Skocz do zawartości

[Amortyzatory] Kontrol Cisnienia powietrza w amortyzatorach


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

 

Od kilku dni jestem szczesliwym posiadaczem Scotta Sparka.

To moj pierwszy full.

Wyczystalem ze po kazdej jezdzie powinno sie kontrolowac cisnienie w amortyzatorach.

czyli musze miec pompke do amora obowiazkowo?

W tygodniu oddaje rower do regulacji ale nie wiem czemu tylni amor nie blokuje sie na twardo?

Mam w kierownicy manetke do dwoch polozen amortyzacji Hard i Full 120mm.

Przy Hard przod idzie na twardo a tylem buja choc przed pierwszym mocniejszym zjazdem byl twardy na podjezdzie.

Nowy rower i sie zaczyna! :)

Ale dla tej przyjemnosci ze zjazdu ogniem na dol w zyciu bym go nie oddal!

Pozdrawiam!

 

Robert

  • Mod Team
Napisano

Użytkowanie fulla zaczynasz od ustawienia SAGu amortyzatorów. W razie jakby były ubytki powietrza zwiększy się SAG, więc wystarczy go od czasu do czasu sprawdzić. Niemniej pompka to przydatna rzecz.

Napisano

Tzn. jak wsiadlem na nowy rower i poszedlem ostro z gory bez ustawienia SAGu to moglem cos uszkodzic?

Chodzi o to ze damper nie reaguje na przestawienie hard-full!

Cały czas jest full chociaz widac jak linka przelacza damper?

W tygodniu oddam go na serwis bo sam jeszcze cieniutki jestem w te klocki!

Pozdrawiam!

Robert

  • Mod Team
Napisano

Jakbyś miał za duży SAG to by damper dobijał na wertepach, ale to by było czuć podczas jazdy. Jeśli natomiast przełączenie "Hard" to blokada to jest możliwość uszkodzenia dampera/amortyzatora jeżdżąc z włączona blokadą szybkie zjazdy w bardziej wymagającym terenie, a już na pewno podczas skakania. Ogólnie blokadę włączasz jak jedziesz asfalt, ewentualnie na wolnych podjazdach. Po zjedzie w teren najlepiej wyłączyć.

  • Mod Team
Napisano

Przede wszystkim musisz sprawdzić SAG tłumika/damper/tylnego amortyzatora- czyli o ile tłumik ugina się pod Twoim ciężarem- w Spraku SAG powinien wynosić ok. 10 mm.

Po sprawdzeniu i ustawieniu SAGu dopasowujesz poziom tłumienia odbicia do swoich preferencji.

Dopiero po prawidłowym ustawieniu tych parametrów i upewnieniu się ,ze manetka działa prawidłowo możesz stwierdzić ,czy zawieszenie działa prawidłowo ,czy też któryś z elementów uległ awarii.

 

Pompka do amorków to pierwsza rzecz,jaką musisz kupić- jakoś nie wyobrażam sobie jeżdżenie do serwisu ,aby zmniejszyć/zwiększyć ciśnienie o 5psi.

ale nie wiem czemu tylni amor nie blokuje sie na twardo?

Gdzie jest napisane,że musi? Nie wszystkie tłumiki blokują się na 100%.

Napisano

O.k juz duzo wiem!

Szkoda ze nikt mi w sklepie nie powiedzial ale oni malo rowerow sprzedaja a ten kolega mi sprowadzil w dobrej cenie! :)

Na damperze jest gumka ktora pokazuje ile pracuje u mnie jest to teraz dobre 2,5cm!Czyli za duzo duzo!

Wiadomo ze 100% hard nie bedzie ale jak jechalem po asfalcie pod góre to ladnie sztywno szedl a teraz buja!Szkoda pary! :)

Ale jak jest troche nierowno pod gore to moge chyba jechac na zblokowanych amorach?

Dzieki za rady!

Pozdrawiam!

Robert

  • Mod Team
Napisano
Ale jak jest troche nierowno pod gore to moge chyba jechac na zblokowanych amorach?

To zależy głównie od Ciebie.

Teoretycznie pod górę zaleca się blokować amorki , lub przynajmniej zwiększyć tłumienie wolnej kompresji ( na ludzkie- spowodować,żeby amorki nie bujały). Ale to Ty decydujesz kiedy ( na jakim podjeździe i w jakich warunkach) zablokujesz tylko tył lub przód i tył. Choć pokonanie długiego podjazdu bez jakiejkolwiek blokady tyłu może doprowadzić do choroby morskiej.

Trzeba natomiast pamiętać o zwolnieniu blokady na zjazdach .

jak jechalem po asfalcie pod góre to ladnie sztywno szedl a teraz buja

Czy zmieniałeś ustawienie pokrętła regulacji tłumienia odbicia?

Napisano

Na damperze jest gumka ktora pokazuje ile pracuje u mnie jest to teraz dobre 2,5cm!Czyli za duzo duzo!

 

ale zapada się o 2.5cm jak tylko usiądziesz delikatnie na rower?

Napisano

ale zapada się o 2.5cm jak tylko usiądziesz delikatnie na rower?

Nie po jezdzie patrze gdzie jest gumka!

Rozumiem ze 1cm po wejsciu na rower moze byc.

Na damperze jest pokretlo ale nie krecilem nim.

W sparku jest tak ze przod amor i damper sa blokowane i puszczane na maksa jedna manetka.Czyli albo jade twardo albo full.

Zobaczymy po serwisie a z czasem sam sie naucze co z czym sie je!

Pozdrawiam!

Robert

  • Mod Team
Napisano
Rozumiem ze 1cm po wejsciu na rower moze byc.

Tak - to jest właśnie SAG.

Na damperze jest pokretlo ale nie krecilem nim.

Zanim pojedziesz na serwis- pokręć nim i zobacz jak się rower zachowuje.

Napisano

Nie dostałeś do roweru instrukcji obsługi ? tam wszystko powinno być wyjaśnione - ile SAG-u jak ustawiać tłumienie ... u mnie np. napisali ile wstępnie pompować w zależności od wagi, a na ramie mam wskaźnik ugięcia ;) .

Taka szanująca się firma jak Scott chyba daje jakieś instrukcje ?

Napisano

Kurde, przesiadałem się na fula do XC i w ogóle na fulach się nie znałem, ale potrzeba matką wynalazków (lub nauki). Przeczytałem połowę tematów i artykułów o fulach i już nie zadaję banalnych pytań, a jak już jakieś mam, to z reguły nie jest ono banalne. Polecam taka taktykę:

 

Google ---> artykuły tematyczne z pism ---> zobaczyć u siebie ---> fora rowerowe ---> znowu zobaczyć u siebie ---> założyć konto na forum i zapytać się jeśli Google czegoś nie wie ---> zepsuć coś i naprawić ---> naprawić coś znajomemu za przysługę ---> naprawić coś znajomemu za drobną kasę ---> naprawić coś kumplowi znajomego ---> i gdy ten kumpel przyprowadzi swojego - jesteś mądrym bikerem.

 

 

PozdRoWeR

Napisano

Kurcze rower za 8 kola a wszystko po angielsku.

Juz pomalu dochodze co z czym sie je i skladam do kupy informacje od kolegów z forum i instrukcji roweru.

W scottcie mam podane 5mm SAGu.

Oczywiscie mam tabelke z cisnieniami ale nie mam jeszcze pompki!

A co do Twojego zdania Plastyk to masz troche racji ale wtedy po co były by fora i jakimi informacjami chciał bys sie na nich dzielic jak nie takie jak uzywac pierwszego swojego fulla!

Sam sie dziwie i usmiecham jak widze: "jaki bidon.......!:)

Pozdrawiam!

Robert

p.s krecilem pokretlem i efekt jest bardzo widoczny.Damper robi sie bardzo twardy.

Z tego co po angielsku zrozumialem typ pokretlem reguluje sie powrot amora?

Napisano

Jeśli myślimy o tym samym, to tak. Przestaw je i dociśnij rower do ziemi mocno, zobacz jak wraca, znowu przestaw i znowu dociśnij, jeśli wraca krócej / dłużej to jest pokrętło regulacji powrotu ;)

Napisano

jak reguluje powrót to amor może sprawiać wrażenie twardego, właśnie przez wolny powrót...

 

zapewne na pokrętle jest literka R - jak Rebound:)

Napisano

jak reguluje powrót to amor może sprawiać wrażenie twardego, właśnie przez wolny powrót...

 

zapewne na pokrętle jest literka R - jak Rebound:)

 

I właśnie tak jest!

Regulując tym pokrętłem cały damper robi się twardy i zmienia sie szybkosc powrotu po zejsciu z roweru!

Mnie martwi tylko jedno ze nie widze roznicy pracy dampera przy zmianie pozycji hard - full!

Tak jak to na przykład widac po przednim amorze.

No nic pojezdzimy zobaczymy.

Musze sobie kupic pompke do amora i bede stroił!:)

Pozdrawiam!

Robert

  • Mod Team
Napisano

Szybkość powrotu zmienia się nie tylko po zejściu z roweru :). Tłumienie powrotu to ważny parametr. bez niego damper i amortyzator działałby jak sprężyna. Tak ogólnie im większe tłumienie tym większy komfort, zawieszenie nie "kopie", tylko powoli wraca do wcześniejszego położenia, ale przy wolnym tłumieniu amortyzacja gubi się przy szybkiej jeździe w terenie, więc należy stroić zależnie do warunków.

Napisano
tak ogólnie im większe tłumienie tym większy komfort,

No chyba nie całkiem, jeśli ustawi za duże amor nie rozprostuje się przed następną przeszkodą i co będzie ?

  • Mod Team
Napisano

No chyba nie całkiem, jeśli ustawi za duże amor nie rozprostuje się przed następną przeszkodą i co będzie ?

Po to właśnie jest regulacja. Na w miarę prostą drogę gdzie od czasu do czasu amortyzator coś tam wybierze można dać duże tłumienie. Im więcej ma do wybierania i im większa szybkość jazdy, tym mniejsze tłumienie trzeba ustawić żeby amortyzator "wyrobił".

  • Mod Team
Napisano

Jak nie jak tak. Im wolniej wraca tym mniej "kopie" po kierownicy, ale trzeba tak ustawić żeby nadążał wybierać i nie tracił skoku na serii przeszkód.

Napisano

Witam wszystkich,

 

pozwolę sobie podczepić się pod temat z nieco innym problemem. Mianowicie, mam powietrzny amortyzator Skareb Manitou (nie znam dokładnego modelu) i zauważyłem ostatnio, że bardzo szybko schodzzi w nim ciśnienie. 2 tygodnie po pompowaniu amortyzator traci całą sprężystkość. W serwisie powiedzieli mi, że prawdopodobnie puszczają uszczelki (rower kupiłem używany) ale żeby wiedzieć na pewno muszą zrobić pzegląd, co będzie mnie kosztować 150 zł!

I teraz pytanie, czy jazda bez dopompowanego amortyzatora może go uszkodzić? oraz czy rzeczywiście tak duże są ceny serwisu amortyzatorów (z ewentualną wymianą uszczelek pewnie 200zł)?

 

Pozdrawiam

Napisano

Poczytaj :

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r z tĹumieniem TPC | mtbikes.pl - rowery, rower, vortal rowerowy

 

W tym opisie jest nieco lipy, ponieważ nie pokazano w nim tłoka , a na 99% ubytek powietrza spowodowany jest wytarciem uszczelek w tym właśnie tłoku.

Na dobrą sprawę po spuszczeniu powietrza i odkręceniu korka z wentylem można wyjąc tłok bez rozbierania całego amora (chociaż w górę jest to trudne ponieważ przeszkadza gwint korka), po wyjęciu wystarczy zmienić uszczelki.

Tłok wygląda mniej więcej jak tu ( ten w cenie 87 zł) tyle, że te mają inną średnicę :

części - Rowery, części i akcesoria rowerowe, sklep i serwis rowerowy - roweryokey.pl

 

PS

Na początek po spuszczeniu powietrza wykręć korek z wentylem i wlej 8 ml. oleju, napompuj i zobacz czy nie pomoże.

Bez powietrza nie jeździć.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...