Skocz do zawartości

[Koło] tylne krzywe czy tak ma być ?


Nastar

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam kolegów.

Po przejażdżce zauważyłem, że tylne koło nie jest w jednej linii z resztą ramy roweru. Mam na myśli fakt, że jest jakby odsadzone w lewo równolegle do rury, w którą wchodzi sztyca siodełka. Albo mam zwidy jakieś, albo tak ma być albo coś źle złożyłem jak ostatnio czyściłem całość napędu i demontowałem koła... Poza tym - odległość od obręczy koła po lewej i prawej stronie nie jest jednakowa w stosunku do elementu ramy. Napęd to SLX z 10-ma zębatkami z tyłu.

Załączam fotkę słabej jakości z komórki - może to bardziej zilustruje moje rozterki. Żółte linie maja zobrazować przedłużenie rzutu osi koła a czerwone - ramy (prawa czerwona linia zbyt mi uciekła w prawo - mój błąd)

Jeśli pytam o bzdury to nie bijcie ale jeszcze się sporo uczę o rowerach... :-)

post-149552-0-44711000-1339451080_thumb.jpg

Napisano

A samo koło jest proste? Jeśli tak to jest widać tylko zaplecione jak przednie... możesz przesunąć je na osi w prawo żeby było na środku i spokój, ale taki zabieg rozewrze widełki.

Napisano

Dzięki za wszelkie porady. Mam jeszcze jedno pytanie: jeśli jest faktycznie coś nie tak to jaka mogłaby być tego przyczyna ? Ostatnio demontowałem całe koło, potem tarcze hamulcową do czyszczenia i odtłuszczania. Przy składaniu jedyny problem jaki napotkałem to regulacja tarczówki ze względu na ocieranie klocków o tarczę... Skala zjawiska jaka mi się tutaj jawi skłania mnie wręcz do wniosku, że poszła geometria ramy (wygięcie, złamanie etc.)ale to bardzo nieprawdopodobne przy mojej eksploatacji...

Napisano

Nie powinno tak być. Owszem z prawej strony są zębatki, ale tylne koło plecie się asymetrycznie (prawe szprychy są krótsze)

Tylne koło zaplata się asymetrycznie? Pierwsze słysze. Problem polega na tym że oś jest przesunięta za bardzo na jedną strone, W zależności od tego jakie masz piasty musisz albo odkręcić nakrętki razem z kontrami i skręcić je tym razem tak żeby oś była w takiej pozycji zeoby koło było na środku albo po prostu uderzyć młotkkiem w oś i ustawić ją w odpowiedniej pozycji.

  • Mod Team
Napisano

Hmm obstawiał bym zmiane bębenka z 7 na 8-10. Jeżeli tak było zawsze to ktoś to po prostu sle poskładał. Nic sie nie dzieje i można jeździć, jeżeli ustawi sie hamulce tak jak trzeba.

 

Zawsze mozna to przesunąć ale trzeba sie liczyć ze mozna skrzywić koło robiąc to samemu, znaczy zrobić "centre". Ale jeżeli byś każdy nypel krecił o tyle samo powino sie przesunąć i pozostać równe.

Napisano

Hmm obstawiał bym zmiane bębenka z 7 na 8-10. Jeżeli tak było zawsze to ktoś to po prostu sle poskładał. Nic sie nie dzieje i można jeździć, jeżeli ustawi sie hamulce tak jak trzeba.

 

Zawsze mozna to przesunąć ale trzeba sie liczyć ze mozna skrzywić koło robiąc to samemu, znaczy zrobić "centre". Ale jeżeli byś każdy nypel krecił o tyle samo powino sie przesunąć i pozostać równe.

 

Głupota... Kolega wyraźnie powiedział że "albo tak ma być albo coś źle złożyłem jak ostatnio czyściłem całość napędu i demontowałem koła". Oś jest źle ustawiona, trzeba ją przesunąć w drugą strone a wy mu każecie bawić się w centrowanie koła... Nie doradzajcie jeśli nie macie pojęcia o czym piszecie.

Napisano

Ale moje czyszczenie to było tylko zdemontowanie CAŁEGO koła i wymycie zębatek. Żadnego wyciągania osi czy innych takich...

Jak koło mogło się tak samo przesunąć ? Dopuszczacie możliwość, że tak ma być ?

Napisano

Ale moje czyszczenie to było tylko zdemontowanie CAŁEGO koła i wymycie zębatek. Żadnego wyciągania osi czy innych takich...

Jak koło mogło się tak samo przesunąć ? Dopuszczacie możliwość, że tak ma być ?

Pokaż więcej zdjęć przy mocowaniu koła bo tak to nic nie możemy powiedzieć, za mało szczegółów

Napisano

Dziś postanowiłem się lepiej przyjrzeć problemowi... Pooglądałem koło, odpiąłem zacisk i... koło samo prawie wróciło do normalnej pozycji ! Lekko wygięty był tylny widelec i po zluzowaniu wrócił do normalnej pozycji. Chyba tak się wcześniej przejąłem ustawianiem hamulców, że nie zwróciłem uwagi na tą "drobnostkę" :-)

Żeby koło było dokładnie tak jak powinno to musiałem przytrzymać oponę ręką w odpowiedniej pozycji i dopiero drugą ręką zapiąć zamykacz. W pierwszej wersji po prostu włożyłem końcówki osi koła w wycięcia widelca do oporu i zapiąłem zamykacz. Potem regulacja zacisku hamulca i tyle. Jak widać to nie wystarczyło bo koło samo się nie ułożyło... Błąd początkującego jak widać. Dobrze, że jeżdżąc tak kilka km nic nie popsułem...

Dziękuję za wszelkie rady.

  • Mod Team
Napisano

Tylne koło zaplata się asymetrycznie? Pierwsze słysze.

...

Głupota... Kolega wyraźnie powiedział że "albo tak ma być albo coś źle złożyłem jak ostatnio czyściłem całość napędu i demontowałem koła".

 

Najpierw zweryfikuj swoją wiedze na temat sprzetu rowerowego ( niektórzy myślą ze to banalne i nie wymaga żadnej wiedzy) bo jak widać twoja wiedz z zakresu kół jest średnia rzekł bym bo wszystkie koła od czasów kasety 8 składa sie asymetrycznie.

 

Po drugie wiesz w ogole jak wygląda taka piasta wewnątrz ? I nawet jak by włazył oś odwrotnie to by sie koło tak nie przesunęło. Wiec były 2 możliwości koło takie było bo ktoś je źle złozył, lub ktoś je źle włozył no i opcja druga okazała sie poprawna.

 

Wracając do autora tematu, z czasem sie nauczysz co i jak robić, takie podstawowe rzeczy. I jak bys nie panikował ze coś sie stało tylko na spokojnie doglądną sprzętu nie było by problemu ;)

Napisano

Po drugie wiesz w ogole jak wygląda taka piasta wewnątrz ? I nawet jak by włazył oś odwrotnie to by sie koło tak nie przesunęło. Wiec były 2 możliwości koło takie było bo ktoś je źle złozył, lub ktoś je źle włozył no i opcja druga okazała sie poprawna.

;)

A zdajesz sobie z tego sprawe że jakby posłuchał Twoich "dobrych" rad to koło zostałoby kompletnie zniszczone i naraziłbyś kolege na niepotrzebne wydatki więc zanim coś napiszesz zastanów się bo możesz swoimi niekompetentnymi radami narobić dużo szkód. A jesli chodzi o oś to jeśli oś jest na łożyskach maszynowych to mogła przez przypadek się przesunąć na przykład jeśli zbyt mocno nacisnąłeś koło. Jeśli była na kulkach z nakrętkami z kontrami i jeśli ich nie rozkręcał to nie ma tekiej opcji raczej.

Napisano

Nieźle - skoro dużo lepsi fachowcy mają tyle dylematów to co ja biedny, początkujący mam powiedzieć ? :-) Ale fajnie, że być może ta dyskusja wyjaśni kilka spraw i inni skorzystają. Po to mamy Forum przecież.

P.S. Jeszcze jeden wniosek: tak jak do każdych porad na forach tak i tutaj należy podchodzić z pewnym dystansem i nie zawsze traktować wszystkie wpisy jak prawdy objawione. Taka zasada powinna spowodować uniknięcie ew. problemów. :thumbsup:

  • Mod Team
Napisano

A zdajesz sobie z tego sprawe że jakby posłuchał Twoich "dobrych" rad to koło zostałoby kompletnie zniszczone i naraziłbyś kolege na niepotrzebne wydatki

A czy ja mu przyłożyłem pistolet do skroni i mówiłem kręć nyplami to życie swe ocalisz ?? Nie ja powiedziałem ze taki efekt daje źle złozone koło, bądź zamiana bębenków. A to że on nie zauwazył ze nie jest koło przesunięte tylko zwyczajnie jest krzywo to nie nasza wina.

 

Ja zakładam ze jak ktoś bierze sie za wyciąganie koła to potrafi je z powrotem włożyć na miejsce.

 

Pisałem o tym setki razy ... ludzie pisza "Hey chce kipić amor jaki ?" Najlepsza odpowiedź na takie pytnie to najlepszy albo odrazu łopatą przez łeb a jak sie zapyta za co to poprawić. Ja swoją kule magiczną sprzedałem a zdecydowana wiekszość wróżek na forum jest na urlopie do odwołania.

 

Najpierw trzeba duklanie określić problem jak by było napisane wyciąłem koło czyściłem napęd włożyłem i jest tak o ( tutaj zdjeicie) od razu by mu ktoś powiedział sprawdź zacisk koła. A z pierwszego posta nie wynikło czy koło było proste przed czy nie i w ogole co sie dzieje.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...