BIGAlus Napisano 20 Lipca 2012 Napisano 20 Lipca 2012 Witam, zaplotłem sobie ostatnio koło, wszystko ładnie wycentrowałem, zero bicia. Było OK dopóki nie przetestowałem kółka. Zrobiłem lekkiego 'whipa' i obręcz złapała bicie, po dociągałem szprychy, znowu wycentrowałem, skoczyłem i bicie. Czy to normalne? Koło musi się rozjeździć? Czy może to być spowodowane tym, że musiałem trochę przesunąć obręcz względem piasty aby była w linii z ramą (offset chyba się to nazywa). Wykluczam opcję, że słaba obręcz. Z góry dzięki za pomoc.
jakubj01 Napisano 20 Lipca 2012 Napisano 20 Lipca 2012 a jakie szprychy? teoretycznie cale koło uzyskuje największą wytrzymałość po 2 tygodniach jeżdżenia i ponownym naprężeniu szprych
BIGAlus Napisano 20 Lipca 2012 Autor Napisano 20 Lipca 2012 Czyli nie mogę teraz się spodziewać pełnej sztywności zestawu, dobrze rozumiem? Szprychy Cn, używane, ma to znaczenie?
jakubj01 Napisano 20 Lipca 2012 Napisano 20 Lipca 2012 teraz, zaraz, od razu to to nie, ale tak po miesiącu już nie powinno się krzywić przynajmniej w moim rowerze tak było a jak będzie się jeszcze krzywiło to zmień szprychy (polecam dt champion)
BIGAlus Napisano 20 Lipca 2012 Autor Napisano 20 Lipca 2012 Obawiam się, że opcja z szprychami odpada, bo nowe szprychy są warte tyle ile zapłaciłem za ten zestaw. Ale dzięki za info, moje obawy zostały rozwiane.
cebul08 Napisano 21 Lipca 2012 Napisano 21 Lipca 2012 teoretycznie cale koło uzyskuje największą wytrzymałość po 2 tygodniach jeżdżenia i ponownym naprężeniu szprych Tak twierdzą tylko ci, którzy na budowaniu kół się nie znają. BIGAIus, skąd czerpałeś wiedzę na temat składania kółek, bo z tego co piszesz wynikałoby, iż brakuje Ci podstaw teoretycznych a z praktyką też nie jest za dobrze?
Mod Team sznib Napisano 21 Lipca 2012 Mod Team Napisano 21 Lipca 2012 W procesie centrowania należy uwolnić naprężenia szprych, wtedy koło jest od razu gotowe do "akcji" . Jak to zrobić? "Jeśli po naprężeniu szprych nie dokona się uwolnienia niepożądanych naprężeń uwięzionych w szprychach, jeśli nie wyeliminuje się skręceń szprych powstałych przy dokręcaniu nypli - to oczywiste jest, że budowa koła nie została doprowadzona do końca. A koło w trakcie pierwszej jazdy wydaje z siebie przeróżne trzaski, skrzypnięcia i tzw. pingi etc. Szprychy się luzują, a niby nowe koło szybko wymaga korekt centrowania. Uwalniania naprężeń powinno dokonywać się kilkakrotnie w trakcie ostatecznego naprężania koła, i aż do skutku. Uwolnić naprężenia można dwojako - albo ściskając rękami pary równoległych szprych po obu stronach koła (wszystkie i z wyczuciem!), albo kładąc koło na stole tak, by stykało się z twardą płaszczyzną ośką piasty i brzegiem obręczy na "godzinie szóstej", prawą ręką chwyta się obręcz na "godzinie trzeciej", lewą na "godzinie dziewiątej" - i tak naciska się z wyczuciem rękami na brzegi obręczy, przesuwając punkty nacisku i podparcia obręczy co ok. trzy szprychy. Niezależnie od zastosowanej metody, po każdej takiej czynności, należy korygować powstałe odchyłki geometrii koła. Takich etapów uwalniania naprężeń może być i kilka nawet. Żmudne, co? Trudno zatem oczekiwać, że serwisy składające koła zechcą poświęcić dodatkowy czas na koło za 20-40 zł (takie są mniej więcej ceny w serwisach). Usunięcie skręceń szprych powstałych przy ich naprężaniu wykonuje się przez lekkie przeciągnięcie naprężenia o 1/4 obrotu nyplem, a następnie odkręcenie nypla o owe 1/4 obrotu. Proste i skuteczne."
BIGAlus Napisano 21 Lipca 2012 Autor Napisano 21 Lipca 2012 Tak twierdzą tylko ci, którzy na budowaniu kół się nie znają. BIGAIus, skąd czerpałeś wiedzę na temat składania kółek, bo z tego co piszesz wynikałoby, iż brakuje Ci podstaw teoretycznych a z praktyką też nie jest za dobrze? Moje pierwsze koło. Co do odpowiedzi szniba, po przejechaniu się na rowerze nie usłyszałem żadnych trzasków etc., dopiero jak zarzuciłem kołem na bok to strzeliło i powstało bicie.
PoleK Napisano 22 Lipca 2012 Napisano 22 Lipca 2012 punkt 1 - jaka piasta i obręcz... punkt 2 - dziwnym trafem nigdy nie poprawiam swoich kół i nie mam z nimi problemów...
BIGAlus Napisano 22 Lipca 2012 Autor Napisano 22 Lipca 2012 Obręcz NS Fundamental, piasta Specialized Stout, także raczej nie jest to problem natury technicznej. Pojeżdżę zobaczę, przy jeździe kółko się trzyma jak należy. Jedynie krzywi się przy ekstremalnych strzałach w bok, typu niedokręcone 180.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.