Skocz do zawartości

[Obręcz] Czym może grozić jazda na zużytej obręczy?


Kiciok

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team
Napisano

Obrecz także sie ściera. O co jakiś czas trzeba wymieniać. Jeżeli masz juz zbyt cienką wartswe to podczas mocnego hamowania ramiona mogą złamać obrecz i uszkodzić dętkę( w przypadku przedniego koła możliwe OTB) lub przy pompowaniu np 3bar obrecz moze nie wytrzymać ciśnienia i strzelić, gorzej jak by sie to stało podczas jazdy. Był przypadki ze nowe obręcze w sklepie podczas pompowania strzelały.

Napisano

No, to teraz się będę bał jeździć :D

 

Poczekam na wypowiedzi innych. U mnie raczej będzie potrzebna wymiana całego koła, bo obręczy samej się nie opłaca...

Napisano

Cóż, obręcz jest już zużyta, w końcu pęknie. I tyle.

 

@kato39 O, to wynaleźli już niezużywające się tarcze do szlifierki? Tak tylko pytam, skoro twierdzisz, że są materiały, które się nie ścierają.

Napisano

Fenthin o tarczach do szlifierki wo gule nie mówiłem ja mam parę rowerów z v-brake i nie widzę żeby jakaś z obręczy była zużyta .Przez źle ustawiony hamulec nie powinna sie obręcz zetrze tylko klocek

Napisano

Widzę, że nie wyczułeś ironii. Obręcze się zużywają, ale ten proces trwa kilkanaście-kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Skoro dwa ciała trą o siebie, innej opcji nie ma.

Napisano

Ta obręcz ma koło 5lat, sporo przeżyła... cóż, będzie trzeba myśleć o wymianie. Pewnie będę chciał czarną stożkową + czarne szprychy, a to wydatek powyżej 100zł. Świetnie :D

Napisano

Słownika też chyba wo gule nie lóbisz :teehee:

 

Korzystając z tematu, jak ocenić zużycie obręczy nieposiadającej rowka? W poprzedniej miałem rowek i przez dłuższy czas był nie ruszony, dopiero około 20tys km zaczął szybko znikać i na koniec wyglądał prawie tak jak na zdjęciu z pierwszego posta (ale z obu stron). W obecnej rowka nie ma. I co z takim fantem zrobić?

  • Mod Team
Napisano · Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty
Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty

Pewnie za dużo grałeś w Fallouta :P

Napisano · Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty
Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty

Chciałem się zapytać czy czerwone podkreślenie Cię nie denerwuje przy pisaniu posta, ale rzeczywiście 'wo gule' się nie podkreśla :teehee:

Napisano · Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty
Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty

jak pisze to nie patrze na ekran i naciskam enter :teehee:

Napisano · Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty
Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty

Wcale nie ma się czym chwalić. :/

Napisano · Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty
Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - OT, za kolejny polecą punkty

wiem zacznę patrzeć na ekran.. Ps ( teraz patrzałem) dobra poco te bez sensowne posty kończę z tym

Napisano · Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - Brak powodu
Ukryte przez Schwefel, 27 Czerwca 2012 - Brak powodu

Raportowałem już dwa posty w tym temacie. Mam nadzieje, że jakiś mod wpadnie i zrobi porządek z tymi osobami, bo robią tu syf. Sio mi stąd.

Napisano

Kiedyś zrobiłem na maviku xm317 20 000 km w końcu obręcz się przetarła i pękła, odpadło z 10cm obręczy w jednym miejscu, tak że ten kawałek wbił się w ramie hamulca vbrake, koło zblokowało i zaliczyłem glebe, jechałem dość wolno i większych szkód nie było. Ściągnąłem oponę i dojechałem na samej feldze. Między innymi z tej sytuacji mam to zdjęcie co jest w moim profilu :)

Mogło się skończyć tak ze obręcz zamiast wbić się w hamulec mogła wbić mi się w łydke o ile to było by mozliwe, choć niewykluczone. Za to gwałtowne zatrzymanie tylnego koła było niewątpliwie niebiezpieczne. Teraz raczej wymieniam obręcz jak już wskaźniki zużycia znikają, bo znając zycie zawsze zdarzy się awaria w najmniej pożądanym momencie

Napisano

No właśnie, mam fabryczne koło przednie z Gary Fishera wahoo z mocno przetartą obręczą, chciałem jeszcze jeździć, ale czytam tu, że lepiej je może wywalić... :rolleyes:

Napisano

Słownika też chyba wo gule nie lóbisz :teehee:

 

Korzystając z tematu, jak ocenić zużycie obręczy nieposiadającej rowka? W poprzedniej miałem rowek i przez dłuższy czas był nie ruszony, dopiero około 20tys km zaczął szybko znikać i na koniec wyglądał prawie tak jak na zdjęciu z pierwszego posta (ale z obu stron). W obecnej rowka nie ma. I co z takim fantem zrobić?

 

Jak miałem obręcz pod V-ki, też nie miałem rowków, za to wskaźnik zużycia był zalany w obręczy, gdy się ścierała doszła w końcu tak głęboko że pojawił się widoczny niebieski pasek. Być może u Ciebie jest podobne rozwiązanie.

 

Ja z opisanym przeze mnie spotkałem się w obręczach Rigida ZAC 19

Napisano

Ja bym jeździł, bo zakłada, ze takie rzeczy sa wyliczane z dużym zapasem. Ale ty zmień, tak dla bezpieczeństwa:)) BTW Nie wiem jak udało wam się zużyć obręcz, u mnie wcześniej 100 razy stanie się coś gorszego - krawężnik, ośka w pieście :))

A teraz na serio, jak lubisz swoją twarz i uśmiech to zmień

Napisano

Ano normalnie, dużo jeździsz po mieście, to dużo hamujesz. Najciekawiej jest w zimę, wtedy klocki bardzo szybko się zużywają, co niszczy też obręcz. Ja już jedno koło zajechałem, a że piasta była jeszcze w miarę ok, to oddałem koło komuś tu na forum.

Napisano

Opinie innych powiadasz cię interesują. No dobrze...

Rower typu cross, obręcze przystosowane do hamulców v-brake.

 

Dostaję go by napompować przednie koło. Nie przyglądam się zbytnio, widzę że rower mocno styrany.

 

Wieszam rower na stojaku serwisowym, podpinam pistolet kompresora do wentyla, zaczynam pompować, w kole jest ok 2 barów.

 

Często w czasie pompowania kół jestem bardziej pochylony, tym razem (na szczęście) nie.

Po napompowaniu ok 5 barów (ciśnienie robocze dla tego typu opony/roweru) słychać wystrzał.

Obręcz z lewej stronie eksploduje, bok obręczy na długości 40-50 cm odrywa się od reszty i odskakuje łukiem.

Gdybym miał niżej głowę to nie wiem jak wyglądałaby moja twarz.

 

Od tej pory zawsze sprawdzam stan obręczy zanim użyję pompki/kompresora.

 

Typowymi skutkami przetarcia obręczy są:

- deformacja obręczy/wygięcie rantu (najmniej niebezpieczne)

- oderwanie przetartego boku w części (oderwane wybrzuszenie) lub w całości (jak w opisanym powyżej przypadku)

- uszkodzenie opony/dętki

- upadek spowodowany "wpadnięciem" zdeformowanego koła w widelec.

 

W najlepszym przypadku tego typu sytuacje kończą się wizytą w sklepie i wymianą koła, w gorszym wypadkiem.

Napisano

Tylko ciekawi mnie, co do takiego stanu doprowadziło. Źle ustawiony hamulec? Musiałbym tak długo jeździć. Nie wiem od kiedy jest tak wytarta, to jest najgorsze...

 

Szkoda, że nie mogę tego jakoś na zdjęciach pokazać. Gdy przejdzie się po tym czarnym "stożku" w stronę miejsca, gdzie styka się klocek z obręczą, to po lewej stronie czuć wyraźny skok i takie jakby rowki + ten od stanu zużycia. Po prawej jest całkowicie gładko, jakby ze 2mm mniej :o

 

W sumie, to ja przez jakiś czas jeździłem z biciem na lewo i może źle ustawiony klocek mi tak obtarł...

Napisano
Tylko ciekawi mnie, co do takiego stanu doprowadziło. Źle ustawiony hamulec?

 

Źle ustawiony hamulec może doprowadzić co najwyżej do nierównomiernego zużycia klocka i utraty skuteczności. Do szybkiego zużycia obręczy zwykle przyczyniają się twarde klocki. Jak jeździłeś na chińszczyźnie po 5 PLN/komplet, to nie masz gwarancji, co w nich było... Może mieszankę dopełniali piaskiem, żeby więcej wyszło... Jazda zimą także bardzo przyczynia się do zużycia obręczy. Piasek i sól są bardzo dobrym materiałem ciernym - testowałem na własnym rowerze :)

 

Jeżeli chcesz zachować obręcze w jak najlepszym stanie przez długi czas, używaj miękkich klocków. Za przykład zawsze daję czerwone Clarks'y. Mają opinię szybko zużywających się, ale fizyki się nie oszuka. Jak się nie będzie zużywać klocek, to będzie się zużywać obręcz, więc lepiej, żeby zużywał się klocek. W jeździe miejsko-trekingowej te klocki są wieczne - względem opinii, które o nich swego czasu zbierałem.

 

Po prawej jest całkowicie gładko, jakby ze 2mm mniej [...] W sumie, to ja przez jakiś czas jeździłem z biciem na lewo i może źle ustawiony klocek mi tak obtarł...

 

Hamulec nierówno bierze. Podreguluj sprężynę. Gdybyś jeździł na permanentnie obcierającym klocku to byś to czuł. Poza tym on zwykle szybko się dociera i problem znika (najczęściej).

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...