Jaca911 Napisano 24 Sierpnia 2012 Napisano 24 Sierpnia 2012 Jakieś 600km temu zmieniłem kasetę na SRAM PG-950. Rower w tym czasie był kilka razy wykąpany w błocie, ze dwa razy jechałem na szosie w ulewie a właściwie w oberwaniu chmury. Po błoceniu rower myje szlauchem (nie myjką) raczej szorując miękka szczotką spłukując woda a nie myjąc dużym ciśnieniem z węża. Trzy dni temu po ostatnim myciu usłyszałem przejmujące trzaski "z ramy". Trzaski dochodziły tylko podczas jazdy, niezależnie czy kręcę korbą czy nie. Wyszło, że to tylna piasta. Po zdjęciu kasety i rozkręceniu piasty włosy mi na głowie stanęły. To co było po stronie kasety w bieżni piasty to da się nazwać tylko gnój. Brązowa breja składającą się z resztek ŁT-43, błota i... rdzy. Kulki łożyska były brązowe (zardzewiałe?), które po mocnym czyszczeniu nie odzyskały blasku. Szukałem przyczyny i jedyne co przychodzi mi do głowy to nakrętka od kasety bo jako jedyna ma lekki rdzawy nalot? Czy to normalne w kasetach SRAM'a. Wyczyściłem co się da (bębenka nie zdejmowałem i nie rozbierałem bo nie miałem czasu - swoją drogą, ciekawe jak tam środek wygląda?) i jest poprawa - podczas jazdy bez pedałowania błoga cisza, ale sam początek jazdy - po ruszeniu lekkie trzaski są, które po dwóch obrotach korba znikają potem już raczej ich nie ma - pewnie to wina bębenka, który w najbliższym czasie też rozbiorę. A piasta to jakaś prostą, na zwykłych łożyskach z konusami, praktycznie bez uszczelnienia - Formula Alum QR - nie znalazłem wiele informacji o niej. A teraz pytania: Czy takie zachowanie nakrętki SRAM'a to norma? Żeby po 600km taki syf zrobiła? Wcześniej około 5000km z kasetą Shimano CS-HG30 i w piaście czysto, jedynie smar rozcieńczony wodą. Czy da się zastosować nakrętkę SHIMANO zamiast SRAM? Czy po prostu dać sobie siana i zmienić piastę na jakąś porządną.
Fenthin Napisano 24 Sierpnia 2012 Napisano 24 Sierpnia 2012 A o tym, że po kilku tysiącach kilometrów piaście po prostu przydałby się serwis to już nie pomyślałeś?
Mod Team durnykot Napisano 24 Sierpnia 2012 Mod Team Napisano 24 Sierpnia 2012 Nakrętka kasety nie pełni funkcji uszczelniającej. Możesz mieć kasetę XTR lub PG990 i nic to nie zmieni. A piasta to jakaś prostą, na zwykłych łożyskach z konusami, praktycznie bez uszczelnienia - Formula Alum QR Sam sobie odpowiedziałeś.
Jaca911 Napisano 24 Sierpnia 2012 Autor Napisano 24 Sierpnia 2012 A o tym, że po kilku tysiącach kilometrów piaście po prostu przydałby się serwis to już nie pomyślałeś? A to, że piastę rozkręcałem 600km temu to nie doczytałeś? Zmieniając kasetę czyściłem piastę. Fakt - jeszcze ani razu nie rozkręcałem bębenka ale z nim jeszcze nie było problemów. Nakrętka kasety nie pełni funkcji uszczelniającej. To wiem, ale nakrętka shimano w najtańszej 8 rzędowej kasecie nie rdzewiała, a w najtańszej SRAM 9-rzędowej rdzewieje. To jest dla mnie zagadka...
Fenthin Napisano 24 Sierpnia 2012 Napisano 24 Sierpnia 2012 Napisałeś, że 600km temu zmieniłeś kasetę. Ale mniejsza. Może ten smar, którego używasz, nie nadaje się do piast? Miałem do czynienia z ŁT-43 różnych producentów, jedne były super, inne nic nie warte. Nakrętka nie jest tu nic winna, ona tylko wszystko utrzymuje na swoim miejscu.
Mod Team durnykot Napisano 24 Sierpnia 2012 Mod Team Napisano 24 Sierpnia 2012 Prywatnie omijam smary ŁT z daleka, szczególnie w przypadku piast ze słabym uszczelnieniem. Rdzewienie nakrętki w PG950 trochę mnie dziwi- swego czasu jeżdziłem na tych kasetach i zero tego typu problemów.
Jaca911 Napisano 24 Sierpnia 2012 Autor Napisano 24 Sierpnia 2012 Oprócz ŁT-43 (niebieski) jest jeszcze do łożysk jakiś łatwo dostępny smar syntetyczny do dużych obciążeń - będzie lepszy? Co do nakrętki to może nie jest klasycznie zardzewiała, ma na sobie taki brązowy nalot kolory tej mazi w piaście. Bardzo możliwe, że nędzne uszczelnienie piasty plus woda ze szlauchu spowodowały że błoto z kasety upchałem do środka piasty, a to co wziąłem za rdzę nakrętki to błoto jeszcze zgłębię temat mocniej przy czyszczeniu bębenka. Dzięki za sugestie. Najwyżej w zimie kupię nowe piasty i na wiosnę zmienię Nie chcę zmieniać już teraz, bo mam zamiar jak najdłużej jesienią i wczesną zimą pojeździć i nowych by mi było trochę szkoda w soli moczyć Edit: Moja bieżnia w piaście wyglądała tak jak na zdjęciu 9 z tego poradnika: http://mtbikes.pl/artykuly/warsztat/serwis-piasty-z-lozyskami-kulkowymi-i-bebenka-na-przykladzie-piasty-shimano-fh-m580/ Czyli chyba trochę mnie poniosło z paniką, wygląda, że u mnie jest normalnie...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.