Skocz do zawartości
  • 0

[rower] b'Twin Rockrider 6.3


Wejherowo

Pytanie

Witam.

 

Po przeczytaniu paru pozytywnych opinii w internecie i przejażdżce w sklepie zdecydowałem się na zakup roweru z tematu. Jako, że jest to mój pierwszy porządny rower "full" staram się go na bieżąco katować. Pierwszego dnia po zakupie zgubiłem połowę bieżnika na tylnym kole, co zostało w serwisie skwitowane "leżakowaniem" gumy na sklepie. Szkoda że w nikt mi o tym nie powiedział przed zakupem. Generalnie rower zachowuje się bardzo dobrze na szosie i w lesie. Amortyzacja dobrze spisuje się na polskich drogach i tam gdzie d*** wcześniej bolała, teraz jedzie się dużo bardziej komfortowo.

 

Rower przychodzi fabrycznie z oświetleniem, które można od razu zdemontować. Moje odpadło pierwszego dnia, urwały się zapięcia.

Do roweru jak na razie dokupiłem błotniki kellys, tegoż producenta oświetlenie oraz lusterko Zefal. Z racji trasy którą się poruszam, lusterko często ratuje mi cenne sekundy na skrzyżowaniu :)

 

Wymieniłem także opony na Shwalbe Black Jack, na których protektor jest wyraźnie wyższy, a całe opony jakby szersze. W lesie "idzie" wyraźnie lepiej :) Na trasie trochę ciężko, ale daję radę. Co mnie nie zabije to mnie wzmocni. Najbliższe zakupy to porządny damper i amortyzator widelca, oraz lepsze oświetlenie na przod, takie które poza "wy mnie widzicie" da mi także "ja widzę drogę".

 

Aha byłbym zapomniał. Byłem zmuszony wymienić także sztycę siodełka oraz samo siodło, bo przeznaczone do tego roweru przez producenta okazało się niekompatybilne z moim zadem. Rower wygląda teraz trochę komicznie, ale dla mnie liczy się wygoda jazdy a nie drapieżny wygląd.

 

Po kilku eksperymentach, zauważyłem że gdy przełożyć tuleję amortyzatora z górych dziurek, na dolne. Geometria ramy zmienia się dla mnie na plus. Marzy mi się damper bardzo miękki, który sprawi wrażenie jazdy luksusowym powozem :) A gdy będę miał potrzebę abym mógł go zablokować. Podobnie chciałbym mieć z przodu. Zadałem to pytanie już parę razy, ale jakoś nikt nie chce mi odpowiedzieć. Jaki damper kupić? Moje potrzeby już znacie. Waga 70kg. Teren średnio trudny. Lubię poskakać i czasem puknę w jakiś krawężnik :) Chętnie pojeżdżę w pradolinie rzeki Redy. Ale muszę mieć blokadę na potrzeby asfaltu i podjazdów. Czy mógłby mi ktoś także wytłumaczyć, do czego służą takie "naboje" przymocowane do niektórych damperów? Oraz co jest lepsze, sprężyna czy powietrze?

 

 

dsc0065eo.th.jpgdsc0078vj.th.jpg

 

dsc0066wx.th.jpg

dsc0079xw.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rekomendowane odpowiedzi

Pytasz o rozmiar dampera? Weź swój i pomierz, będzie zdecydowanie szybciej. Bo odpowiedź na to, co lepsze, powietrze czy stal, nie istnieje. Zależy od ramy oraz własnych upodobań.

To na zewnątrz tłumika to zbiornik oleju. Równie dobrze może być wewnątrz, ale czasem ciężko wszystko pomieścić.

 

Co skłoniło Cię do zakupu amortyzowanej sztycy do fulla? Tym bardziej, że takie praktycznie nie pracują.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2i regulaminu

 

taką sztycę akurat miałem, a ta stara była za wąska, tzn fi było za małem i nie mogłem aż tak mocno skręcić tej górnej śruby która jest pod siodłem. Wg producenta mam 165mm. Pytałem natomiast bo nie wiem czy mierzyć od główki do główki w złożeniu czy w 'rozciągnięciu'. Dodatkowo jak napisałem wyżej, ta rama ma możliwość zamocowania amortyzatora w dwóch gniazdach i daje to 100 lub 120mm zakresu pracy. Generalnie jestem skłonny iść w stronę powietrza. Patrząc na modele rowerów z górnej półki, tylko w tych do DH widać sprężyny. Te sportowo wyczynowe chyba do AM mają takie typowo powietrzne amortyzatory. Chciałbym się zmieścić w 1000 z widelcem i damperem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmiar dampera opisują dwie wartości: długość montażowa x skok tłoka, np 165x38mm czy 200x50mm. O ile pierwszą zmierzyć to żaden problem - na rozprostowanym jest to odległość środków oczek dampera, tak by zmierzyć skok tłoka w przypadku sprężyny, musisz ją wyjąć i maksymalnie skompresować zawieszenie, a następnie odjąć otrzymaną wartość od długości montażowej. I te wymiary są bardzo ważne, nie chcę rozpisywać się tu nad kwestią geometrii, najważniejsze, że zły dobór dampera może skutkować obijaniem wahacza o ramę.

 

Z powietrzem są o tyle pewne problemy, że trzeba patrzeć na zaworowanie, rozmiar komory powietrznej, itp. Używane tłumiki często pochodzą z rozbiórki konkretnych ram, pod które były ustawiane. Może zdarzyć się, że w innej ramie choćbyś naładował powietrza ile można, siadasz na rower i nagle tracisz pół skoku. Na to trzeba uważać.

 

Ja w tej ramie też widziałbym coś powietrznego, 120mm nie wymaga jeszcze stali, a zawsze to "trochę" lżej. Tyle, że 1000zł może być problem... Chyba, że używane też wchodzą w grę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W tej cenie weź amor :

AMORTYZATOR SR SUNTOUR EPICON 2012 VELMAR PIASTÓW (2483735937) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.

I do tego poszukaj jakiegoś dampera Suntour o długości 165 mm wtedy charakterystyka pracy przodu i tyłu będzie współgrała i zmieścisz się w zakładanym budżecie.

Np ten Damper :

http://allegro.pl/damper-suntour-epicon-lock-out-najtaniej-165mm-i2490018433.html

Damper bez problemu powinieneś zmieścić w swojej ramie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2i regulaminu

 

ten damper już oglądałem, teraz tylko się utwierdziłem w przekonaniu że to dobry wybór. choć wiele jest głosów, że jak damper to tylko fox :D czy coś tam.

tu są dane mojego dampera.

damperv.jpg

używki wchodzą w grę, ważna jest dla mnie jakość a nie nowość :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że nie warto w tą ramę wkładać lepszego dampera. Suntour i tak będzie sporo lepszy niż to co wstawia do tej ramy producent.

Z tabelki wynika, że można też zamontować damper o długości 190 mm, jednak jeśli wstawisz damper o długości 190 mm wtedy raczej nie będzie możliwości ustawienia skoku innego niż 120 mm , a będzie to osiągnięte w pozycji 100 mm na łączniku (czyli to górne mocowanie).

Przy damperze 190 mm będziesz mógł jeździć na mniejszym ciśnieniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obawiam się, że nie warto w tą ramę wkładać lepszego dampera.

hmm lepszego od tego APRO który jest czy od tego Suntour'a którego dałeś w linku? Zależy mi na blokadzie w manetce, ale z tego co widziałem na yt idzie coś zaradzić w temacie "manetka DIY" :) widelec przedni nie jest obowiązkowy. ten obecny daje sobie radę, ale w przyszłości na pewno go zmienię. problemem jest tylko czas. czy w tym czy przyszlym miesiącu :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co chcesz wykręcać, zmierz tak jak rower stoi bez obciążenia, dokładność będzie wystarczająca żeby stwierdzić czy jest to 165 mm czy 190 mm .

 

Dampery FOX-a mają to do siebie, że charakterystyka ich pracy może zupełnie nie pasować do tej ramy, bo używka była zamontowana do ramy o zupełnie innej charakterystyce pracy zawieszenia ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znalazłem teraz w internecie gościa, który ma ten sam rower i dokonał takich zmian :

 

Mountain king 2 rear tyre - not fitted yet!

Rubber queen front!

Rock shox recon tk silver forks

Sintered pads (needed!!)

Basic component upgrades to match RR8.2 spec on stem, seat post and bars

Charge spoon seat

Specialised lock-on grips in white

DMR pedals

Suntour epicon LOS rear shock

po wstawieniu tylnego amortyzatora wygląd się polepszył :) popatrzcie. zastanawiam się tylko czy taki damper można wstawić jak się chce, tzn blokadą w dół, czy ma to znaczenie że tak powiem "tyl na przód czy nogami do przodu" :) :

 

photo2lc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W większości ram ułożenie większości damperów nie ma żadnego znaczenia. Problemem mogą być wszelkie dźwigienki, pokrętła, zewnętrzne zbiorniczki (modele o takiej konstrukcji akurat pasują praktycznie wyłącznie w jednej pozycji lub wcale), które mogą obijać o elementy ramy. No i druga sprawa, regulacje warto mieć w łatwo dostępnym miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po wstawieniu tylnego amortyzatora wygląd się polepszył :) popatrzcie. zastanawiam się tylko czy taki damper można wstawić jak się chce, tzn blokadą w dół, czy ma to znaczenie że tak powiem "tyl na przód czy nogami do przodu" :) :

Ten akurat damper możesz założyć jak chcesz (choć położenie ze zdjęcia jest optymalne) założenie blokadą do góry może skończyć się przytrzaśnięciem paluchów w czasie majstrowania przy blokadzie podczas jazdy ;)

 

teraz zacząłem się zastanawiać, czy aby na pewno 19cm jest ok. skąd mam wiedzieć czy nie ma to być 16,5? Skąd ta rozbieżność z danymi producenta?

Dlaczego niby rozbieżność ? w tabelce którą podałeś jest wyraźnie napisane 165/190 mm ... producent założył 190 mm więc o co Ci chodzi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego niby rozbieżność ? w tabelce którą podałeś jest wyraźnie napisane 165/190 mm ... producent założył 190 mm więc o co Ci chodzi ?

 

masz rację. wyszedłem z błędnego założenia, że to jest albo 165/xx ugięcia albo 190/xx ugięcia. A tu chodzi o to, że ten sam amortyzator ma 165 przy maksymalnym ściśnięciu, a 190 przy rozciągnięciu tak? czy kupując takiego epicona musze brac pod uwagę jeszcze jakieś przejściówki z tych małych tulejek na inne czy to jest zawsze kompatybilne? i wreszcie ostatnie pytanie. czy waszym zdaniem taka zmiana ma sens, tzn czy ja rzeczywiście odczuje, ze te 5-6stówek nie poszło na marne i różnica jest niewielka? Bo rozumiem, że główne znaczenie ma tu waga układu, tzn powietrzny jest 3x lżejszy od tego ze sprężyną którego mam teraz. To się na pewno przekłada na sposób jazdy, ale czy komfort też idzie do góry?

 

Bo ja na mój rozum widzę to w ten sposób, że amor ze sprężyną jest chroniony w sytuacji wielkiej dziury nocą kiedy dojdzie do maxymalnego ugięcia, wtedy cała konstrukcja razem z moim ciężarem zgniecie sprężynę i ona odbierze to przeciążenie. Z kolei gdy jej nie będzie, wtedy skończą się te wszystkich metaliczne odgłosy na dziurach, ale co się stanie z siłą tych przeciążeń? Chciałbym uniknąć sytuacji w której rozwalę ten amortyzator na jakiejś większej górce itp :-(

Idę na googlach poczytać o amorkach, przydałby się jakiś faq na ten temat, moze byc po angielsku ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnicę w pracy tylnego zawieszenia zdecydowanie powinieneś odczuć, to co masz w tej chwili to nie amortyzator tylko uginacz - zgina się przy jakimś tam nacisku ale odbicie jest zbyt gwałtowne (nie ma w nim żadnego tłumika), prawdziwy amortyzator nie dość że się ugina i można go precyzyjnie dostosować do swojej wagi to jeszcze spowalnia (czyli tłumi) zbyt szybkie rozprostowywanie po zjechaniu z przeszkody.

Co do długości - długość 165 czy 190 to długość rozprostowanego amortyzatora, ugięcie jest mniejsze niż długość wynosi 38 lub 50 mm i poprzez przełożenie tylnego zawieszenia przekłada się na odpowiedni skok z tyłu , jedne rowery z amorem tylnym o długości 190 mm mogą mieć skok 120 mm zawieszenia a inne 150 mm .

W tym rowerze został zamontowany amortyzator o długości 190 mm więc taki sam musisz założyć, producent wszak wie lepiej w jaki sposób tą ramę wykonał i jaki w związku z tym musi zamontować amortyzator, no chyba, że z jakichś powodów Ty wiesz lepiej niż producent co powinno być wsadzone do tej ramy :blink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...