kantele Napisano 22 Czerwca 2012 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 Cześć, Rozważam zakup nowych kół do mojej Skociny. Po ostatnich perypetiach z przeplataniem koła po pęknięciu obręczy, wiem już że przy kupnie samej obręczy muszę zwrócić uwagę na to, czy obręcz jest pod tarczę, pod jaką oponę, na ile jest szprych i czy jest oczkowana (cokolwiek to oznacza) i czy dotychczasowe szprychy pasują długością. Na co powinnam zwrócić uwagę przy kupnie całego zestawu kół? Na pewno na ilość śrub mocowania tarczy - to już wiem - i pod jaki typ (czy dętkowa, UST, tubeless-ready) i szerokość opony. Czy ma znaczenie ilość biegów z tyłu i średnica tarcz? Co jeszcze powinnam wiedzieć o kole przód/tył przed zakupem? Mój obecny zestaw to: przód obręcz Alexrims XC 44 disc, szprychy DT Swiss 1,8mm, piasta Scott Comp Disc CenterLock, masa około 1,3 kg z tarczą tył obręcz Mavic XC 317 disc, szprychy DT Swiss 2,0-1,8mm, piasta Shimano Acera RM65 Disc CenterLock, masa około 1,8 kg z tarczą i kasetą Używam opon dętkowych zwijanych Rocket Ron 2.25. Planuję zakup takich samych tylko o szer. 2.1 przy najbliższej wymianie (na obecne koła pasują). Myślę o kołach SLX albo XT. Zestaw SLX 959 zł, zestaw XT 1129 zł. Czy warto dołożyć i kupić XT? Oba zestawy w całości ważą (bez kasety i tarcz) około 2kg. Jak to wygląda ze sztywnością i trwałością w obu przypadkach? Czy może jest coś fajniejszego (np. Mavic. DT Swiss) w tej cenie (ogólnie do 1000 zł ale na upartego mogę 100-200 jeszcze dorzucić za coś naprawdę tego wartego)? Zależy mi na tym, żeby koła były lżejsze i sztywniejsze od tych co mam obecnie, ale nie kosztem wytrzymałości. Pozdrówki, Marta Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
redbull1 Napisano 22 Czerwca 2012 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 ja na twoim miejscu kupiłbym na piastach maszynowych np novatec lub chosen Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team safian Napisano 22 Czerwca 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 Tym, czy jest oczkowana nie musisz się przejmować, bo to akurat nie robi żadnej różnicy (zobacz na obręcz przy nyplach, ma ona takie metalowe wzmocnienia - to jest oczkowanie właśnie). W zasadzie musisz zwrócić uwagę na to o czym piszesz - mocowanie tarczy, liczba biegów (chociaż teraz to wszystko jest 8,9,10 sp), rodzaj opony (obręcze pod szytki zupełnie odpadają, te pod UST, czy TLR też się nadadzą), rozmiar osi (przód pewnie 9 mm, tył 10), liczbę szprych, możesz zwrócić uwagę na rodzaj wentyla i chyba tyle IMO za 1200 zł o wiele lepiej coś złożyć, Bobik ostatnio składał w podobnej cenie (Novatec D711/712, ZTR Crest, Mac 424), kółka 1400 g, które są wystarczająco sztywne i wytrzymałe, można używać z dętkami jak i bez nich, jedyny minus to średnie uszczelnienie tylnej piasty, do której trzeba czasem zajrzeć XT z pewnością będą bardziej bezobsługowe, nie mają też otworów na nyple, więc jak będziesz chciała uszczelnić to nie bedzie trzeba zakładać nawet opaski no i nie trzeba używać adaptera w przypadku tarcz pod CL, aczkolwiek są 0,5 kg cięższe Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kantele Napisano 22 Czerwca 2012 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 Redbull rozwiń myśl, proszę Czym się różnią maszynowe od... niemaszynowych (jakie są inne bo się nie znam). Safian co to znaczy bardziej bezobsługowe? Czy koła mogą być bardziej bezobsługowe od Alexrimów (pierwotnie oba koła miałam na Alex) - gdzie jedyne co było robione to czasem docentrowanie delikatne (a miałam na nich przejechane jakieś 16000 km)? A jeśli to SLX są bardziej "upiardliwe" w obsłudze to w jakim zakresie, tzn. co trzeba z nimi robić? Liczba szprych chyba nie jest istotna (może dla sztywności koła) jeśli kupuję całe koła ze szprychami? Co do rozmiaru osi to na to nie wpadłam, zapamiętam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wazaa Napisano 22 Czerwca 2012 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 SLX, stoi tylko grupę niżej od XT, w hierarchii Shimano, ale to oznacza nadal bardzo dobrą klasę sprzętu. Przekrój obręczy, prawdopodobnie będą miały podobny, a więc 3 komory, co daje mocne kółka. Mogą się różnić stopem aluminium i wagą, ale to tylko moje przypuszczenia. Trzeba poszukać dokładnych specyfikacji tych obręczy i porównać. Zwracam tylko uwagę, co może je różnić. Jeśli chodzi o piasty, to zdaje się Shimano nie wkłada łożysk maszynowych do swoich wyrobów. Dają tam kulki, które biegają wewnątrz piasty, przez co narażona jest na uszkodzenia. Inni producenci stosują łożyska wymienne (maszynowe), co chroni samą piastę. I to jest różnica między maszynowymi, a niemaszynowymi. Piasta na łożyskach maszynowych jest po prostu, trwalsza. Zwróć też uwagę na ilość zapadek w Shimanowskim bębenku. Mogą być od dwóch, do chyba czterech, w zależności od producenta i klasy wyrobu. Zapadki przenoszą napęd z łańcucha na koło i im jest ich więcej, tym mają lżej. Tak, czy siak, wybór SLX, zawsze będzie kompromisem, ale to też bardzo dobra opcja. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 22 Czerwca 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 Jeżeli koła są jakości napędu to bym nawet na SLX nie zerkał ... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kantele Napisano 22 Czerwca 2012 Autor Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 Wazaa: dzięki, to bardzo cenna wypowiedź. Jak rozumiem piasta z większą ilością będzie lepiej chodzić, tak? Ja mam Shimanowską piastę z tyłu i jak zaniosłam koło do przeplecenia i poprosiłam przy okazji o serwis piasty to gość po jej obejrzeniu stwierdził, że nie trzeba nic robić bo jest w doskonałym stanie. Koła SLX są ciut lżejsze od XT (!). Puklus: mam tylną przerzutkę SLX, kasetę miałam też SLX (teraz mam Deore, ale to był błąd, jak tylko ją "zjem" to wracam do SLX) i to działało wyśmienicie, naprawdę nie mam powodów do narzekania. Korby SLX są ponoć równie dobre jak XT a dużo tańsze.. więc chyba przesadzasz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
1415chris Napisano 22 Czerwca 2012 Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 W tym budzecie mozna poskladac bardzo sensowne i w miare lekkie kola. Bedziesz mogla rowniez dobrac sobie kolor nypli Selekcja doboru kol/komponentow: oczekiwania wzgledem kol, waga jezdzca i jego/jej portfel, kompatybilnosc (hamulce, kaseta), system kol (szytka, opona). A reszta jest juz wypadkowa w/w kryteriow. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 22 Czerwca 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 No działa wyśmienicie bo działa jak by nie działało to by wyśmienicie nie było. Za dużo sie naczytałem już o krzywych kasetach SLX i upartych przerzutkach wrażliwych nawet na pogode ... tego nie powinno być, nie w sprzecie za taką cene. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wazaa Napisano 24 Czerwca 2012 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2012 Za dużo sie naczytałem już o krzywych kasetach SLX Ja też się naczytałem opisów domorosłych majsterklepków, którzy zalecają jeździć na kasetach, z których powypadały nity, lub śruby, skręconych jedynie lock ringiem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kantele Napisano 25 Czerwca 2012 Autor Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2012 Panowie, proszę o powrót do tematu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team safian Napisano 25 Czerwca 2012 Mod Team Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2012 Safian co to znaczy bardziej bezobsługowe? Miałem na myśli to co koledzy wyżej napisali, czyli różnice w przypadku kulek i łożysk maszynkowych, w pierwszych w przypadku uszkodzenia bieżni (co raczej szybko nie następuje) trzeba albo zmienić bieżnię, albo całą piastę, kulki trzeba kontrować etc. w przypadku maszyn wymieniasz tylko łożyska i tyle, nie trzeba kontrować nic (w Mavicach jedynie trzeba) No tak, jak kupujesz gotowce to liczba szprych nie ma większego znaczenia. Przekrój obręczy, prawdopodobnie będą miały podobny, a więc 3 komory, co daje mocne kółka Czy liczba komór jakoś znacznie wpływa na wytrzymałość? ZTRy mają jedną komorę i nie są mało wytrzymałe, bardziej wpłynie na to szerokość obręczy i jej wysokość Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Wazaa Napisano 26 Czerwca 2012 Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2012 Czy liczba komór jakoś znacznie wpływa na wytrzymałość? Oczywiście. Każda komora to profil zamknięty, więc i wytrzymałość na zginanie jest większa, Dwie komorty mają przekrój okrągły i sam ich kształt sugeruje wzmocnioną konstrukcję. Rurka zniesie większe obciążenia, niż płaskownik (nie tak do końca, zresztą, bo profil zwykłej rawki, nie jest płaski, tylko wywinięty na brzegach, co ją też usztywnia).Trzecia komora, choć o różnych kształtach, ma również zamknęty profil. To, że jakieś obręcze mają prostrzą budowę, może świadczyć tylko, że materiał, z jakich są wykonane jest odpowiednio wytrzymały, dlatego można "odchudzić" samą konstrukcję, zachowując te same parametry, lub nawet lepsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.