micropoint Napisano 23 Maja 2012 Napisano 23 Maja 2012 Witam Będę po raz pierwszy sam zaglądać do piast i suportu więc jestem zielony w temacie. Chciałbym was prosić o listę narzędzi, kluczy itp, które będę potrzebować aby dostać się do tych zakamarków w celu serwisu/przeglądu/smarowania/czyszczenia etc. Nie chcę kupić złego klucza by potem nie pluć sobie w brodę z powodu niewiedzy. Do piasty chcę zajrzeć ponieważ chrobocze mi tam coś więc przede wszyskim potrzebuję narzędzi do tego a do suportu w celu wyczyszczenia/nasmarowania i z ciekawości co jest w środku:) Co do suportu wiem tylko że jest truvativa - korba to stylo 3.3. Rower to Kross level a10 2010r. Z góry dzieki z apomoc pozdrawiam micro
Mod Team Maniak Napisano 23 Maja 2012 Mod Team Napisano 23 Maja 2012 Suport się wymienia zwykle w całości tak chyba najłatwiej i najwygodniej, nie koniecznie najtaniej. Nie wiemy jaki to typ suportu, kwadrat, isis, gxp ? Na pewno potrzebny ci klucz do suportu lub/i ściągacz do ramion. Do piast potrzebujesz kluczy płaskich, jak najcieńszych, przypatrz się dobrze jakie są gniazda, będziesz widział, bez nich trudno potem wyregulować luz na konusach.
lyndowss Napisano 23 Maja 2012 Napisano 23 Maja 2012 Do suportu nie masz co zaglądać, bo nic tam nie zrobisz. Jak działa prawidłowo to nie ruszaj. Wszystko jest zabudowane. jak się zepsuje to się wymienia cały i tj. wszystko co możesz zrobić. Do piast potrzebujesz klucz płaski. Klucz do wolnobiegu/kasety, oraz bacik. 2x klucz francuski, ale może być jakikolwiek inny. Byleby pasował do nakrętek. http://www.kinnarps.com/Images/NewsPress/Mag_no_5/improver/improver_2_439x319px.jpg
micropoint Napisano 23 Maja 2012 Autor Napisano 23 Maja 2012 Ok w sumie mogłem najpierw bardziej pogooglać to by nie było problemu:). Znalazłem filmik na youtube z serwisu piasty XT http://www.youtube.com/watch?v=R6B2PoG9YCI z identyczną jak moja kasetą pg970 srama. Wynika że potrzebuję do odkręcenia kasety - klucza z bacikiem - klucza do nakrętki kasety w standardzie shimano/sram - klucz francuski do dostania się do piasty - 2 płaskie klucze 15 i 17 mm To powinno mi wystarczyć do podstawowego serwisu bez ruszania bębenka. Jakby co będę posiłkował się książką Zinna Dzięki za wasze odpowiedzi pozdr micro
Koen Napisano 23 Maja 2012 Napisano 23 Maja 2012 To na filmiku to nie jest piasta FH-M775 tylko jakiś starszy model ze stalową osią i narzędzia do jej serwisu są inne. Potrzebujesz tylko jednego klucza płaskiego (nie pamiętam rozmiaru niestety, jest podany w dokumentach technicznych na stronie Shimano), oraz 2 sztuki klucza imbusowego 5mm. Serwis wykonujesz w ten sposób że po zdjęciu kasety umieszczasz jednego imbusa w imadle, nasadzasz na niego koło od strony bębenka i za pomocą drugiego imbusa oraz klucza płaskiego odkręcasz konus i bieżnię z drugiej strony piasty. Jak wszystko wyczyścisz, nałożysz smar i włożysz kulki to skręcasz wszystko w palcach, znowu nasadzasz oś na imbusa żeby była nieruchomo, i drugą stronę dokręcasz odpowiednio manewrując kluczem płaskim oraz imbusem Piasta powinna być skręcona tak żeby lekki luz był wyczuwalny jedynie wtedy gdy wnętrzem dłoni wciskasz oś w piastę ciągnąc jednocześnie za szprychy, a drugą dłonią poruszasz drugim końcem osi sprawdzając luz.
micropoint Napisano 23 Maja 2012 Autor Napisano 23 Maja 2012 Dzięki za sprostowanie. Zatem sprawa jest jeszcze prostsza. Płaski klucz wg instrukcji ze strony shimano powinien mieć rozmiar 17 mm. A więc zestaw do kasety pozostaje bez zmian a do piasty dwa imbusy 5 mm i klucz płaski 17 mm. Przy okazji dopytam się o smar. W tej chwili mam tylko shimanowski zielony w tubce. Piszą że do łożysk itp więc powinien byc dobry co nie:)
lyndowss Napisano 23 Maja 2012 Napisano 23 Maja 2012 Serwis wykonujesz w ten sposób że po zdjęciu kasety umieszczasz jednego imbusa w imadle, nasadzasz na niego koło od strony bębenka i za pomocą drugiego imbusa oraz klucza płaskiego odkręcasz konus i bieżnię z drugiej strony piasty. Jak wszystko wyczyścisz, nałożysz smar i włożysz kulki to skręcasz wszystko w palcach, znowu nasadzasz oś na imbusa żeby była nieruchomo, i drugą stronę dokręcasz odpowiednio manewrując kluczem płaskim oraz imbusem Piasta powinna być skręcona tak żeby lekki luz był wyczuwalny jedynie wtedy gdy wnętrzem dłoni wciskasz oś w piastę ciągnąc jednocześnie za szprychy, a drugą dłonią poruszasz drugim końcem osi sprawdzając luz. Co? Po co jakieś kombinowanie? W dodatku nie rozumiem po co robić większość z tych czynności. Od kiedy do piasty używa się imbusa? Tak, smar będzie dobry. Jednak ten filmik co znalazłeś to jakiś słaby jest. Nie doczyścili do końca bieżni, a smar nie przylega dobrze do nich. W praktyce powinno się zdjąć jeszcze te zaślepki tak, żeby zobaczyć same bieżnie i dopiero wtedy szmatką przecierać.
Koen Napisano 23 Maja 2012 Napisano 23 Maja 2012 Co? Po co jakieś kombinowanie? W dodatku nie rozumiem po co robić większość z tych czynności. Od kiedy do piasty używa się imbusa? Od przeszło 4 lat w piastach shimano z grup xt i xtr :> więc nie siej zamętu.
micropoint Napisano 24 Maja 2012 Autor Napisano 24 Maja 2012 no ja się nie znam ale tutaj http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Deore-XT/SI_3CZ0A_002/pol_270485_SI_3CZ0A_002_v1_m56577569830696651.pdf widać że imbus jest potrzebny;)
lyndowss Napisano 24 Maja 2012 Napisano 24 Maja 2012 Faktycznie, ale to w tych droższych piastach. Jeszcze czegoś takiego nie widziałem. Spełnia to jakąś funkcję, a jak tak to jaką?
Koen Napisano 24 Maja 2012 Napisano 24 Maja 2012 Niższa masa, troche łatwiejszy serwis, ponoć większa sztywność. Na minus droższe części zamienne (prawy konus jest na stałe połączony z aluminiową osią). Jeszcze co do smaru to warto poszukać wodoodpornego, nie każdy smar łożyskowy taki jest.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.