Skocz do zawartości

[RST First] Jaki olej ...


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Kupiłem Firsta z uszkodzonym tłumikiem ...

Tłumik już do mnie leci a przy okazji będę robił pełny serwis tego amortyzatora (wymiana płynów, oringi ...)

Rocznik amortyzatora 2008, ze stroną producenta się zapoznałem i nadal mam braki w wiedzy na temat tego amortyzatora.

 

Mam pytania dla wtajemniczonych ...

Szukałem u googla, szukałem na forum i znalazłem tylko hasło "zaryzykuje 5W".

Wiem ile oleju ale nie chce ryzykować typem a chce prawidłowej pracy tłumika... więc pytam

 

Jaki olej do tłumika w RST F1RST ??

 

Przy okazji:

Czy leje się coś do komory powietrznej dla poślizgu i uszczelnienia ?

Jak tak to co i ile ?

 

Jeszcze nie rozebrałem komory powietrznej niby z rysunku technicznego prosta sprawa ale po odkręceniu górnego korka widzę biały element i niekoniecznie to chce wyjść ...

Nie chce narobić dodatkowych kosztów wiec wole zapytać.

 

Jest na to jakiś patent ?

 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a jak chcesz wyjac tlok, wykreciles dol? takie pytanie podstawowe:)

 

do komory powietrznej, jak zwykle jakies 15w w ilosci na oko, kilkanascie kropli = chodzi o to zeby na zamknieciu olej nie blokowal koncowki skoku - jakbys wlal 20 czy 30ml to zablokujesz go w 2/3 czy polowie skoku np. ;)

a do tlumika... olej 5-10w powinien zapewnic pelen zakres, bo tam sito jest:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komora powietrzna ...

 

Jedyny element odkręcany moim zdaniem to korek z zaworkiem.

Na dole goleni element plastikowy nie wygląda na taki który by się chciał odkręcić.

Korek ma 2 gwinty ... duży wkręca się w koronę, mniejszy wkręca się w ten biały element ...

 

Olej do tłumika piszesz 5 - 10W powinien a ja chce mieć pewność :)

 

Bardziej interesuje mnie co RST leje fabrycznie do tego tłumika.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

za bardzo sie rozczulasz... tam jest durszlak a olej nie kosztuje majatku... nikt Cinie odpowie bo to malo pupularny widel, a rozkrecalo gozapewne niewielu ludzi, do tego RST pomocne nei jest, w przeciwienstwie do suntoura ktory bez problemu odpowiada na pytania techniczne zwiazane z amorami, olejami, itp;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nic zakupie w takim razie oliwkę którą też będę mógł przede wszystkim wlać do SID`a a przy okazji do First`a

 

Durszlak jak durszlak ale regulacje odbicia ma i przy rożnych olejach będzie inaczej regulacja pracowała dlatego zależało mi na poznaniu podstawowego parametru :).

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinno się wlewać olej zalecany przez producenta. Ograniczanie przepływu rzadszego oleju nie zrekompensuje pracy tłumika z gęstszym olejem. Zmienia się zasadniczo praca amortyzatora niezależnie od stopnia przepływu. Duże znaczenie ma tu waga bikera - dla osoby ważącej 60kg 5W może być tak samo dobry jak dla 85kg bikera olej 7.5W. To w takim dużym uproszczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinno się wlewać olej zalecany przez producenta. Ograniczanie przepływu rzadszego oleju nie zrekompensuje pracy tłumika z gęstszym olejem. Zmienia się zasadniczo praca amortyzatora niezależnie od stopnia przepływu. Duże znaczenie ma tu waga bikera - dla osoby ważącej 60kg 5W może być tak samo dobry jak dla 85kg bikera olej 7.5W. To w takim dużym uproszczeniu.

 

a wg mnie zatrzymales sie na blednym pojmowaniu roli oleju w marzocchi, bo olej dziala jedynei na powrocie, (ewentualnie na dobiciu jesli ma tlumienei kompresji, ale mowa o firscie co?) wiec praca sie nie zmieni i gestosc oleju ma niewielki zwiazek z waga (bardziej gesty tylko w przypadku duzo wyzszego cisnienia sie przyda, bo musi mocniej hamowac to cisnienie, ale po to wlasnie jest regulacja...) wiec chyba sie zagalopowales i za duzo naczytales, najlepszy nie jest fabryczny, tylko taki na jakim masz pelen zakres regulacji, a producenci czesto sie myla, zwlaszcza RST i Suntour ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słyszałem o "pokrewieństwie" tego RST z Manitou ...

 

Teraz co do oleju ... w olejach przeznaczonych w prostej linii do rowerów nie spodziewam się technologii kosmicznych tylko "przebrandowanych" olejów innych producentów ...

Więc jaki olej Motul czy Castrol w pełny czy niekoniecznie pełny syntetyk ?

Chyba ze polecicie innych producentów ...

Motul i Castrol motocyklowy cenowo wychodzi kilka razy taniej niż ta sama ilość oleju "rowerowego"

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No przecież ze do amortyzatorów ... nic innego nie miałem na myśli ... :)

Chyba postawie na Motula litrówka 5W wychodzi 43 za Expert i 72 zeta za Factory Line ... i znowu wbity klin który :)

15W od Castrola bo mają to w połówkach a wychodzi go na serwis zdecydowanie mniej .

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez przypadek stałem się posiadaczem w.w. amortyzatora.Nie wiem czy mój egzemplarz jest normalny, ale ma zerową płynność, prawe mówiąc zacina się przy pracy.Spodziewałem się, że nie będzie to super amor, ale w porwaniu do mx comp air wypada tragicznie, że już nie wspomnę o sidzie.

Może warto mu zrobić serwis, niby nowy, ale wygląda mi to na sytuację, gdy nie ma smarowania?

Co ciekawe parę dni temu jeździłem na identycznym firscie i był całkiem płynny, więc albo mój taki zły, ale tamten taki dobry?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co ciekawe parę dni temu jeździłem na identycznym firscie i był całkiem płynny, więc albo mój taki zły, ale tamten taki dobry?

 

zdarzaja sie rozne przypadki, w reconach ostatnio podobno brakuje oleju do smarowania i to nagminnie... wiec warto zajrzec, to 10minut.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a wg mnie zatrzymales sie na blednym pojmowaniu roli oleju w marzocchi, bo olej dziala jedynei na powrocie, ;)

Na własnym przykładzie z R7 - wczesniej 5W, teraz 2.5W. Przy tym samym ustawieniu tłumika kompresji widelec chętniej zbiera małe nierówności. Wnioski są proste - rzadszy olej szybciej przedostanie się przez otworki w tłumiku. A im niższa waga bikera, tym niższe ciśnienie w komorze, więc i lżejszy udział tłumienia. Gęstszy olej lekko zamula pracę jeśli ciśnienie w komorze jest niskie. A całkowite otworzenie zaworu kompresji skutkuje z kolei zbyt szybkimzachodzeniem lag na dużych uskokach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a przeczytales dalej czy tylko 1 zdanie? ;)

 

pozatym jak wlales rzadszy olej a ustawienie zostalo tzn ze masz mniejsze tlumienie kompresji, czytaj jakbys je zmniejszyl na gestym oleju tez by wybieral... cudow nie ma.

Czytałem całego posta ;) Nie wiem czy jestem w stanie zgodzić się z Tobą w tej kwestii. Moim zdaniem zmniejszenie tłumienia kompresji dla gęstego oleju nie da tych samych rezultatów względem rzadszego oleju z nieruszoną kompresją. Będzie na pozór podobnie. Różnica tkwi w szybkiej kompresji. Gęstszy olej lekko przymuli szybkie i krótkie skoki. Amortyzator straci zwinność na drobnych nierównościach. Nawet w tłumiku powrotu zmieni się nieco charakterystyka, niezależnie od jego ustawienia. Żeby jednak nie drążyć tego tematu w ślepym kierunku, zakładamy, że dla większości bikerów (60-90kg), 5W jest najlepszy, zachowując najlepszy kompromis pomiędzy wszystkimi ustawieniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie dostać 0,5l motorexa ?

 

Mój drake wytgląa fajnei ale pracuje neizbyt płynnie i mój spec zdecydował od razu zrobić mu przeglądzik i wymienić olej.

 

43-45zeta za 1l motorexa 5w to sporo, a ja się litrem raczej udławię.

 

Ewentualnie dobry niedrogi syntetyk 5w w małym opakowaniu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...