Skocz do zawartości

[Amortyzator] Manitou Drake 2008


Eastern

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...

Operacja zakończona sukcesem, potwierdzam możliwość zmiany skoku z 80 na 100mm, ja miałem wersje z milo z 2008 r. Jeśli potrzeba dokładne wymiary poszczególnych elementów proszę o zaznaczenie je na schemacie lub fotce poniżej to napisze co i ile ma. Poniżej fotki z rozbiórki.

 

thumbnails.jpg 2_t.jpg 3_t.jpg 4_t.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tracert: jaki jest rzeczywisty skok po zmianie na 100mm?

Też mam ten widelec z rozbiórki, po 100km w terenie pracuje nieco lepiej. Jeszcze tylko przy pełnym rozciągnięciu lekko się blokuje, wcześniej zacinał się w dwóch pozycjach. W weekend zrobię mu pełny serwis, wymienię i nasmaruję co trzeba (przede wszystkim olej na 2.5w, bo przy fabrycznym 5w tłumienie kompresji jest za silne nawet na minimum).

Co myślicie o zamianie tego gumowego odbojnika (między białym elementem plastikowym a uszczelką) na twardą sprężynę pełniącą funkcję negatywnej przy jednoczesnym zwiększeniu skoku do 100mm? Zwiększy się czułość w pierwszych centymetrach skoku? Czy to raczej nic nie da?

No i ja dziś stałem sie posiadaczem Manitou Drake 2008

Czy mógłbyś dokładnie opisać krok po kroku jak go rozkręcić, aby czegoś nie uszkodzić ?

 

I jeszcze

Jak w nim wymienić olej i na jaki ?

Wszystko jest w instrukcji na stronie Manitou

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kojott, użycie oleju 2,5W może także zmniejszyć tłumienie odbicia. Polecam pogrzebać w tłumiku i zmienić ustawienie shimów szybkiej kompresji.

IMO wkładanie dodatkowej ,twardej sprężyny przyniesie odwrotny skutek- łatwiej ( i bezpieczniej) jest zmienić nastawy tłumika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kojott, użycie oleju 2,5W może także zmniejszyć tłumienie odbicia. Polecam pogrzebać w tłumiku i zmienić ustawienie shimów szybkiej kompresji.

IMO wkładanie dodatkowej ,twardej sprężyny przyniesie odwrotny skutek- łatwiej ( i bezpieczniej) jest zmienić nastawy tłumika.

Niestety w nim siedzi stary Absolute. Tymczasowo zmodyfikowałem ten tłumik, podmieniając oryginalną podkładkę na plastikową z dwiema małymi dziurkami, więc tłumienie kompresji jest obecnie idealne jak dla mnie. I co ważne przestał stukać :) Niestety pozbyłem się przy okazji platformy ( i blokady), ale na razie jej nie potrzebuję, dopóki nie zmienię oleju, będę tak jeździł. O tłumienie powrotu bym się nie martwił, bo ustawienie maksymalne jest bardzo mocne, jest duża możliwość regulacji.

Jednocześnie zastanawiam się nad modyfikacją - wprowadzeniem regulacji szybkiej kompresji, ale bez likwidacji blokady się nie obejdzie...

 

Jaki macie rzeczywisty skok w 80mm? Trochę się zdziwiłem mierząc w swoim maks. 74mm. Miałem wcześniej Suntoura NS i miał pełne 100mm, tak jak podawał producent + 10mm negatwnego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam są tylko 2 obrazki

A mi chodzi o dokładny opis

np.

1. odkręcasz najpierw to i to

2. potam tamto

3. uwaga na lewy gwint

4. wyciągasz to

itd

 

Wymiana oleju

1. odkręczsz to i wlewasz tyle oleju i takiego

2. zakrecasz

3. potam wlewasz tam i tam i zakrecasz tyle i takiego oleju

 

Może jest gdzieś filmik w sieci jak to robić, jeżeli wam jest za ciężko napisać taką instrukcję

Ten amortyzator kupiło i kupi jeszcze sporo osób i na pewno przyda się taka instrukcja

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Gad, w instrukcji jest dokładny opis kompletnego serwisu m.in Drake'a.

Żeby ułatwić Ci szukanie

1- demontaż dolnych goleni- strona nr 5 ( prawa goleń ma odwrotny gwint)

2- serwis uszczelek kurzowych- strona nr 7

3- serwis sprężyny i komory powietrznej ( ACT system) - strona nr 13

4- wymiana oleju w tłumiku plus demontaż i montaż tłumika - strona nr 15 ( tłumik wyciągamy i wkładamy w pozycji OPEN). Tu warto przeprowadzić poniższą operację:

- po demontażu tłumika,wylaniu oleju i wyczyszczeniu wlewamy nowy olej ( np. Motorex 5W ) do momentu wypełnienia komory tłumika w 3/4 objętości, zatykamy czymśtam dziurę ( nie wkładamy tłumika) i uginamy kilka razy amorek. Po tej operacji uzupełniamy olej do właściwego poziomu ( 87 mm mierzone od szczytu otworu do lustra oleju).

5- montaż goleni dolnych plus wlanie nowego oleju do kąpieli olejowej ( 16 ml na stronę) - strona nr 18 ( prawa goleń ma odwrotny gwint).

 

Pożyteczne informacje:

- do tych operacji warto zdemontować amorek z roweru

- przy demontażu goleni dolnych warto podłożyć miskę pod amorek

- podczas demontażu tłumika należy zwrócić szczególną uwagę na kulki i sprężynki pod kulkami pod pokrętłem platformy- lubią się gubić

- tłumik demontujemy i montujemy w pozycji OPEN

- przy demontażu tłumika wymagana ostrożność- wyjmowanie "na siłę" może uszkodzić gąbki i o-ring na tłoczysku

- do goleni dolnych możemy wlać ten sam olej co do tłumika ( choć jest do kupienia Motorex Semi Bath)

- sprężynę warto posmarować smarem Motorex/Manitou Prep M

- do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)

- gwint i o-ring na korku komory powietrznej warto posmarować cienką warstwą smaru

- gąbeczki w uszczelkach kurzowych nasączamy olejem" do bólu" - najlepiej olejem Semi Bath,ale równie dobrze może być olej użyty w tłumiku.

 

Generalnie serwis Drake'a zajmuje ok. 1h czasu .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

- po demontażu tłumika,wylaniu oleju i wyczyszczeniu wlewamy nowy olej ( np. Motorex 5W ) do momentu wypełnienia komory tłumika w 3/4 objętości, zatykamy czymśtam dziurę ( nie wkładamy tłumika) i uginamy kilka razy amorek. Po tej operacji uzupełniamy olej do właściwego poziomu ( 87 mm mierzone od szczytu otworu do lustra oleju).

W Drake'u z 2008 (stary Absolute) ma być 90mm. http://www.manitoumtb.com/assets/Service%20Manuals/2009%20Fork%20Service%20Manual.pdf

 

- do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)

Oryginalnie siedzi tam dość gęsty olej, na oko wygląda na 15W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg. instrukcji do goleni do;nych wlewa się olej 5/40w syntetyk, taki sam do komory powietrznej

 

 

Press inner legs into casting about half way and then inject Semi Bath oil (5/40wt. synthetic oil, P/N: 85-0022)

 

 

 

 

 

Jeśli się dokładnie wczytać w instrukcję jest to tak naprawdę olej samochodowy :

 

 

Pour about 3cc of a 40wt or greater automotive oil into the top of the piston and then install the air cap assembly.
Edytowane przez Obes
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Kojott, miałem na myśli ABS+, zresztą 87mm to wartość nominalna- dopuszczalny zakres to 85-90 mm.

Poza tym ,jeśli o oleju mówimy, to napisałem :

do komory powietrznej warto wlać ok. 5 ml oleju ( np . tego z tłumika)

podkreślam- na przykład.

Prywatnie do komory wlewam Motorexa 5W i jest OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Rafał - takie pytanie - może robiłeś już tę operację - prawdopodobnie muszę jeszcze nasmarować gąbeczki, ale mam obawy czy uszczelki kurzowe po wymontowaniu będą jeszcze nadawały się do użytku? Widelec serwisowania nie potrzebuje więc nie chcę się pakować w dodatkowe koszty. Do dyspozycji mam Motorexa 5W, jakiś olej do dampera 2,5W oraz szeroką gamę olei silnikowych, olei do hydrauliki itd Co z tego można wlać na gąbki a co można kapnąć do komory ze sprężyną?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mmorty

Oil the foam rings (new or after cleaning the old rings) with a small amount of semi-bath oil and place them in the top of the casting above the Upper Bushings.

O niezbędnej wymianie nic w instrukcji nie jest napisane.

Z tego co wyczytałem, tylko uszczelkę pod damperem radzą wymienić.

 

@Durnykot, co się może stać, gdy będzie za dużo oleju? Nie wykorzysta całego skoku? Czy raczej nie, skoro taka sama ilość jest wymagana w trzech wersjach 80/100/130mm...?

Edytowane przez kojott
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Można zrobić tak ,jak napisał Obes- najprostsze i najtańsze rozwiązanie ( pod warunkiem ,ze mamy olej w dolnych goleniach).

Józek, uszczelki kurzowe demontowałem kilka razy i nigdy nie miałem podstaw,aby je wymienić na nowe ( bo i po co jak "trzymią"). Gąbeczki nasączałem za pomocą strzykawki Motorexem 5W ( taki jak do tłumika) - wystarczy zdjąć dolne golenie. Ten sam wlewałem do komory jak i do goleni dolnych. W sumie muszę to zrobić ponownie - dziś powołałem Drake'a do życia w drugim rowerze i czuję ,że to nie to.

Kojott, zbyt duża ilość oleju w tłumiku może spowodować zmniejszenie skoku i nieprawidłowe działanie tłumika kompresji.

IMO w OEMowych amorkach wymianę oleju powinno się wykonać przed montażem- fabryczny olej jest do bani i nie zawsze jest go tyle i ile trzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...