Skocz do zawartości

[Bębenek] czym jest spowodowany luz na bębenku?


SeAcabo

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie,

 

mam problem ze zdecydowanynie za dużym luzem bębenka w Krosie LEVEl A6 (kupiony w 2009) z maszynowymi piastami NOVATEC (32szprychy). Byłem w serwisie z kołem podpytać o ten luz ale dostałem odpowiedź że na maszynach tego luzu nie da się skasować. To kupiłem klucz do kasety i ją odkręciłem i luz jest zdecydowanie na korpusie bębenka zaznaczonym strzałkami względem ośki i łożysk na zdjęciu poniżej.

 

post-122245-0-90613600-1339338561_thumb.jpg

http://www.fotosik.p...e5b851c715.html

 

Dalej już nie udało mi się nic rozkręcić, podpowiedzcie proszę czy da sie zmniejszyć ten luz, jeśli tak to w jaki sposób? Muszę wybijać łożyska ? Nigdy tego nie robiłem :| a chodzą cicho i bez oporów. Tylko że nie idzie wyregulować tylnej przerzutki przy tym luzie. Rozebrałem prawie cały rower do wyczyszczenia i przesmarowania na ile się dało i została ta kaseta (i amor którego nie bardzo mam jak ruszyć na razie).

 

I jeszcze jedno pytanie jak rozpoznać jaka to piasta Novateca - oprócz ich logo nic, ani na piaście, ani na bębenku nie pisze, przynajmniej ja nie widzę.

Napisano

Mam dokładnie ten sam problem i tez nie wiem co to za model i też nie jestem w stanie bardziej go rozkręcić

[kaseta] Luz na kasecie - Forum Rowerowe - doświadczenia, rowery, dyskusje sklepy rowerowe, giełda rowerowa

 

Ja chciałbym dokręcić bębenek jeśli jest poluzowana śruba (ewentualnie wykręcić sam bębenek i go spróbować reanimować jeśli się da). Pytanie jak to zrobić, i czy da się bez wybijania łożysk ??

 

Znalazłem opis http://www.forumrowerowe.org/topic/51007-piasta-novatec-skrzypienie/ dobrania się do piasty jedynie

Napisano

 

Ja chciałbym dokręcić bębenek jeśli jest poluzowana śruba (ewentualnie wykręcić sam bębenek i go spróbować reanimować jeśli się da). Pytanie jak to zrobić, i czy da się bez wybijania łożysk ??

Niestety raczej się nie da, chyba ze masz klucz który nie istnieje lub nie można go dostać lub dorobisz sobie taki klucz, ale nawet jak dorobisz sobie taki klucz, to jest duże prawdopodobieństwo że tak małe zęby w kluczu nie będa w stanie tego odkręcić i się ukruszą.

Napisano

Niestety raczej się nie da, chyba ze masz klucz który nie istnieje lub nie można go dostać lub dorobisz sobie taki klucz, ale nawet jak dorobisz sobie taki klucz, to jest duże prawdopodobieństwo że tak małe zęby w kluczu nie będa w stanie tego odkręcić i się ukruszą.

 

Klucz na pewno jest do dostania, choćby na allegro czy w rowerowych, można nawet użyć płaskownika jakiegoś jak dopasujemy, przy czym z tego co doczytałem jednak trzeba wybić łożysko :(

Napisano

Na allegro nie ma, tym bardziej w rowerowych. Możesz spróbować coś dorobić i jakby ci się udało zrobić wystarczająco wytrzymały klucz to myśle że dałoby rade dokręcić bębenek ale nie jestem co do tego pewny.

Napisano

Vilq, a kiedy Ty pojmiesz,że musisz wybić łożysko?

Ale teoretycznie jakby był dostępny ten drugi klucz to moze byłaby opcja zeby nie wybijać ;)

Napisano

Ale teoretycznie jakby był dostępny ten drugi klucz to moze byłaby opcja zeby nie wybijać ;)

Trzeba wybić i tak to łożysko. Weź młotek i jakieś drewienko i uderz w ośkę od strony przeciwnej bębenka i ci ładnie wyskoczy.

  • Mod Team
Napisano

Teoretycznie tak,ale w praktyce ten klucz jest od dawna nie produkowany. Zresztą też miałem taki sam problem w piastach SRAM 9.0 SL - w końcu musiałem wybić oś i użyć klucza , którego nie chcesz użyć- wartością dodaną jest możliwosć założenia nowego łożyska.

Napisano

Podepnę się, bo mam podobny problem. Minimalny luz na piaście xtr i za żadnego wała nie mogę się dostać do środka. A przydałby się tam przegląd. Czy w serwisach rowerowych są w stanie rozkręcić bębenek i oczyścić wnętrze z brudu?

Napisano

Podepnę się, bo mam podobny problem. Minimalny luz na piaście xtr i za żadnego wała nie mogę się dostać do środka. A przydałby się tam przegląd. Czy w serwisach rowerowych są w stanie rozkręcić bębenek i oczyścić wnętrze z brudu?

Wszystko zależy od serwisu do jakiego pójdziesz. Licz się z tym, że jest do upierdliwa robota i koszt może być minimum 50zł.
Napisano

Niestety nie jestem w stanie tego odkręcić. Po wybiciu łożysk można włożyć klucz z dwoma zębami ale są dwie możliwości - albo bębenek jest tak mocno skręcony że nie da się go odkręcić albo nie tym odkręca się bębenek. Po wyjęciu łożysk zauważyłem ze w środku jest jeszcze jedna nakrętka, znowu jakaś nietypowa, klucz do tego powinien być podobny jak do kasety ale mniejszy, około 11mm, być może klucz ampulowy 11 tez by pasował(oczywiście nie mam klucza ampulowego 11 ;P) Co dalej? Kupić ampula 11 lub ten drugi i próbować kręcić tą druga nakrętką?

Napisano

słuchaj musisz użyć klucza do odkręcania bębenka(taki z dwoma nacięciami). Najlepiej zaciśnij go zaciskiem od koła aby ci się nie ześlizgiwał. I odkręcasz w prawo a zakręcasz w lewo czyli przeciwnie jak zwykła nakrętkę.

Napisano

Po drugiej próbie udało się ;) Musiałem przedłużyć sobie dźwignie bo było bardzo mocno zakręcone. Klucz + długa rurka i poszło.

Kilka uwag:

-luz reguluje się przez dobranie odpowiedniej ilości podkładek i dokręcenie nakrętki z odpowiednią siłą. W mojej piaście fabrycznie były 4 podkładki różnej grubości. Po odjęciu 2 podkładek i dokręceniu z odpowiednią siłą udało się całkowicie wyeliminować luz.

-przy odkręcaniu dwuzębowym kluczem bardzo łatwo uszkodzić nakrętke(niestety przez nieuwage trochę ukruszyłem ;P) Trzeba uważać żeby klucz cały czas był dociśnięty to nakrętki.

-trzeba uważać żeby nie zgubić kulek łożyskowych i zapadek(btw kulki łożyskowe odbijają się od płytek ceramicznych lepiej niż piłeczka ping-pongowa ;D)

-przy ponownym nabijaniu łozysk trzeba bardzo uważać żeby idelanie równolegle je wbić. Za pierwszym razem wydawało się że wbiłem je dobrze ale po zmontowaniu okazało się że koło ma za duże opory przy toczeniu, musiałem jeszcze raz wybić i nabić.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...