Skocz do zawartości

[łańcuch] żywotność (albo raczej jej brak) w grupie Deore


kippis81

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć

 

Opiszę swój problem, a Wy powiedzcie czy świruję, czy faktycznie coś tu nie gra i ew podpowiedzcie jakieś rozwiązania :)

 

Jakiś czas temu wymieniłem napęd (korba z koronkami, suport, kaseta i łańcuch) na nowiutki dziewięciorzędowy Deore. Wszystko było ok, ale przez 2500km. Potem zaczęło się przeskakiwanie łańcucha i w serwisie powiedzieli, że muszę wymienić łańcuch i kasetę, bo się zużyły (dobra, mieszkam w piaszczystym terenie, ale czyszczę i smaruję łańcuch co ok 60-100km jazdy, więc dość często). Wymieniłem rzeczony łańcuch i kasetę i co? Przejechałem następne 2300km i miernik już pokazuje, że należy wymienić łańcuch...

 

I tu seria pytań:

1) czy tak niska żywotność łańcucha to standard, czy tylko mi się to zdarza? (o ile pierwszy napęd był sporo jeżdżony zimą, o tyle drugi już głównie po suchym)

2) czy faktycznie jak się skończy łańcuch to od razu trzeba wymieniać i łańcuch i kasetę?

3) czy można jakoś wydłużyć żywotność napędu, np stosując łańcuch z niższej grupy, a resztę z wyższej, ew wymieniać łańcuch wcześniej (teraz robię to gdy na pomiarze 1,0 bolec wpada między ogniwa mniej więcej do połowy)

 

Co radzicie?

 

Pozdrawiam,

luk

  • Mod Team
Napisano

Wrzuć fotki.

 

Żywotność napędu wydłuża się stosując 2-3 łańcuchy, które regularnie wymieniamy co ok. 500km (by każdy był równomiernie zużyty).

Napisano

Fotek niestety żadnych nie posiadam, a o sposobie wymiany 3 łańcuchów słyszałem, aczkolwiek szukam jakiegoś innego rozwiązania, Wiem, że dawno dawno temu kupowaliśmy np napęd XT oznaczony wtedy jako HG (czyli twardy) i do tego łańcuch IG (czyli średnio twardy), dzięki czemu wymienialiśmy co 1000km łańcuch wartości znikomej, a napęd trzymał się po kilkanaście tysięcy kilometrów.... Zastanawiałem się czy teraz też tak by się dało zrobić... Ew zainwestować w lepszy napęd i zamiast deore wsiąśc w slx lub xt, ale czy to coś da?

 

Jakie wy macie średnie przebiegi na jednym napędzie/łańcuchu?

 

luk

  • Mod Team
Napisano

LOL

HG - to twardy a IG to średni? Co to, ołówki są?

HG i IG to tak jakby sposób nacinania zębatek kasety stosowany w celu poprawy jakości zmiany przełożeń (z czego teraz to raczej tylko HG, IG jakoś niespecjalnie się przyjęło, aczkolwiek czasem można spotkać).

 

Ale nie martw się, u mnie kaseta SLX + łańcuch XT wykręciły jakieś 5 tys. km i też już poszły do śmietnika, jeździłem na jeden łańcuch, teraz kupiłem to samo, tylko 2 łańcuchy - zobaczymy, czy faktycznie pokręcę dłużej.

Napisano

Zadam niesprzetowe pytanie z jaka kadencją jezdzisz ? ;-)

 

Przy jezdzie siłowej naped zużywa się szybciej.

 

Pozdro

 

TapaTalk'nięte z Andka

 

 

No siłowo to raczej nie jeżdżę, normalnie kadencja w granicach 75-85 RPM, więc to raczej nie to...

Napisano

Zapytam: dlaczego jesteś sceptyczny do stosowania "systemu 3 łańcuchów"?

 

Poprzedni mój napęd, to kaseta deore 11-32 + 3 łancuchy hg53 (deore).

Jeżdżone 95% w terenie (piaszczystym - Bory Tucholskie), do tego przeżył trzy zimy (oczywiście nie tak dużo jeżdżone jak w sezonie).

Ten napęd przejechał ponad 14 tys. km i jeszcze by pojeździł (wciąż nie przeskakiwał na żadnej zębatce), gdyby nie konieczność zmiany korby (nie z powodu zużycia zębatek).

Sekretem takiej trwałości jest właśnie zmiana co kilkaset km na najkrótszy z trzech łańcuchów oraz dbanie o smarowanie i czystość. Mój cały rower raczej sporo błota na sobie wozi oprócz dwóch miejsc - napędu i goleni amortyzatora.

Napisano

Co do 3 łańcuchów to nie jest kwestia sceptycyzmu, tylko raczej czystego lenistwa... Kurcze 14k na 3 łańcuchach brzmi zupełnie inaczej niż moje 2,5k na jednym...

Napisano

 

 

No siłowo to raczej nie jeżdżę, normalnie kadencja w granicach 75-85 RPM, więc to raczej nie to...

 

85 rpm to ja np robie średnie ... Jak trzeba krecic ciagle (gorka, teren) to tak okolo 100 ;-).

 

Tak wiec jezeli to nie jest srednie to nie tak do konca niesilowo jezdzisz :-).

 

Taktyka na 3 lancuchy jest jak najbardziej OK i ją osobiscie polecam.

Jeżdżę tak na obu rowerach.

 

TapaTalk'nięte z Andka

Napisano

Co do 3 łańcuchów to nie jest kwestia sceptycyzmu, tylko raczej czystego lenistwa...

 

Ja też jestem leniwy (stąd rower niezbyt często myty oprócz napędu właśnie i amora). Ale zmiana łańcucha akurat pokrywa się u mnie z shakem. Więc żadna to oszczędnośc czasu - jazda na jednym łańcuchu. Między zmianami łańcucha na kolejny z trójki, nie szejkuję go, tylko czyszczę szczotką na sucho (nie ściągając z roweru), szmatką i smaruję Rohloffem. I na podstawie przebiegu poprzedniego napędu twierdzę, że jest to dobry sposób.

 

BTW - przy okazji zmiany napędu zmieniłem kasetę na slx 11-28. Wykorzystuję obecnie większą liczbę zębatek niż na kasecie 11-32 i ciekaw jestem jak to się przełoży na trwałośc napędu. Łańcuchy to dalej poczciwe hg53, bo uważam, że na trwałości nic się nie zyskuje inwestując w wyższe grupy (jeśli chodzi o łańcuchy oczywiście)

Napisano

korba, kaseta, lancuch deore, przejechane pod 7k km, zaden zab nieposzarpany, lancuch krotszy o jedno oczko ale nie za specjalnie rozciagniety.

 

raczej twardsze przelozenia sa uzywane

Napisano

Czysto ekonomiczna opcja to nie jest ale na zestawie dwóch C9 zrobimy te 10 kkm minimum.

 

Ja, przy moim mieszanym styku jazdy XC/Enduro zrobiłem 7kkm i nic się nie dzieje, tzn łańcuch się wydłużył w dziesiątych mm ( nie pamiętam dokładnie )

 

Nie upieram się przy takim zestawie ale wydaje mi się on całkiem dobry.

Napisano

No to na 2szt. C9 położysz 200zł + ewentualna wysyłka i masz te 10kkm.

 

3x HG53 to jakies 140zł + wysyłka i w moim przypadku 14kkm. Z ekonomicznego punktu widzenia na 2 x c9 jeździsz dwa razy drożej, niż na 3 x HG53

 

Dodatkowo nie każdemu podoba się charakter pracy napędu Shimano z łańcuchem C9

Napisano

To ja mam jeszcze takie pytanie w sumie też dotyczące tematu, niedługo będę zmieniać łańcuch i kasetę (już na niektórych przełożeniach mi przeskakuje, ale na innych daje rade więc jeszczę jeżdzę), i tu moje pytanie, czy kaseta z wyższej grupy jest tylko lżejsza czy też twardsza? Tzn, czy np kaseta Alivio będzie się zużywać wolniej niż choćby taki altus (którą mam teraz)? Czy to tylko kwestia wagi? Co do łańcucha to planuje kupno jakiegoś Connexa.

Napisano

P.S. Nie wiem ile biegowy napęd planujesz, ale łańcuchy Connex polecam do napędów 8-biegowych, przy 9-biegowych już ich łancuchy nie są takie rewelacyjne.

Jestem zwolennikiem 8-biegów, i wiem że pomiędzy kasetą HG-30 a HG-40/HG-50 różnicy w zużyciu prawie nie ma (Hg-40/50 są niklowane). W przypadku napędu 9-biegowego pod względem trwałości zachwalana jest kaseta XT. Moim zdaniem i tak najwięcej zależy od łańcucha jaki zastosujesz.

Napisano

Posiadam 8 rzędowy, powoli już się zużywa (na 2x7 przeskakuje przy mocniejszym nacisnięciu, na 2x8 jak wcisnę na podjeździe też czasem strzeli), planuje jakiegoś connexa kupić, jeszcze nie wiem ale max 60-70zł chciałbym wydać, a kasetę chyba wezmę taką samą, czyli hg-31, bo na wadze mi nie zależy, a skoro o klasę wyższa kaseta wcale nie oznacza tego że wolniej będzie się zużywać to chyba nie ma sensu więcej wydawać.

Napisano

W takim razie pod uwagę weź łańcuch Wippermann Connex 800/804. Co do kasety brałbym którąs ze starszych modeli HG-30/40/50, ale tylko dlatego że nie mam zaufania do nowych kaset Shimano (HG-31/41/51) - nie testowałem nowego wyrobu.

Napisano

Mówiłem o kasecie hg31 dlatego że mam ją obecnie zamontowaną (seryjnie) i po prostu za bardzo nie chciałbym kombinować, po drugie chyba ją łatwiej dostać, ale jeśli faktycznie hg30 jest lepsza to w sumie czemu nie, ale jak tak patrze po sklepach i allegro to wszędzie 31.

 

A co do connexa myślałem nad tym 804 właśnie, obecnie mam hg40, mam nadzieję że będę zadowolony. Mam nadzieję że korba altus przyjmie nowy łańcuch, aż tak chyba zjechana nie jest...

Napisano

Ja bym jeszcze dodał, że jeśli chcesz przedłużyć żywotność napędu, to najlepiej rozsądnie korzystać z całego zakresu kasety, wiadomo przecież, że wiele biegów się pokrywa ze sobą. I tu np podam przykład, kiedy jadę do pracy i kręcę w okol 28 km/h to jadę na przełożeniu 32T - 12 T. Przy tej samej prędkości mógłbym oczywiście wrzucić blat 44T i koronkę 16T, kadencja jest prawie ta sama.

Podobnym sposobem na kasecie 8 biegowej hg40 i 2 łańcuchach hg40 zrobiłem w jesień-zimę ponad 5 000 km (a wiadomo takie warunki szybciej zużywają napęd). Kaseta na koniec wyglądała tak: https://picasaweb.google.com/114664318951629705505/26Pazdziernika2011#5716108582289110834

i pewnie dało by się na niej wykręcić więcej, gdybym trochę częściej korzystał z blatu 44T, bo środkowa koronka na koniec umarła gwałtownie:

https://picasaweb.google.com/114664318951629705505/26Pazdziernika2011#5716108780359028258

;)

Napisano

lukas85, gdybyś częściej traktował szczotką twój napęd, to zamiast tych 5tys. km przejechałbyś sporo więcej. Wiem, że rower jest do jeżdżenia, a nie do ładnego prezentowania się, jednak ja o napęd dbam bardziej.

Napisano

To ja mam jeszcze takie pytanie w sumie też dotyczące tematu, niedługo będę zmieniać łańcuch i kasetę (już na niektórych przełożeniach mi przeskakuje, ale na innych daje rade więc jeszczę jeżdzę), i tu moje pytanie, czy kaseta z wyższej grupy jest tylko lżejsza czy też twardsza? Tzn, czy np kaseta Alivio będzie się zużywać wolniej niż choćby taki altus (którą mam teraz)? Czy to tylko kwestia wagi? Co do łańcucha to planuje kupno jakiegoś Connexa.

 

Na 8 sp najlepszą kasetą była XT która już jest nie dostępna, potem słabo już dostępny LX. To co masz w porównaniu z tymi dwoma a zwłaszcza z XT to zwyczajne padło więc wyższa grupa ma znaczenie. Bardzo dobrą kasetą jest Alivio ale żeby naprawdę było widać różnicę to konieczny jest porządny łańcuch a nie coś za 30/40 zł. Więc po prostu trzeba trochę zainwestować (zwłaszcza w łańcuch) a jeśli nie to nie ma się co dziwić, że napęd wcześniej dokonał żywota.

Napisano

W takim razie mam pytanie, czy takie połączenie, kaseta alivio: http://allegro.pl/ka...2521791851.html (hg51) i łańcuch connex 808 http://www.karbonowy...connex-808.html (lub 804) to będzie dobre połączenie które zagwarantuje mi w miarę sporą żywotność (teraz zrobiłem 3k i czuję że to wszystko się kończy), boję się jeszcze o korbę, ciekawe czy przyjmie nowy łańcuch, staram się nie jeździć cały czas na tych samych przełożeniach bo nie chciałbym dokładać kolejnej stówy na nową korbę, ale nie wiem jak to będzie, jeszcze ten sezon chciałbym dokończyć na tym co mam. Dziś jeździłem cały dzień na przełożeniu 2x6 i nic nie strzelało, akurat szóstki rzadko używałem także to nic dziwnego.

 

P.S Duża jest różnica między connexem 804 a 808? Warto dokładać? Zależy mi najbardziej żeby wyciągał się jak najwolniej. Chyba że macie jeszcze inne propozycje dotyczące łańcucha, jak będzie trzeba to i wydam więcej jak ma się mi potem że tak powiem "zwrócić", ale nie chciałbym wydawać na łańcuch zaraz 150zł bo to byłby trochę przerost formy nad treścią...

 

Zakupy planuje bardziej bliżej zimy więc na razie nigdzie mi się nie śpieszy. Myślę że korba będzie miała wtedy jakoś koło 5kkm, tego się boję najbardziej.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...