Skocz do zawartości

[opony] Jakie opony oraz dętki dla laika


chepetr

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. To mój pierwszy post na forum. Jestem całkowitym laikiem, zaznaczam od razu. Niektórzy się nade mną uśmiechną z rozbawienia a inni z politowania.

A teraz opowieść w stylu "Urzekła mnie Twoja historia":

Posiadam rower Unibkie Evolution zakupiony w 2005 roku. Był trochę jeżdżony przez pierwsze 2 lata, potem stał w garażu. Odkurzyłem go w zeszłym roku, zauważyłem że powietrze ucieka z tylnego koła i znowu odłożyłem.

Dzisiaj postanowiłem że się za niego wezmę. Teraz rzucę paroma symbolami na które natknąłem się po zdjęciu dętek i opon. Jeśli chodzi o dętki to tą firmy Kenda - 26x1.9/2.125. Przednia i tylna mają takie same oznaczenia, ale mimo wszystko tylna jest "mniejsza objętościowo", ale to prawdopodobnie tylko moje wrażanie (plus dodatkowo odkryłem w niej dziurę przy wentylu). Opony to Schwalbe 57-559 (26x2.25) HS 327. Domyślam się że koła są 26 calowe.

Postanowiłem wymienić i dętki i opony. Czy mógłbym liczyć na jakieś propozycje (najlepiej z bezprośrednimi linkami do sklepów, allegro, itp.) dotyczące kupna nowych "gum"? Po asfalcie będę jeździł jakieś 65%, reszta po nawierzchniach miękkich (jakiś lasek ze ścieżką rowerową, itp.).

Jak byłem małym dzieckiem i jeździłem na tzw. góralu lubiłem często hamować zarzucając tyłem (kto tego nie lubił?). Chciałbym też i teraz parę razy się tak zabawić. Czy istnieją dętki/opony które sprostają tym wymaganiom? Podejrzewam że dziura która powstała w dętce przy obecnym rowerze jest powodem takiego jednego hamowania parę lat temu.

Dziękuję za wszelkie odpowiedzi i z góry przepraszam tych, którzy czytając moją wypowiedź złapali się za głowę nad poziomem ogólności.

Napisano

Witam!

Z opon weź Continental Race King 2.2- możesz poczytać sobie wiele dobrego o niej na forum.

Dętki jakiekolwiek- osobiście polecam dętki Krossa 1.9-2.125 (pasuje jednak także do opony 2.2)

Co do hamowania to żadna opona tego nie lubi- szybko się zetrze tył który i tak bardziej jest narażony na zdzieranie.

Napisano

Napisz kolego więcej po czym będziesz jeździł w tych pozostałych 35% - suche? mokre? twarde? piaski? żwiry? błoto? kamienie? trawa?

Od tego będzie zależało co można ci polecić.

Napisano

Ooo, dzięki za tak szybką odpowiedź.

Teraz tak, znalazłem ten typ opony w wersji drutowej i zwijanej. Jak rozumiem, po lekturze forum, mam brać zwijaną (jest lżejsza i ... to chyba tyle)? Jako że większość czasu będę jeździł pewnie po twardej nawierzchni, to zauważyłem że znawcy chwalą opony Smart Sam do takiego typu jazdy. Brać je pod uwagę?

I jeszcze pytanie o oznaczenia - prosiłbym o łopatologiczną odpowiedź. Co oznacza druga liczba w danym kodzie? Przykładowo: 26x2.2 lub 26x2.10 lub 26x2.25 itp.

 

Muszę co nieco dopisać bo widzę że pojawiło się więcej odpowiedzi.

Jeśli chodzi o te 35% to będzie to raczej podłoże suche, piasek, trawa.

Napisano

Druga liczba to szerokość opony w calach.

 

Przy tych proporcjach i nawierzchniach semi slick powinien zdać egzamin.

Ja bym proponował coś lżejszego jak CX Comp -> http://allegro.pl/opona-schwalbe-cx-comp-sbc-reflex-26x2-0-rowertour-i2439719799.html

 

U mnie się sprawdziła po mieście i na twardym poza drogą. Była tylko jak dla mnie przy wąska w rozmiarze 1.35 i zmieniam ją na coś szerszego ;)

 

SS czy RK to jak byś chciał się bardziej w terenie pobawić, będzie miał pewnie trochę większe opory niż semi slicki ale lepszą przyczepność poza drogą na suchym.

Napisano

Im szersza tym można na niej jechać na mniejszym ciśnieniu co daje więcej komfortu i lepszą trakcje w terenie.

Im węższa tym większe ciśnienie i mniejszy komfort bo twarda - mniejsze opory powietrza przy dużych prędkościach ;)

Napisano

Tu możesz sprawdzicz czy opony będą pasować do obręczy - [opony] Kompatybilność opon z obręczami - Forum Rowerowe - doświadczenia, rowery, dyskusje sklepy rowerowe, giełda rowerowa , a Smart Samy powinny być ok. :thumbsup:

 

Odradzasz Autorowi Race Kingi a polecasz Smart Samy które będą miały większe opory toczenia po asfalcie? Co najmniej dziwne.

Polecam tabelkę http://shimano-katal...2029%20cali.pdf

Co prawda na 29 cali ale to bez różnicy

 

 

PS

Co do postu wyżej, między Race Kingami w wersji 2.0 a 2.2 nie ma, powiedziałbym, żadnej różnicy w oporach toczenia, a wersja 2.2 lepiej trzyma na zakrętach i w lekkim terenie do którego jest stworzona.

  • Mod Team
Napisano

Z grubsza rzecz biorąc szersza opona to lepsza trakcja ale zwiększone opory toczenia, węższa opona to pogorszona trakcja ,ale mniejsze opory toczenia. Ale,jak napisałem ,to bardzo mocne uogólnienie. Warto pamiętać,ze każdy producent nieco inaczej traktuje rozmiarówkę- opona 2.2 w Conti ma inną szerokość karkasu i bieżnika niż 2.2 w Michelinie.

W Twoim przypadku zakładanie opony o szerokości większej niż 2.0 ( lub 2.2 w Conti) mija się z celem.

Jak byłem małym dzieckiem i jeździłem na tzw. góralu lubiłem często hamować zarzucając tyłem (kto tego nie lubił?). Chciałbym też i teraz parę razy się tak zabawić.

Do takich zabaw nie warto kupować opony zwijanej. Opona zwijana ma niższą masę niż drutowa,ale też niższą trwałość. IMO dobrym rozwiązaniem będzie kupno zwijanej opony na przód i drutowej na tył.

Napisano

Z tymi oporami to schwalbe zbadało, że przy odpowiednim ciśnieniu nie ma praktycznie różnicy między szeroką a wąską.

Jest różnica jeszcze w masie ale przy kołach cięższych 0,5kg i przyspieszeniu do 25km/h w 4 sekundy wyliczyli, że potrzeba raptem 4W więcej siły. :)

Pewnie różnica bardziej istotna w zawodach niż codziennej jeździe. ;)

Napisano

Jest sens zakupu przykładowo Schwalbe CX Comp SBC Reflex 26x2.0 (drut na tył) i Schwalbe Smart Sam Performance 26x2.10 (zwijana na przód)?

Czy raczej błądzę i kombinuję jak koń pod górkę?

Napisano

Ma to sens bo na oponie tylnej bardziej odczuwa się opory toczenia, a semi slick powinien mieć je mniejsze. Na przód większa opona będzie lepiej trzymała, szczególnie że SS powinien lepiej trzymać niż semi slick.

Jeśli ci się uślizgnie opona to tylna, a nie przednia co da się kontrować. Przednia jak się ślizgnie to zazwyczaj jest gleba - a na pewno ciężej to opanować ;)

Ale jeśli już kombinujesz w tę stronę to lepszy może być RK 2.2 bo ma mniejsze opory toczenia od SS 2.1 na asfalcie którym jeździsz więcej - 2.2 w Conti wyjdzie tyle co 2.1 w Schwalbe w wielkości.

Napisano

witam,

może i mnie coś doradzicie. remontuje damkę z kołami łucznika z 1959r. opon nie miałam niestety w zestawie. oto kilka wymiarów; średnica koła to ok. 590mm,wewnętrzna szerokość obręczy to 23mm, a wysokość krawędzi obręczy to 6mm, profil obręczy to rodzaj ?fali ? Kupiłam opony 26x1 3/8 (37-590) ale okazały się one zbyt luźne,po napompowaniu powstaje wybrzuszenie przez które widać dętkę (na oko obwód powinien być ze 2-3cm mniejszy). Sprzedawca usiłował mi pomóc, ale uznał że to wina zbyt niskich krawędzi obręczy. Ma rację? co radzicie- kupić 26x 1 5/8 (44-584)? też jestem laikiem, nie wiem czy dam radę założyć ten mniejszy rozmiar?

pomocy :bye2:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...