego taki ze teoretycznie piasta na CL ma większy wybór tarcz Praktycznie trzeba sobie zadać pytanie czy chcemy tarcze niewystępujące w CL montować na adapterze. Wydaje mi się ze każde rozwiązanie jest dobre a opinii tyle ilu użytkowników Ja śmigam na 6 śrub. Pozdro Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bomber Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 · Ukryte przez Puklus, 12 Września 2012 - brak czytania ze zrozumieniem Ukryte przez Puklus, 12 Września 2012 - brak czytania ze zrozumieniem Czyli system na 6 śrub będzie tańszym rozwiązaniem i dającym większe możliwości w wyborze tarczy ? Odnośnik do komentarza
razorjack Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 tak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
mixchris Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 tak Właśnie że nie gdyż na CL założysz każdą tarczę, jedynie do tych na 6 śrub potrzebujesz odpowiedniego adaptera tak jak to opisał rzezniol. Ja np. mam piasty Shimano CL a tarcze na 6 śrub Avid'a i wszystko jest połączona za pomocą leciutkiego adaptera Ashima i nie mam z tym żadnych problemów Więc wynika z tego, że na piastę z CL założysz każdą tarczę a na 6 śrub tylko te na 6 śrub... ale OK może to być trochę tańsze rozwiązanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
supersam Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Tak można mieć adapter z cl na is i każda tarcza podchodzi. Miałem tak i nie było problemu. Jeżeli chodzi o mocowanie tarczy cl to jak jest oś 15mm lub 20 mm trzeba użyć innej nakrętki mocującej. Wtedy potrzebny jest klucz do korb aby zakręcić taką nakrętkę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 12 Września 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Ale piasty na CL robią chyba tylko shiamno i mavic o ile sie nie mylę i chyba jeszcze DT. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bomber Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Wtedy potrzebny jest klucz do korb aby zakręcić taką nakrętkę. Masz na myśli klucz do kaset? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GhostRider Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 chyba do kasety Czasem do korb a czasem do kaset. Zależy od piasty.Np. moja przednia piasta saint qr20 z centerlockiem wymaga klucza do korb HTII.Natomiast z tyłu mam zwykłą piastę, w której centerlock dokręca się kluczem do kaset. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
razorjack Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 adapter dodatkowo waży i kosztuje. ostatnio nawet widziałem taki w akcji, spore luzy na nim były (nie wiem jaki to był i podejrzewam że nie każdy ma takie luzy ) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamfan Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Np. moja przednia piasta saint qr20 z centerlockiem wymaga klucza do korb HTII Jak czymś takim Allegro chcesz dokręcić nakrętkę od CL? Chyba, że chodziło Ci nie o HTII tylko Octalink ewentualnie ISIS? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Może najpierw spójrz, jak wygląda piasta Saint? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
GhostRider Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Zaprojektowanie piasty z osia fi20mm i z centerlokiem to musiało być wyzwanie, ale japońcom udało się z tym, że musieli zmienić nakrętkę mocującą właśnie na taką, którą dokręca się kluczem HTII. Szacun Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
f16marcin Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Ja tam się zawszę zastanawiałem czy przy wielokrotnym wkręcaniu i wykręcaniu tarcz w IS nie wyrobią się gwinty to by była masakra, trzeba by było przegwintowywać większą śrubę no i może powiększyć otwory w tarczy ;P CL wydaje się bezpieczniejszy bo w razie czego wystarczy zmienić na nowy. Ja tam mam IS i tarcza trzyma się bardzo dobrze. Czytałem tu na forum, że komuś przy CL przekręcało tarczę przy hamowaniu ;p Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 12 Września 2012 Udostępnij Napisano 12 Września 2012 Argument mocno średni. Po co często odkręcać i przykręcać tarcze? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
razorjack Napisano 17 Września 2012 Udostępnij Napisano 17 Września 2012 CL wydaje się bezpieczniejszy bo w razie czego wystarczy zmienić na nowy.co zmienić na nowy? nową piastę ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ukaniex Napisano 17 Września 2012 Udostępnij Napisano 17 Września 2012 IMHO, lepszy jest CL. Szybszy demontaż, nie ma możliwości wyrobienia łbów w srubach, tarcza jest równo ułożona i nie ma możliwości by występowały bicia jak przy IS. Wady to na pewno maly wybór tarcz i duży ciężki klucz do odkręcania. Złoty środek. Kupno piast CL, adaptera CL->IS i założenie standardowych tarcz, jest to bardzo sztywne połączenie gdyby ktoś się o to martwił. Różnica w wadze, jak to zwykle bywa zależy to od zasobności portfela ale jest minimalna, rzędu 10-15 gramów na obu kołach. Wysyłane z mojego HTC Sensation Z710e za pomocą Tapatalk 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamfan Napisano 17 Września 2012 Udostępnij Napisano 17 Września 2012 Może najpierw spójrz, jak wygląda piasta Saint? Ale jaja dzięki za info nie wiedziałem, że przy osi 20 mm można stosować centerlock Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 17 Września 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 17 Września 2012 Z mojej perspektywy lepszym systemem jest IS bo daje więcej praktycznych zalet: Plusy: -lżejsze tarcze -tańsze tarcze -nie występują luzy -powszechniejsze więc łatwiej dostępne -mniej skomplikowana produkcja, prawie każdy zamiennik jest dobry -tak samo jak w CL są konstrukcje na pająku ze wszystkimi wadami i zaletami tego rozwiązania -nawet amator jest w stanie wymienić nie posiadając klucza do kaset Minusy: -stosunkowo długi czas wymiany -potrzeba używania klucza dynamometrycznego aby uniknąć ryzyka zerwania gwintów (oczywiście nie obowiązkowo ale jak ktoś niema czucia w dłoniach to ma problem : ) ) Za to CL: Plusy: -szybka wymiana -minimalnie lżejsze piasty pod ten system (średnio 10g na piaście zależnie od modelu, czasem niema różnic) -z racji alu pająka lepiej odprowadzają ciepło od zwykłych stalowych -mniejsze ryzyko błędów montażowych Minusy: -drogie -ciężkie -bardziej skomplikowana konstrukcja więc i mniej odporna na spadek jakości wykonania -powszechnie pojawiające się problemy z luzami na nitach -bywają problemy z samym mocowaniem jeśli jest wykonane niedokładnie wyrabia się (częste w tańszych modelach) -praktycznie brak zamienników -wymagają posiadania klucza do kasety (nie każdy ma a imbus do IS to nie problem, nawet trox'a kupimy w bludowlanym) -przy użyciu adaptera dodatkowa waga , z okładem niwelująca zyski wagowe na konstrukcji piasty (zamiast łącznie 20g lżej mamy 30g ciężej) -dodatkowy koszt adapterów -w najlżejszych adapterach np. ashima (nie wiem jak inne) luz na tarczy przód-tył , nie jest mocowana na sztywno Sztandarowy argument za CL czyli szybkość wymiany jest słaby, bo tarcz nie wymieniamy codziennie, dobrze jak zużyjemy jeden komplet rocznie a niektórzy śmigają na jednych po kilka lat. Nie prawdą jest że na tarczach IS jest duże ryzyko wygięcia a na CL niema, każdą tarczę da się skrzywić, tarcze na IS oparte na pająku mają te same zalety względem odporności na skrzywienie i odprowadzania ciepła co te na CL. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ukaniex Napisano 17 Września 2012 Udostępnij Napisano 17 Września 2012 Piszesz o wadach i zaletach mieszając w to temat tarcz... Najpierw piszesz, że lżejsze a niżej że ciężkie. Nic nie rozumiem. Takie porównania są warte tyle co zeszłoroczny śnieg. Można dodać do zalet IS np. kwestię wizualną... (joke). Mam adapter Ashima i niczego mu zarzucić nie można, na pewno rzekomych luzów. Nie spotkałem się z tym by piasty CL były droższe, wręcz przeciwnie często są tańsze od IS ze względu na dużą popularność tych drugich. Odnośnie minusów IS, lepiej kupić klucz do kasety czy klucz dynamometryczny. Każda sroczka swój ogonek chwali. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Maniak Napisano 17 Września 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 17 Września 2012 Na początku piszę o wadach i zaletach tarcz IS a potem o CL, mogłem napisać bardziej łopatologicznie, nie da się rozpatrywać wad i zalet systemu mocowania tarcz hamulcowych bez porównania samych tarcz hamulcowych i o tym właśnie mowa, nie o piastach (widać źle zinterpretowałeś mój wpis). Oczywiście każdy ma prawo do swojego punktu widzenia i możesz spokojnie olać to co napisałem, nikt ci nie każe się z tym zgadzać ale na razie nie przytoczyłeś argumentu który nakłoniłby mnie do zmiany zdania. Popatrz sobie tylko ile waży tarcza CL za powiedzmy 50zł - 160-210g sztuka, tyle co dwie ashima airotor/dartmoore nano (86g 1szt.) w tej samej cenie, jak komuś nie przeszkadza dwukrotnie większa waga to po co w ogóle zawracać sobie głowę tym który system jest lepszy i tak przecież nie poczuje różnicy , prawda? Tarcza na IS z wagą 130-140g kosztuje już ok 20zł (np. alhonga), CL-ke już dużo trudnej znaleźć w takich parametrach wagowo-cenowych. Nie pisałem nic o cenach piast, tylko o cenie tarcz, a to czy warto kupić sobie klucz dynamometryczny bardziej od klucza do kasety kasety zostaw osądowi przyszłego nabywcy, bo prawda jest taka że powinno się mieć oba, przy czym ten drugi nie jest niezbędny do montowania tarcz, tylko do wyeliminowania ryzyka przeciągnięcia gwintu czy też spokojnej głowy montującego. Ten kto nie ma klucza dynamometrycznego ten zapewne nie docenia jego przydatności, szczególnie jeśli operuje się przy lekkich komponentach lub carbonowych. Jestem użytkownikiem jednego i drugiego systemu mocowania tarcz, użytkowo nie widzę niczego złego w Centerlock ale tarcze do niego są po prostu ciężkie ( a te lekkie kosmicznie drogie), więc używam tarcz IS z adapterami tam gdzie muszę a i tak jest lżej niż gdybym zastosował nawet tarcze xtr'a. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.