Skocz do zawartości

[opona] Nobby Nic 2.25 a kieruek układania na przód - foto


Mexyk

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam pytanie co do założenia Nobby Nica, któren to właśnie przyszedł. Na zdjęciu ująłem problem - widać strzałkę Rotation ale właśnie to mnie najbardziej dziwi. Jeżeli chciałbym ją na tył to założyłbym zgodnie ze strzałką ale na przód założyłbym ją właśnie odwrotnie.

Głupi przykład: widać boczne długie boczne klocki, które nie są nacięte do końca a kończą się 2mm od końca klocka. Jako przód to ten klocek ma za zadanie "łapać" materiał, a ten materiał będzie w nim ubijany z racji oporu jaki stawia opona gruntowi. Jeżeli założę zgodnie ze strzałką to tego efektu nie uzyskam poza tym jodełkę będę miał w przeciwnym kierunku niż w tym, który powinien być. Dodam więcej, właśnie sprawdziłem Smart Sama tego samego producenta i jako opona na przód wskazana jest z odwrotną jodełką niż NN. Czyżby jakiś błąd???

nobby_nic.JPG

Jeżeli nie widać obrazka wklejcie poniższy link:

http://www.infocoig.pl/~mex/nobby_nic.JPG

Napisano

Już nie kombinuj :P. Właśnie taki sposób założenia opony jak wskazuje strzałka zapewnie najlepsze trzymanie boczne. W przypadku przedniej opony to ważne, bo poślizg przodu oznacza z reguły glebę.

Napisano

Tyle, że na innych oponach (rowerowych, samochodowych) kierunek zakładania jest dokładnie przeciwny niż w tym Nobby Nicu, z tą strzałką założyłbym ją na tył ale ona idzie na przód. przyjrzyj się jej uważnie i powiedz jak byś założył bieżnik. Smart Sam ma zalecaną jodełkę odwrotnie niż Nobby na przód. Coś mi tu nie tiko.

Napisano

Ale Smart Sam trzyma gorzej od Nobby Nica :> Poza tym nic nie stoi na przeszkodzie żeby założyć oponę po swojemu, jak uważasz że w Schwalbe nie wiedzą co robią.

Napisano

Cytuję kolegę z innego tematu

Opony zwykle zakłada się tak (kierunek jazdy (przednia) - (tylna)):

widok z góry: <-| (<<<<<) - (>>>>>)

ślady opony : <-| (>>>>>) - (<<<<<)

 

Ważne są rzecz jasna ślady - przednia opona jako "popychana" przy takim ułożeniu klocków będzie "łapać" podłoże między klocki i nie będzie uciekać na boki przy skrętach. Gdyby ślad przedniej był odwrotny <-|(<<<<<) to przy skrętach miałaby sporą tendencję do poślizgów.

 

Tylna musi zapewnić dobrą przyczepność przy napędzaniu i przyspieszaniu więc taki ślad <-|(<<<<<) będzie to ułatwiał - klocki działają tu jak "zabieraki". Gdyby ślad tylnej odwrócić <-|(>>>>>), to klocki będą łagodnie rozsuwać podłoże i opona wpadnie w poślizg przy próbie przyspieszenia.

 

Jeśli bieżnik nie jest zbyt kierunkowy (czyli nie '<<<', a np '{{{'), jak na opisanej przez Ciebie oponie, to w zasadzie można sobie pozwolić na dowolność. Mało tego, wiele opon ma klocki rozłożone nieregularnie i trudno się dopatrzeć kierunkowości gołym okiem.

Jak dla mnie to to jest tak jak mówię. Cholera wie czemu Schwalbe tak zaznaczyło strzałkę. Zalecane jest by opony były zakładane różnie lecz tutaj nie ma strzałki FRONT/REAR w związku z czym trzeba to zakładać na czuja.

Chłopaki to jak jesteście tacy "niekombinatorzy" to powiedzcie jak założylibyście dwa Nobby Nicki (tył i przód)? Dwa identycznie?

Napisano

Nie muszę się zastanawiać, bo zawsze je zakładam tak jak pokazuje strzałka. Jak się założy odwrotnie to trzymają gorzej.

Wymyślasz. Załóż tak ja ci się podoba jak uważasz że konstruktorzy tej opony nie znają się na rzeczy.

Poza tym nie wiem gdzie ty w Smart Samach jakąś jodełkę widzisz. Akurat tamta opona jest prawie doskonale neutralna i nie ma znaczenia jak się ją założy.

Post kolegi to też takie gawędziarstwo teoretyczne. Dużo jest takich, co to prawie nie jeżdżą, a napiszą 20 postów żeby udowodnić, że na przykład duże koło łyka przeszkody bez porównania lepiej niż małe, albo że semislick w górach jest znacznie lepszy, bo ma mniejsze opony toczenia.

Załóż sobie opony w różnych konfiguracjach i potestuj.

Napisano

Nie muszę się zastanawiać, bo zawsze je zakładam tak jak pokazuje strzałka. Jak się założy odwrotnie to trzymają gorzej.

Wymyślasz. Załóż tak ja ci się podoba jak uważasz że konstruktorzy tej opony nie znają się na rzeczy.

Ja wcale tak nie uważam, uważam jednak, że kieruek bieżnika ma wpływ na trakcję/hamowanie. Jeszcze wczoraj miałem 2 Race Kingi 2.0, jest na nich strzałka w jednym kierunku co oznacza, że producent zaleca właśnie takie zakładanie. Ja świadomie na tyle założyłem odwrotnie co powoduje beznadzieje wlaściwości hamujące - niewielkie hamowanie V-brakiem powoduje zerwanie przyczepności nawet na asfalcie. Ma to jednak drugą stronę medalu, jestem w stanie wyjechać na podjazd, na który nie wyjechałbym z odwróconym bieżnikiem bo opona by się ślizgała z braku przyczepności. Weźmy sytuację odwrotną - opona zgodnie z zaleceniem producenta. Hamowanie jest kontrolowane i bez utraty przyczepności, natomiast podjazd na to samo wzniesienie to se ne wrati bo się ślizga.

Kolego przyjrzyj się - tu jest Smart Sam. Jodełka to właśnie ta tzw. ułożona w klin część opony, tutaj jest doskonale widoczna.

http://www.pedalator..._SAM_detail.jpg

Post kolegi to też takie gawędziarstwo teoretyczne. Dużo jest takich, co to prawie nie jeżdżą, a napiszą 20 postów żeby...

No może 1600km od kwietnia zeszłego roku to dla połykacza kilometrów takiego jak ty to pewnie nic ale ja się właśnie w ten sposób roweru uczę.

Napisano

No właśnie ja tam jodełki nie widzę, nawet boczne klocki są w różnych kierunkach ułożone. W porównaniu do wyraźnego kierunku NNa, tam nie ma prawie żadnej prawidłowości.

Może nie zauważyłeś, ale boczne klocki odpowiadają za trzymanie w zakrętach, a klocki na czole opony za trzymanie w czasie jazdy na wprost. Klocki na czole ma NN dość neutralne, za to kierunek ułożenia klocków bocznych ma duży wpływ na trakcję w zakrętach.

Ale skoro tak bardzo wyraźnie odczuwasz różnicę po zmianie kierunku w Race Kingach :), to na pewno bez problemu znajdziesz pasującą ci konfigurację opon.

Napisano

Schwalbe te nacięte klocki określa jako U-blocks i właśnie przez nie opona ma być zakładana odwrotnie niż to się na pierwszy rzut oka wydaje.

 

Teoria jest taka:

Additional grip is generated by the, so named, U-Blocks. Schwalbe technicians positioned these specially shaped lugs against the direction of rotation and so turned on its head the traditional thinking that lugs should always run with the wheel rotation. The U-Shape lugs and their positioning develops even more cornering grip i.e.: It is natural for the tire to want to wander out of curves. U-Blocks prevent this by lifting the tire by the nature of their forward-facing, half-open design. The surprising effect is less under-steer and more stability in cornering.

  • Mod Team
Napisano

Mam Nobby Nica 2.1 Evo, założonego zgodnie ze strzałką, przez 2300 km od początku roku nie miałem żadnego niekontrolowanego uślizgu przedniego koła wynikającego z takiego założenia opony, także jak dla mnie w tym temacie to wystarczy ;)

Napisano

Idzie weekend, zrobię tak. Pojadę do lasu gdzie mam taki dobry zakręt o podłożu utwardzonej gleby, na nim właśnie testowałem bocznie Smart Sama. Wezmę pompkę i sprawdzę z jaką prędkością mogę w niego wejść z oponą ułożoną zgodnie ze strzałką i odwrotnie. Jeżeli macie rację to przeczy to temu co myśli się o ułożeniu bieżnika opony.

Po testach napiszę co się działo, chyba że będę połamany :) Smart Sam wchodził tam 28km/h i bocznie s######iel dawał radę ale noga była wypięta z SPD i wisiała jako przeciwwaga.

Napisano

Testy łatwiej Ci będzie robić przenosząc tylko magnesik z jednej strony koła na drugą i montując koło odwrotnie. Kilkukrotna zmiana opony może być uciążliwa. Niemniej jak kupiłem NN, to najpierw, zgodnie z przyświecającą mi zasadą nieczytania instrukcji, założyłem ją tak jak Ty chcesz to zrobić. Jednak po kilku jazdach stwierdziłem, że tak droga opona nie może być taka nijaka i zacząłem się zastanawiać co jest przyczyną tego nieprzyjemnego odczucia. Wtedy zauważyłem strzałkę "rotation" i od tej pory żyliśmy długo i szczęśliwie (znaczna poprawa przyczepności), dopóki się nie pocięła ze względu na moje złe traktowanie (ścianki boczne, kilka rozcięć na bieżniku).

Napisano

Jak wyobrażasz sobie zmienę koła, jeżeli użytkownik może korzystać z hamulca tarczowego? :). Pomysł możliwy do wykonania, ale w przypadku hamulców V-brake :D.

Dla mnie hamulce to podstawa, i choćby nie wiem co, nie rezygnowałbym z przedniego :).

Napisano

No więc lecimy. Zacznę może zdjęciami dla kolegi Klosia żeby pokazać jak wygląda to moje "gawędziarstwo.teoretyczne":

http://www.infocoig....mex/test/02.jpg

http://www.infocoig....mex/test/06.jpg

 

Pojechałem na ten sam nasyp kolejowy, który w rzeczywistości nie ma 100% a 66% czyli 30° stromizny

http://www.infocoig....mex/test/03.jpg

Opony do jazdy to Race King 2.0 z tyłu odwrotnie strzałką a z przodu Nobby Nic 2.25 również odwrotnie strzałką. Pominę RK gdyż służy mi tylko do napędu. Co do NN to stanąłem nad przepaścią

http://www.infocoig....mex/test/01.jpg

tyłek nad tylne koło i wio. Poszło tak jak powinno iść czyli bez uślizgu, z kontrolą i tam gdzie chciałem

http://www.infocoig....mex/test/04.jpg

Opona była nabita do ok. 3 barów. Łapiąc podnietę spróbowałem jeszcze kilka razy mając w głowie, że to mogło być szczęście lub przeznaczenie. W końcu mówię sobie, że skoro wszyscy piszą, że ja się mylę i powinna być jednak odwrotnie to zrobiłem następny test zmieniając kierunek Nobby Nicka i bijąc go do ok. 1.8-2 barów. No więc stanąłem nad przepaścią i z zaufaniem otrzymanym od kolegów z forum poszedłem w dół. Na zdjęciu nr 01 widać z góry tą rzekę czy coś tam, na lewo koło leżącego roweru jest obok rzeki kilka drzewek - właśnie na nich wylądowałem. Hamowanie, że pożal się Boże, leciałem jak ściera bez większej kontroli - to nie było to czego spodziewałem się po waszych wszystkich opiniach. Z ciekawości wlazłem na górę jeszcze drugi i trzeci raz i już z większą asekuracją zjechałem na dół raz wypieprzając się na tym żwirze. Po tym wszystkim zmieniłem jeszcze raz kierunek bieżnika na ten wedle mojego widzi mi się, dobiłem do 2bar i ponownie zjechałem i wiecie co wam powiem - raz poszedłem świadomie nie dotykając tylnego hamulca - wszystko szło na przód, jeżeli bym chciał to mógłbym się zatrzymać. Potem dobiłem do 2,7bara i znów uśmiechy i kontrola. A to wszystko dzięki oponie założonej odwrotnie do zaleceń producenta:

http://www.infocoig....mex/test/05.jpg

  • 11 miesięcy temu...
Napisano

Odkop :)

 

Tydzień temu, przy okazji wymiany obręczy i nypli w tylnym kole sprawiłem sobie komplet oponek Nobby Nic 2.1 dual compound.

Razem z serwisantem stwierdziliśmy niezależnie, że na czuja założylibyśmy je przeciwnie niż pokazuje strzałka. Jodełka bieżnika bowiem układa się przeciwnie niż pokazuje napis "rotation"

 

Początkowo założyłem przód i tył strzałką w kierunku jazdy i pojechałem przetestować na mojej terenowej pętli. I o mały włos bym się nie wyp.... na zakręcie, na którym nie powinienem się wyp.... :) To znaczy w krzakach o mały włos bym nie wylądował a prędkość nie była wcale aż taka duża. 

Z racji, że mam V-brake odwrócenie przedniego koła bieżnikiem w stronę przeciwną zajęło mi raptem kilka minut. Po czym przystąpiłem do dalszej jazdy. Pokonałem kolejne okrążenia i.....jest o wiele lepiej! Potwierdzam zatem spostrzeżenia założyciela tematu. Tylną oponę mam założoną tak jak chce producent. Czyli strzałką do przodu. Natomiast przednią założyłem odwrotnie. Strzałką do tyłu. I tak jest lux :)

 

Na marginesie świetne oponki. Najlepsze w teren jakie do tej pory miałem. Jestem zaskoczony, że nawet po asfalcie idą jak rakieta. Przy tym ze 2 razy ciszej niż moje poprzednie Hutchinson Toro. Ale to już inny temat...

Napisano

Cały czas jeżdżę z przodem odwróconym do zaleceń producenta. 

 

Odkop :)

 

Tydzień temu, przy okazji wymiany obręczy i nypli w tylnym kole sprawiłem sobie komplet oponek Nobby Nic 2.1 dual compound.

Razem z serwisantem stwierdziliśmy niezależnie, że na czuja założylibyśmy je przeciwnie niż pokazuje strzałka. Jodełka bieżnika bowiem układa się przeciwnie niż pokazuje napis "rotation"

 

Początkowo założyłem przód i tył strzałką w kierunku jazdy i pojechałem przetestować na mojej terenowej pętli. I o mały włos bym się nie wyp.... na zakręcie, na którym nie powinienem się wyp.... :) To znaczy w krzakach o mały włos bym nie wylądował a prędkość nie była wcale aż taka duża. 

Z racji, że mam V-brake odwrócenie przedniego koła bieżnikiem w stronę przeciwną zajęło mi raptem kilka minut. Po czym przystąpiłem do dalszej jazdy. Pokonałem kolejne okrążenia i.....jest o wiele lepiej! Potwierdzam zatem spostrzeżenia założyciela tematu. Tylną oponę mam założoną tak jak chce producent. Czyli strzałką do przodu. Natomiast przednią założyłem odwrotnie. Strzałką do tyłu. I tak jest lux :)

 

Na marginesie świetne oponki. Najlepsze w teren jakie do tej pory miałem. Jestem zaskoczony, że nawet po asfalcie idą jak rakieta. Przy tym ze 2 razy ciszej niż moje poprzednie Hutchinson Toro. Ale to już inny temat...

 

Napisano

też jeżdżę z ustawieniem <<< z przodu, super się prowadzi, opory stawia dość małe jak na taki balon 2,25

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...