Skocz do zawartości

[Konsultacja]Operacja na Hexagon V6


Rekomendowane odpowiedzi

Mianowicie, prosiłbym kolegów bardziej doświadczony o konsultację w sprawie wymiany części osprzętu w moim Hexagonie V6 2010. Generalnie rower zakupiony 2 lata temu, i niestety jest odczuwalne już zużycie niektórych podzespołów - przynajmniej tak mi się subiektywnie wydaje. Aktualnie nawet mam kupca na swojego rumaka, jednakże sentyment nie pozwala mi go sprzedać, a i po kalkulacji wyszło mi, iż za kwotę którą miałbym dołożyć do nowego roweru to mogę sprezentować sobie nowy osprzęt. I tu zaczynają się schody. Trochę poczytałem, pobuszowałem i doszedłem do wniosku, iż na początek chciałbym wymienić tylną przerzutkę, manetki (konieczność w związku z przerzutką - aktualnie mam 3 x 8, po zmianie tyłu będzie 3 x 9), korbę oraz kasetę. Z tym ostatnim mam problem. Mianowicie chodzi mi o parametr "Przełożenia". Szukałem na forum, możliwe że nieudolnie, ale nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie. Może na początek wkleję linki produktów którymi jestem zainteresowany:

 

 

Manetki:

http://allegro.pl/klamko-manteki-shimano-alivio-st-m430-3x9-rzed-cz-i2458834840.html

 

Przerzutka (tył):

http://allegro.pl/przerzutka-shimano-deore-2011-rd-m592-sgs-nowa-i2390305114.html

 

Korba:

http://allegro.pl/korby-shimano-alivio-9-rz-fc-m431-48x38x28-czarne-i2447448718.html

 

Kaseta:

http://allegro.pl/kaseta-shimano-alivio-cs-hg30-9-rz-11-34-nowa-i2447448584.html

 

lub

http://allegro.pl/kaseta-shimano-alivio-cs-hg30-9-rz-11-32-nowa-i2447448583.html

 

I tu rodzi się pytanie. Na czym praktycznie polega różnica między tymi kasetami, i która byłaby kompatybilna z pozosmtałymi elementami? Czy to nie ma żadnego znaczenia? Przy okazji miałbym od razu również zapytanie do osób posiadających powyższe elementy. Jak się spisują? Czy są warte tych cen? Z początku planowałem całość osprzętu wymienić na Deore, jednak to chyba dopiero z czasem. Oczywiście jeżeli mój tok rozumowania nie jest rozsądny albo zmierza w złym kierunku to proszę o uwagi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kasety różnią się liczbą zębów w poszczególnych koronkach. Biorąc pod uwagę, że chcesz wziąć korbę trekingową 48x38x28, lepiej wziąć tą większą. Nie wiem gdzie i w jakim stylu jeździsz, ale IMHO trochę za duża korba.

Oryginalnie w Hexagonie dawali 42x32x22 lub 44x32x22. Tutaj masz kalkulator przełożeń: http://home.earthlink.net/~mike.sherman/shift.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Głównie jazda po mieście i szosa, okazjonalnie park bądź las. Znalazłem również taką korbę:

 

http://allegro.pl/ko...2447448716.html

 

Dziękuję na zwrócenie uwagi na ten parametr. Faktycznie w Hexagon V6 2010r jest korbaShimano FC-M191 (42x34x24). Rozumiem, iż 44x32x22 to mojej jazdy będzie odpowiednia? Aktualnie staram się ogarnąć kalkulator, który przedłożyłeś. Dziękuję.

 

PS: Ahh i ostatecznie, która kasetą pod tą poprawną korbę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro szosa i miast polecił bym kasetę 11-28

 

Wybacz za może idiotyczne pytanie, aczkolwiek status Świeżak jest u mnie nie bez powodu. Jaki jest konkretny argument przemawiający za 11-28? Na co się przełoży zainstalowanie mniejszej kasety?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę, iż masz dokładnie ten sam rower. Generalnie nawet po serwisie i regulacji przerzutek, zmieniają się ospale, czasami same przeskakują na wybojach (tył), przód zmienia się wedle własnego humoru, czasem płynnie, czasem trochę mu to zajmuje. Co do kasety to już ząbki się trochę powyostrzały, zatem przy okazji inwestycji w nowym osprzęt wymienię ją. Manetki z kolei do wymiany, ze względu właśnie na zmianę przerzutek, by obsługiwały 3x9.

 

Zdjęcia ewentualnie wstawię później, ponieważ nie mam go aktualnie w domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja spróbuję, jakoś przystępnie wyjaśnić Ci o co chodzi z kasetami.

 

weźmy pod lubę 11-34 i 11-28

 

Jak widać najmniejsza zębatka jest identyczna, jednak największymi się różnią.

 

Jak Ci zapewne wiadomo, im większa zębatka z tyłu tym "łatwiej" się pedałuję. Więc tu już masz pierwszy wskaźnik, jeżeli jedziesz w wysokie góry, będziesz potrzebował lekkich przełożeń, nie zastanawiając się zbytnio bierzesz kasetę o jak największej zębatce.

 

Ale to nie jedyna różnica, bo jest coś za coś, 11-34 i 11-28 na największej zębatce mają różnicę dokładnie 6 zębów. Jak widziałeś zębatki w kasecie rosną w miarę liniowo. Co to znaczy? Że ta większa będzie miała odrobinę większe przeskoki między poszczególnymi przełożeniami, wynika to z faktu że na takiej samej ilości zębatek, musi urosnąć o 6 zębów więcej.

 

Co to znaczy w praktyce? na 11-28 możesz precyzyjniej ustawić przełożenia, bo różnice pomiędzy kolejnymi są mniej odczuwalne niż na 11-34.

Jest to zjawisko pożądane, bo przy zbyt dużych różnicach możemy mieć sytuację gdy na jednym przełożeniu jest nam za ciężko, a na kolejnym jest trochę za lekko, dlatego gdy jeździmy po płaskim, warto właśnie taką kaseta się zainteresować.

 

Dodatkowo kaseta 11-28 jest lżejsza, bo potrzeba mniej materiału żeby ją wykonać.

 

Mam nadzieje że opisałem to zrozumiale. Wybór należy do Ciebie.

 

 

A i sugeruję abyś klamki i manetki kupił oddzielnie, bo gdy zechcesz zmienić w przyszłości manetki będziesz musiał też kupować klamki, albo zapragniesz posiadać tarczowe hamulce hydrauliczne, i jednocześnie będziesz skazany na wymianę manetek.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minor, dziękuję bardzo, Wyjaśniłeś to bardzo klarownie. Zdecyduję się zatem na 11-32, aktualnie mam taką i przełożenia pasują dla mnie idealnie. Dziękuję również za radę odnośnie manetek. Widzę, iż zakup ich oddzielnie kwotowo wychodzi identycznie. W takim razie raczej postanowione. Kaseta, korba, manetki i klamki będą z Alivio, a tylna przerzutka Deore. Chyba, że koledzy jeszcze mają coś do dodania? Na przyszły miesiąc zostawię wymianę przedniej przerzutki, również na Deore.

 

Dodatkowo jeszcze jedno pytanie. Wedle karty katalogowej na przodzie mam przerzutkę Suntour XCT-V2 (o dziwo nazwa katalogowa identyczna jak widelca). Domyślam się, iż jest ona przystosowana do korby i kasety 8-rzędowej. Czy zadziała w przypadku na 9-rzędową?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyłem się nie przejmuj.

Co do korby to ma Cię interesować pojemność przerzutki tj. różnica ilości zębów między blatem a najmniejsza koronką, obsługiwana różnica między blatem i tarczą środkową oraz jak są określone najmniejsza i największa tarcza, którą dana przerzutka obsłuży. Tak długo jak to wszystko i linia łańcucha się zgadzają- nie powinno być problemu.

Nie wiem jak to wygląda u Suntour'a ale u SH można te dane sprawdzić w techdocsach.

Chociaż są tacy co potrafią nawet niedopasowaną przerzutkę dobrze ustawić... o czym za moment na przykładzie własnym.

 

W każdym razie jak chcesz mieć korbę 44-32-22 to wypadałoby żeby przerzutka miała pojemność 22T i obsługiwała różnicę między blatem a środkiem- 12T, chociaż powiem Ci szczerze, że u mnie przy takiej korbie śmiga Alivio o pojemności 20T i różnicy 10T. Przy czym teraz boję się tego dotknąć żeby raz ustawionego nie popsuć :D

Ale dla odmiany, jak miałam taką konfigurację korby jaką Ty teraz to jak jakieś hmmm niezbyt porządne coś działało ok, Alivio na upartego ale ledwo dawało rade do niej wyregulować, a już LX za Chiny nie.

Ten drugi parametr powodował, że kompatybilność była zerowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje mi się, iż w poniższej specyfikacji:

 

http://www.bikekatal...ery/765/foto:1/

 

jest ewidentny błąd. W miejscu przedniej przerzutki jest widelec. Podejrzenie moje pada na przerzutkę Shimano FD-TY10, ponieważ rocznik 2011 takową miał. Jutro jak dostanę swojego rumaka z powrotem to sprawdzę. Staram się aktualnie w sieci znaleźć jej pojemność. Kolejna cenna uwaga. Dziękuję. Wydatek 500 pln na osprzęt na raz dla mnie to sporo, zatem chce dobrać wszystko "by the book".

 

Wedle pewnego zagranicznego forum, Shimano FD-TY10 jest kompatybilna z różnicą między blatem, a najmniejszą koronką 8T, zatem może bez problemu poradzi sobie z 10T? Czy to nie jest znaczący przeskok?

 

Planowa korba to 48x38x28.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem z najniższymi grupami jest taki, ze w techdocsach nie ma wszystkich takich informacji jak przy wyższych;]

Np. tu masz dla Ty-10-> http://techdocs.shim...69830677663.PDF

I zauważ, że dla tego modelu nie ma pojemności.

 

Są za to podane korby i wymienione obsługujące je przerzutki.

TY-10 jest podana dla korby 42-34-24. Nie występuje już przy 48-38-28.

 

Moje doświadczenie wskazuje, że jak mniejsza pojemność i różnica jeszcze obsłużą korbę wymagającą większych parametrów(podkładki i zdolny serwisant są elementami koniecznymi:D), to w drugą stronę już nie bardzo chce iść. Ale próbuj- może da radę, a jak nie to i tak... musisz zmienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem nie ma co się bawić i na przód również od razu wrzucić Deore. Dziękuję za podrzucenie tego linku, niezłe kompendium wiedzy o Shimano. Pokuszę się o własną regulację wszystkiego po zakupie. W serwisie przewidziano mi okolice 100 pln za cały montaż.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To znowu zależy gdzie chcesz jeździć, im większe zębatki w korbie tym szybciej pojedziesz, ale nie ma nic za darmo, bo tracisz miękkie przełożenia i jakiś wyjazd w góry czy nawet w las dość pofałdowany, może być trudny. Dużo siły będzie trzeba włożyć na podjazdy. Przy czym na asfaltach masz teoretycznie szanse uzyskiwać większe prędkości, o ile nogi Ci na to pozwolą. Z doświadczenia wiem, że 44-32-22 w rowerze MTB nawet na asfaltach jest wystarczające. Chyba że, pozmieniasz opony na jakieś cienkie, żeby minimalizować opory.

 

W rowerach MTB, gdy ich zadaniem jest jazda po lasach przywykło się stosować 44-32-22 lub coś podobnego;)

 

 

PS: @alkor od kiedy ty się na sprzęcie znasz? :P Sesja daje się we znaki? Zaczęłaś specyfikacje techniczne czytać? :)

 

PS2: Oboje od d*py strony do tego podchodzicie, nie dobieraj korby do przerzutki, korbę masz dobrać do swoich wymagań. Przerzutkę zaś dobierzesz do korby.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, jeśli chcesz przerzutkę na przód klasy Deore to tak. Do tamtej trzeba by po prostu odpowiedni model Alivio albo inny kompatybilny dobrać i tyle.

Przy czym jak ta 430 jest bardziej hmmm rozwojowa jeśli chodzi o ewentualne przednie przerzutki. Przynajmniej o ile dobrze pamiętam jak wyglądają parametry w wyższych grupach.

 

Inna sprawa to to o czym pisze Minor- zastosowanie.

 

@Minor- phi:P

Wiesz ile ja się swojego czasu namęczyłam z przednią przerzutką? Musiałam się doedukować- vis maior.

 

@ps.2- ja tam wychodzę z założenia, że jak ktoś konkretnie pyta to mu się na to odpowiada. Niezależnie od której strony się za coś bierze.

Zresztą tę korbę już chyba sobie wybrał. Tylko mu sie teraz odwidziało:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...