Skocz do zawartości

[Korba] Wymiana korby z Suntour na Shimano


soulafein

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

Jestem użytkownikiem roweru Unibike Mission z 2009 roku. Składa się on z następujących komponentów napędu:

 

Mechanizm korbowy: SR SUNTOUR XCT-V2-T308 / 48X38X28T / 175MM / OSŁONA kwadrat

Suport: TH / 7420ST-S / ŁOŻYSKA MASZYNOWE / PODWÓJNE USZCZELNIENIE

Przerzutka przód: SHIMANO TX50 Przerzutka tył: SHIMANO ACERA M360 + wolnobieg 7 shimano

 

Chciałbym wymienić ostatecznie cały napęd, ale z racji oszczędności pomyślałem o korbie w pierwszej kolejności. Z uwagi

na moją masę (105 kg, ale ciągle spada:), chciałbym coś bardziej sztywnego (jak podjeżdżam pod górę to łańcuch trze o przerzutki pod obciążeniem z uwagi na ugięcie korby). Zastanawiam się nad korbą z ALIVIO (M430) lub DEORE (M590), tyle czy to będzie współpracowało z resztę komponentów, które aktualnie posiadam??

Rowerem jeżdżę głównie do pracy (10 km) po drodze rowerowej z kostki, jest dużo podjazdów, więc można się spocić ;)

  • Mod Team
Napisano

Obie korby jakie podałeś będa pracować z reszta osprzętu, jednak przy wyborze m590 zwróć uwage na mufe, jej brzegu muszą być gładkie i obie mieć idealne płaszczy, równoległe do siebie bo inaczej moga sie pojawić problemy z suportem.

  • Mod Team
Napisano

Możliwe, że bardziej od korby gnie się rama i ni z tym nie zrobisz, tymbardziej przy twojej wadze.

Jeśli weźmiesz korbę na kwadrat to moim zdaniem niewiele to da. Korba ze zintegrowaną osią jednak trochę usztywnia okolice suportu, więc jest to lepsze rozwiązanie.

 

Zobacz czy nie masz zużytego łańsucha, bo jeśli tak to szybko zajedziesz zębatki w nowej korbie.

  • Mod Team
Napisano
Korba ze zintegrowaną osią jednak trochę usztywnia okolice suportu

Ja bym powiedział wręcz przeciwnie ... fakt taka konstrukcja usztywnia połączenie oś - korba, ale pełny stalowy pakiet suportowy lepiej usztywni mufę niż 2 zewnętrzne miski połączone rurką z tworzywa ...

  • Mod Team
Napisano

Z jednej strony masz rację, ale moim zdaniem w korbie ze zintegrowaną osią mamy wszystko "spięte" razem.

Natomiast nie mam zamiaru udowadniać co jest lepsze, bo nie mam możliwości eksperymentowania.

  • Mod Team
Napisano

Problemem osi zintegrowanych jest np luz powstały poprzez zaniedbanie łożysk. Łożyska sie zacierają i zatrzymują a że oś w łożysko nie wchodzi na wielowypust tylko na gładko ślizga sie po łożysku, ścierając sie w miejscu styku. Tak powstały luz jest juz nie naprawialny.

 

Niby nic jednak człowiek ze tak powiem zielony w sprzęcie rowerowym nie będzie wiedział nawet lub zwracał uwagi na łożyska, jego szczęście jak zaczną trzeszczeć wcześniej ale wcale nie muszą. Z drugiej strony każda jedna korba z oddzielnym wkładem suportowym, po nieudolnym dokręceniu ramion bezpowrotnie niszczy gniazdo co tez jest nie do naprawienia :P

 

I żeby nie było nikogo nie straszę czy zniechęcam tylko pokazuje mogące wystąpić problemy :P

  • Mod Team
Napisano

To prawda.

Ja uważam, że jak ktoś chce mieć sprzęt to stety albo niestety należy do niego zaglądać raz na jakiś czas profilaktycznie, przesmarować itp.

 

Taki urok jazdy na rowerze i nie tyko.

Każdy system ma wady i zalety :)

Napisano

Hmm. Przeanalizowałem różne posty na temat wymiany napędów. Aktualnie to moja koncepcja jest taka - wymienić korbę na m410 ale na octalinku (+ nowy suport). Będzie taniej a docelowo uzbieram kasę na deore :) M410 ma wpisaną obsługę 7wielobiegów, a poza tym ma blaty 42 a nie 48 jak teraz. Jeżdżę po drodze rowerowej z kostki więc dużych prędkości to nie osiągam (nie wspominając o dużej ilości pieszych). Tylko zastanawiam się czy przednia przerzutka obsłuży takie blaty?? I czy łańcuch i kasetę od razu nie wymienić - przebieg 1200 km czyszczony regularnie.

Aha mam wszystkie potrzebne narzędzia ;)

 

Wysyłane z mojego GT-I5800 za pomocą Tapatalk 2

  • Mod Team
Napisano

Moim zdaniem jeśli masz wymieniać teraz i za jakiś czas znowu na Deore, to lepiej pomęczyć się na tym co jest i kupić za jakiś czas Deore.

Jeśli kaseta i łańcuch mają 1200 km to nie powinno być tragedii.

Najlepiej daj zdjęcie, to ocenimy czy masz bardzo zużytą kasetę.

Napisano

No i kupiłem korbę Shimano Alivio M410 na Octalinku z dedykowanym suportem :) godzinka roboty, pół godzinki regulacji i mam :) Od razu wyczuwa się wzrost sztywności, poza tym jest równiutka (jak kręcę korbą to nie lata na boki), nawet za dużo nie męczyłem się z przednią przerzutka (mimo, że blaty są mniejsze - z 48t na 42t). Także do przyszłej wiosny na tym zestawie pojeżdżę a potem zastanowię się nad wymianą całości na ALIVIO lub DEORE :) bo to dużo rzeczy wychodzi - łącznie z piastą tylną.

 

PS. Tylko zastanawia mnie jedna rzecz. Po oczyszczeniu mufy, wkręciłem od strony zębatek suport idealnie do mufy. Następnie z drugiej strony wkręciłem nakrętkę od suportu. Z tym, że nie dochodzi bezpośrednio do mufy (1-2 mm odstępu), bo jak zaczynam wkręcać mocniej to suport kręci się zauważalnie opornie. Czy taki odstęp to nic złego???

Napisano

No to na szczęście wszystko dobrze zmontowalem, że też od początku nie wymieniłem :) mam jeszcze jedno pytanie - w związku z tym co już napisałem - bez ścigania, byle szybko do pracy - dawać całość Alivio cz Deore? różnica w cenie w sumie nieduża (koło 200 zł). A mi chodzi głównie o trwałość i niezawodność.

 

Wysyłane z mojego GT-I5800 za pomocą Tapatalk 2

  • Mod Team
Napisano

Ja nie specjalnie jestem zwolennikiem grupowego obwieszania roweru. Ja mam wszystko z innej parafii i tobie tez bym tak poradził. Wiadomo ze deore jest lepsze jednak poco jednak można to skonfigurować tak by było tanio i dobrze :P

 

I póki co bardziej jestem za typowymi wkładami suportowymi niż na zintegrowaną osią.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...