Skocz do zawartości

[przerzutka przednia] Krzywy hak czy wózek przerzutki?


Davidcpp

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

Mam problem z tylną przerzutką. Dokładniej, chodzi o to, że nie da jej się dokładnie wyregulować. Regulowałem ją wg wszelkich wskazówek i mimo tego nie da się tak jej ustawić żeby przechodziła i w dół i w górę pawidłowo między wszystkimi zębatkami. Założyłem nową linkę i nadal to samo. Zauważyłem też, że kółka przerzutki nie są ustawione w linii równoległej do zębatek. Przy tym zauważyłem że hak też w pewnym stopniu jest krzywy, i teraz nie wiem czy ustawienie przerzutki wynika z krzywego haka, czy może wózek jest również krzywy? Poniżej zamieszczam zdjęcia:

ImageShack Album - 5 images

 

oczywiście chodzi o przerzutkę tylnią, błąd w nazwie tematu.

Napisano

A tam zaraz wymieniać ... pewnie stalowy to na kowadło młotem w łeb i zaraz mu sie odechce być krzywym.

gdzie tam stalowy przecież to wszystko alu

hak prostuje sie bez przerzutki i bez wyciągania go z ramy

odchylając go np. kluczem francuskim tylko ostrożnie

bez żadnego walenia młotkiem

  • Mod Team
Napisano

Może i alu, ja tam nie wiem ale alu też bym młotkiem potraktował ale trochę inaczej :P Warto tez obadać czy samo siodło uchwytu nie jest zdeformowane, to w ramie.

  • Mod Team
Napisano

Może i bez młota nie robota ale jeszcze nic tym sposobem nie udało mi sie zepsuć, tylko naprawić a np wkradając śrubokręt w alu gwint można narobić biedy ... można imadłem przez szmatke bo alu miekkie bywa, i np kluczem francuskim prostować. Mozna to na wiele sposobów zrobić. Co kto lubi ale śrubokręta w gwint bym nie pchał ... chyba ze sformułowanie "gniazdo po przerzutce" tyczy sie czegos innego.

Napisano
a np wkradając śrubokręt w alu gwint można narobić biedy

 

Zepsułeś kiedyś gwint robiąc tak? Zapewne nigdy nawet nie próbowałeś. Hak jest na tyle miękki, że klucz opierający się na brzegach otworu raczej nie jest w stanie zniszczyć gwintu. A według mnie ta metoda jest najwygodniejsza, najszybsza i bardzo precyzyjnie można sobie wyprostować hak.

 

Swoją drogą chyba ciężko naprostować hak, który nie jest na całej powierzchni równy młotkiem...

Napisano

Prostowanie chałupniczo na ramie, np. śrubokrętem to nie jest dobry pomysł, zwłaszcza, gdy rama nie jest najwyższych lotów. Jeżeli koło jest założone, to można spróbować, ale tak małe odgięcie moim zdaniem lepiej wyprostować w imadle. Najpierw ciśniemy aż nam oczy wypłyną a potem, też w imadle, ale już delikatnie, dopieszczamy dużym francuzem.

 

BTW Prostowałem tak swój hak 4 razy, już się zrobił trochę w kształcie "S" ale nie palę się do wymiany, bo mój nowy kosztuje 80zł + wysyłka.

  • Mod Team
Napisano

Zepsułeś kiedyś gwint robiąc tak?

Chcesz tak prostować? No przecież nikt ci nie broni, podobnie jak wlać kujawski do silnika, ale nie dziel sie takimi rewelacjami, prędzej a już na pewno bezpiecznie wkręcić tam oś piasty tylnej, jak ktoś nie ma np, młotka imadła garażu kuchni i w ogole nic nie ma poza rowerem, można pójść do rowerowego kupić oś za kilka zł, wkręcić i prostować, można też przerzutką ale to uważam już za brutalność, niemalże gwałt.

Napisano
Jeżeli koło jest założone, to można spróbować

Tak jak mówisz - robi się to raczej tylko z założonym kołem.

 

Chcesz tak prostować?

Tak, bo w przeciwieństwie do Ciebie próbowałem prostować hak na kilka sposobów i ten był dla mnie najlepszy (z gwintem nic się nie dzieje). Także pozdrawiam Cie TEORETYKU a kujawski do silnika sam sobie lej i proszę bez takich głupich uwag. Prostowania przerzutką raczej nie polecam, jest to jedynie dobre gdy zmasakrujemy hak w terenie i chcemy jakoś wrócić - przydaje się tu wyczucie i doświadczenie. Raz widziałem jak gościu właśnie w takim przypadku wyprostował hak łapami jednym ciągnięciem - o dziwo hak stał się dość prosty i przerzutka ładnie chodziła.

  • Mod Team
Napisano

I będzie mnie od teoretyków wyzywał :D dla twojej wiadomości z hakami maiłem kila niezapomnianych przygód, od ich braku po przez ( domyślam sie głupotę poprzedniego własiciela) skończony gwint w haku niewymiennym i domową metoda naprawiłem hak ( ktory zreszta juz był prostowany kilka razy) poza tym radze sobie z rzeczami z którymi przeciętny ludź idzie do serwisu bo rozkłąda rece ...

 

Abstrahując od powyższego wywodu, pchanie śrubokreta w gwint zwłaszcza aluminiowy a zwłaszcza taki do którego ciężko znaleźć gwintownik by go naprawić każdy chyba odradzi bo to ze ty go nie uszkodziłeś nie znaczy kto inny tego nie zrobi.

 

Na koniec, moja "uwaga" nie była głupia tylko ironiczna lekko natomiast prostowanie haka śrubokrętem uważam za głupie.

Napisano

Witam.

Zauważyłem, że moja przerzutka tylna Alivio 8 standardowo zamontowana w mojej meridzie jest lekko przekrzywiona w strone szprych (przy najwyższym przełożeniu jest jakieś 5mm od szprych). Dziwna sprawa bo przebieg to tylko jakieś 350 km, żadnej wyrotki nie było, nie przypominam sobie żadnej mozliwości uszkodzenia mechanicznego. Dodam, że przerzutka dała się wyregulować jednak nie reaguje za bardzo na regulację odległości zębatek od przerzutki (na najwyższym przełożeniu praktycznie ociera o kasetę).

 

20120522111837.th.jpg 20120522111827.th.jpg 20120522111823.th.jpg 20120522111820.th.jpg 20120522111750.th.jpg 20120522111742.th.jpg 20120522111628.th.jpg

 

Co z tym zrobić?

Napisano

Długi imbus w śrubę przerzutki albo przyrząd do prostowania.

 

A tak łopatologicznie w którą śrubę? Hak wydaje sie byc prosty...

Napisano

Śruba osi zawieszenia przerzutki wkręcona w hak (inaczej śruba którą przykręcasz przerzutkę do haka). Włożyć imbusa w gniazdo tej śruby i za pomocą tegoż narzędzia całość wygiąć do góry, ewentualnie na boki,powinno się przegiąć bez problemu hak. Na większości hakach ten sposób działa, oczywiście nic nie rozbierać i nie demontować koła. Prostować też z czuciem bo to aluminium. Swoją drogą niektóre haki są jak z plasteliny a inne sprężyste.

Napisano

Odkręciłem przerzutkę i rzeczywiście możliwe, że minimalnie jednak hak jest zgięty :yucky: Na moje oko sama przerzutka powinna byc prosta tzn. wszystkie płaszczyzny są równoległe. Wieczorem wrzuce zdjęcia, bo jednak wolałbym przed prostowaniem, żebyś w miarę mozliwości sam rzucił okiem. Z góry dzięki Qr3ak :thumbsup:

Napisano

Ustaw przerzutkę na zębatkach kasety tak aby kółka wózka były w lini prostej z osią koła czyli wózek pionowo do ziemi.

Następnie za pomocą długiego imbusa całość delikatnie wyginaj do góry do momentu aż wózek przerzutki patrząc z tyłu koła będzie do niego równoległy. Proste tylko trochę wyobraźni trzeba :) Oczywiście jest to domowy najprostszy sposób.

Napisano

Więc sytuacja wygląda tak:

 

20120522161924.th.jpg 20120522161917.th.jpg 20120522161907.th.jpg 20120522161929.th.jpg

 

Czyli teraz prostować z założona przerzutką, wkładając imbusa w śrubę i próbować nagiąć czy zdjąć przerzutkę i odginać "na oko"? Sporo jest w internecie poradników jak to zrobić jednak wolałbym jakis sprawdzony sposób :thumbsup:

Napisano

To skrzywienie jak najbardziej do prostowania, nie powinno się złamać. Zrób z przerzutką i imbusem, jak nie masz przyrządu. To nie kształt zewnętrzny haka ma być w prostopadle tylko otwór z gwintem tegoż hak, a tego na oko się nie da zrobić. Hak może wydawać się po prostowaniu, że jest ok a jak wkręcisz przerzutkę będzie źle. Ustaw hak razem z przerzutką bo wtedy wszystko dobrze widać i masz pewność, że jest dobrze. Pamiętaj, tylko w miarę mocno przykręć przerzutkę oraz koło. Możesz sobie ułatwić sprawę mocując sznurek wzdłuż średnicy koła i do niego ustawić wózek przerzutki Sposoby z żabkami imadłem i klepanie młotkiem to nieporozumienie.

Napisano

Ok wyprostowałem ten hak, powiem tylko, że twardy jest skurczybyk :icon_cool: Musiałem sobie pomóc starą ośką z piasty, a ostatnie poprawki już imbusem z założoną przerzutką. Efekt ostateczny to wizualne wyprostowanie przerzutki i haka, wszystkie płaszczyzny wydają sie byc równoległe, regulacja bez problemów. Teraz zostało tylko przetestować na trasie. Wielkie dzięki za rady Qr3ak :thumbsup:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...