Skocz do zawartości

[Amortyzator] Epicon - serwis


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Co będzie mi potrzebne do prze-serwisowania amortyzatora? , jak już się dowiedziałem potrzebne będzie:

-klucz imbus 8 i 5mm

-klucz socket 27mm którego nie posiadam :(

-niestety nie wiem jaki olej jest mi potrzebny

Coś wiecej jeszcze potrzebuje?

Model amortyzatora epicon lod , wersja na rok 2010 , skok 120mm

Czy do wymiany oleju muszę odkręcać 2 komory? czy tylko tą powietrzną?

uszczelki kurzowe są ok wiec, ich na razie wymieniać nie będę

Proszę o rady osób które się na tym znają nie chciał bym czegokolwiek uszkodzić

Dodaje w razie co zdjęcie podglądowe amortyzatora żeby nie było wątpliwości jaka jest to wersja

5ec295b739eda0dc.jpg

Z drugiej strony ciemno granatowa grafika , Z góry dzięki za odpowiedzi :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie jest mieć wazelinę techniczną i 5-10 ml oleju 80W do komory powietrznej. To w zasadzie wszystko. Klucz 27 musie mieć bardzo cienkie ścianki, pasuję klucze do odkręcania śrub przy alufelgach.

Ale jeśli bardzo, ale to bardzo chcesz się babrać z rozbieraniem teoretycznie nierozbieralnego tłumika, to możesz się pokusić o wymianę oleju, wchodzi tam jakieś 80 ml, fabrycznie jest 5W, ale możesz popróbować z 2,5W, ale osobiście odradzam grzebanie się z zamkniętym tłumikiem, no chyba, że nie będzie już innego wyjścia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Fajnie jest mieć wazelinę techniczną i 5-10 ml oleju 80W do komory powietrznej. To w zasadzie wszystko. Klucz 27 musie mieć bardzo cienkie ścianki, pasuję klucze do odkręcania śrub przy alufelgach.

Ale jeśli bardzo, ale to bardzo chcesz się babrać z rozbieraniem teoretycznie nierozbieralnego tłumika, to możesz się pokusić o wymianę oleju, wchodzi tam jakieś 80 ml, fabrycznie jest 5W, ale możesz popróbować z 2,5W, ale osobiście odradzam grzebanie się z zamkniętym tłumikiem, no chyba, że nie będzie już innego wyjścia.

 

Głowy nie dam, ale Epicony mają tłumiki rozbieralne w odróżnieniu od Raidonów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jutro wymieniam olej, poprzez odkręcenie górnej nakrętki od dopompowywania/spuszczania powietrza, oczyszczę ze starego oleju doleje nowy i nic więcej nie robię, chyba że wciąż będzie kiepsko chodził to pomyśle o dalszym serwisie.Użyje tej metody z strony suntoura zatytułowanej "Air leaking problems" Dzięki za podpowiedzi były dość pomocne :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ugupu, w moim przypadku rozebranie tłumika= dalej działający tłumik.

 

W moim przypadku rownież :)

 

Ja u siebie rozebrałem tłumik. Olej był biały mocno spieniony. Wymieniony na Motul Fork Oil 5W - ok 85-90 ml. Do komory powietrznej również dałem ten sam olej w ilości 15 ml oraz nasączyłem maksymalnie pierścienie filcowe. Usunąłem stary smar ze sprężyny oraz wewnętrznych goleni - były usyfione smarem, a smar jest tam zbędny. na elementy ruchome - sprężyne dałem "ełteka". Ten biały smar czy wazelina techniczna, która jest na filmikach zastąpiłem... ŁT-kiem :)

 

Po tym zabiegu amor pracuje o wiele lepiej i większym zakresie.

 

PS. Opisuje tu Epicona 2009, nie wiem czy jest to ta sama konstrukcja na 2010.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy to ten amor? --> SF10EPICON-DS-LOD - do autora tematu.

 

Opis:

 

- spuszczasz powietrze - odkręcasz (14) i wciskasz wentyl

- wyciągasz elementy (2)

- następnie kluczem imbusowym wykręcasz do połowy elementy (3) oraz (1)

- lekko stukasz gumowym młotkiem ewentualnie czymś, co nie spowoduje odkształceń elementów (3) oraz (1) tak aby lekko wyskoczyły dolne golenie (4a)

- ściągasz dolne golenie (4a) - ostrożnie trzymając się osi

- czyścisz i oceniasz czy nie ma uszkodzeń

- czyścisz uszczelki przeciwkurzowe (4f) i oceniasz stopień ich zużycia (nie wyciągaj ich i nie baw się sprężynką)

- wyciągasz pierścienie filcowe (4e) są w dolnych goleniach (4a), myjesz np. płynem do naczyń, osuszasz i nasączasz olejem

- czyścisz i oceniasz golenie górne (9)

- rozbierasz komorę powietrzna wykręcając element (11) - reszty tj. (12-13) nie ruszaj

- ściągasz (5) i odkręcasz element (6), wyciągasz "flaki" - elementy z grupy (7)

- czyścisz dokładnie i nakładasz smar na elementy (7c,7e,7g)

- elementy z grupy (8) - tłok - czyścisz i delikatnie smarujesz

- nanieś smar na nakrętkę (6) po wewnętrznej stronie tak aby otwór wewnętrzny był zasmarowany - podczas pracy amora przez ten element będzie przechodził pręt (7g)

- smarujesz gwinty (6 i 11)

- tłumik (15) - tutaj jak nie masz zielonego pojęcia i uważasz, ze ten element jest nierozbieralny, to wyczyść go i posmaruj tylko na wejściu pręta w tłumik (ruchoma, dolna, o mniejszej średnicy część tłumika). Nie będziesz go widział tak jak na obrazku, bo będzie wkręcony w górną goleń. Widoczna będzie tylko dolna część)

- składasz wszystko do kupy i podciągasz - wysuwasz pręt z tłumika oraz pręt (7g)

- nasuwasz dolne golenie (4a) wkręcasz elementy (3 oraz 1) i zakładasz (2b i 2a)

 

Olej i smar według własnego uznania - było już opisywane na forum.

 

Ten opis, to taka podstawa według mnie podczas serwisowania. Jak nie ogarniasz to nie bierz się za to... oddaj amora na serwis.

Chyba bardziej prosto nie da się tego opisać. Może coś jeszcze dopiszą forumowicze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy serwisie pamiętaj aby nasączyć te pierścienie filcowe. Ja zrobiłem tak: wyjąłem je i ułożyłem na zakrętce od słoika do której nalałem mieszanki oleju 80W i brunoxa deo. Pouciskałem te pierścienie tak żeby zaciągnęły płynu, poleżały jakiś czas w tej mieszance-kilka godzin i wpakowałem do środka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedynie na uszczelki filcowe i ewentualnie - tłumik, ale chyba jeszcze za wcześnie dla ciebie ;)

Jak ogarniesz bez problemów ten powiedzmy podstawowy serwis, to możesz brać się za tłumik - nic trudnego.

 

Z ciekawości... jaki olej masz zamiar użyć? Jaki smar? Zawitałeś na stronę Suntour'a i obejrzałeś filmiki? Przemyślałeś opcje serwisowania na własną rękę? (możliwa utrata gwarancji i jeśli to twój pierwszy serwis, to mogą być problemy).

 

Trzymam kciuki... Pozdrower:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

użyje oleju silnikowego 80-tki, smar mam jakiś stały, filmiki na stronie obejrzałem wszystkie, na pierwszy rzut oka wydawało mi się że będzie miał bardziej skomplikowana budowę jutro zdam relacje :thumbsup: wazelina musi być techniczna czy może być zwykła ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej 80W to raczej przekładniowy. Niby producent zaleca do komory powietrznej 80W, ja dałem 5W Motula i na pierścienie również. 80W wydaje mi się za gęsty, ale to subiektywne odczucie. Odnośnie wazeliny, to jest ci niepotrzebna... wystarczy smar stały o podobnej gęstości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Co do wazeliny to zdecydowanie techniczna. Jest w miarę obojętna w odróżnieniu np. do kosmetycznej która ma dodatki odpowiednie dla ludzkiej skóry ale przy zastosowaniach innych może się nie sprawdzić. Dodatki mogą reagować z anodą ,może się robić kaszka itp. Polecam zamiast wazeliny stały smar silikonowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...