noSound87 Napisano 4 Września 2012 Udostępnij Napisano 4 Września 2012 Witam serdecznie, od 3-dni cieszę się z posiadania roweru Genesis Element X10. Według specfikacji na stonie producenta, amortyzator przedni w tym rowerze to: Suntour XCT- V4 , 100 mm Nie chcę co prawda zaraz świrować z jego smarowaniem czy manipulacją przy nim, ale chciałbym zasięgnąć porady czy można w jakiś sposób wpłynąć na ustawienie w owym amortyzatorze "twardości" skoku? U góry są jakieś pokrętełka ale kompletnie nie wiem jak je ustawić. Jeśli chodzi o smarowanie, to czy w/w amortyzator wymaga wymiany oleju w jakimś odstępstwie czasowym? Nie wiem czy ma to wpływ, ale jeżdzę ogólnie "szosowo" ale w teren też chętnie bym się wybrał (raz na jakiś czas) Z góry dziękuje za podowiedzi Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Seba4 Napisano 4 Września 2012 Udostępnij Napisano 4 Września 2012 W tym amortyzatorze nie ma tłumienia więc problemów z olejem i jego wymienianiem też nie. U góry są regulacje naprężenia wstępnego, które praktycznie nic nie dają, więc jeśli chcesz zmienić jego twardość to trzeba się bawić ze sprężynami . Aby poprawić płynność jego pracy możesz go psikać brunoxem lub innym specyfikiem do amortyzatorów. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 4 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 4 Września 2012 2i regulaminu Co prawda jestem amatorem rowerowym i raczej nie będę nic grzebać przy sprężynach Ale dzięki za wyjaśnienie. Co do poprawy płynności to rozumiem, że psikanie brunoxem odbywa się za pomocą jakiegoś aplikatora do amortyzatorów? Czy po prostu psika się na "rurki" od amortyzatora, które są widoczne u góry? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 4 Września 2012 Udostępnij Napisano 4 Września 2012 które praktycznie nic nie dają Własnie, że dają. Może to nie jest jak ustawianie amortyzatora powietrznego, ale dają. Jak odkręcasz, czyli kręcisz na minus to jest miększy, a jak w prawo to jest twardszy. BRUNOX DEO for shox absorber jest stworzony do nadawania poślizgu goleniom górnym i czyszczenia ich z brudu. Psikasz na golenie górne to co wystaje. Nie psikaj do środka. Przecierasz szmatką razem z BRUNOX'em i brud schodzi, są czyste i mają lekki poślizg. To małe opakowanie 100ml starczyło mi na 1,5 roku. wystarczy lekko prysnąć i można przetrzeć całe golenie górne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 4 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 4 Września 2012 2i regulaminu Aha..czyli jak rozumiem, to kręcenie po obu stronach na "+" daje ustawienie "sztywniejsze", a przekręcenie na "-" daje opcję bardziej "miększych" amortyzatorów. Co do BRUNOX-a, to jak rozumiem chodzi prędzej o doprowadzenie "goleni" do czystości, niż smarowania? A ja się dziwiłem, dlaczego w moim nowym rowerze są jakieś paski smaru na widełkach (goleniach) i je wytarłem do sucha mikrofibrą :/... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 4 Września 2012 Udostępnij Napisano 4 Września 2012 Tak, ustawienie dobrze rozumiesz. Tak, bardziej wyczyszczenia z tego brudu niż smarowania, ale daje ta powłokę lekko smarującą. Wytarłeś i co z tego? Dobrze zrobiłeś. Właśnie po przejażdżce się psika BRUNOX'em i czyści i przeciera golenie do sucha. Potem możesz parę razy amortyzator ugiąć i zebrać ten syf co wyleci. Nie bierz tego tak bardzo do serca. Jak raz czy dwa pojedziesz bez czyszczenia to nic się nie stanie. Ten amortyzator i tak jest bardzo kiepskiej klasy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 4 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 4 Września 2012 W porządku - w takim razie na chwilę obecną będę przecierać suchą ściereczką, a na dniach kupię sobie ten środek do konserwacji, pomijając fakt że jest kiepskiej jakości (wiadomo, że rower nie kosztował "krocie"), to lubię dbać o sprzęt i chętnie taki zabieg wykonam Wracając do tematu regulacji amortyzatorów, to pomijając fakt, o którym pisaliśmy wyżej(ustawienie amortyzatorów pokrętłami) zrodził się nie lada problem :/ Mianowicie tymi pokrętłami z napisem "PRELOAD" (i strzałeczkami w kierunku symboli "minusika" i "plusika") mogę kręcić w nieskończoność i słychać co któreś przekręcenie charakterystyczne "tyknięcie"...bez względu na to, czy kręcę w stronę "+" czy "-" mogę kręcić tak w nieskończoność i słyszę tylko "tyknięcie" co jakiś obrót - najnormalniej w świecie pokrętła te przekręcają się i ciężko mi w ten sposób ocenić czy amortyzator jest poprawnie "ustawiony" :/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wojszat95 Napisano 4 Września 2012 Udostępnij Napisano 4 Września 2012 @noSound87, to po prostu po każdym tyknięciu, nie wiemy jak to u Ciebie dokładnie wygląda, ale przejedź się, pouginaj golenie itp. I będziesz wiedział jak jest ustawiony Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 4 Września 2012 Udostępnij Napisano 4 Września 2012 Mianowicie tymi pokrętłami z napisem "PRELOAD" (i strzałeczkami w kierunku symboli "minusika" i "plusika") mogę kręcić w nieskończoność i słychać co któreś przekręcenie charakterystyczne "tyknięcie"...bez względu na to, czy kręcę w stronę "+" czy "-" mogę kręcić tak w nieskończoność i słyszę tylko "tyknięcie" co jakiś obrót - najnormalniej w świecie pokrętła te przekręcają się i ciężko mi w ten sposób ocenić czy amortyzator jest poprawnie "ustawiony" :/ Wydaje Ci się. Kręć w jedną stronę cały czas i w końcu się zblokuje i dalej nie przekręcisz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 4 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 4 Września 2012 ok, zatem jutro rano spróbuje i napiszę czy udało mi się "ukręcić" do końca Faktycznie! Ukręciłem na "plusik" do końca. Fakt, długo się kręciło ale zakręciłem po obu stronach i jesr "sztywniej" Dzięki za poradę odnośnie regulacji tych amorków. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 5 Września 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 5 Września 2012 Preload to coś na kształt śruby ściskającą spręzynę, w ten sposób sie ona "utwardza", a kręci długo bo jak to śrubka i gwint ... a jak działa każdy wie ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 5 Września 2012 Udostępnij Napisano 5 Września 2012 To tylko dlatego, że drobnozwojowy jest tam gwint. Jakby zastosować jakiś do statków czy coś to po jednym przekręceniu miałby dziurę w podłodze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 5 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Września 2012 Przekręciłem je na maxa (czyli do końca) na "plusik", po obu stronach rzecz jasna i jest o wiele sztywniej, amortyzator nie ugina się tak co chwilę podczas jazdy. Jutro przetestuję jak się jeździ na przekręconych "do połowy", aby uzyskać efekt "pół miękkie/pół twarde"...najgorsze w tym wszystkim jest to, że kręcić będę musiał "na pamięć" bo nie ma żadnej skali chyba, że trzeba liczyć ilość usłyszanych "pstryknięć" w przekręceniu, aby zastosować prawidłową regulację po obu stronach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niszczacyzboze Napisano 5 Września 2012 Udostępnij Napisano 5 Września 2012 2i regulamniu Jakie kręcenie i liczenie... Preload o ile wiem i pisze w instrukcji amortyzatora służy do ustawienia wstępnego ugięcia tzw sag'u. Jeśli masz po obu stronach pokrętła preload to wykręć je na minimum i symetrycznie podkręcaj, do uzyskania sag'u na poziomie 15-20% całego skoku. Tyle w teorii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 5 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Września 2012 Jeśli masz po obu stronach pokrętła preload to wykręć je na minimum i symetrycznie podkręcaj, do uzyskania sag'u na poziomie 15-20% całego skoku. Tyle w teorii. Niestety nie posiadam instrukcji do w/w. Co dokładnie masz na myśli pisząc "wykręć je na minimum"? Chodzi Ci o wykręcenie ich do minimum oporu - czyli na maksa w stronę symbolu "+", a następnie kręcenie symetrycznie w stronę znaku minusika "-"? Nie wiem w jaki sposób "procentowo" ocenić cały skok...więc jak widać teoria bywa zawiła :/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 5 Września 2012 Udostępnij Napisano 5 Września 2012 Chodzi mu odwrotnie, żebyś nakręcił najbardziej na minus i potem sprawdzał. SAG'iem się tak nie przejmuj, bo to nie jest amortyzator, który tak da się ładnie ustawić. To nie powietrze. Chociaż dobrze by było jakbyś to właśnie tak wyregulował. Zaciskasz ZIP'a na jednej goleni, siadasz i sprawdzasz. Jest to banalne a na YouTube masz mnóstwo poradników jak to się robi. Strasznie trudno procentowo ocenić skok w tym amortyzatorze! 100mm skoku, 15-20% skoku to będzie 15-20mm ugięcia SAG'u. Chociaż nie wiem czy mnie nie przerosła ta matematyka, jakby ktoś mógł powiedzieć na pewno czy dobrze liczę. Co tu się dzieje?! Niedługo będzie trzeba tabliczkę mnożenia podawać, a w FAQ powinien się znaleźć już link do google.com Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 5 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 5 Września 2012 Zaciskasz ZIP'a na jednej goleni, siadasz i sprawdzasz. Jest to banalne a na YouTube masz mnóstwo poradników jak to się robi. Strasznie trudno procentowo ocenić skok w tym amortyzatorze! 100mm skoku, 15-20% skoku to będzie 15-20mm ugięcia SAG'u. Chociaż nie wiem czy mnie nie przerosła ta matematyka, jakby ktoś mógł powiedzieć na pewno czy dobrze liczę. Co tu się dzieje?! Niedługo będzie trzeba tabliczkę mnożenia podawać, a w FAQ powinien się znaleźć już link do google.com Przepraszam jeśli spytam, ale nie znam jeszcze dokładnej "terminologii" rowerowej i nie wiem co masz na myśli pisząc "zaciskasz ZIP'a na jednej goleni"? Bo jak patrzę na ten mój amortyzator, to poza goleniami i pokrętłami "PRELOAD" nad nimi nic nie ma, więc nie rozumiem w jaki sposób mam coś "zacisnąć" skoro jedyne co mogę zrobić z tym amortyzatorem, to kręcić pokrętłami u góry? Nie wiem...może źle szukam na tym YouTube ale kompletnie nie mogę znaleźć ani jednej porady jak ustawić amortyzator :/ Przypominam, że mam dwa pokrętła "PRELOAD" i nie posiadam przełącznika "blokującego" amortyzator. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niszczacyzboze Napisano 5 Września 2012 Udostępnij Napisano 5 Września 2012 ZIP to jednorazowa opaska zaciskowa i zaciskasz ja na goleniach górnych. Na minimum czyli maksymalnie na minus. Następnie wchodzisz na rower stosunkowo delikatnie i siadasz nie chwiejąc się schodzisz i mierzysz ile milimetrów się ugiął. Przekręcasz pokrętła o jakąś ilośc obrotów np 2-3, Przesuwasz ZIP'a na sam dół i powtarzasz czynności aż do uzyskania wymaganego sagu. BTW w moim XCT V3 dało się ustawić dobrze sag, ale właściwie na początku kariery tego amortyzatora, później trzeba było go i tak wykręcić na full. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 5 Września 2012 Udostępnij Napisano 5 Września 2012 Pomogę Ci, bo jesteś nowy, ale musisz myśleć. Co do terminologii to odwiedź nasz ukochany rowerowy FAQ. Masz tam słownik pojęć rowerowych i jak ktoś Ci po "rowerowemu" odpowie to zaglądasz tam i sobie tłumaczysz. Po jakimś czasie zapamiętasz i staraj się też używać prawidłowych nazw. Tak wygląda ten magiczny ZIP http://www.bro.net.pl/Obrazki/opaskaaa4.jpg Filmik jak ustawić SAG i mówi w nim o ZIP'ie BTW w moim XCT V3 dało się ustawić dobrze sag, ale właściwie na początku kariery tego amortyzatora, później trzeba było go i tak wykręcić na full. Moim zdaniem jak chcesz mieć jakikolwiek SAG to tak jak napisał wyżej Niszczacyzboze. Po jakimś czasie i tak nie będzie Ci się do końca uginał tak płynnie jak nowy, bo nałapie syfu do środka i nie będzie dobrze smarowany. Wtedy jest czas na rozebranie go i ponowne nasmarowanie. I tak w kółko. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 6 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2012 Aha no tak...czyli ZIP - to "opaska zaciskowa" (tego raczej nie będzie w słowniku pojęć, bo tu akurat chodzi o bardziej uniwersalną rzecz) Dzięki za przykładowy filmik (szukałem w PL i może dlatego nie znalazłem). Co do ustawienia SAG, to pobawię się dzisiaj wieczorem. Chyba jest tak jak pisze kolega @Niszczacyzboze, że ten amortyzator pozostawia wiele do życzenia...wniosek? Skręciłem oba pokrętła maksymalnie na minus i fakt...amortyzator chodzi lużniej i rano po wejściu na rower zmierzyłem "na oko" odległość smaru na goleniu (przed zabiegiem wyczyściłem golenie suchą szmatką) i wyglądało na jakies 20mm...ale wiadomo, że pomiar niedokładny i uginałem trochę kierownicę ;p Sprawdzę dzisiaj wszystko dokładnie, przy okazji wyczyszczę i zakonserwuję golenie (dopiero dzisiaj przyszedł zamówiony BRUNOX DEO) i dam o wszystkim znać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Niszczacyzboze Napisano 6 Września 2012 Udostępnij Napisano 6 Września 2012 W tym amortyzatorze to brunoxowanie niewiele może pomóc, ale nie zaszkodzi. W każdym razie jeśli poczujesz, że znacząco słabiej działa amortyzator zdejmujesz sobie golenie dolne czyścisz i smarujesz smarem niezbyt gęstym. Golenie dolne zdejmujesz poprzez odkręcenie dwóch nakrętek M6 czyli nakrętki pod klucz 10mm i próbujesz rozłaczyć jeśli nie chce iść pukasz lekko w śruby w goleniach młotkiem, najlepiej gumowym. A potem sam zobaczysz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 6 Września 2012 Udostępnij Napisano 6 Września 2012 W tym amortyzatorze to brunoxowanie niewiele może pomóc, ale nie zaszkodzi. Własnie, ze dużo pomaga. Regularnie używam tego środka i gdyby nie on to amortyzator już dawno zastałbym się w miejscu. Chyba, że bym go rozbierał codziennie po jeździe co jest bezsensu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 6 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2012 Pewnie, że pomoże...tym bardziej że dotychczas wycierałem go tylko suchą szmatką wiec nie miał smarowania. Brunox już leży i jutro będę nim konserwować, przy okazji postaram się ustawić ten nieszczęsny SAG Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lyndowss Napisano 6 Września 2012 Udostępnij Napisano 6 Września 2012 Nie przejmuj się tym SAG'iem. Wykręć całkowicie na minus jedną ud ruga goleń i zacznij jeździć. Idealnie i tak nigdy tego nie ustawisz, a jak będzie się uginać przy siadaniu 10mm to i tak już będzie dobrze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
noSound87 Napisano 6 Września 2012 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2012 Idealnie i tak nigdy tego nie ustawisz, a jak będzie się uginać przy siadaniu 10mm to i tak już będzie dobrze. Ja naprawdę zdaję sobie sprawę z tego, że te amorki nie są jakieś profesjonalne, ale chciałbym się pobawić i dokonać pomiaru dla czystej satysfakcji Przy okazji wiele się nauczę "na przyszłość". Tak "na oko" właśnie jest, że jak wsiadam to uginają się z ok.15mm (przy maksymalnym skręceniu obu pokręteł na minus) tak więc wszystko wskazuje na to, że nie jest tak źle Btw. Czy nie jest czasem prawdą to, że pomimo faktu dwóch pokręteł (w moim przypadku), regulację na sprężynie ustawia tak naprawdę jeden (lewy), a drugie pokrętło (prawe) jest "do ozdoby"? http://katalog.bikeboard.pl/produkt,2012,amortyzatory-przednie,3997 - szkoda, że w specyfikacji nie napisali nic o regulacji np. Regulacja: jednostronna etc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.